De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:59

chanicha schreef:
justdiesel schreef:
Ik heb niet alles gelezen, alleen de post van TS
Maar Ts bezint voor je begint.

Hier een moeder van 3 pubers en als ik terug kon in de tijd dan liet ik me op mijn twintigste steriliseren.
Nooit dat ik nog aan kinderen zou beginnen. Ik hou zielsveel van ze en er zijn heus wel leuke dingen aan, maar die wegen niet op tegen alle zorgen, ruzies en gezanik.
Mag je eigenlijk niet zeggen want dan ben je een loedermoeder, maar als ik alles van tevoren geweten had....

Wow dat is hard justdiesel, ik hoop dat je kinderen dit nooit lezen.

Dat is toch hartstikke eerlijk als justdiesel dat idd zo voelt. Zo wordt het taboe wel in stand gehouden ja als mensen zo gaan reageren :')

edit; quote vergeten
Laatst bijgewerkt door Gitana op 13-11-22 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:59

Urbanus schreef:
Fokken is gokken. Zelfs in de meest overwogen, alles overdachte situatie. Dus wat voor mij geldt, kan voor jou anders zijn. Dat voorop gesteld.

Ik heb er 2, ze zijn 3 en 5 en ik zou niet anders willen. Ik zou er nog wel 2 bij willen.

Ja het is chaos en de zaterdag is altijd vol met zwemmen en circusschool, maar het is ook heel hard rare zelfverzonnen liedjes zingen, met z'n vieren op zondagochtend croissants in bed eten en heel veel knuffelen.

Het is soms idyllisch en soms volkomen poedersuiker. Ze gaan hier om de week op zaterdagavond logeren bij mijn ouders zodat ik die hele nacht lekker naar de getver kan gaan met vriendinnen, betekent wel dat ik zondag met een kater naar het bos ga.

Voor mij wegen de nadelen niet op tegen de leuke dingen. De kusjes en knuffels, de onvoorwaardelijke liefde die je voelt, het gevoel van wij vieren horen bij elkaar, dit is mijn thuis.

Ik ben een relaxtere moeder dan ik van te voren dacht. Dat is me absoluut meegevallen. Wat me tegen is gevallen is hoe duur leuke kinderkleding is, ziek-zijn maar toch moeten moederen, het altijd moeten zeuren over 'jas op de kapstok, schoenen op de mat' en hoe ik langzaam in mijn eigen moeder verander.

Oh ik had dit precies zo kunnen schrijven :Y) behalve dat wij het bij 2 houden. En idd zorg dat je ook ruimte houd voor je eigen ding - wat dat dan ook moge zijn. Ik wil gewoon lekker kunnen blijven paardrijden, soms op stap, eten met vriendinnen, whatever. Ben niet alleen maar moeder. M’n kindjes zijn een hele mooie aanvulling op mijn leven, maar niet de invulling van mijn leven.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:06

Ik denk niet dat je mening het probleem is hoor XladyX, wat mij betreft telt jouw ervaring net zo goed als die van een ander, ook als ze compleet tegenovergesteld zijn. Maar ik snap de andere reacties wel want ik had ook wat moeite met je bericht. De dingen die jij noemt heb ik wel gelezen in het topic, maar niet in het extreme waarin jij ze noemde (je komt de komende 15 jaar niet aan paardrijden toe, je bent geen mens meer, enz). Vervolgens komt het stuk in je bericht daarna op mij over alsof het ook nog je eigen schuld is als het wel tegen valt (want daar ben je toch zelf bij, heel veel niet willen/energie voor op kunnen brengen, je partner kan toch ook wel even overnemen) omdat jij het niet zo ervaart. En net zoals jouw ervaring er gewoon mag zijn, geldt dat voor de andere kant imo ook.

En even voor mezelf gesproken, een verandering of aanpassing is niet per definitie meteen dramatisch of iets waar ik doodongelukkig van word, maar het is wel anders dan het daarvoor was en iets waar je rekening mee moet houden, en voor de een gaat dat makkelijker dan voor de ander. Elke mening is getint, sommige door wat ze zien in hun werk, of hun omgeving, of hun eigen leven. Dat geldt net zo goed voor jouw mening. En dat jij bepaalde dingen niet zo ervaart is alleen maar heel fijn toch?

Overigens oefen ik mijn hobby's nog steeds gewoon uit. De ene keer gaat mijn dochter mee, de andere keer blijft mijn vriend thuis, soms gaat ze naar oma, daar is idd meestal een prima balans in te vinden. Maar het is wel altijd ff nadenken voor je iets kan doen, of wat dat weekend handig is, en dat is iets waar ik zonder kind toch echt nooit op die manier over nadacht. Dat makkelijke kan ik soms best een beetje missen, zeker als het last minute is en daardoor soms ook gewoon wel eens niet te regelen valt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:13

justdiesel schreef:
chanicha schreef:

Wow dat is hard justdiesel, ik hoop dat je kinderen dit nooit lezen.

Want?
Ze weten dit gewoon hoor, ze weten ook dat ik zielsveel van ze hou en voor ze door het vuur zou gaan.
Maar ze mogen ook gewoon weten dat ik moeder zijn echt niet altijd leuk vind.

Als kind van een moeder die ook redeneert als jij: Dit is één van de redenen dat ik geen kinderen wil. Ik wil nooit dat ik deze ‘eerlijkheid’ tegen kinderen moet zeggen. Je bent geen kinderen waard. Daar. Nog een eerlijkheid gezien je daar zo van houdt.

‘Ik hou zielsveel van ze maar als ik het opnieuw kon doen had ik ze op de kachel laten schieten.’
Flikker toch op, dat heeft niks met liefde te maken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-11-22 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:13

Ik vind het ook moeilijk om te begrijpen dat de liefde niet onvoorwaardelijk is.

Zelf had ik nooit verwacht dat je zoveel liefde kon voelen voor je kind.
Het is zo bijzonder en speciaal.
Heel cliché maar zo voelt het bij mij.

Tuurlijk zijn er dagen....
In mijn hoofd dacht ik altijd 3 of 4 kinderen.
Mijn partner leerde ik pas kennen toen ik 30 was. En onze kinderwens ging niet zoals verwacht.
Dus dat weet je ook nooit hoe dit verloopt.

Als baby was mijn dochter heel makkelijk.
De zwangerschap verliep ook goed.
Maar daarna haha
Temperamentvol, kort lontje en een eigen mening. Een pittige dame.
Het is dus bij 1 kind gebleven.

Verder je vrije tijd ja dat wordt minder.
Ik werk zelf ook en ja het is pittig.
Paardrijden doe ik niet meer en ik vind het knap dat mensen dit kunnen combineren.

Onze dochter is er dan 1 met een gebruiksaanwijzing en heeft rust en regelmaat nodig.
Ik breng haar dus altijd naar bed en blijf bij haar totdat ze slaapt.
Scheelt een hoop drama ook voor de juf de volgende dag.
Logeren wilt ze ook niet.
Dus ja tijd voor mezelf...dat is mijn keuze.
Je kan ook jezelf een schop onder je kont geven en zeggen.
Op deze dagen sport ik of ga ik wat doen.
Overleg het.
En kijk wat kan en past binnen je gezin.
Mijn vriend is pas half 7 7 uur thuis uit zijn werk.
Dat is bij andere mensen weer anders.

Daarnaast heb je inderdaad meer zorgen.
Nu bv op de basisschool.
De klik met de juf en binnenkort gaan ze mijn dochter observeren in de klas.
Aan zulke dingen had ik vroeger ook nooit gedacht. Maar geeft toch wat zorgen.

Maar ja als ik naar mijn dochter kijk.
Een lieve, enthousiaste en vrolijke meid.
Ze houdt van bewegen, dansen en is een echte knuffekont dan smelt mijn hart.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 13-11-22 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:15

Zo, ga je lekker Ayasha?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:15

Gitana schreef:
Dat is toch hartstikke eerlijk als justdiesel dat idd zo voelt. Zo wordt het taboe wel in stand gehouden ja als mensen zo gaan reageren :')

edit; quote vergeten

Nou precies dit! Zo hou je dus dit soort taboes en (schadelijke) culturele normen in stand. Ik vond het heerlijk verfrissend om te lezen! En ik weet zelf ook dat mijn vader mij/ons liever niet had gewild maar dat hij het voor mijn moeder deed. Heeft me inderdaad wel pijn gedaan ja. Maar nu zorgt het juist voor extra dankbaarheid dat hij er altijd voor ons is als we iets nodig hebben. Hij had na het overlijden van mijn moeder ook gewoon uit kunnen checken natuurlijk, geen wet die hem tegen had gehouden met volwassen kinderen.

Ik vind het bericht van justdiesel dus erg fijn om te lezen en hoop dat het gangbaarder wordt om zo eerlijk te zijn!
Ayasha schreef:
Als kind van een moeder die ook redeneert als jij: Dit is één van de redenen dat ik geen kinderen wil. Ik wil nooit dat ik deze ‘eerlijkheid’ tegen kinderen moet zeggen. Je bent geen kinderen waard. Daar. Nog een eerlijkheid gezien je daar zo van houdt.

Jemig doe eens even normaal, wat is dit nou voor achterlijke reactie richting Gitana? Mijn waardering voor jouw bijdrage(n) is geloof ik met één bericht de helft gezakt. Wat is dit laag bij de gronds zeg, lekker even de pijn van je eigen moeder bij iemand anders naar binnen schieten.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 13-11-22 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:16

Snadrem schreef:
Zo, ga je lekker Ayasha?

Jep. Helemaal prima. Eerlijkheid and all toch?
Het is niet taboe om je kinderen te zeggen dat je ze niet zou nemen als je het kon over doen maar wel om iemand het moederschap niet waardig te vinden of wat?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:18

Ayasha schreef:
justdiesel schreef:
Want?
Ze weten dit gewoon hoor, ze weten ook dat ik zielsveel van ze hou en voor ze door het vuur zou gaan.
Maar ze mogen ook gewoon weten dat ik moeder zijn echt niet altijd leuk vind.

‘Ik hou zielsveel van ze maar als ik het opnieuw kon doen had ik ze op de kachel laten schieten.’
Flikker toch op, dat heeft niks met liefde te maken.

Betekent ‘door het vuur gaan voor iemand’ in België dat je iemand opende kachel wil schieten? :?

In NL betekent het dat je alles voor iemand over hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:20

verootjoo schreef:
Betekent ‘door het vuur gaan voor iemand’ in België dat je iemand opende kachel wil schieten? :?

In NL betekent het dat je alles voor iemand over hebt.

Door het vuur gaan niet maar ‘als ik het opnieuw kon doen nam ik ze niet meer.’ Wel.
Op de kachel, in een condoom, een sok. Wat je dan ook voor handen hebt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-11-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:20

Ze zei wel dat de leuke dingen niet opwegen tegen de minder leuke dingen...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:21

Het kan wel eerlijk zijn maar ik heb een poedersuiker met mijn narcistische moeder gehad en dan is zoiets hard om te lezen ja.
Mijn kinderen zijn nu 37 en 34 maar heb geen moment zo gedacht.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:23

chanicha schreef:
Het kan wel eerlijk zijn maar ik heb een poedersuiker met mijn narcistische moeder gehad en dan is zoiets hard om te lezen ja.
Mijn kinderen zijn nu 37 en 34 maar heb geen moment zo gedacht.

Ja sorry maar het is tekst op internet. Dat kan super hard binnen komen, dat weet ik uit vele ervaringen, maar het is ook een keuze of je het leest natuurlijk. Zijn ook genoeg topics op bokt die ik maar gewoon niet meer lees, om die reden.

Nu projecteren jullie oud zeer op iemand die de ballen had haar mond open te trekken en dat vind ik niet oké.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 13-11-22 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:24

Ik heb ook nog nooit zo gedacht in mijn 6- jarige moedercarrière.
Vind het wel heftig, zeker als de leuke dingen niet opwegen tegen de niet leuke dingen.
Maar misschien is het tijdelijk.
De puberteit is ook gewoon wel heel heftig. Vaak zit je als moeder dan ook in de overgang en gieren de hormonen door het huis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:25

Mijn ouders zeggen hetzelfde hoor. En ze hebben ons ook afgeraden om aan kinderen te beginnen.
Nu hebben ze geen kleinkinderen en vinden ze dat toch ook wel weer jammer :') :7

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:26

Hoezo, ze hebben toch een kleinpapegaai :')

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:27

Ayasha schreef:
Snadrem schreef:
Zo, ga je lekker Ayasha?

Het is niet taboe om je kinderen te zeggen dat je ze niet zou nemen als je het kon over doen maar wel om iemand het moederschap niet waardig te vinden of wat?

Geen probleem hoor dat Ayasha die mening heeft en geeft, dat mag.
Mijn kinderen weten hoe ik het bedoel en weten ook dat ik hen boven alles in de wereld stel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:28

Toegeven dat je het anders/niet zou doen als je wist wat je nu weet, ik snap daar het probleem niet van. Helemaal niet wanneer dat anoniem op het internet gebeurt.

Of kinderen moeten weten dat je het als ouder niet over zou doen... Ligt er heel erg aan hoe je het brengt, en hoe de onderlinge relatie is, denk ik.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:28

Nee, maar heb het als kind wel gevoeld dus ik vind zoiets heel hard naar je kinderen toe.

Edit, dit is off topic natuurlijk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:31

Chanicha, als ik het goed begrijp handelde jouw moeder daar ook naar.

Ik zou het achteraf anders gedaan hebben, maar ik hou heel veel van mijn dochter. Zij merkt aan niks dat ik het achteraf anders gedaan zou hebben. Dat is nogal een verschil.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:32

verootjoo schreef:
Hoezo, ze hebben toch een kleinpapegaai :')

Hun groene kleinkind _O-

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:32

Ayasha schreef:
Snadrem schreef:
Zo, ga je lekker Ayasha?

Jij hebt nog geen dag uit het leven van de Bokker die dit hier noemt gezien. Geen dag in haar gezin meegedraaid, gezien hoe zij met haar kinderen is en of ze van ze houdt of niet. Dus haar hier uitmaken als moederonwaardig vind ik niet op zijn plaats, inderdaad.

Dat je met de wijsheid van nu andere keuzes zou maken met betrekking tot ouderschap heeft toch niets te maken met wel of niet van je kinderen houden of er niet goed voor zorgen? Ik vind het enorm verdrietig voor jou dat jouw ouders je het idee hebben gegeven ongewenst te zijn (of het nou zo is uitgesproken of zo is opgevat). Niemand zou dat gevoel mogen hebben. Maar bij een herkansing een andere keuze maken betekent voor mij niet meteen dat je spijt hebt van je kinderen, niet van ze houdt, niet goed voor ze bent, ze niet alles gunt of hun ouderschap niet waard bent.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:34

Nou ik kan er boeken over schrijven maar dat doe ik maar niet :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:35

Snadrem schreef:
Jij hebt nog geen dag uit het leven van de Bokker die dit hier noemt gezien. Geen dag in haar gezin meegedraaid, gezien hoe zij met haar kinderen is en of ze van ze houdt of niet. Dus haar hier uitmaken als moederonwaardig vind ik niet op zijn plaats, inderdaad.

Dat je met de wijsheid van nu andere keuzes zou maken met betrekking tot ouderschap heeft toch niets te maken met wel of niet van je kinderen houden of er niet goed voor zorgen? Ik vind het enorm verdrietig voor jou dat jouw ouders je het idee hebben gegeven ongewenst te zijn (of het nou zo is uitgesproken of zo is opgevat). Niemand zou dat gevoel mogen hebben. Maar bij een herkansing een andere keuze maken betekent voor mij niet meteen dat je spijt hebt van je kinderen, niet van ze houdt, niet goed voor ze bent, ze niet alles gunt of hun ouderschap niet waard bent.

Mee eens. Het wordt nu enorm uit z'n verband getrokken.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:37

Ik vind justdiesels bericht juist heel fijn. Open en eerlijk, niet dat gesuikerde van een moeder zijn.

Mijn moeder heeft ooit tegen mij bekend dat ik ongewenst was, dat ze bijna een abortus had genomen. Dat ze de eerste jaren met mij ook zo ontzettend moeilijk vond en ook ik als puber was absoluut geen fijne. En ik begrijp haar helemaal. Juist door haar, zou ik zelf geen kinderen willen (ook mede dankzij verhalen van vriendinnen en collega's, no thank you). Al zit ik nog in de twijfelfase, maar neig steeds meer naar geen kinderen, sowieso omdat de wereld eraan gaat. :')