Ik heb het topic helemaal doorgelezen en denk dat er ondertussen voor de TS al heel waardevolle inzichten aangereikt zijn en boven gekomen zijn. Toch wilde ik nog even een kanttekening plaatsen bij het gemak waarmee sommigen zeggen van oh, wil je niet zwanger worden, dan kan je toch gewoon adopteren.
Adoptie is ondertussen een heel langdurig en moeilijk proces geworden waar je vele jaren mee bezig bent. Het is ook niet zo maar effe "een kind nemen" omdat je er graag eentje wil, maar openstaan om een thuis te kunnen bieden voor een kind dat meer dan waarschijnlijk een serieuze rugzak zal hebben.
Zelf adoptiemoeder zijnde, sta ik ook niet achter het idee van "een goed leven te kunnen bieden". Ok, wij kunnen een warm nest aanbieden, wij kunnen medische zorg voorzien die het kind in het herkomstland nooit had kunnen hebben maar... weegt dat op tegen het "weghalen" van een kind bij de biologische ouders, uit alle vertrouwde cultuur, achtergrond, taal...
Ik mag mama zijn van een fantastische Chinese zoon, de liefste en meest attente kerel van de wereld die mij wel om het uur zegt dat ik een lieve mama ben, de liefste van de wereld (benieuwd hoe dat in de puberteit gaat zijn

) en ik ben ongelooflijk dankbaar dat ik voor hem mag zorgen. Tegelijkertijd vind ik de wereld oneerlijk. Hij is meer dan waarschijnlijk afgestaan omwille van een medische aandoening en zou zonder operatie nu al niet meer leven, maar zou de wereld niet veel beter af zijn als de biologische ouders wél de middelen hadden om hun kind die operatie te geven, of het nodige voedsel te geven enzovoort?
Ik weet het, een naïeve denkpiste en er zijn overal ter wereld zeker ook ouders wiens kinderen beter af zouden zijn in een ander gezin omdat ze verwaarloosd of mishandeld worden maar toch, dat doorknippen van alles wat vertrouwd is, van je hele achtergrond...ik blijf dat een moeilijke vinden.
Dat vind ik persoonlijk een belangrijk pluspunt bij pleegzorg, het kind groeit op in eigen land/cultuur en de biologische ouders zijn gekend. Geen ontbrekende puzzelstukken dus.
Nog even duiden dat ik met dat eigen land/cultuur zeker niet racistisch wil zijn. Zelf merk ik het zelden maar mijn zoon geeft geregeld aan dat mensen naar hem kijken/staren omdat hij een Chinees is. Iets wat hem in China niet zou overkomen.
maar misschien is dat gewoon omdat hij zo'n knappe gast is haha en dat is het leuke aan adoptie, hier kan je naar hartenlust mee pronken want je hebt er geen enkel genetisch aandeel in haha