Geraak niet bij mijn medisch dossier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Geraak niet bij mijn medisch dossier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:54

Die is er. Een afspraak maken op de praktijk om je dossier in te kijken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:55

Inkijken is niet hetzelfde als beschikken over een kopie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:59

Je kan gewoon om een print-out vragen. En die moet je ook krijgen. Duurt hooguit een tijdje, want niemand zit op dat werk te wachten. Maar het kan, en er moet aan dat verzoek voldaan worden.

TS: je kunt gewoon een brief schrijven met dit verzoek. Kopie van je ID-kaart erbij als identificatie en klaar. Mocht de praktijk weigeren, dan kun je een klacht indienen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:24

Ibbel schreef:
Je kan gewoon om een print-out vragen. En die moet je ook krijgen. Duurt hooguit een tijdje, want niemand zit op dat werk te wachten. Maar het kan, en er moet aan dat verzoek voldaan worden.

TS: je kunt gewoon een brief schrijven met dit verzoek. Kopie van je ID-kaart erbij als identificatie en klaar. Mocht de praktijk weigeren, dan kun je een klacht indienen.

precies dit. Je hebt gewoon recht op een kopie, niet alleen om op de praktijk met een dokter naast je het dossier door te kijken.

Vragen om een kopie, hoe ze die verzorgen is aan hun. Op papier, op een CD gebrand, op jouw USB-stick of in een plakboek gescrapbookt is aan hun. Jij mag een kopie opvragen en zij moeten die binnen 1 maand aanleveren.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 13:44

Iemand op Bokt had mij inderdaad al een voorbeeld brief gestuurd. De aardige versie, want ze had er ook nog één achter de hand die verwijst naar zaken in de wet.

Ibbel schreef:

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:41

Mijn rijbewijs is 9 jaar oud moet ik dit jaar verlengen en zelfs daarmee kon ik DigiD registreren met de is check dus dat je perse een nieuwe moet hebben klopt niet.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:17

Himyar schreef:
Iemand op Bokt had mij inderdaad al een voorbeeld brief gestuurd. De aardige versie, want ze had er ook nog één achter de hand die verwijst naar zaken in de wet.

Ibbel schreef:

Ja, want de huisarts heeft het al niet druk genoeg! Sorry hoor, er zijn verschillende opties in dit topic genoemd, wat is het probleem om een afspraak te maken zoals eerder gemeld en dan te horen hoe en wat? Neem je de usbstick mee naar het gesprek. Wees blij dat ze zo met je privacy omgaan!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:19

Een print kan door de assistente gemaakt worden, voor inzage met de huisarts belast je de agenda van de huisarts. Die print is dan efficiënter...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:19

Ts, ik begin me steeds meer af te vragen wat je nu wilt bereiken met dit topic? Want nu ik het topic zo teruglees reageer je bijna nergens concreet op vragen die gesteld worden. Mensen willen met je meekijken, dat schiet je af. De huisarts wil een afspraak, dat schiet je af (terwijl dat ws minder tijd kost dan hiwr steeds te xitten typen), er komt geen antwoord op de vraag of je al met digid contact hebt opgenomen.
Bij de vraag welke app gebruik je, geef je geen naam aan, maar:een app die mijn huisarts adviseert.
het lijkt alsof je zelf door je boosheid/opgefoktheid of ongeduld alle oplossingen zelf tegenhoud.

maak die afspraak bij huisarts, en vraag aan hem een kopie mee.
of bel digid en geef aan dat het spul niet werkt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:23

maar de assistente gaat echt niet zomaar het hele dossier uitprinten hoor..
Wij opperen hier overigens ook voor mensen die het dossier willen hebben om een nieuwe USB in de verpakking aan te leveren. Maar zonder overleg een heel dossier printen doet de assistente echt niet zonder overleg en de HA wil dit bespreken op het spreekuur...

Bovendien wil TS bloeduitslagen, waarom vraag je bij de assistente niet om een uitdraai van alleen de labuitslag? Meer heb je toch niet nodig? En als je dat wil bespreken dan plan je een Telefonisch Consult of een afspraak op het spreekuur

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 16:30

Digid was telefonisch overbelast en adviseerde een andere contactmethode. Heb het op nog twee manieren geprobeerd en wacht nog steeds op een reactie.

IHN schreef:
Ts, ik begin me steeds meer af te vragen wat je nu wilt bereiken met dit topic? Want nu ik het topic zo teruglees reageer je bijna nergens concreet op vragen die gesteld worden. Mensen willen met je meekijken, dat schiet je af. De huisarts wil een afspraak, dat schiet je af (terwijl dat ws minder tijd kost dan hiwr steeds te xitten typen), er komt geen antwoord op de vraag of je al met digid contact hebt opgenomen.
Bij de vraag welke app gebruik je, geef je geen naam aan, maar:een app die mijn huisarts adviseert.
het lijkt alsof je zelf door je boosheid/opgefoktheid of ongeduld alle oplossingen zelf tegenhoud.

maak die afspraak bij huisarts, en vraag aan hem een kopie mee.
of bel digid en geef aan dat het spul niet werkt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 16:41

Laten we het erop houden dat ik nog even met digid contact ga hebben en de afspraak met de huisarts achter de hand heb voor het geval het echt niet lukt. Aangezien ik daarop nog geen nee heb gezegd.
Ik denk dat er hier wel een slotje op kan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:42

Polly schreef:
Wij opperen hier overigens ook voor mensen die het dossier willen hebben om een nieuwe USB in de verpakking aan te leveren. Maar zonder overleg een heel dossier printen doet de assistente echt niet zonder overleg en de HA wil dit bespreken op het spreekuur...

Bovendien wil TS bloeduitslagen, waarom vraag je bij de assistente niet om een uitdraai van alleen de labuitslag? Meer heb je toch niet nodig? En als je dat wil bespreken dan plan je een Telefonisch Consult of een afspraak op het spreekuur

Dat heeft TS gedaan, maar de huisarts geeft hiervoor geen toestemming en wil TS alleen inzage geven tijdens een afspraak met de huisarts:

Citaat:
Gesealde usb stick gebracht en gezegd dat ik daarop mijn bloedresultaten van zo lang mogelijk terug wil hebben. Krijg ik zojuist telefonisch te horen dat de huisarts niet zomaar toestemming verleent en dat ik een afspraak moet maken om hier samen naar te kijken. Ik heb gezegd erover na te denken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:48

maar dat is toch ook niet raar? Ik ken weinig huisartsenpraktijken (lees: geen een) die zomaar even op verzoek het dossier op een stickje zetten en veel plezier ermee.
De huisarts heeft aantekeningen gemaakt in het dossier en gaat ervanuit dat de vraag komt omdat er een specifieke vraag is. Het is dan ook heel normaal om betreffende patiënt uit te nodigen op het spreekuur om door te spreken wat er gewenst is en dan kan dan alsnog besloten worden om iets of alles mee te geven.
Het deel wat je in het PGO zelf kan zien is namelijk niet alles wat er in je dossier staat, er hoeft maar een deel zichtbaar te zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 17:50

Was het idee van één van de doktersassistentes, maar dat heb ik al een aantal malen gezegd. Ik heb dat niet zelf verzonnen!

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:52

Himyar schreef:
Was het idee van één van de doktersassistentes, maar dat heb ik al een aantal malen gezegd. Ik heb dat niet zelf verzonnen!

Maar waarom ga je niet gewoon naar die afspraak toe om IN GESPREK te gaan en te kijken wat mogelijk is?

Misschien wil je arts na het gesprek wel je dossier op USB zetten?
Of gaat hij met je overleggen hoe hij je het op een andere manier kan geven?
Of ........

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:51

Polly schreef:
maar dat is toch ook niet raar? Ik ken weinig huisartsenpraktijken (lees: geen een) die zomaar even op verzoek het dossier op een stickje zetten en veel plezier ermee.
De huisarts heeft aantekeningen gemaakt in het dossier en gaat ervanuit dat de vraag komt omdat er een specifieke vraag is. Het is dan ook heel normaal om betreffende patiënt uit te nodigen op het spreekuur om door te spreken wat er gewenst is en dan kan dan alsnog besloten worden om iets of alles mee te geven.
Het deel wat je in het PGO zelf kan zien is namelijk niet alles wat er in je dossier staat, er hoeft maar een deel zichtbaar te zijn.

Maar zoals eerder gezegd: als ik vraag om een kopie, is dat iets anders dan inzage. En ik heb gewoon recht op een kopie, zonder opgaaf van redenen.

Dus wat mij betreft is het de toon die de muziek maakt: een huisarts die zegt: "ja joh, geen probleem die kopie. Maar heb je een vraag? Kom anders even naar de praktijk, dan kijken we samen en geef ik je een kopie mee, is dat oké?" Lijkt me niks mis mee. Dan kan ik altijd zeggen "Nee bedankt, ik wil gewoon een kopie zonder uitleg" en of ik daar dan mee naar een andere dokter wil, het aan de buurvrouw wil geven of mijn kamer mee wil behangen is mijn keuze.

Maar een dokter die zegt "Nee, ik geef geen toestemming voor een kopie, maak maar een afspraak en dan kun je het hier in de praktijk bekijken" is dus niet oke en tegen de wettelijke afspraken.

Ik heb zelf overigens recent dossier opgevraagd en die trouwens zonder enige vraag gekregen. Maar ik deel je mening: ik had het erg netjes gevonden als iemand me (vooraf of een week erna ofzo) even gebeld had en had gezegd: "joh, is alles duidelijk? Heb je nog vragen of wil je iets bespreken?"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:03

Polly schreef:

Dan wordt het echt hoog tijd voor een beetje bijscholing. De wet zegt best wel duidelijk iets anders: de patient heeft recht op dat dossier, punt. Een gesprek kan GEEN voorwaarde zijn.

(Enfin, helemaal wat Secricible ook zegt dus.)

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:53

Shadow0 schreef:
Polly schreef:

Dan wordt het echt hoog tijd voor een beetje bijscholing. De wet zegt best wel duidelijk iets anders: de patient heeft recht op dat dossier, punt. Een gesprek kan GEEN voorwaarde zijn.

(Enfin, helemaal wat Secricible ook zegt dus.)

Klopt tevens hebben ze ook een maand de tijd om de gegevens te verstrekken en in het belang van de privacy is het beste dit te doen via een beveiligde verbinding zoals met je digid. Zo kan het aantoonbaar nooit in de verkeerde handen vallen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:46

Eigenlijk toch te triest voor woorden dat alles digitaal moet tegenwoordig.
Ik zie in de thuiszorg zo vaak ouderen die niets voor elkaar krijgen omdat ze geen smartphone of internet hebben

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:48

Heel simpel al eens alle apps die je op de telefoon hiervoor hebt gedownload verwijderen . Dan al je cookies verwijderen op je telefoon en dan nogmaals met je zus of zo rustig opnieuw proberen ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:13

Baloedebeer schreef:
Klopt tevens hebben ze ook een maand de tijd om de gegevens te verstrekken en in het belang van de privacy is het beste dit te doen via een beveiligde verbinding zoals met je digid. Zo kan het aantoonbaar nooit in de verkeerde handen vallen.

Er is geen privacy-probleem bij het overhandigen aan de balie. Er is geen plicht om het digitaal te doen. En als het simpelweg niet werkt, is het uberhaupt geen oplossing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:24

er is sowieso geen privacy-issue. Zodra huisarts/assistent het heeft overhandigd aan patiënt is het niet meer hun privacy-zorg. Als ik het dan 1000x wil uitprinten en aan voorbijgangers wil geven is dat van mij.

De enige zorg die je als huisarts hebt is zorgen dat je eigen systeem veilig blijft (dus ja, ik snap dat je een USB-stick die vol kan staan met malware niet zomaar in je pc wil steken met clientendossiers) en dat je het dossier overhandigt aan iemand die daar recht op heeft (zoals patient of diens vertegewoordiger).

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:29

Maar even los van het privacy verhaal wat heeft een ander aan jouw bloeduitslagen? Ik heb liever dat die in verkeerde handen zou vallen dan mijn bank gegevens :j dat niet iedereen ze op kan vragen ok maar zo moeilijk doen vind ik ook wat van te zeggen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:34

Medische informatie kwalificeert als bijzondere informatie over een persoon, dus daar moet je extra voorzichtig mee zijn. Dus ook de enkele mededeling dat de huisarts je adviseert paracetamol in te nemen tot een bepaalde dosering, wat op zichzelf heus geen spannende mededeling is, daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Zo ook bloeduitslagen. Jij weet niet wat daarin staat wat wel relevant kan zijn, maar een ander heeft er geen klap mee te maken wat wel en niet uit die uitslagen blijkt.