Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:23

Echt kak dat je je zo ellendig voelt. Knuffel voor jou, Chevax :knuffel:
En ook voor alle anderen die het nodig hebben :knuffel:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:54

genja schreef:
chevax schreef:
Mag ik even om wat virtuele steun vragen? Ik heb mn Fentanyl aan de kant gezet. Ben het zo verschrikkelijk beu met die troep. Ik vang het nu op met oxycodon (dus heb over een goede week wrs discussie met de apotheek omdat de oxy sneller gaat dan gepland). Heb zo'n shijtweekend gehad met de pijnstilling en ben het zo beu om zo misselijk te zijn van de Fentanyl. Dus nu voel ik me even een uitgewrongen vogeltje.

Heb je dit met de arts overlegd ? Wee weer l verstandig. En je krijgt geen gezeur met de apotheek als de arts je recept oxycodon aanpast aan de nieuwe dosering . Best beetje jammer hoe je het werk van de apotheek gezeur noemt . Logisch toch als je op eens een stuk eerder komt dat er iets gezegd wordt . Als ds juiste dosering op recept staaf snakt de apotheek het ook en hoeven ze niet te zeuren .

Genja, je hebt nu al een paar keer gereageerd vanuit jouw functie als apothekersassistente. Maar er zijn al meerdere posters hier geweest die hele andere ervaringen hebben gehad met apotheken. Ze zijn niet allemaal zo netjes en kunnen wel degelijk gaan zeuren, zelfs als artsen dingen netjes aangeven op recepten. Niet iedereen heeft goede ervaringen en het is wel fijn als we dat ook gewoon kunnen beschrijven. Want jij hebt er ook qua werk mee te maken, maar wij ook gewoon als patiënten en het is best vervelend als er telkens gezegd wordt dat het niet klopt. Nee, misschien als elke apotheek netjes volgens de regels zou werken niet, maar zoals wij al vaker hebben geschreven hebben wij de ervaring dat er dusnook apotheken zijn die niet netjes werken en waar je dus wel veel gezeur mee hebt, terwijl dat niet terecht is.

Ik heb ook al vaker gezeur gehad over hoe snel een recept herhaald moet worden. Terwijl dat keurig in overleg met arts gaat en op tijd wordt aangevraagd omdat apotheek geen vaste levertijden heeft.

Chevax, sterkte ermee.

chevax

Re: Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 14:40

Dank je voor je bijval, Max.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 14:42

Het is hier even tanden bijten. En natuurlijk weet mijn HA precies wat ik doe. Ik heb haar GSM en we appen met elkaar over zulke dingen. Maar na zo’n lange tijd weet ik zelf ook wat m’n lichaam aankan en wat niet. Ik zie wel of het lukt. Ik vrees ervoor, want er zat net weer een nieuwe zwarte rand aan mijn wond. En dat is erg pijnlijk. Dus of ik het volhou?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:18

.[/quote]

Genja, je hebt nu al een paar keer gereageerd vanuit jouw functie als apothekersassistente. Maar er zijn al meerdere posters hier geweest die hele andere ervaringen hebben gehad met apotheken. Ze zijn niet allemaal zo netjes en kunnen wel degelijk gaan zeuren, zelfs als artsen dingen netjes aangeven op recepten. Niet iedereen heeft goede ervaringen en het is wel fijn als we dat ook gewoon kunnen beschrijven. Want jij hebt er ook qua werk mee te maken, maar wij ook gewoon als patiënten en het is best vervelend als er telkens gezegd wordt dat het niet klopt. Nee, misschien als elke apotheek netjes volgens de regels zou werken niet, maar zoals wij al vaker hebben geschreven hebben wij de ervaring dat er dusnook apotheken zijn die niet netjes werken en waar je dus wel veel gezeur mee hebt, terwijl dat niet terecht is.

Ik heb ook al vaker gezeur gehad over hoe snel een recept herhaald moet worden. Terwijl dat keurig in overleg met arts gaat en op tijd wordt aangevraagd omdat apotheek geen vaste levertijden heeft.

Chevax, sterkte ermee.[/quote
Tuurlijk worden er fouten gemaakt bij apotheken . En dat is hartstikke vervelend en niet zoals het hoort . Maar er zijn ook dingen die als patiënt echt voorkomen kunnen worden. En daar is waar Chevax nu over heeft een typisch voorbeeld van . En ze kan het gezeur hoe zij het nu dus ook voorkomen .
Ze heeft namelijk zelf de fentanyl gestopt en is daardoor logisch meer oxycodon gaan gebruiken dat snapt de apotheek ook gewoon als je het uitlegt . Alleen als op het recept oxycodon nu bv zn 4x1 staat maar dit nu omhoog is naar standaard 6x1 . Moet dit wel door de arts op het recept gezet worden . Anders kan ik je nu al zeggen dat er inderdaad gezeurt gaat worden . Het recept is namelijk veel eerder op als logisch zou zijn . Met nieuwe gebruik kan apotheek het verklaren en geen probleem .
Dus waar het op neer komt regel zelf je zaakjes op goed dan hoeft we niet gezeurd te worden .

En even voor de duidelijkheid ik gebruik zelf ook zware pijnstillers en heb ook gewoon met apotheek te maken en ik doe dit bewust niet via apotheek waar ik werk om juist gedoe te voorkomen .

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:29

Volgens mij heeft de TS dit topic niet geopend om anderen te laten beoordelen of ze haar zaakjes wel of niet op orde heeft.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:08

Nee, maar ik snap Genja ook wel. En ik viel eerlijk gezegd ook wel een beetje over de toon met betrekking tot de apotheek. Als je ineens je medicatie anders gebruikt dan voorgeschreven, zeker met deze middelen, hoort de apotheek daarop te reageren. Dat 'gezeik' noemen, viel bij mij ook niet echt goed. Het is dan ook een beetje de toon die de muziek maakt.

Maar misschien is het beter het onderwerp apotheek voor nu te laten rusten? Ik hoop voor je dat het mee gaat vallen met de wond Chevax, en dat het je lukt de fentanyl te laten staan! *fingers crossed*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:50

De toon is dan van beide kanten. Er zou ook eerst gevraagd kunnen worden hoe iets zit of een tip geven dat je goed moet controleren dat het wel op recept gezet moet worden om gedoe te voorkomen bijvoorbeeld.

Er is al eerder besproken hoe fout het ging vanuit apotheken bij sommige en daar reageerde genja ook dat dat niet klopte. Terwijl oa ik er middenin zat en het 100% zeker wel zo zat. Dat is best vervelend als je al steeds een strijd hebt en je juist in zo'n topic als dit je frustraties kwijt kan waar je dus regelmatig tegenaan loopt. Ik zou willen dat de mijne zo netjes zou werken als genja uitlegt, want dan had ik nooit problemen gehad. En dan had ik het ook nooit als gezeur gezien, want dan was het gewoon betrouwbaar en volgens regels. Maar ik vertrouw dus niet meer zomaar wat er vanuit de apotheek gezegd wordt en ik snap dat meerdere dat hebben als je vervelende situaties hebt meegemaakt waar je achteraf juist gelijk had.

Genja, daarom zei ik dat jij ook qua werk mee te maken hebt en niet alleen als patiënt. Dat was geen oordeel hoor, juist niet. Ik snap best dat je wil vertellen hoe iets hoort te werken, maar het werkt dus niet overal zoals het hoort. En die frustraties lees je hier.

Edit, maar goed. Dat is dan van alle kanten niet handig qua verwoorden geweest denk ik.

Hier slaap ik weken alweer slecht. Normaal heb ik dat alleen als ik te veel pijn heb, maar zit nog aan hogere dosering dus zou juist goed moeten gaan. Maar ik loop nu echt op tandvlees en weet niet hoe ik nu weer bij moet komen en beter moet gaan slapen. Ik slaap normaal overdag even, om hoofdpijn te laten zakken. Dat lukt echt al een tijd niet meer vanwege herrie buiten. Maar ook 's nachts is het nu slecht, wakker worden om 3 uur en niet meer slapen 1 keer in de week en de andere dagen standaard half 6 wakker...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 12:06

Oké, meer uiteg is hier op zijn plaats, want Genja heeft de wijsheid in pacht. Ik ben inmiddels 33 jaar ernstig ziek. Ik heb mijn zaakjes meer dan op orde en ik ken mijn lichaam erg goed. Ik weet bijvoorbeeld ook prima wanneer mijn nieren en lever het even te zwaar hebben met het afbreken van de medicatie. Want Genja, je zult ongetwijfeld ook weten dat Fentanyl voornamelijk wordt afgebroken in de lever. Met de HA heb ik de afspraak dat ik ernaar handel als ik dat voel. Dat scheelt ons allebei een hoop gedoe. De vorige apotheek vond dit niet akkoord en overrulde dat HA. De nieuwe apotheek snapt ons beleid wel en gaat daarin mee. Nu is zij echter even afwezig en wordt er waargenomen door de apotheker die was gestopt. Dus nu ik de Fentanyl opvang met oxycodon ben ik aangewezen op de apotheker die erg strak is en die alleen een rechte lijn kent.

Genja, ik snap dat je vanuit je beroep geroepen voelt om voor de apotheek in de bres te springen. Maar je gaat daarbij ook voorbij aan de rol van de patiënt. Als ik deze middelen net gebruik, heb je recht van spreken. Nu niet. Ik ben zelf met mijn HA naar lezingen over deze medicatie en de effecten op je lichaam geweest.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 12:10

En Genja, ik heb dit topic geopend om met mensen te praten die ook deze pijnstilling gebruiken en tegen vanalles aanlopen. Ik vind het niet handig dat je dan als apothekersassistente reageert. Als gebruiker van deze medicatie loop je tegen vanalles aan. En waar ik me IRL bij de vorige apotheek steeds moest verantwoorden, doe ik dat nu naar jou. Dat wil ik helemaal niet. Ik wil gewoon praten met mensen in dezelfde situatie.
Jij gebruikt tramatol. Dat is vervelend en waar. Fentanyl is 50x zo potent als heroïne. Dat is een behoorlijk verschil. En dat is geen wedstrijdje ver-plassen of "van mij is zwaarder dan van jou". Maar als je zelf Fentanyl gebruikt, weet je welke wissel dit op je lichaam trekt en hoe je er telkens mee bezig bent.

En dan nog een edit: ik hoop wel dat je dit topic als Bokker leest en niet deelt met je collega's in de apotheek. Want door de dingen die ik heb gezegd over tuchtzaak enzo zijn dingen makkelijk terug te vinden voor mensen die die bevoegdheden hebben en daar zit ik niet op te wachten. Ik heb echt al ellende genoeg gehad.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:18

Ik ben blij met dit topic, mijn man gebruikt Oxycontin (indien nodig), Fentanyl (de Spaanse versie) en Tramadol. Heftig pakket. En dat terwijl we in 2011 geemigreerd zijn om in een droog klimaat minder last te hebben van zijn zenuwpijnen, veroorzaakt door een beroepsongeval met giftige stoffen (Tolueen en Fenol). Helaas heeft dat een paar jaar veel verbetering gegeven, maar inmiddels is het weer echt moeilijk.

Het doet me enerzijds pijn om te lezen hoeveel van jullie ook zoveel pijn hebben, anderzijds is het een heel leerzaam topic! Dank daarvoor.

Door jullie begrijp ik dat de Fentanyl kan zorgen voor slapeloze nachten en dat maakt veel duidelijk. Hij gebruikt ze nog niet zo lang.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:36

Wat naar moniqur dat het klimaat nu niet meer zo goed helpt! Sterkte, voor hem maar ook voor jou. Het lijkt me erg lastig als een geliefde zoveel last heeft en jij niks kan doen...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 13:00

MoniqueT, sterkte met jullie situatie! Spui het hier gerust als de pijn en ellende je teveel wordt. Want dit heeft ook effect op jou.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:16

We leven al 21 jaar samen met deze situatie, hij al 25 jaar. Wat ons veel heeft geholpen in acceptatie en omgang met de chronische pijn, was een drie maanden lange, heel intensieve pijnrevalidatie in 2007 (De Hoogstraat, Utrecht). Makkelijk wordt het nooit ... maar wel fijn om lotgenoten te treffen! Er is zoveel onbekendheid en onbegrip.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 13:28

MoniqueT schreef:
We leven al 21 jaar samen met deze situatie, hij al 25 jaar. Wat ons veel heeft geholpen in acceptatie en omgang met de chronische pijn, was een drie maanden lange, heel intensieve pijnrevalidatie in 2007 (De Hoogstraat, Utrecht). Makkelijk wordt het nooit ... maar wel fijn om lotgenoten te treffen! Er is zoveel onbekendheid en onbegrip.

Voel je vrij om hier gewoon je hart te luchten als het teveel wordt. Niemand hier oordeelt, we snappen allemaal de situatie waarin je zit.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:42

Dank je! Lief!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:51

Chevax wat ontzettend knap van jou dat je dit topic geopend heb ik hoop dat je je snel wat beter voel. Hier slik ik al ruim 3 jaar oxycodon voor endometriose en zenuw pijn. Ik kan het gelukkig op dagen waarbij de pijn minder is overslaan en krijg dan geen last van bijwerkingen maar sommige dagen heb ik er wel 6-8 nodig. Helaas is mijn vorige huisarts ermee gestopt en door veel wissende artsen moet ik vaak “op het matje” komen ervoor het is vreselijk om behandeld te worden als een “verslaafd” iemand ik krijg er 30 van 5mg dus kan het niet eens dagelijks innemen maar dan moet ik weer gaan uitleggen waarom en of ik zonder kan enz ik krijg gewoon paniek om mijn recept aan te vragen. Ik snap dat het geen fijn spul is maar de keuze tussen dragelijk kunnen leven of mij opsluiten in huis is toch voor mij snel gemaakt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:01

Zonde dat je dat zo ervaart candelisa. Helaas word er met opiaten echt veel gerotzooit dus helaas zijn die controles er niet voor niks, maar als jij volgens voorschrift gebruikt zou ik proberen om me er niet te druk over te maken.

Helaas hebben wij ook mensen die de oxycodon uitdelen aan familieleden die eens wat pijn hebben en dan bij ons smeken voor een extra recept en als daar moeilijk over gedaan word in hun ogen dan bellen ze buiten kantoortijden met de HAP met een mooi verhaal.

Ik begrijp zeker dat jullie dat niet doen, zo lees ik het ook niet hoor maar daarom zijn de controles zo streng

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 14:45

candalisa schreef:
Chevax wat ontzettend knap van jou dat je dit topic geopend heb ik hoop dat je je snel wat beter voel. Hier slik ik al ruim 3 jaar oxycodon voor endometriose en zenuw pijn. Ik kan het gelukkig op dagen waarbij de pijn minder is overslaan en krijg dan geen last van bijwerkingen maar sommige dagen heb ik er wel 6-8 nodig. Helaas is mijn vorige huisarts ermee gestopt en door veel wissende artsen moet ik vaak “op het matje” komen ervoor het is vreselijk om behandeld te worden als een “verslaafd” iemand ik krijg er 30 van 5mg dus kan het niet eens dagelijks innemen maar dan moet ik weer gaan uitleggen waarom en of ik zonder kan enz ik krijg gewoon paniek om mijn recept aan te vragen. Ik snap dat het geen fijn spul is maar de keuze tussen dragelijk kunnen leven of mij opsluiten in huis is toch voor mij snel gemaakt.

Dat zeg je goed, “op het matje komen”. Ik snap echt dat apothekers een controlerende functie hebben. Maar als er tegen me wordt gezegd “hè je het artikel in De Volkskrant gelezen over de opiatenepidemie in de US,”, dan kan ik daar als patiënt niks mee. Ik wéét dat mijn doses torenhoog zijn. Maar hé, ik heb ze niet zelf voorgeschreven. Ik was opgenomen in het UZ Leuven en daar kreeg ik bóvenop de oxy en fentanyl een infuus ketamine. Ik was doodsbang en heb gevraagd of ze het alsjeblieft wilden weghalen. En een consult daar bij de pijnpoli? Wachttijd van 1,5 jaar…

Ik word soms zo moe van de gev chten die je moet leveren terwijl je je al zo ziek voelt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:11

Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms erg blij ben met onze artsen in Spanje. Wellicht wordt er soms wel te gemakkelijk pijnmedicatie voorgeschreven, maar anderzijds hoeven we nooit te smeken. Nu moet ik ook zeggen dat wel zelf (ik tolk eigenlijk altijd voor mijn man, zijn Spaans is mede door zijn ziekte beperkt) altijd heel voorzichtig zijn met teveel medicatie vragen en ik denk ook wel dat ´ze de mensen aankijken´. Maar tot op heden is smeken echt nooit aan de orde geweest. We hebben wel vaak wisseling van huisartsen, doordat we in een staatsstysteem zitten waar artsen geplaatst worden door de overheid. Wel hebben wel al 11 jaar lang dezelfde apotheker en met haar kan ik echt lezen en schrijven (letterlijk, we appen eigenlijk altijd voor ik medicatie ophaal).

De dossiervorming wat betreft medicatie is wel duidelijk, we hebben een app waarin de artsen, apothekers en patiënten ook de historie kunnen zien, dus vaak weet een arts wel je medicatiehistorie voor je weer je verhaal moet doen.

Nu in Nederland, verkouden en meteen richting longonsteking. Fijne arts gisteren in de huisartsenpraktijk waar we als passant in geschreven staan. In het ´virale hokje´, want ondanks 5 negatieve thuistesten altijd nog Covid-verdacht. Maar geen gedoe over toch moeten testen, omdat we hier niet voor het eerst mee kampen, denken we ook dat dit de gebruikelijke verkoudheid met gevolg in Nederland is. Netjes Prednison mee en hij knapt zienderogen op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:15

Ik hoef bij mijn arts ook nooit te smeken. Bij apotheek wel voor mijn gevoel. Maar mijn huisarts kwam met deze pijnmedicatie nadat ik al jaren op tandvlees liep van de pijn. En zij is degene die me wel eens op mijn kop gegeven heeft dat ik die medicatie niet voor niks heb en me niet te groot moet houden.

Ik overleg elke wijziging met haar, ook al mag ik wisselen van 1 naar 2 en weer naar 1. Ik wil toch altijd haar kijk erop, zodat ik niet te makkelijk word. Of juist te veel doorga op lagere dosis.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:23

Onze Nederlandse huisarts was ook superfijn hoor! Ik merk wel dat ik in Spanje een veel directer en persoonlijker contact heb met de apotheker.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:30

Dat zijn fijne dingen dan, ja. :j Het is gewoon een hele opluchting als je fijn contact hebt met mensen en instanties waar je toch afhankelijk van bent

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:59

TheWelsh schreef:
Het probleem is ook nog eens dat niet alle merken pleisters dezelfde afgifte hebben waardoor bij een ander merk mijn bloedspiegel niet stabiel blijft. Daar word ik zeer beroerd van en/of ik krijg wegvallers.
Een soort in slaap vallen met mijn ogen open. Ik ben dan lijfelijk aanwezig, maar ga een soort dromen met mijn ogen open. Ik merk dat zelf pas wanneer er dan iemand tegen me gaat praten en ik antwoord geef of ik zelf gewoon uit het niets heel raar ga brabbelen tegen een ander. Dan schrik ik een soort van "wakker" omdat ik zelf merk dat wat ik zei nergens op sloeg.
Ik word dan ook heel raar aan gekeken. En ben zelf in de war.
Ik word er heel onzeker van.

Ik heb zelfs op mijn werk weleens in zo'n moment een heel verhaal over mijn paard opgeschreven in een verslag terwijl ik tegenover mijn collega zat. Zij had niets aan mij gemerkt! Dat was heel eng!
Ik schaam me ook verschrikkelijk als zoiets gebeurd omdat ik het niet uit kan leggen.

Herkent iemand dit soort dingen?

Ik quote mezelf nog even, herkent iemand dit of zoiets?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:03

Nee, gelukkig niet. Het lijkt me heel eng ook :(:)

Alleen als ik extreem over mijn grenzen heen ga komt het wel eens voor dat ik een soort weg zak of geen gesprek meer kan voeren, omdat ik niet uit woorden kom of gewoon niet door heb dat er iemand iets zegt. Maar dat is wel veel minder erg, volgens mij en niet van medicatie.

Sterkte zeg