Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 20:51

@upendo, nee... want ik accepteer de ander alleen pas mijn eigen beeld/ mening niet aan en daar wringt de schoen want blijkbaar is dat geen echte acceptatie.
Terwijl, ik verwacht toch ook niet van een persoon die gelooft in 10+ genders dat deze dat geloof loslaat en in mijn visie mee gaat?
Dat maakt ons toch beider niet tot rare mensen?
En toch krijg ik die stempel wel als ik aangeef binnen bepaalde kringen hoe ik erin sta.
Niet veroordelend, niet negatief, niet kwetsend...Nee ik geef gewoon aan hoe het voor MIJ is.

@zwerte, ik snap zeker je punt maar nee, alhoewel ik het naar zou vinden denk ik zou ik niet de ander hoeven te overtuigen. Zoveel mensen zoveel meningen zoveel waarden & normen, zolang die persoon rekening met mij houdt en me respecteert mag hij prima denken dat ik een kip ben.

@luxx, het heeft niks met begrip of kunnen verplaatsen te maken. Het heeft met een keuze te maken waar ik wel of niet achter kan staan. Ontken ik dat er trans mensen zijn? Nee. Ontken ik dat er kinderen geboren worden die zich eigenlijk geen jongetje of meisje voelen? Nee.
Geloof ik dat transgender een gender is zoals vrouw/man? Nee.
Een man die als vrouw geboren had willen zijn en zelf die keuze maakt (met of zonder transformatie) is voor mij uiteindelijk ook een vrouw. Dus ik val daar helemaal niet over.
Ik val over het stuk wat je opgelegd wordt wanneer je hierin niet mee gaat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:53

upendo schreef:
Maar kun je begrijpen dat doordat jij iets niet goed vindt voelen je mogelijk een hele groep mensen van de kaart veegt?

Ja maar dat is andersom dus net zo!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:54

_San87_ schreef:
Amyyy schreef:
Maar door het veralgemeniseren van bepaalde termen, wordt íedereen toch aangesproken, ook jij als vrouw? Dat is nou juist het hele mooie. je bent een mens. Dus mensen die menstrueren val je ook prima onder. Dus het is niet dat trans-mensen graag op een bepaalde manier aangesproken willen worden, het is het omschrijven van dingen zodat iedereen zich er door aangesproken voelt.

Het voelt voor mij niet goed/prettig :). Hoe erg ik menstrueren ook haat, want blegh, het is wel wat mij o.a. vrouw maakt. Waardoor ik me vrouw voel. Door dat te veralgemeniseren naar mensen die menstrueren doet dat voor mijn gevoel afbreuk aan mijn vrouw-zijn. Net als wanneer vrouwen 'mensen met borsten' genoemd zouden gaan worden. Ik heb daar wel moeite mee, eerlijk gezegd.

Ik hoop dat ik het een beetje goed/netjes verwoord, trouwens :). Ik bedoel dit ook niet naar, ik vind het lastig in dit soort discussies duidelijk te zijn en niemand te kwetsen. Ik probeer enkel mijn gevoel erbij te omschrijven.

Hopelijk omschrijf ik dit een beetje goed, want het is toch lastige materie. Maar hier heb je wel een punt waar ik zelf ook tegenaan loop maar volgens mij is het kwartje bij mij nu gevallen. Voor mij voelt 'mens die menstrueert' ook niet goed. Maar eigenlijk is dat net zo simpel als andersom: met deze term haal je juist de hele groep die zich vrouw voelt weg. Net zoals een transman/nonbinair/vul maar in graag een hokje heeft, hebben wij ook graag dat hokje vrouw omdat wij ons zo voelen.
Cisvrouw vind ik dan prima, dat is gewoon een extra toevoeging om het te verhelderen. Maar ook al is 'mens' volledig inclusief (behalve dan voor kippen :D ), het haalt wel mijn stukje identiteit als vrouw van de kaart. En daar voel ik me ook niet helemaal happy bij.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:54

_San87_ schreef:
upendo schreef:
Maar kun je begrijpen dat doordat jij iets niet goed vindt voelen je mogelijk een hele groep mensen van de kaart veegt?

Is dat andersom niet net zo?

Ik vind van niet. Zoals ikkedus aangeeft, in 'de andere groep' wordt sowieso minder waarde gehecht aan zwart-wit, dus daar is geen uitsluiting van de groep waar zij niet toe behoren.

Wildgirl, dat is toch ook zo? Als je je beeld of mening niet aanpast accepteer je het dus niet maar tolereer je de ander. Acceptatie is een stap verder.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:55

Onali schreef:
upendo schreef:

Ja maar dat is andersom dus net zo!

Zie mijn bovenstaande reactie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:55

Femke_Tweety schreef:
En ja, dan gebruik ik graag de nog altijd relatief eenvoudige maar wel duidelijke en meer inhoudelijke berichten van iemand die zich er daadwerkelijk in verdiept heeft, het goed kan overbrengen en tig x meer deskundig is dan de vele mensen die reageren op basis van middelbare schoolboek biologie.

Die per definitie sterk vereenvoudigd is, op alle onderwerpen.

Sowieso, als ik aan biologie denk, zie ik vooral voor me dat de natuur veel ruimte heeft voor alle mogelijke vormen van diversiteit, en dan nog een heleboel vormen waar je niet eens aan kunt denken. Leven is juist aan alle kanten gevarieerd, genuanceerd en variabel.

Alleen al mijn eigen tuintje, wat begon als een tegelterras, heeft zichzelf omgevormd naar een plek met ik geloof 15 verschillende soorten planten, een boel kevertjes en torretjes en mugjes en bijen en libelles en weet ik niet wat allemaal, waar vervolgens dan weer vogeltjes op afkomen.
Zo'n klein stukje stad, zo vol van leven en variatie. Als mensen de natuur nemen als reden dat ze niet met variatie om kunnen gaan heb ik het idee dat ze niet heel erg veel kijken naar die natuur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:56

Zwerte schreef:
_San87_ schreef:

Het voelt voor mij niet goed/prettig :). Hoe erg ik menstrueren ook haat, want blegh, het is wel wat mij o.a. vrouw maakt. Waardoor ik me vrouw voel. Door dat te veralgemeniseren naar mensen die menstrueren doet dat voor mijn gevoel afbreuk aan mijn vrouw-zijn. Net als wanneer vrouwen 'mensen met borsten' genoemd zouden gaan worden. Ik heb daar wel moeite mee, eerlijk gezegd.

Ik hoop dat ik het een beetje goed/netjes verwoord, trouwens :). Ik bedoel dit ook niet naar, ik vind het lastig in dit soort discussies duidelijk te zijn en niemand te kwetsen. Ik probeer enkel mijn gevoel erbij te omschrijven.

Hopelijk omschrijf ik dit een beetje goed, want het is toch lastige materie. Maar hier heb je wel een punt waar ik zelf ook tegenaan loop maar volgens mij is het kwartje bij mij nu gevallen. Voor mij voelt 'mens die menstrueert' ook niet goed. Maar eigenlijk is dat net zo simpel als andersom: met deze term haal je juist de hele groep die zich vrouw voelt weg. Net zoals een transman/nonbinair/vul maar in graag een hokje heeft, hebben wij ook graag dat hokje vrouw omdat wij ons zo voelen.
Cisvrouw vind ik dan prima, dat is gewoon een extra toevoeging om het te verhelderen. Maar ook al is 'mens' volledig inclusief (behalve dan voor kippen :D ), het haalt wel mijn stukje identiteit als vrouw van de kaart. En daar voel ik me ook niet helemaal happy bij.

Ja, dat is inderdaad precies hoe ik me ook voel :D.

Ik kan me de struggle van transmensen dan ook heel goed voorstellen, eigenlijk. En wil daarin ook graag zo veel mogelijk meebewegen. Ik wil daarin alleen niet mijn eigen identiteit verliezen :o.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:58

upendo schreef:
_San87_ schreef:

Is dat andersom niet net zo?

Ik vind van niet. Zoals ikkedus aangeeft, in 'de andere groep' wordt sowieso minder waarde gehecht aan zwart-wit, dus daar is geen uitsluiting van de groep waar zij niet toe behoren.

Wildgirl, dat is toch ook zo? Als je je beeld of mening niet aanpast accepteer je het dus niet maar tolereer je de ander. Acceptatie is een stap verder.

Ik vind dus van wel :o.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:59

Wildgirl schreef:
@upendo, nee... want ik accepteer de ander alleen pas mijn eigen beeld/ mening niet aan en daar wringt de schoen want blijkbaar is dat geen echte acceptatie.
Terwijl, ik verwacht toch ook niet van een persoon die gelooft in 10+ genders dat deze dat geloof loslaat en in mijn visie mee gaat?
Dat maakt ons toch beider niet tot rare mensen?
En toch krijg ik die stempel wel als ik aangeef binnen bepaalde kringen hoe ik erin sta.
Niet veroordelend, niet negatief, niet kwetsend...Nee ik geef gewoon aan hoe het voor MIJ is.

@zwerte, ik snap zeker je punt maar nee, alhoewel ik het naar zou vinden denk ik zou ik niet de ander hoeven te overtuigen. Zoveel mensen zoveel meningen zoveel waarden & normen, zolang die persoon rekening met mij houdt en me respecteert mag hij prima denken dat ik een kip ben.

@luxx, het heeft niks met begrip of kunnen verplaatsen te maken. Het heeft met een keuze te maken waar ik wel of niet achter kan staan. Ontken ik dat er trans mensen zijn? Nee. Ontken ik dat er kinderen geboren worden die zich eigenlijk geen jongetje of meisje voelen? Nee.
Geloof ik dat transgender een gender is zoals vrouw/man? Nee.
Een man die als vrouw geboren had willen zijn en zelf die keuze maakt (met of zonder transformatie) is voor mij uiteindelijk ook een vrouw. Dus ik val daar helemaal niet over.
Ik val over het stuk wat je opgelegd wordt wanneer je hierin niet mee gaat.

Je zegt dat je mening niet veroordelend is, maar het punt is nou net dat het dit wel is omdat je ontkent dat die persoon in het hokje past waar diegene zich thuisvoelt, je vind dat dit hokje niet bestaat.
Het punt is ook nog dat die acceptatie voor kippen er nou eenmaal niet is. Om het even bij kippen/mannen te houden: als de wereld zo zou zijn dat je nergens een baan kan vinden, je dagelijks uitgelachen/gepest/ in elkaar geslagen word omdat jij jezelf vrouw noemt, iedereen jou steeds probeert te overtuigen dat vrouwen niet bestaan....denk je echt dat je dan nog steeds je schouders zou ophalen hierover? Denk je niet dat je dan wel wat harder zou gaan roepen dat je toch echt vrouw bent en dat vrouwen WEL bestaan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:02

_San87_ schreef:
Waar ik wel nog moeite mee heb is typische vrouwendingen veralgemeniseren. Neem bijvoorbeeld 'mensen die menstrueren' of mensenmelk ipv moedermelk, of mensen met een baarmoeder ipv vrouwen.

Net als dat trans-mensen graag op een bepaalde manier aangesproken/omschreven wensen te worden, heb ik die wens ook.

Die moedermelk bvb. vind ik ook wel veels te ver gaan. Ik snap dat mensen die zich "anders" voelen, ook gewoon graag gezien, gehoord en gerespecteerd willen worden, dat is ook niet meer dan normaal om ieders keuze gewoon te respecteren daarin. Maar ik vind wel dat het 2 kanten op gaat.

Sommige mensen willen graag met een andere titel aangesproken worden, dat kan je respecteren.
Dat andere mensen daar moeite mee hebben en het èrrug ongemakkelijk vinden om iemand met meervoudsvormen aan te spreken, dat kan je net zo goed respecteren vind ik.

En als je bvb. geboren bent als man, en rondloopt als een duidelijke man in een jurk, dan is het wel zo fair om niet meteen hysterisch te reageren op iemand die het dan gewoon heeft over "hij". Want dat kunnen ook gewoon prima, heel respectvolle en niet kleinzielig denkende mensen zijn die dat doen en er absoluut niks kwaads of kleinerends of wat dan ook mee bedoelen.

Gewoon respecteren dat iemand zich "anders" voelt. Maar ook respecteren dat het wel heel lastig kan zijn voor goede mensen, mensen met een goed hart om op al hun woorden te moeten letten. Zoals dat je kop er al afgebeten kan worden door het woordje "anders" hierboven :=

Het is niet nodig om iemand dan meteen als bekrompen af te serveren, net zoals het niet nodig is om "een man in een jurk" meteen als de dorpsgek te zien.

Ik vind het soms wel ver gaan in hoeverre het gepromoot lijkt te worden dat het hip lijkt te zijn om niet zomaar saai gewoon doorsnee man of vrouw te zijn. Dat kan ook niet gezond zijn voor een kind om in op te groeien, dan slaat het weer door naar de andere kant.

En per-sé jongetjes jurkjes aantrekken om hun gender gevoel niet teveel te beïnvloeden vind ik ook wel ver gaan. Als zo'n jochie het zelf aangeeft dat 'ie een jurk wil dan is het toch vroeg genoeg.

Ook zie ik het probleem niet zo van jongens voor een auto aangeven en meiden een pop. In de praktijk liggen de interesses immers ook gewoon meestal daar. Je geeft een 8-jarige toch ook geen baby-speelgoed over het algemeen, ook al zullen er best zijn die dat nog wel leuk vinden. Vinden ze het niet leuk dan pakken ze wat anders en probleem is opgelost *\o/*

Ik zie ook het enorme probleem niet van meidenkleding met smalle schouderbandjes en rouches en randjes en hartjes enzo, terwijl jongenskleding wat lomper en stoerder is. De meeste kinderen vinden dat volgens mij helemaal prima.

Onze jongen houdt van vrolijke regenboogkleuren. Ja het is lastiger om dat in jongenskleren te vinden. Maar dan moet je wat beter zoeken. Is geen ramp toch? De meeste jongens willen nu eenmaal liever andere dingen. Wat ik wèl vervelend vind... is als hij ouder wordt en nog steeds regenboogdingen leuk vindt, dat het dan lijkt alsof het een statement is om aan te geven dat kind zich een meisje in in een verkeerd lijf voelt. Terwijl dat bij ons helemaal niet het geval lijkt te zijn.

Dan krijg je ook een soort doorgeslagen situatie, dat kind niet kan dragen wat die wil omdat hij dan juist weer op een andere manier in een hokje wordt geplaatst := Kortom: dit zal je altijd wel ergens houden.

Oplossing lijkt mij gewoon niet te streng zijn voor elkaar. Niet te streng en snel oordelen over een ander.
Proberen je best te doen om anderen tegemoet te komen in de manier waarop ze behandeld willen worden. Maar ook coulant zijn als mensen het lastig vinden om aan al die eisen te voldoen en zich bvb. te ongemakkelijk voelen om een persoon met meervoud aan te spreken ofzo. Je wil ook niet dat normale, goede mensen (wat voor type ze ook zijn) bang worden om iets te zeggen omdat de kans dan groot lijkt dat iemand er aanstoot aan neemt en ze wegzet op een nare manier :(:)

[edit: poging om verhaspelde zinsopbouw van een bepaalde zin te verbeteren := ]
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-05-23 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:03

_San87_ schreef:

Heb je voorbeelden voor me waarbij de LHBTIQ+ groep uitspreekt dat ze de man/vrouw verwerpen in hun zijn? :)
Dat is namelijk wat ik bedoel.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:04

Niet alles gelezen, maar sta er ook in zoals TS. En dat je geen brandweer man meer mag zeggen, maar brandweermens gaat me echt te ver

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:06

Brigitte_D schreef:
Niet alles gelezen, maar sta er ook in zoals TS. En dat je geen brandweer man meer mag zeggen, maar brandweermens gaat me echt te ver

Ben jij brandweermens?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:08

upendo schreef:
_San87_ schreef:

Heb je voorbeelden voor me waarbij de LHBTIQ+ groep uitspreekt dat ze de man/vrouw verwerpen in hun zijn? :)
Dat is namelijk wat ik bedoel.

Nee, dat heb ik niet, dat is ook niet wat ik bedoel te zeggen met 'ik vind van wel'. Ik bedoel te zeggen dat het veralgemeniseren van termen ervoor zorgt dat ik als vrouw voor mijn gevoel in mijn identiteit geraakt word. Gevoelsmatig lijkt het alsof het woord man en vrouw niet meer mag bestaan en dat algemeen 'mens' moet worden.

Als je me nog snapt :=.

Wildgirl

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 21:11

@san, mooi verwoord en ik ga daarin met je mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:13

upendo schreef:

En andersom net zo goed.

Het blijft een hele eenzijdige jij doet het fout want "discussie".

De basis leer het een keer en klaar voor het leven simpele beleefdheid lijkt inmiddels verworden tot een volle week studie elk jaar voor wat er nu weer anders moet.

Moet je alles snappen, er begrip voor tonen en overal rekening mee houden om te bewijzen dat het van jouw "mag"? Waarom is het niet meer genoeg om dit onder de noemer prive zaak te schuiven waar je stomweg geen mening of kennis over hoeft te hebben? Waarom moet acceptatie bewezen worden? Is het niet relevant vinden en mensen stomweg als mens behandelen en aan te spreken zoals ze op jouw over komen man/vrouw nu een ernstig probleem?.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:13

pmarena schreef:
_San87_ schreef:
Waar ik wel nog moeite mee heb is typische vrouwendingen veralgemeniseren. Neem bijvoorbeeld 'mensen die menstrueren' of mensenmelk ipv moedermelk, of mensen met een baarmoeder ipv vrouwen.

Net als dat trans-mensen graag op een bepaalde manier aangesproken/omschreven wensen te worden, heb ik die wens ook.

Die moedermelk bvb. vind ik ook wel veels te ver gaan. Ik snap dat mensen die zich "anders" voelen, ook gewoon graag gezien, gehoord en gerespecteerd willen worden, dat is ook niet meer dan normaal om ieders keuze gewoon te respecteren daarin. Maar ik vind wel dat het 2 kanten op gaat.

Sommige mensen willen graag met een andere titel aangesproken worden, dat kan je respecteren.
Dat andere mensen daar moeite mee hebben en het èrrug ongemakkelijk vinden om iemand met meervoudsvormen aan te spreken, dat kan je net zo goed respecteren vind ik.

En als je bvb. geboren bent als man, en rondloopt als een duidelijke man in een jurk, dan is het wel zo fair om niet meteen hysterisch te reageren op iemand die het dan gewoon heeft over "hij". Want dat kunnen ook gewoon prima, heel respectvolle en niet kleinzielig denkende mensen zijn die dat doen en er absoluut niks kwaads of kleinerends of wat dan ook mee bedoelen.

Gewoon respecteren dat iemand zich "anders" voelt. Maar ook respecteren dat het wel heel lastig kan zijn voor goede mensen mensen met een goed hart om op al hun woorden te moeten letten. Zoals dat je kop er al afgebeten kan worden door het woordje "anders" hierboven :=

Het is niet nodig om iemand dan meteen als bekrompen af te serveren, net zoals het niet nodig is om "een man in een jurk" meteen als de dorpsgek te zien.

Ik vind het soms wel ver gaan in hoeverre het gepromoot lijkt te worden dat het hip lijkt te zijn om niet zomaar saai gewoon doorsnee man of vrouw te zijn. Dat kan ook niet gezond zijn voor een kind om in op te groeien, dan slaat het weer door naar de andere kant.

En per-sé jongetjes jurkjes aantrekken om hun gender gevoel niet teveel te beïnvloeden vind ik ook wel ver gaan. Als zo'n jochie het zelf aangeeft dat 'ie een jurk wil dan is het toch vroeg genoeg.

Ook zie ik het probleem niet zo van jongens voor een auto aangeven en meiden een pop. In de praktijk liggen de interesses immers ook gewoon meestal daar. Je geeft een 8-jarige toch ook geen baby-speelgoed over het algemeen, ook al zullen er best zijn die dat nog wel leuk vinden. Vinden ze het niet leuk dan pakken ze wat anders en probleem is opgelost *\o/*

Ik zie ook het enorme probleem niet van meidenkleding met smalle schouderbandjes en rouches en randjes en hartjes enzo, terwijl jongenskleding wat lomper en stoerder is. De meeste kinderen vinden dat volgens mij helemaal prima.

Onze jongen houdt van vrolijke regenboogkleuren. Ja het is lastiger om dat in jongenskleren te vinden. Maar dan moet je wat beter zoeken. Is geen ramp toch? De meeste jongens willen nu eenmaal liever andere dingen. Wat ik wèl vervelend vind... is als hij ouder wordt en nog steeds regenboogdingen leuk vindt, dat het dan lijkt alsof het een statement is om aan te geven dat kind zich een jongen in een meisjeslijf voelt. Terwijl dat bij ons helemaal niet het geval lijkt te zijn.

Dan krijg je ook een soort doorgeslagen situatie, dat kind niet kan dragen wat die wil omdat hij dan juist weer op een andere manier in een hokje wordt geplaatst := Kortom: dit zal je altijd wel ergens houden.

Oplossing lijkt mij gewoon niet te streng zijn voor elkaar. Niet te streng en snel oordelen over een ander.
Proberen je best te doen om anderen tegemoet te komen in de manier waarop ze behandeld willen worden. Maar ook coulant zijn als mensen het lastig vinden om aan al die eisen te voldoen en zich bvb. te ongemakkelijk voelen om een persoon met meervoud aan te spreken ofzo. Je wil ook niet dat normale, goede mensen (wat voor type ze ook zijn) bang worden om iets te zeggen omdat de kans dan groot lijkt dat iemand er aanstoot aan neemt en ze wegzet op een nare manier :(:)

Mooi gezegd. Zo voel ik het ook.!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:14

Ik heb ook best veel moeite met alles te begrijpen, omdat ik me niet voor kan stellen hoe het is om je anders te voelen dan je lichaam is (gelukkig denk ik, want het lijkt me heel naar, zeker als anderen er zo sceptisch over zijn). Wel probeer ik me er zoveel mogelijk voor open te stellen en mensen bij hun gewenste pronouns te noemen.

Het enige waar ik ook wat moeite mee heb zijn genderneutrale toiletten. Een concertzaal in de buurt heeft ze sinds kort en ik vind het best wel eng om tijdens een concert naar de wc te gaan, omdat ik bang ben een (dronken) man met verkeerde bedoelingen tegen te komen. Op dat soort momenten is het heel rustig daar dus niemand die het ziet als er iets mis gaat. In andere settings heb ik er geen hele grote problemen mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:17

pmarena schreef:

Dat kan ik vooral niet respecteren omdat dit een argument is dat in het Nederlands niet voorkomt. In het Nederlands is de meervoudsvorm namelijk 'ze/zij' en daarmee dus helemaal geen oplossing. Dus wordt het hier niet gebruikt als genderneutrale vorm, en dus zijn er ook geen mensen die daadwerkelijk moeite hebben met het gebruiken van die vorm.

En tegelijkertijd is het in het Engels helemaal niks ongewoons, al heel lang niet.

Dat alles illustreert vooral hoe kunstmatig veel van de ophef is: veel dingen worden aantoonbaar pas een probleem als het gepusht wordt als probleem. In het dagelijks leven speelt het vrijwel niet.

Citaat:

Ik vond dat eigenlijk wel een probleem. Ik heb heel veel van die rare roze dingen gekregen en ik vond het wel degelijk vervelend. Want het voelt wel degelijk alsof je in een hokje gepropt wordt, en je moet je ineens wel degelijk verdedigen voor de Lego.

Mijn ouders hebben daar gelukkig nooit aan mee gedaan... maar je hebt dus ook nog een bredere maatschappij waarin die normen wel beperkend zijn.

Heel concreet betekende het ook dat ik toen ik ging studeren nog nooit in aanraking gekomen was met programmeren. Want dat was niet iets wat leefde. Iets wat mijn mannelijke studiegenoten en huisgenoten wel allemaal hadden meegemaakt. Ik denk dat mijn studie anders was gelopen als ik dat eerder had ontdekt. En ik heb daarna ook nog veel vrouwen gesproken die programmeren leuk vonden, maar daar alleen via een omweg mee in aanraking gekomen waren, en dan nog het idee hadden dat ze daar eigenlijk niet thuishoorden. Daar ontnam het mensen echt kansen. Zo onschuldig is dat beslist niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:20

pmarena schreef:

Het punt is dat dat in de praktijk meestal daar ligt, omdat ze vanaf kind af aan al die kant op geduwd worden; dat is precies het doel van het experiment, duidelijk maken dat we de verschillen tussen jongens en meisjes zelf creëren doordat kinderen (onbewust) meer van het een of meer van het ander toegeschoven krijgen.

Hetzelfde geldt voor kleding: als jij vanaf kinds af aan altijd roze jurkjes aan hebt gehad, dan vind je dat normaal, en andere dingen raar, of je nou een penis hebt of een vulva. Je leert meisjes met de smalle schouder bandjes (en bijvoorbeeld een kleinere 'inseam' van broekjes) dat hun kleding sexy hoort te zijn. Dat kun je onzin vinden, en het is ook onzin om ze dat aan te leren, maar dat is wel wat dat soort kleding doet. Typische meisjeskleding kan daarnaast minder hebben dan typische jongenskleding, gaat met ruw buiten spelen sneller stuk etc. waarmee je meisjes dus aanleert dat ze dat beter niet kunnen doen. Er zijn zat jongetjes die nagellak willen dragen, of glitters, of jurkjes, en die dat niet mogen van hun ouders, of alleen maar thuis, omdat ze dan op school gepest gaan worden, of omdat andere ouders dat raar vinden.

En tuurlijk vinden veel kinderen dat prima; die weten niet beter. Maar als volwassenen weten we wel beter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:21

Zwerte schreef:
Wildgirl schreef:
@zwerte, nee dat is dus niet juist.
Wanneer iemand zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt maar 'paars' (ik noem maar wat) en graag aangesproken wil worden met 'pe' dan is dat wat mij betreft helemaal goed en zal ik mijn best doen rekening te houden met deze PERSOON.
Dat wil niet zeggen dat ik geloof in het fenomeen paars. Maar ik respecteer 'pe' wel!

Dat is dus het hele ding.
Waarom kan men niet accepteren dat ik geen enkel bezwaar heb tegen 'paars' maar het niet gelóóf omdat er voor mij alleen maar geel en groen bestaan?
Waarom moet het een maatschappelijk gedragen en veroordelen verhaal worden?
De hele community predikt voor mijn gevoel continu dat ze zo ruimdenkend zijn maar, er is geen ruimte voor mensen die in HUN optiek verkeerd denken. Dat irriteert me soms.

Maar je zegt dus eigenlijk dat je die persoon wel paars noemt, maar eigenlijk vind dat paars niet bestaat en die persoon eigenlijk in jouw ogen dus stiekem toch geel is. Je zegt er rekening mee te houden maar tegelijk veroordeel je het ook. Imo is dat geen acceptatie, maar je sociaal wenselijk gedragen.
Je hoeft niks te geloven, je kan ook gewoon accepteren dat die persoon paars IS ipv je eigen mening erover te blijven houden....

Ik zie dit anders, de persoon beweerd paars te zijn. Maar is dat niet qua uiterlijk. Ts constateert dat dan als feit en niet als mening.

Feiten zijn gewoon dat iets is zoals het is.

Dan is het al heel schappelijk dat iemand respecteert dat de niet paarse persoon zich wel paars voelt. Wat verlang je dan nog meer?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:23

Wat ik me nu even afvraag, en nu voel ik me echt oud.... ik heb me altijd anders gevoeld dan anderen. Ik heb nooit in het plaatje gepast, en was altijd maar degene die blijkbaar aan zichzelf moest werken. Want ik kreeg altijd te horen: "was je maar meer zoals...., dan zou het makkelijker voor jou en voor ons zijn". Dus ik bleef hard aan mezelf werken, want ik was immers niet goed genoeg zoals ik was.
Tegelijkertijd kreeg ik ook steeds meer te horen over bepaalde andere mensen: "ja, je moet het diegene niet kwalijk nemen, die is nu eenmaal zo".
Ik ben me steeds meer gaan afvragen waarom ik zelf blijkbaar niet goed was zoals ik was (en dus aan mezelf moest werken), maar wel rekening moest houden met bepaalde anderen omdat die blijkbaar niet aan zichzelf hoefden werken? Want ja, die waren nu eenmaal zo dus daar moet iedereen maar rekening mee houden :j

Mijn plaatje gaat niet over gender, maar over mijn hele persoon. Of de hele persoon van de ander. De puzzel werd voor mij opgelost toen ik leerde accepteren wie ik ben. Ik ben goed zoals ik ben. Sterker nog, ik durfde op mijzelf te vertrouwen. Want ik heb ook echt mijn kracht en ben niet meer bang om die te gebruiken. Want daar hebben veel mensen wat aan.
Maar heel eerlijk: ik zie de noodzaak ook niet meer in om mijzelf aan te passen aan anderen omdat zij dat eisen. Want waarom eisen zij dat? Zegt dat iets over mij, of zegt dat iets over hen en wat zij voor zichzelf nog te doen/accepteren hebben?

Als ik dan zie dat deze discussie ineens gaat over ongesteld worden (dat doe ik dus al jaren niet meer omdat ik geen baarmoeder meer heb, maar blijkbaar moet ik me daarom minder vrouw voelen?), of grote oorbellen als teken van vrouwelijkheid (oh jee, ik gebruik niet eens make up!), hoezo boeit het dan dat ik mijzelf vrouw voel? Ik ben ik, ik ben uniek en ben daar blij mee. Ik hoop dat meer mensen dat gaan ervaren.
Want heel eerlijk gezegd: ik heb het vermoeden dat dit verschijnsel vooral te maken heeft met heel veel ongelukkige mensen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:23

Het maakt me echt geen hol uit allemaal. Ik heb nergens last van als iemand aangesproken wil worden met hen of diens.

Ik vind het allemaal prima.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 17-05-23 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:24

_San87_ schreef:
Nee, dat heb ik niet, dat is ook niet wat ik bedoel te zeggen met 'ik vind van wel'. Ik bedoel te zeggen dat het veralgemeniseren van termen ervoor zorgt dat ik als vrouw voor mijn gevoel in mijn identiteit geraakt word. Gevoelsmatig lijkt het alsof het woord man en vrouw niet meer mag bestaan en dat algemeen 'mens' moet worden.

Als je me nog snapt :=.

Zelf heb ik nog nooit gehoord dat dit ter discussie staat.

Ik ben een vrouw. En voor mij zijn ook mensen een vrouw die dat zelf zo beleven. En hoe dit verder in hun broek eruit ziet of onder hun trui ga ik mee met Shadow, dat gaat me niets aan. Is privé.
Van mij mag iedereen alle termen op de schop gooien maar dat zal niets aan dat gegeven veranderen en zelf beleef ik totaal niet dat ik in mijn identiteit hierdoor geraakt wordt. Volgens mij draai je iets om? Want jij mag als vrouw er gewoon zijn hoor.
Helaas geldt dat niet voor vrouwen die als jongen geboren is. Die vrouw/ meisje heeft vaak een probleem, ik niet want ik kleur binnen de lijntjes dus heb geen probleem.

Eens dus ook met urbanus.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-05-23 21:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:24

Vjestagirl schreef:
pmarena schreef:

Het punt is dat dat in de praktijk meestal daar ligt, omdat ze vanaf kind af aan al die kant op geduwd worden; dat is precies het doel van het experiment, duidelijk maken dat we de verschillen tussen jongens en meisjes zelf creëren doordat kinderen (onbewust) meer van het een of meer van het ander toegeschoven krijgen.

Hetzelfde geldt voor kleding: als jij vanaf kinds af aan altijd roze jurkjes aan hebt gehad, dan vind je dat normaal, en andere dingen raar, of je nou een penis hebt of een vulva. Je leert meisjes met de smalle schouder bandjes (en bijvoorbeeld een kleinere 'inseam' van broekjes) dat hun kleding sexy hoort te zijn. Dat kun je onzin vinden, en het is ook onzin om ze dat aan te leren, maar dat is wel wat dat soort kleding doet. Typische meisjeskleding kan daarnaast minder hebben dan typische jongenskleding, gaat met ruw buiten spelen sneller stuk etc. waarmee je meisjes dus aanleert dat ze dat beter niet kunnen doen. Er zijn zat jongetjes die nagellak willen dragen, of glitters, of jurkjes, en die dat niet mogen van hun ouders, of alleen maar thuis, omdat ze dan op school gepest gaan worden, of omdat andere ouders dat raar vinden.

En tuurlijk vinden veel kinderen dat prima; die weten niet beter. Maar als volwassenen weten we wel beter.

Mwah volgens mij valt dat wel mee. Opgroeiend met broers was ik een meisje wat meer met lego speelde dan met poppen. Liever hutten bouwde etc en nooit een rokje aan wilde.
Gelukkig mocht ik gewoon kind zijn en werd ik niet ergens naar toe gestuurd. En ik denk dat dit voor veel meer kinderen geldt.