Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:45

Naja, zeker als iemand besteld en de bestellingen verlopen ook allemaal digitaal, dan valt daar best iets te automatiseren.
Maar goed, dan moet je voorraad beheer ook kunnen praten met je bestel programma’s etc.
Er zijn best wel mogelijkheden, ik zou dat als apotheek eigenaar best willen bekijken, zeker als je dat afweegt tegen minder boze patiënten/klanten/personen aan de balie en dus minder gestressed personeel. Klinkt als een win-win :)
Mja, ff implementeren..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 17:05

En sowieso, zelfs als het niet automatisch gaat, zodra er bestelt is en je aan de gang moet met de medicatie is laten weten dat iets niet op voorraad is niet teveel gevraagd lijkt mij. En zeker niet als het merk dat er wel is bij diegene in het systeem staat als niet mogelijk als vervanging. En al helemaal als je dus maar kleine voorraad meegeeft, waardoor er elke maand gehaald moet worden en je ziet dat het bijna op is...

Over het niet met arts overleggen bij vervangende medicatie, nog geen maand geleden had ik een bepaalde oogzalf nodig. Bij de apotheek aangekomen was die dus ook niet op voorraad en toen belden ze wel ter plekke de arts over een vervangend medicijn. Dit is er niet, is dit een optie?

Bij een andere apotheek zal ik ook echt niet geïrriteerd raken van slechte leverbaarheid oid. Daar heeft iedereen mee te maken, maar een stukje service of gewoon simpelweg communicatie mag je wel verwachten lijkt mij. En serieus genomen worden iig. Fouten maken is menselijk en kan altijd gebeuren, maar hoe dat daarna behandeld wordt maakt enorm veel verschil.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:35

@MWM, is het inmiddels wel opgelost voor jou? Ik dénk uit je berichten op te maken wat je gebruikt, we gebruiken wrs hetzelfde. Er is een tekort bij de groothandel en het is niet duidelijk wanneer dit is opgelost.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:00

MyWishMax schreef:
En sowieso, zelfs als het niet automatisch gaat, zodra er bestelt is en je aan de gang moet met de medicatie is laten weten dat iets niet op voorraad is niet teveel gevraagd lijkt mij. En zeker niet als het merk dat er wel is bij diegene in het systeem staat als niet mogelijk als vervanging. En al helemaal als je dus maar kleine voorraad meegeeft, waardoor er elke maand gehaald moet worden en je ziet dat het bijna op is...

Volgens mij liggen daaronder van die enge principes als JIT (Just In Time) en Lean, of Lean Sigma. Ik bedoel, ze zijn op zich niet eng en kunnen best nuttig zijn, maar veel mensen die dat meekrijgen snappen niet onder welke omstandigheden het principe niet meer werkt.

Het idee was dus om alle voorraden expres weg te regelen, alleen maar op het allerlaatst bestellen wat je nodig hebt. En dat kan een prima principe zijn als je keten betrouwbaar is. Op zich is er enige logica dat niet iedere apotheek overal in het land alle medicatie op voorraad heeft, en is het veel logischer om het op een of een paar punten in voorraad te houden en van daaruit snel te leveren, zeker voor de dingen die niet vaak gebruikt worden.
Maar... dat soort dingen worden zo vaak gezien als One Ring To Rule Them All: wat begint als een nuttig principe wordt vervolgens doorgezet, ook waar het echt allang niet meer nuttig is.

(Preferentiebeleid vind ik daar ook een goed voorbeeld van. Als bepaalde medicatie tientallen of honderden euro's duurder is dan een generieke variant en misschien wel 400% boven die prijs zit, is het echt de moeite om zoveel mogelijk mensen over te laten stappen. En volgens mij vindt niemand dat onredelijk. Maar het gaat niet meer om honderden euro's of honderden procenten. De prijsverschillen zijn nu vaak hooguit een paar cent, en veel medicatie is nu wel ongeveer zo goedkoop als het gaat worden. En dan zijn de kosten van al dat gedoe al snel veel hoger dan de opbrengsten, maar dat wil er niet meer in. Preferentie = goed, dus het ZAL gebeuren.)

Met leveringsproblemen (deels veroorzaakt door precies datzelfde preferentiebeleid en de lage kosten, maar verder ook doordat de logistiek nergens meer heel erg betrouwbaar is, niet internationaal en niet nationaal) zullen we toch weer iets meer naar andere keuzes in voorraadbeheer moeten.
(Oh, en wat we bijvoorbeeld niet zouden moeten doen is onze enige resterende medicijnfabriek sluiten en zo nog afhankelijker worden van globale leveringen...)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:16

Ik krijg de indruk dat een paar apothekersassistentes denken dat patienten er zijn om hun leven zo moeilijk mogelijk te maken. Newsflash: medicatie is niet iets als een TV kopen, je praat over de gezondheid/ het leven van mensen.

En het vooruitzicht voor mensen om flink ziek te worden, misschien wel voor hele lange tijd, of misschien wel dood te gaan, zal best maken dat normaal redelijke mensen uit de bocht vliegen

Een klein beetje begrip van de apotheek dat je het over iemands (kwaliteit van) leven hebt is toch wel op zijn plaats als je iemand vertelt dat zn leven in elk geval de eerst komende tijd er flink op achteruit haat

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:17

Pfff ik lees hier dingen als zeurende patienten aan de balie %) dan kan ik beter niet bij jullie komen, ik heb eigenlijk alleen maar medische noodzaak medicatie ivm allergien voor hulpstoffen of de hoofdbestanddelen. Ik kan niet "even" overstappen naar iets anders omdat ik dan letterlijk kotsziek word.

Mijn grootste nachtmerrie is dat mijn b12 injectievloeistof (een stof geeft geen ontstekingen) of schildklierpillen (een fabrikant maakt ze maar lactosevrij) niet leverbaar zijn. Ik kan niet zonder maar vervangen kan ook niet :n

Ik heb een keer echt uit bozigheid een assistente voor het blok gezet bij een eerdere apotheek (wat ben ik blij dat ik daarvandaan verhuisd ben, wat een fouten lactose vrije medicatie met lactose uitgeven, wat ik zelf moest opmerken, er zat een mega grote stocker op bevat lactose 8)7 wat een laksigheid)

Maar mijn noodzaak neusspray was niet leverbaar volgens zeggen en ik kon volgens hun echt de namaak versie wel hebben. -:(- Dat was exact hetzelfde. >;) :n Nope dat had ik al eens getest en dat was geen goed plan. Een clownsneus binnen 2 minuten en een wekenlang ontstoken slijmvlies in de neus. Maar dat geloofden ze niet. Daar ter plekke gezegd hebben j́ullie nog een flesje van het goede (was er wel gewoon maar wilden ze niet uitgeven) een neusgat spuit het ene maar in, andere neusgat andere goedje, ik weet niet welk neusgat. En binnen de minuut begon een neusgat al rood te worden. Daarna nooit meer dat gezeik gehad.

Een apothekers medewerker is geen arts.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:29

Zeurende patiënten. Hmm ik ben benieuwd of de dames in kwestie zelf wel eens hebben meegemaakt wat er met je gebeurd als je hoge dosering van zeer zware pijnstillers in een keer wegvalt. Buiten de extreme pijn krijg je te maken met ontwenningsverschijnselen waar je doodziek van wordt. De eerste die mij dan een zeurende patiënt noemt had dat beter niet kunnen doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 19:54

Tazzey schreef:
Zeurende patiënten. Hmm ik ben benieuwd of de dames in kwestie zelf wel eens hebben meegemaakt wat er met je gebeurd als je hoge dosering van zeer zware pijnstillers in een keer wegvalt. Buiten de extreme pijn krijg je te maken met ontwenningsverschijnselen waar je doodziek van wordt. De eerste die mij dan een zeurende patiënt noemt had dat beter niet kunnen doen.

:j precies. Die pijn is echt vreselijk, maar die ontwenningsverschijnselen zijn echt eng nog ernaast.

Maar 1 van de dames hier heeft wel wat tips gegeven via pb wat ik aan arts gevraagd heb. Dat is toch super?
Die kijkt het na, vraagt of dat wel te krijgen is en dan hoop ik het even te kunnen overbruggen tot mijn eigen medicatie weer leverbaar is. Dus enorm fijn en ook een ander die gewoon even aangeeft dat zoals het loopt idd niet netjes is. Wel bizar dat het zo op bokt wel kan en in het echt niet.

Ik snap de kant van de apothekersassistentes hier ook echt wel, want naast de mensen die een keer wat geïrriteerd raken zoals ik :+ zijn er ook mensen die dat veel eerder raken en echt zich afreageren. Of echt zeuren, ja. Er zijn ook echt mensen die niet van merk willen wisselen, maar het nooit geprobeerd hebben. Net als dat er mensen zjjn die een goede reden om niet te wisselen. Er zijn nooit alleen maar makkelijke of moeilijke patienten.

Makkelijk zal ik het zeker niet noemen en zij zijn ook afhankelijk van beleid van bovenaf.

Shadow, ik bedoelde met niet op voorraad dat het niet leverbaar is vanuit leverancier. En dat ze wel zien aan mijn recept dat ik er bijna doorheen ben. Ik vraag me dan weer af hoelang dat tekort er al is en als het langer als een maand is waarom ik toen niet al een heads up kreeg dat het lastig zou worden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:21

MyWishMax schreef:
Tazzey schreef:

:j precies. Die pijn is echt vreselijk, maar die ontwenningsverschijnselen zijn echt eng nog ernaast.

Maar 1 van de dames hier heeft wel wat tips gegeven via pb wat ik aan arts gevraagd heb. Dat is toch super?
Die kijkt het na, vraagt of dat wel te krijgen is en dan hoop ik het even te kunnen overbruggen tot mijn eigen medicatie weer leverbaar is. Dus enorm fijn en ook een ander die gewoon even aangeeft dat zoals het loopt idd niet netjes is. Wel bizar dat het zo op bokt wel kan en in het echt niet.

Ik snap de kant van de apothekersassistentes hier ook echt wel, want naast de mensen die een keer wat geïrriteerd raken zoals ik :+ zijn er ook mensen die dat veel eerder raken en echt zich afreageren. Of echt zeuren, ja. Er zijn ook echt mensen die niet van merk willen wisselen, maar het nooit geprobeerd hebben. Net als dat er mensen zjjn die een goede reden om niet te wisselen. Er zijn nooit alleen maar makkelijke of moeilijke patienten.

Makkelijk zal ik het zeker niet noemen en zij zijn ook afhankelijk van beleid van bovenaf.

Shadow, ik bedoelde met niet op voorraad dat het niet leverbaar is vanuit leverancier. En dat ze wel zien aan mijn recept dat ik er bijna doorheen ben. Ik vraag me dan weer af hoelang dat tekort er al is en als het langer als een maand is waarom ik toen niet al een heads up kreeg dat het lastig zou worden.

Ik vind het sowieso heel vreemd bij zware pijnstillers/opiaten. Met elk medicijn mag je “ongelukjes” hebben, zoals een keer iets laten vallen, etc. Als je opiaten gebruikt, wordt er direct, zonder uitzondering, meteen gedacht “dat is vast misbruik “. Je krijgt opiaten voorgeschreven door je arts. Je hebt onnoemelijke pijn. Maar als er iets misgaat, is er argwaan. Je wordt meteen als “verdacht” gezien. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Één van de pijnstillers die ik gebruik, is een neusspray in een glazen flesje. Ik gebruik dat al lang (helaas), ander half flesje per week. Twee keer heb ik een flesje laten vallen/van het badkamermeubel gestoten. Niet normaal wat ik moest bewijzen om vervanging te krijgen. Twee keer op inmiddels honderden flesjes… Of morfinepleisters, die onder de douche of met warm soms sneller loslaten. Ook een drama.
En als er een leveringsprobleem is, dan wordt er wel vrij laconiek gedaan. Maar ik heb dit nodig om nog enigszins te functioneren en je hebt indd gewenning.
Maar je mag ook niet meer op voorraad hebben dat je per afgesproken periode gebruikt. Dan is het gewoon erg belangrijk dat je er op kunt vertrouwen dat de apotheek goed op de hoogte is en voorraad heeft voor het geval dat.

Maar goed, mijn post is deels off topic, excuses.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:26

Ik denk dat veel apothekers ook een soort lopende band werk doen. Alleen lezen welke medicatie hup sticker klaar pas als de computer aangeeft niet voorradig dan verder kijken. Ik kreeg vorige week iemand aan de lijn die nu pas zag dat de medicatie niet leverbaar was en dan zo lang een ander middel wilde proberen. Dit is pas vanaf september het geval en sindsdien krijg ik steeds iets anders maar zover had ze niet gekeken. Op de website waar de tekorten worden aangegeven staat bij dat de verwachte lever datum pas april wordt maar tegen mij zegt ze dan ja misschien dat het er volgende week bij zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 20:37

chevax, ik snap je helemaal, ja! Ik mag dus ook geen 2 weken van te voren bestellen, want je hoort nog voorraad te hebben (ja, maar jullie doen soms ruim een week over recept klaarmaken dus die 5 dagen die zij willen redden ze niet eens altijd)
Of toen ik omhoog ging qua dosering, wat op nieuwe recept stond van de arts, kreeg ik ook niks mee, want ik hoorde nog voor zolang te hebben. Ja,dosering is verdubbeld, dus ben er sneller doorheen. Dat is een heel gevecht geweest.

Maar precies, eraan komen is een gedoe, als er iets fout gaat word je meteen verdacht, maar er wordt hier wel weer heel makkelijk gedacht over geen medicatie krijgen. Echt, eigen merk is er niet, andere merk kan ik niet tegen, maar zoek het zelf maar uit. Ook wel eens een weekend zonder gezeten doordat ik pas zolaat mag aanvragen en het niet eerder mag. Er hoeft maar 1 keer iets fout te gaan en je hebt meteen te kort. Heb toen serieus de hap gebeld :=

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:45

Ik zit sinds 6 weken aan nieuwe diabetes medicatie.
Deze is voorlopig niet leverbaar omdat het 'in' is bij mensen die willen afvallen hiermee.

Ik heb nog voor 1 week liggen en dan hopelijk nog een levering maar ik ben er bang voor.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:51

MyWishMax schreef:
chevax, ik snap je helemaal, ja! Ik mag dus ook geen 2 weken van te voren bestellen, want je hoort nog voorraad te hebben (ja, maar jullie doen soms ruim een week over recept klaarmaken dus die 5 dagen die zij willen redden ze niet eens altijd)
Of toen ik omhoog ging qua dosering, wat op nieuwe recept stond van de arts, kreeg ik ook niks mee, want ik hoorde nog voor zolang te hebben. Ja,dosering is verdubbeld, dus ben er sneller doorheen. Dat is een heel gevecht geweest.

Maar precies, eraan komen is een gedoe, als er iets fout gaat word je meteen verdacht, maar er wordt hier wel weer heel makkelijk gedacht over geen medicatie krijgen. Echt, eigen merk is er niet, andere merk kan ik niet tegen, maar zoek het zelf maar uit. Ook wel eens een weekend zonder gezeten doordat ik pas zolaat mag aanvragen en het niet eerder mag. Er hoeft maar 1 keer iets fout te gaan en je hebt meteen te kort. Heb toen serieus de hap gebeld :=

Opiaten is wel een lastig iets er wordt namelijk heel veel misbruik van gemaakt.
Wij hebben al eens meegemaakt dat ze het gewoon door verkochten...
Dus ja dat daar wat argwaan is vind ik niet vreemd.
Kun je het bespreekbaar maken? vind het namelijk wel gek dat ze er 5 dagen overdoen dat het klaarstaat.
(Dan zou ik zeggen dat je het ook eerder mag aanvragen)
Dat gaat bij ons wel een stuk sneller...
Bij geregeld te vroeg word er wel op de rem getrapt.
Maar als jij een goede reden hebt of de arts zegt dat het gewoon geleverd moet worden dan word dat gewoon gedaan...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:00

evelienn28 schreef:
MyWishMax schreef:

Opiaten is wel een lastig iets er wordt namelijk heel veel misbruik van gemaakt.
Wij hebben al eens meegemaakt dat ze het gewoon door verkochten...
Dus ja dat daar wat argwaan is vind ik niet vreemd.
Kun je het bespreekbaar maken? vind het namelijk wel gek dat ze er 5 dagen overdoen dat het klaarstaat.
(Dan zou ik zeggen dat je het ook eerder mag aanvragen)
Dat gaat bij ons wel een stuk sneller...
Bij geregeld te vroeg word er wel op de rem getrapt.
Maar als jij een goede reden hebt of de arts zegt dat het gewoon geleverd moet worden dan word dat gewoon gedaan...

Tja, heel vervelend dat er veel misbruik wordt gemaakt en tot op zekere hoogte begrijp ik ook de controle en in bepaalde mate achterdocht. Maar ik mag wél voor minimaal een half jaar immuuntherapie in m’n koelkast hebben. Maar 2 dagen eerder pijnstilling omdat we een lang weekend weggaan?
En nu is onze huisartsenpraktijk volledig gedigitaliseerd en daardoor zit er een langere verwerkingstijd op de recepten. Dus ja, ik bestel eerder.

Ik vind het iig heel erg vervelend, elke keer gedoe over opiaten. Ik heb er niet om gevraagd, ik heb het mezelf niet voorgeschreven. De huisarts verhoogde en verhoogde de, toen nog, oxycodon. Ik zei “maar ik moet hier ook ooit weer mee stoppen”. Het antwoord: “oh, maak je geen zorgen hoor. Ik heb patiënten die net het honderdvoudige van hun doseerhoeveelheid eindigden”. Niet relevant en ook niet bepaald een geruststelling.
En vorig jaar in de apotheek de opmerking “maar heb je het artikel in De Volkskrant over de fentanylepidemie in de VS niet gelezen?”. Jawel, en dan? Daarmee is mijn pijn plots weg? Ik kan me echt echt voorstellen dat er meer controle op zit. En dat het vooral erg moeilijk is met pijn die niet “zichtbaar” is. Maar ze hebben altijd recente foto’s van waarvoor ik het gebruik. En dát vind ik eigenlijk wél te ver gaan.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:12

MyWishMax schreef:
Over het niet met arts overleggen bij vervangende medicatie, nog geen maand geleden had ik een bepaalde oogzalf nodig. Bij de apotheek aangekomen was die dus ook niet op voorraad en toen belden ze wel ter plekke de arts over een vervangend medicijn. Dit is er niet, is dit een optie?

Laat me raden, chlooramfenicol?
Is idd iets waar we in principe zelf over bellen en is heel snel aan te passen naar iets anders, meestal fucithalmic. (Maar misschien was het iets anders hoor :Y) )

Het is ook niet makkelijk uit te leggen waarom soms iets wel kan en soms niet.

Afgelopen week nog bezig geweest met medicatie van een nieuwe patiënt: met de apotheker overleggen over een medicijn en alvast een alternatief besproken, zorg bellen of de patiënt nog voldoende heeft tot de volgende baxterrol, er dan achter komen dat de arts net wat anders heeft ingevoerd dan zij daar hebben liggen, arts bellen om het te overleggen, arts moet het andere juist invoeren, zorg weer bellen om te informeren over het vervolg, doorspreken met de apotheker en dan ben je zo een uur verder en heb je het alleen nog maar over 1 middel voor 1 persoon. En uiteraard doe je dat, want het moet gewoon goed zijn.

Hoor ook regelmatig bij patiënten dat ze zo veel voorraad hebben, dat de uitgifte wel een keer overgeslagen kan worden. Dus te weinig, te veel, het is soms lastig het precies goed te doen.

En dat we medicatie niet gewoon terug mogen nemen om opnieuw uit te geven heeft oa te maken met de bewaarcondities. Kunnen niet controleren of iets al die tijd op de juiste temperatuur in de koelkast is bewaard of niet in de zon heeft gelegen, etc. Daarnaast wordt er ook nog wel eens vervalst en verhandeld, dat wil je niet in het reguliere circuit krijgen.
En je zal dan maar net dat tweedehands doosje krijgen waar iemand niet zo zorgvuldig mee om is gegaan.

Hopelijk komt er wel een systeem waardoor er minder weggegooid hoeft te worden in de toekomst!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:12

Tazzey schreef:

Dat zijn niet de patiënten die bedoeld worden met zeurende patiënten natuurlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 21:37

evelienn28, controle is goed en snap ik helemaal! Maar niet ten kosten van iemand die gewoon op tijd medicatie wil hebben, nee haha. Ik bestelde graag als ik het laatste doosje openmaakte, dan had ik nog 15 dagen. Dat vond ik makkelijker te onthouden, want geheugen is helaas ook aangetast, maar ook vanwege leveringen/bestellen en omdat zij niet zo snel zijn.
Mocht niet, dus moest het naar een week /5 dagen van te voren en is het dus soms niet op tijd. Dat ze het te vroeg vonden kon ik inkomen, maar het is nu gewoon echr krap elke keer.

Vroeger was het voor 12 uur aanvragen bij de arts, volgende dag na 16 uur af te halen, zonder bericht. Dat werd voor 11 uur en twee dagen later af halen na 16 uur. En later werd het dus pas afhalen bij emailbericht en dat is eigenlijk 4 dagen of langer altijd, bij mij iig, en dat bericht komt altijd kwartier voor sluitingstijd. Bij elke medicatie. Aangezien ik niet continu op mail kijk komt er vaak nog een extra dag bij, omdat ik in die tijd niet bij apotheek kom als ik het al zie.

Nu heb ik dus hogere dosis en laatste doosje is maar 6 dagen. Als dat in het weekend valt is dat al krap. Ik weet dat ze 14 dagen te vroeg vinden, 10 dagen ook, maar die 5/6 dagen is soms weer krap. Vooral als er dus eens iets mis zou gaan en je extra moet pakken. Ik haat het dus om echt pas de laatste of een na laatste dag nieuwe te krijgen, want dat gaat alleen goed als er niks mis gaat. En als dat wel gebeurd heb je dus al niks om het op te vangen.
Bespreekbaar maken bij deze apotheek, nee. Werkt niet helaas, vandaar dat ik over ga stappen, want juist de verhalen vanuit de apotheek gezien die hier voorbij komen zijn vele malen beter als wat ik meemaak :=

Kaatje_S, geen idee meer :') Ik had een scheur in hoornvlies en moest oogzalf daarvoor, ook om ontsteking tegen te gaan, maar het was iig wel een middel wat al langer? Niet of slecht te krijgen was. Dus dat kan best kloppen, haha. Daar weet jij meer van als ik.

Maar eerlijk, het is gewoon frustrerend dat daarvoor wel zo makkelijk gebeld kon worden. Ik had makkelijker zonder oogzalf gekund als zonder deze medicijnen. En ik snap echt dat het soms enorm veel tijd kost, maar als ik jouw verhaal lees, vind ik dat dus echt super dat een patiënt zo geholpen wordt en zou daar echt dankbaar voor zijn. Gewoon stuk zorgen wat je ook wegneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:42

Je kunt trouwens op farmanco ook precies zien wanneer het middel weer verwacht wordt :)

Dat kan soms wel even duren namelijk dus dan kan je met je huisarts wat anders gaan regelen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:03

Spenk schreef:
Je kunt trouwens op farmanco ook precies zien wanneer het middel weer verwacht wordt :)

Dat kan soms wel even duren namelijk dus dan kan je met je huisarts wat anders gaan regelen.

Helaas is ook dat een verwachtte datum en wordt dit nog al eens opgeschoven gelukkig ook wel eens naar voren

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:06

Kan het goed begrijpen hoor je slikt het niet voor je lol.
Wij gaan wel met mensen erover in gesprek als ze tegen dit soort dingen aan lopen.
Wij hebben ons wel aan de regels te houden, maar willen het voor de patiënt ook makkelijk maken.
Bij ons is de gang van zaken hetzelfde als bij kaatje_S.
Patiënten optijd laten weten als het er niet is en opzoek naar een oplossing.
Al word het wel steeds lastiger met alles wat er niet is..
Overweeg zelf ook om ander werk te gaan doen het is op deze manier ook echt niet leuk, mensen worden ook steeds vaker agressief

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:08

Kaatje_S schreef:
Hoor ook regelmatig bij patiënten dat ze zo veel voorraad hebben, dat de uitgifte wel een keer overgeslagen kan worden. Dus te weinig, te veel, het is soms lastig het precies goed te doen.

Dat snap ik niet helemaal... als mensen aangeven dat het overgeslagen kan worden is dat toch verder gewoon prima communicatie? Niemand doet wat fout.

Citaat:
En dat we medicatie niet gewoon terug mogen nemen om opnieuw uit te geven heeft oa te maken met de bewaarcondities. Kunnen niet controleren of iets al die tijd op de juiste temperatuur in de koelkast is bewaard of niet in de zon heeft gelegen, etc.

Maar voor een deel gaat dat niet op, ook medicatie de apotheek niet uitgeweest is wordt soms afgeschreven en vernietigd. Aan de bewaarcondities mankeert dan niks, dat is puur een administratief probleem.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:13

Tazzey schreef:

Shadow, ik bedoelde met niet op voorraad dat het niet leverbaar is vanuit leverancier. En dat ze wel zien aan mijn recept dat ik er bijna doorheen ben. Ik vraag me dan weer af hoelang dat tekort er al is en als het langer als een maand is waarom ik toen niet al een heads up kreeg dat het lastig zou worden.[/quote]

Ik vind het sowieso heel vreemd bij zware pijnstillers/opiaten. Met elk medicijn mag je “ongelukjes” hebben, zoals een keer iets laten vallen, etc. Als je opiaten gebruikt, wordt er direct, zonder uitzondering, meteen gedacht “dat is vast misbruik “. Je krijgt opiaten voorgeschreven door je arts. Je hebt onnoemelijke pijn. Maar als er iets misgaat, is er argwaan. Je wordt meteen als “verdacht” gezien. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Één van de pijnstillers die ik gebruik, is een neusspray in een glazen flesje. Ik gebruik dat al lang (helaas), ander half flesje per week. Twee keer heb ik een flesje laten vallen/van het badkamermeubel gestoten. Niet normaal wat ik moest bewijzen om vervanging te krijgen. Twee keer op inmiddels honderden flesjes… Of morfinepleisters, die onder de douche of met warm soms sneller loslaten. Ook een drama.
En als er een leveringsprobleem is, dan wordt er wel vrij laconiek gedaan. Maar ik heb dit nodig om nog enigszins te functioneren en je hebt indd gewenning.
Maar je mag ook niet meer op voorraad hebben dat je per afgesproken periode gebruikt. Dan is het gewoon erg belangrijk dat je er op kunt vertrouwen dat de apotheek goed op de hoogte is en voorraad heeft voor het geval dat.

Maar goed, mijn post is deels off topic, excuses.[/quote]

Overgebruik van zware pijnstillers/benzodiazepine nou ja wat erop leek besprak ik in de openbare apotheek eigenlijk nooit aan de balie meestal gewoon bij klaarmaken recept even met assistente huisarts overleggen of patiënt even apart nemen vindt niet dat bij zoiets iedereen in de apotheek dit hoeft mee te luisteren .
En ook als apotheek /huisarts mag je hierin meedenken als je zelf het systeem hebt dat het recept zoveel dagen duurt . Je weet zelf ook
dat zonder zitten niet kan .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 22:20

Klinkt fijn, genja :j Ook het apart nemen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:21

Isabel schreef:
Dat zijn niet de patiënten die bedoeld worden met zeurende patiënten natuurlijk.

Hmmm. Ik denk dat je je daar op verkijkt. Heel veel mensen die gezien worden als 'zeurende patienten' zijn dat omdat er wel degelijk iets aan de hand is. Of omdat ze al heel veel negatieve ervaringen hebben waarin ze niet gehoord werden. Bovendien leert de zorg mensen helaas aan dat je te vaak pas iets krijgt als je stennis maakt... dus de eerste drie keer accepteren mensen het zonder problemen, of vragen ze vriendelijk om een oplossing die niet komt... en dan als ze boos worden kan er soms ineens toch wat opgelost worden. Dan heb je aan je patienten vooral duidelijk gemaakt dat ze beter maar direct boos kunnen worden, dat scheelt tijd.

(Niet alleen de apotheek hoor. Allerlei ziekenhuizen en zorginstanties doen niets met je doorverwijzing tot je erachteraan belt en dan was die 'toevallig' net even aan de aandacht ontsnapt. En dat kan natuurlijk gebeuren, maar een van de ziekenhuizen heeft aangegeven dat het bewust beleid was omdat ze in conflict waren met een zorgverzekeraar: zo kwamen ze niet over het aantal patienten heen. Ze wezen mensen dan niet af, want dat mocht niet, maar negeerden wel de doorverwijzing zolang als het kon. Als patient word je daar op zeker moment heel cynisch van.)

Als je dat weer om wilt keren, en agressie wilt verminderen, heb je ook nodig dat je veel eerder luistert naar de kleine signalen en dat je daarin ook wat kunt doen, en patienten ook weer ervaren dat ze respect krijgen, en niet alleen maar als last gezien worden.

Bij agressie speelt wel meer, want helaas is agressie ook echt veel normaler geworden (zoveel agressie die vanuit de coronatijd is toegelaten, dat heeft echt veel schade gedaan en dat slaat ook terug op mensen in de zorg.) Maar dat is niet het enige. In de omgang met patienten zit ook heel veel. En dat speelt op systeemniveau, maar ook in hoe er individueel wordt omgegaan met mensen. Als je ze bv ziet als klanten met lastige voorkeuren, begin je al heel anders dan als je ze ziet als patienten die ziek zijn, pijn hebben, medicatie nodig hebben om te functioneren, en daar zelf beslist niet om gevraagd hebben.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:13

Even een vraag / zijstraat omdat hier veel mensen zijn die verstand hebben van de materie. Ik lees overal dat er een groot tekort is aan medicijnen. Ik heb er zelf ook last van want een deel van mijn medicatie is ook niet leverbaar. Daar staat dan tegenover dat ik nog een voorraadje medicijnen heb die ik zelf niet meer gebruik, o.a. medicatie voor epilepsie en zenuwpijn.
Is daar ergens een centraal punt voor om dat uit te wisselen? Ik begrijp dat er een receptplicht is en dat het niet handig is om iemand 'zomaar' iets mee te geven, maar het is ook wel heel jammer dat er ongebruikte voorraden liggen terwijl andere mensen het zo hard nodig hebben.
Weten jullie of daar ergens iets voor geregeld is en hoe zou ik daar mee in contact kunnen komen?