Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:47

Mijn vader heeft een horloge waar alles op zit om hulp in te seinen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:11

pateeke schreef:
Veel hangt denk ik ook af van de onderlinge verhoudingen in de familie, de dynamieken die spelen en hoe er omgegaan wordt met zorgnoden. Dat loopt in sommige families zo spaak dat er barsten ontstaan in de onderlinge relaties en “voor elkaar zorgen” geen evidentie is / mensen de zorg voor familie niet op kunnen of willen nemen.

Zo zie ik het ook. Als je als zoon/dochter weinig praktische hulp van je ouders ontvangt (jarenlang), hoe realistisch is het dan als vader/moeder om mantelzorg te verwachten?

Wat betreft de mantelzorgwoningen: Wij hebben ook gekeken naar een perceel met woonmogelijkheden voor 2 stellen. Maar omdat mijn schoonouders nog geen zorgindicatie hebben, wordt dat in onze gemeente niet toegestaan. Heel irritant, want nu zouden we die optie dus pas (wederom) kunnen gaan onderzoeken als één van de twee ziek is. En in de tussentijd moeten we beide (een eigen) nieuwe woning kopen. Ik hoop dat dat snel een stuk soepeler gemaakt wordt qua wet- en regelgeving.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:45

Ik vind niet automatisch dat mantelzorgen 'erbij hoort'.

Ik werk zelf als wijkverpleegkundige en ik zie enorm veel verschillen. Sommige kinderen doen zeer weinig tot niks voor hun (zieke) ouders terwijl anderen zoveel doen dat ze er bijna aan onderdoor gaan. Probeer me altijd voor te houden dat de kinderen die niks doen hier vast ook hun goede redenen voor hebben, ook al is het soms sneu om te zien. Maar mantelzorgen kan ook een grote last worden, dat moet ook niet onderschat worden.

Ik lees hier vaak "als het zover is regel ik wel betaalde hulp?" Wijkverpleging in nederland wordt gewoon vergoed via de basisverzekering. Je hoeft nieteens via de huisarts (Dit gaat over verzorging en verpleging voor de duidelijkheid) Huishoudelijke hulp is weer een ander verhaal natuurlijk.

Persoonlijk zou ik trouwens wel mantelzorger worden voor mijn ouders mocht dit ooit zover komen. Dit heeft natuurlijk ook alles met mijn achtergrond te maken...

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 15:31

Mantelzorgen kun je niemand verplichten, je weet nooit wat er vroeger gebeurd is. Mijn tante van nu 95 doe ik al jaren de administratie voor, maar toen ze gevallen was (zoveelste infarct) en haar been op 2 plaatsen brak, kreeg ze de diagnose vasculaire dementie en had ze binnen 2 dagen een plek in een verpleeghuis, gelukkig. Ik en mijn zusje hebben het huis leeg gehaald en opgeruimd, wat een zooi, en haar kamer daar ingericht. Nu doen we nog leuke dingen met haar zoals het lopen van de Avond4daagse en mijn zusje brengt haar woensdags een visje.

Mijn moeder is 83 en doet nog veel zelf, maar je merkt wel dat het minder wordt. Ik haal zware dingen zoals kattesteentjes, mijn zusje gaat vaak mee naar ziekenhuisafspraken (van beide) omdat die parttime werkt. Maar wij gaan geen billen afvegen en verpleegstertje spelen, nu niet en nooit niet. Dan gaan we er zelf aan onderdoor, ik met mijn zorg voor de paardjes en fulltime baan, mijn zusje met de zorg voor haar gezien en haar baan.

Ik heb zelf geen kinderen en een LAT-relatie, dus er is niemand die voor mij kan mantelzorgen als ik echt oud wordt en niet alles meer kan. En dan ???

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:45

hahahatsjoe schreef:
-knip-
Ik heb zelf geen kinderen en een LAT-relatie, dus er is niemand die voor mij kan mantelzorgen als ik echt oud wordt en niet alles meer kan. En dan ???

Heel eerlijk? Ik hoop inderdaad dat ik tegen die tijd een pilletje kan nemen en zo lekker uit kan stappen. Ik zie geen enkele reden om in leven te blijven als ik oud en hulpbehoevend ben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:37

Jessix schreef:
Ik hoop inderdaad dat ik tegen die tijd een pilletje kan nemen en zo lekker uit kan stappen. Ik zie geen enkele reden om in leven te blijven als ik oud en hulpbehoevend ben.

Dan moet je wel nog bij zinnen genoeg zijn om dat te doen, of iemand in de buurt hebben die het aan je geeft als je je potje niet meer kan vinden... -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:42

Nou het is eigenlijk van de zotte dat je daar niet zelf over mag beslissen. Ik herinner me de discussie vorige week in het reanimatie topic over wel of niet reanimeren bij een niet-reanimeren penning of tatoeage.
Dat was best een felle discussie waar velen vonden dat je toch echt de wens moest respecteren van het slachtoffer. Maar bij bewustzijn mag je niet kiezen om er een einde aan te maken maar moet je je dagen slijten achter een raam met een luier om waar je 1 x in de week gewassen wordt. En dan nog kan het erger. Mijn dochter doet nu vakantiewerk in een zorgcentrum en zegt dat ze het echt heel zielig vindt voor de mensen daar. Dat ze zo eenzaam zijn en niks kunnen en eigenlijk geen leven hebben. Waarom mag je dan niet zelf kiezen dat dit het was? Dat je besluit om eruit te stappen? Je hebt al geen keuze om hier om aarde te worden gezet, laat me dan de keuze hebben om er weg te gaan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:45

Maar mensen met een niet reanimeren tatoeage of penning kiezen daar voor op een moment dat ze die beslissing nog kunnen maken, ze handelingsbekwaam zijn. Dat is bij ouderen toch ook zo: zolang ze nog handelingsbekwaam zijn kunnen ze aangeven wat ze bv wel nog willen wbt behandelingen. Als mensen bv dement zijn is het ergens wel logisch dat ze zulke beslissingen niet mogen nemen, want ja van waaruit of door wie is die beslissing dan genomen?

Soms krijg je geen keuze om te “mogen” sterven, maar omgekeerd kan ook… sommige mensen met een heel kwetsbare gezondheid hebben een DNR code (do not reanimate). Dat is iets waar de artsen over beslissen of je die code al dan niet krijgt en welke specifieke dnr code je dan krijgt. Patiënt (of diens naasten) zijn het daar ook niet altijd mee eens, maar men geeft die code dan toch omdat wel reanimeren ook zeer ernstige gevolgen kan hebben (bv niet meer van de beademing afraken)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:34

Cer schreef:
Jessix schreef:
Ik hoop inderdaad dat ik tegen die tijd een pilletje kan nemen en zo lekker uit kan stappen. Ik zie geen enkele reden om in leven te blijven als ik oud en hulpbehoevend ben.

Dan moet je wel nog bij zinnen genoeg zijn om dat te doen, of iemand in de buurt hebben die het aan je geeft als je je potje niet meer kan vinden... -O-

Nou meestal ben je niet op slag dement. ;) Krijg ik een hersenbloeding, ja dan heb ik pech. Maar ik ben er groot voorstander van om op tijd uit te stappen. Zou fijn zijn als dat tegen die tijd wat makkelijker zou gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:38

Suzanne F. schreef:
Nou het is eigenlijk van de zotte dat je daar niet zelf over mag beslissen. Ik herinner me de discussie vorige week in het reanimatie topic over wel of niet reanimeren bij een niet-reanimeren penning of tatoeage.
Dat was best een felle discussie waar velen vonden dat je toch echt de wens moest respecteren van het slachtoffer. Maar bij bewustzijn mag je niet kiezen om er een einde aan te maken maar moet je je dagen slijten achter een raam met een luier om waar je 1 x in de week gewassen wordt. En dan nog kan het erger. Mijn dochter doet nu vakantiewerk in een zorgcentrum en zegt dat ze het echt heel zielig vindt voor de mensen daar. Dat ze zo eenzaam zijn en niks kunnen en eigenlijk geen leven hebben. Waarom mag je dan niet zelf kiezen dat dit het was? Dat je besluit om eruit te stappen? Je hebt al geen keuze om hier om aarde te worden gezet, laat me dan de keuze hebben om er weg te gaan.

Ja vind ik ook jammer. Ik zou zo echt niet willen leven. Laat me lekker gaan als ik er zo bij lig. Dan kost ik de maatschappij ook geen geld meer. Mijn ouders denken er hetzelfde over. Zou dan wel fijn zijn als je een beetje snel en pijnloos uit kan stappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:14

Dat kan op zich ook, maar dat moet je dan wel al eerder regelen kwa handtekeningen en niet pas als het al zover is.
Een aangetrouwde oom is er mee bezig en mijn schoonmoeder heeft ook al een verklaring liggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:53

Sizzle schreef:
Dat kan op zich ook, maar dat moet je dan wel al eerder regelen kwa handtekeningen en niet pas als het al zover is.
Een aangetrouwde oom is er mee bezig en mijn schoonmoeder heeft ook al een verklaring liggen.

Klopt, maar zelfs als je het allemaal al netjes geregeld hebt is het toch allemaal niet zo simpel als soms wordt voorgedaan. En dan heb ik het over euthanasie, niet over een verklaring van niet reanimeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 00:52

Idd dan is nog heel moeilijk.

Toen ik vrijwilligers werk deed bij een geriatrische revalidatie centrum waren er genoeg die zeiden. Was ik maar niet wakker geworden na mijn tia of wat ze ook hadden gehad.