To smeren of not to smeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DyphusionJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:34

verootjoo schreef:
Vision is ook wel echt zooi.
Maar ik had Naïf toch beter ingeschat :?

Vision is wel de enige waarbij ik niet verband.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:37

Naïf beschermd inderdaad niet goed. Ik denk prima voor een paar uur buiten, maar toen ik op fietsreis was van de zomer had ik naïf 50 mee en ondanks om de 2/3 uur smeren (in de schaduw, dat raad het product aan), verbrandde ik alsnog. Op een gegeven moment had ik op mijn bovenbenen een hele heftige reactie op de zon, mijn huid werd knalrood met rode bobbels, ondanks dat ik ze goed had ingesmeerd. Nog nooit eerder zo’n reactie gehad. Toen heb ik in Denemarken andere gekocht, die was heel fijn, Derma spf 50, met reef save label.

Plus dat ik ontzettend plakkerig werd van naïf en het overal in gaat zitten als je wat morst, ook niet prettig als je de hele dag buiten bent met minimale bepakking en momenten om te wassen. :')

Lietje_1991

Re: To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:52

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:04

Heb vorige week nog getwijfeld om die van naïf te kopen met 1+1 gratis... Blij dat ik het niet gedaan heb!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:13

Ik ben wel lid van de consumentenbond: beste SPF30 uit de test is Zenova Suncare Sunmilk sensitive (action).
Dr. Jetske Ultee Suncover, Riemann P20 Sunscreen original, Decathlon Active, Nivea Sun Protect & Hydrate, Garnier Ambre Solaire Eco-designed, Biodermal Hydraplus, Collistar Milk Spray en Vichy Capital Soleil Fluide Invisible zijn ook voldoende (staan in volgorde van hoog beoordeeld naar laag).

Beste SPF50+ is Biodermal hydraplus zonnespray. Maar biotherm sun waterlover, vision (baby & young kids), vichy capital soleil solar eco-designed, nivea sun (babies & kids sensitive protect), garnier ambre solaire eco-designed, lancaster sun sensitive oil free, weleda edelweiss (baby&kids), nivea sun (kids mineral protection) en Cien Sun (lidl) zijn ook voldoende beoordeeld. Ook weer op volgorde van beste naar minder :j

Ik heb zelf de Eucerin Sensitive, omdat mijn gezichtshuid vrij snel reageert op dingen. Maar ik smeer me eigenlijk te weinig in, alleen als ik weet dat ik buiten sta. Ben nog op zoek naar een goede moisturizer met SPF waar mn gezicht niet van op hol slaat die ik 's ochtends kan gebruiken als 'extra' :))

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:18

Ok, ik ben er toch zelf ingedoken. Ben nu 2,5 uur verder maar ik een zonnebrand gevonden. Ik ben er wel achter dat als je écht spul zoekt dat goed voor milieu én je huid is, je niks hebt aan Radar of de consumentenbond. Die kijken totaal niet naar of er microplastics, parfum of alcohol in zit (wat niet fijn is als je huidveroudering wil tegengaan) en reef safe staat ook niet op hun lijstje.

Ik wilde: Milieuvriendelijk, geen microplastic, geen hormoonverstorende stoffen, uva A en B, én, voor mij belangrijk: geen parfum! (krijg ik pigmentvlekken van). En liefst nog wat goede anti-aging stofjes.

Ik heb o.a. hier gekeken:
https://kimopreis.nl/en/best-eco-friend ... unscreens/

En vervolgens deze zonnebrands nog eens gecheckt o.a. hier:
https://whatsinmyjar.com

Sommige dingen lijken goed op een paar aspecten maar zijn weer op andere vlakken niet goed.

Voorbeelden:

-Cien Earthlover van Lidl. Perfect voor het
milieu maar veel irriterende stoffen voor de huid (o.a. veel van de slechte soort alcohol).
- Naif: goed voor milieu maar beschermt niet goed en zit parfum in en andere irriterende stoffen
- dr. Leenarts: lijkt goed voor je huid maar heeft wel irriterende stoffen en de reviews zijn slecht, geeft glimmende huid en veel irritatie.
- Jetske Ultee suncover: bevat microplastics.

- Suntribe: die zat in mijn top 3: prima zonnebrand voor miliue en huid maar doet verder ook niks anti-aging en laat witte waas achter.
-

Uiteindelijk gekozen voor:

- ATTITUDE Sensitive Skin Mineral Sunscreen

Die voldoet aan alles wat ik wilde.

Hier kan je zonnebrands (en andere verzorgingsproducten) kopen en filteren op al deze criteria:

https://www.biggreensmile.nl/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:05

Oh dat is een handige samenvatting Schapenwol :j

Super nuttig topic dit +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:06

Ik wilde net zeggen, ik weet niet hoe de Consumentenbond deze test opgezet heeft, maar over het algemeen laten ze imo onnozele dingen nogal zwaar mee tellen en is het verstandig om even heel goed te kijken hoe hun beoordeling tot stand is gekomen.

Mij valt het vaak op dat imo de beste dingen, bvb. het meest veilige autostoeltje ofzo, maar matig scoort door iets sufs zoals dat het wat zwaarder materiaal is ofzo waardoor het wat lastiger te dragen is. Dat soort dingen weet je wel. Leuk als je zelf dat ook een zwaarwegende factor vindt, maar misleidend als je op zoek bent naar vooral veilig, in dit voorbeeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:08

Microplastics werd bij de Consumentenbond wel genoemd :j. En binnen de test hebben ze duurzaamheid wel meegenomen.

Consumentenbond schreef:
Groene Keuze
Vind je het milieu net zo belangrijk als je eigen gezondheid? Dit zijn de zonnebrandmiddelen met SPF 30 die ons Groene Keuze-predicaat krijgen:
Dr. Jetske Ultee Suncover
Zenova suncare (Action) Sunmilk sensitive
Kruidvat Solait Natural Sun Lotion

https://www.consumentenbond.nl/duurzaam ... mere-keuze

Overigens hoef je niet van 1 bron uit te gaan. Je kan die van de Consumentenbond langs andere reviews leggen die bijv meer focussen op duurzaamheid en natuur. En dan een keuze maken waar die bijv overlappen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:14

Een goede reminder, dit topic. Ik moet echt consequenter worden met zonnebrandcrème. Ik gebruik het veel te weinig, maar ben wel graag buiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:17

En de Action scoort hoog, dat voor een Z-merk winkel die alleen maar goedkope rotzooi verkoopt (volgens sommige mensen)
Toch eens kijken wat er verder allemaal inzit en of te vinden is hoe t gemaakt wordt en waar enzo ..

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:41

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:59

Schapenwol schreef:
Ok, ik ben er toch zelf ingedoken. Ben nu 2,5 uur verder maar ik een zonnebrand gevonden. Ik ben er wel achter dat als je écht spul zoekt dat goed voor milieu én je huid is, je niks hebt aan Radar of de consumentenbond. Die kijken totaal niet naar of er microplastics, parfum of alcohol in zit (wat niet fijn is als je huidveroudering wil tegengaan) en reef safe staat ook niet op hun lijstje.

Ik wilde: Milieuvriendelijk, geen microplastic, geen hormoonverstorende stoffen, uva A en B, én, voor mij belangrijk: geen parfum! (krijg ik pigmentvlekken van). En liefst nog wat goede anti-aging stofjes.

Ik heb o.a. hier gekeken:
https://kimopreis.nl/en/best-eco-friend ... unscreens/

En vervolgens deze zonnebrands nog eens gecheckt o.a. hier:
https://whatsinmyjar.com

Sommige dingen lijken goed op een paar aspecten maar zijn weer op andere vlakken niet goed.

Voorbeelden:

-Cien Earthlover van Lidl. Perfect voor het
milieu maar veel irriterende stoffen voor de huid (o.a. veel van de slechte soort alcohol).
- Naif: goed voor milieu maar beschermt niet goed en zit parfum in en andere irriterende stoffen
- dr. Leenarts: lijkt goed voor je huid maar heeft wel irriterende stoffen en de reviews zijn slecht, geeft glimmende huid en veel irritatie.
- Jetske Ultee suncover: bevat microplastics.

- Suntribe: die zat in mijn top 3: prima zonnebrand voor miliue en huid maar doet verder ook niks anti-aging en laat witte waas achter.
-

Uiteindelijk gekozen voor:

- ATTITUDE Sensitive Skin Mineral Sunscreen

Die voldoet aan alles wat ik wilde.

Hier kan je zonnebrands (en andere verzorgingsproducten) kopen en filteren op al deze criteria:

https://www.biggreensmile.nl/

Jammer dat die ATTITUDE geen SPF50 heeft -O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 00:32

Schapenwol schreef:
Zenova van Action bevat wel microplastics. Check maar op Beatthebead.

Overigens kan je hier de petitie tekenen om microplastics verboden te krijgen! Dan hoeven we niet meer zo te zoeken.

https://www.change.org/p/european-commi ... pview=true

Ja dat vermeldt de Consumentenbond ook :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:10

Is die van de action wel reef safe?
Ik ben straks weer toe aan nieuwe. Op Bonaire verkochten ze reef safe, maar je bleef uren wit.
Naif zat ik aan te denken, maar nu maar even niet meer.
Voor deze zomer laat ik wat ik over heb achter in Cuba, of neem wat extra mee mits dat past. ( is voor de lokale bevolking niet te verkrijgen).
Dus wat kleinere verpakkingen i.p.v. 200ml mag nu ook en heeft de voorkeur.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:17

wat een fijn informatief topic dit. ik heb (helaas) nog een hele voorraad hawaiian tropic, afgelopen zomer veel gebruikt omdat ik hem zo fijn vond. zojuist pas voor het eerst naar de ingrediënten gekeken. bevat zowel parabenen als nog wat andere nare stoffen. balen! binnenkort maar even wat research doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 10:18

germie schreef:
Ik ben straks weer toe aan nieuwe. Op Bonaire verkochten ze reef safe, maar je bleef uren wit.
Naif zat ik aan te denken, maar nu maar even niet meer.
Voor deze zomer laat ik wat ik over heb achter in Cuba, of neem wat extra mee mits dat past. ( is voor de lokale bevolking niet te verkrijgen).
Dus wat kleinere verpakkingen i.p.v. 200ml mag nu ook en heeft de voorkeur.

Kun je zelf even zoeken met het linkje.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:37

Ik lees zojuist dat reef safe geen beschermd logo is! En dat dit logo dus weinig zegt, omdat bedrijven zelf bedenken wat zij als reef-safe beschouwen (en hoe belangrijk ze het daadwerkelijk vinden), waardoor er dan alsnog schadelijke stoffen in kunnen zitten. Bepaalde mineralenfilters zijn bijvoorbeeld ook schadelijk voor koraal, dus ik kom terug van mijn eerdere uitspraak hierover. Ingrediënten checken bij verschillende wijzers is dus de enige manier om het enigszins zeker te weten.

Ik las het in een vegan fb groep, waar de discussie ook gaande is (over milieu- en diervriendelijke zonnebrand crème), maar hier is een linkje waar het ook wordt uitgelegd. https://www.consumerreports.org/sunscreen/the-truth-about-reef-safe-sunscreen-a3578637894/#:~:text=What%20Does%20'Reef%20Safe'%20Really,of%20mineral%20and%20chemical%20ingredients.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:40

germie schreef:

Ze zeggen zelf van wel, maar volgens het bericht van Schapenwol niet. Dus om zeker te weten zou ik gokken op niet..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 04:12

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:28

Wel mooi hoe ze uiteindelijk niet direct de vraag beantwoord :D

Het is ook een lastige materie. Ik heb zelf ook echt geen flauw idee wat microplastics zijn en waarvoor ze gebruikt worden en of je dat dus simpelweg weg kan laten of vervangen door wat anders.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:19

Ik moet binnenkort met mooi weer echt wel smeren.
Zonder gaat gewoon echt niet als ik buiten bezig wil zijn.
Uiteraard pas om mijn kleding ook iets erop aan.
Maar 100%lukt het niet

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:20

Hier nog een trouwe smeerder. Ik ga vooral uit van mijn eigen (boeren)verstand en die zegt mij dat ik met mijn heel bleke huid beter kan smeren dan niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 09:47

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:54

Wel een nette reactie van Naif, ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe het kan dat daar zoveel verschil in zit.