Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 05:16

Ik heb niet de hele discussie gevolgd.
Ik zag dit artikel, misschien is het relevant.

Werkgevers zetten personeel in quarantaine onder druk: ‘Kom of lever vakantiedagen in’

Uit vrees voor oplopend verzuim dringen werkgevers er bij medewerkers die in quarantaine zitten op aan om te komen werken. Vakbond FNV heeft daar sinds 1 december tachtig meldingen over binnengekregen. Een aantal werkgevers liet weten: ‘of je komt of je levert vakantiedagen in’.

Lees verder op https://www.ad.nl/werk/werkgevers-zette ... ~a08c5807/

Nala

Re: Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 09:44

Ik zag een soortgelijk artikel op NOS inderdaad, begrijpelijk maar tegelijkertijd erg dat ik niet de enige ben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:47

Nala schreef:
Ik zag een soortgelijk artikel op NOS inderdaad, begrijpelijk maar tegelijkertijd erg dat ik niet de enige ben.

Volgens mij gaat dat dus echt totaal niet over jouw situatie :n
Stap eens uit die slachtoffer rol en neem je verantwoordelijkheid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:56

In de zorg 'mogen' we niet eens meer in quarantaine als een partner/ huisgenoot/ contactmoment besmet iemand corona heeft en je hebt zelf geen klachten.

Dan werk je maar met pbm (beschermmiddelen)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:23

kiki1976 schreef:
xxCYNNxx schreef:
ook ik snap de reactie van de werkgever wel; onder ideale omstandigheden was het theoretisch gezien maar 5 dagen dat hij niet op je kan rekenen vanwege je quarantaine. Nu is dat theoretisch 14 dagen + 5 geworden. Van nog geen week naar bijna 3 weken dat hij zou moeten doorbetalen vanwege een keuze die gemaakt word door je schoonmoeder en je vriend.
Daar zou ik ook voor passen als ik werkgever was om heel eerlijk te zijn.

Wel vreemd dat de GGD zegt dat je je nu absoluut niet mag verplaatsen, maar wel over een paar dagen met misschien weet ik hoeveel mensen hutje mutje in de rij mag staan voor je booster.

Maar wat als thuis deze situatie zich had afgespeeld? Het is gewoon niet in ieder huis mogelijk apart van elkaar te leven.
Wij hebben bv ook geen extra kamer zodat we apart kunnen leven/slapen etc mocht mijn man of ik bv corona hebben.

klopt, maar in jouw voorbeeld zijn jij en je man in jullie eigen huis. TS is niet in dr eigen huis, maar bij dr schoonfamilie. Ik snap heus wel dat ts liever daar blijft ivm ouders die allebei in de risicogroepen vallen, maar uiteindelijk is dit wel haar probleem en niet die van de werkgever. Even cru gezegd, maar kortweg is dat wel de waarheid.
Nu heeft ts een oplossing kunnen vinden met de werkgever, dus dat probleem is nu opgelost. Maar ik snap dus ook de reactie van de werkgever wel; ik zou er ook niet op zitten wachten dat iemand anders zijn/haar probleem opeens mij wordt toegeschoven en het niet zijn/haar probleem meer is, maar die van mij....maar goed; dat probleem is gelukkig nu opgelost.

SabbientjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:47

loulou schreef:
Ik snap je werkgever wel. Boek ergens een B&B ofzo en ga daar in quarantaine. Er zijn altijd andere oplossingen.

ik zou al B&B houder niet echt gecharmeerd zijn als iemand bij mij in quarantaine kwam....
Als iemand toch positief is zit je met de ellende.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:00

xxCYNNxx schreef:
klopt, maar in jouw voorbeeld zijn jij en je man in jullie eigen huis. TS is niet in dr eigen huis, maar bij dr schoonfamilie. Ik snap heus wel dat ts liever daar blijft ivm ouders die allebei in de risicogroepen vallen, maar uiteindelijk is dit wel haar probleem en niet die van de werkgever. Even cru gezegd, maar kortweg is dat wel de waarheid.

Alleen het klopt dus niet. De quarantaine-regels zijn heel duidelijk: niet verplaatsen. Daarmee is het wel een probleem voor de werkgever geworden, vervelend, maar dat hangt een beetje samen met dat een pandemie gewoon vervelend is.

Ik vind het vooral vreemd dat men zich blijkbaar alleen maar in de werkgever kan verplaatsen, en niet in TS of in de mensen die ze mogelijk zou kunnen besmetten. Alsof dat er helemaal niet toe doet. Niet alles draait om de gevoelens van werkgevers hoor.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:52

ja dat is lekker makkelijk...als ts gewoon thuis had gezeten of op zichzelf had gewoond was het hoogst waarschijnlijk max 5 dagen geweest. En niet nu mogelijk 3 weken.
En dan met name omdat schoonmoeder zich niet aan richtlijnen wil houden, waardoor ts dr 5 dagen continue overnieuw beginnen. Dan mag imo een werkgever daar wel degelijk wat van vinden en is het eigenlijk ook best wel aso om te zeggen; ja probleem van de werkgever, jammer dan, pandemie he, vervelend.
Daarnaast is het ook de regel dat je er alles aan moet doen om de quarantaine zo kort mogelijk te houden, niet om die met 2 weken + 5 te gaan verlengen.

Daarnaast heb ik wel degelijk aangegeven dat ik ts ook heel goed begrijp en dat ze voor de gezondheid van dr ouders kiest...maar nogmaals; dan moet je gaan onderhandelen met de werkgever om het een beetje fair te houden en niet het maar op het bordje van de werkgever te gooien, omdat schoonmoeder er wel heel makkelijk over denkt, waardoor anderen de dupe zijn....wat ts ook gedaan heeft ondertussen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 12-01-22 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:58

Wat reageert iedereen hier hysterisch zeg.

Ik geloof er helemaal niets van van dat elke Nederlander zich een hele quarantaineperiode opsluit in de slaapkamer wanneer 1 gezinslid positief blijkt.

TS is juist verantwoordelijk dat ze geen risicopersonen wil besmetten.
De enige onverantwoordelijken zijn hier de schoonmoeder en haar werkgever!

Vakantiedagen opnemen of op hotel gaan omdat je in quarantaine moet (die om een plausibele reden langer is dan de meest korte termijn), zijn ze nu helemaal betoeterd.

Persoonlijk zou ik niet wachten tot het allerlaatste contact met schoonmoeder, maar je gewoon laten testen en indien negatief uit quarantaine.
Zijn jullie test/quaraintaineregels niet versoepeld dan?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:59

xxCYNNxx schreef:
ja dat is lekker makkelijk...als ts gewoon thuis had gezeten of op zichzelf had gewoond was het hoogst waarschijnlijk max 5 dagen geweest. En niet nu mogelijk 3 weken.
En dan met name omdat schoonmoeder zich niet aan richtlijnen wil houden, waardoor ts dr 5 dagen continue overnieuw beginnen. Dan mag imo een werkgever daar wel degelijk wat van vinden en is het eigenlijk ook best wel aso om te zeggen; ja probleem van de werkgever, jammer dan, pandemie he, vervelend.
Daarnaast is het ook de regel dat je er wel alles aan doet om de quarantaine zo kort mogelijk te houden, niet om die maar heel makkelijk te gaan verlengen met 2 weken + 5.

Daarnaast heb ik wel degelijk aangegeven dat ik ts ook heel goed begrijp en dat ze voor de gezondheid van dr ouders kiest...maar nogmaals; dan moet je gaan onderhandelen met de werkgever om het een beetje fair te houden en niet het maar op het bordje van de werkgever te gooien, omdat schoonmoeder er wel heel makkelijk over denkt, waardoor anderen de dupe zijn....wat ts ook gedaan heeft ondertussen.

uugh post dubbel geplaatst tijdens edit...sorry

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:01

Dan zorgt ts er toch gewoon voor dat ze zich op dag 5 laat testen en bij een negatieve test gaat ze toch gewoon werken!?
Het is niet oké dat haar schoonmoeder zich niet meer inzet om contact absoluut te vermijden, maar ik snap ts goed dat zij zich aan de regels van de ggd houdt en niet gaat verplaatsen. En leuk hoor om ergens een b&b of hotel te huren, maar ik denk idd dat verhuurders daar niet op zitten te wachten en daarnaast kost dat een hoop geld. Als mijn baas in dit geval moeilijk zou doen, zou ik gewoon testen en bij negatief weer gaan werken hoor.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:03

Bij ons is het andersom. Als je huisgenoot positief is moet je zelf blijven werken als je zelf negatief bent. Ook in afwachting van de test uitslag moet je gewoon werken. Werk in de zorg.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:03

Schemerdier schreef:
Persoonlijk zou ik niet wachten tot het allerlaatste contact met schoonmoeder, maar je gewoon laten testen en indien negatief uit quarantaine.

Het probleem is juist dat teveel mensen er een persoonlijke draai aangeven (die hen dan wsl net wat beter uitkomt) en dan gewoon net niet doet wat de richtlijnen aangeven. :roll:

Nee. de quarantaine regels zijn niet versoepeld
en ik geloof zeker dat niet iedere besmette zich opsluit op een kamer, maar dat betekend dus gewoon dat de rest van het huishouden langer in quarantaine moet. Deal ermee.

Ts, goed opgelost met je werkgever

Vayo schreef:
Dan zorgt ts er toch gewoon voor dat ze zich op dag 5 laat testen en bij een negatieve test gaat ze toch gewoon werken!?

Nee dus.
Op dag 5 na het laatste contact anders heeft het toch totaal geen zin, elke dag kan ze daar opnieuw besmet worden.
Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet :?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 14:05

Polly schreef:
Schemerdier schreef:

Het probleem is juist dat teveel mensen er een persoonlijke draai aangeven (die hen dan wsl net wat beter uitkomt) en dan gewoon net niet doet wat de richtlijnen aangeven. :roll:

Nee. de quarantaine regels zijn niet versoepeld
en ik geloof zeker dat niet iedere besmette zich opsluit op een kamer, maar dat betekend dus gewoon dat de rest van het huishouden langer in quarantaine moet. Deal ermee.

Ts, goed opgelost met je werkgever

Vayo schreef:

Nee dus.
Op dag 5 na het laatste contact anders heeft het toch totaal geen zin, elke dag kan ze daar opnieuw besmet worden.
Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet :?

Ik denk dat Schemerdier uit België komt, daar zijn geloof ik nu versoepelde quarantaineregels.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:07

Ja dat weet ik, maar om dan een advies te gaan geven wat tegen de NL regels ingaat is niet heel handig :)

Voor de meeste mensen zijn de Nederlandse regels al ingewikkeld genoeg ;-)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:10

Hoe dan ook, hoe lang je ook in quarantaine moet, daarvoor vakantiedagen voor moeten opnemen is echt van den zotte.

Als je werkgever dit eist, zou ik een klacht neerleggen bij een hogere instantie.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 14:12

Schemerdier schreef:
Hoe dan ook, hoe lang je ook in quarantaine moet, daarvoor vakantiedagen voor moeten opnemen is echt van den zotte.

Als je werkgever dit eist, zou ik een klacht neerleggen bij een hogere instantie.

Ik weet niet of dit als vakantiedagen gezien gaat worden. Ik weet alleen dat hij mij mijn ingeplande maar niet gewerkte uren niet uit wil betalen. In principe heb ik tot nu toe deze maand 10 uur minder gewerkt dan ik volgens mijn contract zou moeten, of ik dan alleen die 10 uur niet uitbetaald krijg en de rest word ik uitgepland... Geen idee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:26

Schemerdier schreef:

Dat ga je verliezen, aangezien ze zelf helemaal niets doet om de quarantaine te verkorten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:39

xxCYNNxx schreef:
Nu heeft ts een oplossing kunnen vinden met de werkgever, dus dat probleem is nu opgelost. Maar ik snap dus ook de reactie van de werkgever wel; ik zou er ook niet op zitten wachten dat iemand anders zijn/haar probleem opeens mij wordt toegeschoven en het niet zijn/haar probleem meer is, maar die van mij....maar goed; dat probleem is gelukkig nu opgelost.

Maar als mijn man weigert bv in quarantaine te gaan komt het wel op hetzelfde neer. Dan zit je ook aan die termijn vast. Dat is wat ik ermee bedoelde.
Kijk ik snap de werkgever ook hoor, daar niet van. Want kost bedrijven gewoon veel geld waar ze zich niet tegen kunnen verzekeren.

Boras schreef:
Ik heb niet de hele discussie gevolgd.
Ik zag dit artikel, misschien is het relevant.

Werkgevers zetten personeel in quarantaine onder druk: ‘Kom of lever vakantiedagen in’

Uit vrees voor oplopend verzuim dringen werkgevers er bij medewerkers die in quarantaine zitten op aan om te komen werken. Vakbond FNV heeft daar sinds 1 december tachtig meldingen over binnengekregen. Een aantal werkgevers liet weten: ‘of je komt of je levert vakantiedagen in’.

Lees verder op https://www.ad.nl/werk/werkgevers-zette ... ~a08c5807/

Had ik ook gelezen.
Bij degene die alles netjes doen zeg ik, is gewoon niet eerlijk.
Maar je hebt er ook die alle regels aan hun laars lappen. Evengoed naar feestjes gaan, wintersport etc. Die nemen een extra risico en de werkgever moet maar dokken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:42

Toen ik positief testte, ik niet in isolatie ging ivm niet mogelijk. Heb ik ook gemeld bij ggd, moesten mijn man en kinderen gewoon op dag 5 testen na mijn positieve test. Toen teste mijn man positief, en weer 5 dagen later moest mijn kinderen weer. Dit is door ggd gezegd. Dus hoezo elke keer opnieuw laatste contact? Ze is daar al. Dan gaat niet steeds opnieuw.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:43

Schemerdier schreef:

Al zou je met deze klacht in je gelijk worden gesteld, dan nog verlies je.
Je verliest dan namelijk de goodwill van je werkgever.
Onderhandelen = geven en nemen (dat heeft TS nu gedaan)
Je hakken stijf in het zand zetten omdat je meent in je recht te staan, daar schiet je uiteindelijk echt niets mee op.
Dit wordt wel degelijk meegewogen op de manier waarop je straks een functiebeoordeling krijgt.
Of als je eens door iets anders een beroep doet op de goodwill van je werkgever.
Dan kun je het gerust schudden, dan zal je werkgever ook sneller een starre houding aannemen.

Altijd de dialoog aangaan en er samen proberen uit te komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:58

wemkelover schreef:
Toen ik positief testte, ik niet in isolatie ging ivm niet mogelijk. Heb ik ook gemeld bij ggd, moesten mijn man en kinderen gewoon op dag 5 testen na mijn positieve test. Toen teste mijn man positief, en weer 5 dagen later moest mijn kinderen weer. Dit is door ggd gezegd. Dus hoezo elke keer opnieuw laatste contact? Ze is daar al. Dan gaat niet steeds opnieuw.

Dus als je dan op dag 4 bij je man in zijn gezicht hoest en hij test op dag 5 negatief is al het risico op besmetting geweken? (in dit geval voor de kwetsbare ouders van TS, ik zou ook geen risico nemen.
Je moet 5 dagen na je laatste mogelijke besmettingsmoment testen, dat is dus 5 dagen na het laatste contact met de positief geteste (en dat is nog een wassen neus want mijn collega testte pas op dag 10 positief)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:40

Dit is wat ggd ons zei

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:36

Volgens mij is dit inderdaad tot voor kort zo als je gevaccineerd was. Nu zijn de regels rondom quarantaine weer veranderd.

En je hebt gelijk hoor Polly, maar als haar werkgever zo moeilijk doet dan zou ik het zo oplossen. En zo’n contactmoment is wel echt binnen 1,5 m dus op zich moet je best met elkaar in dezelfde ruimte kunnen zijn zonder opnieuw te moeten gaan tellen.

Sowieso is het zo krom als een hoepel. Ik werk in de thuiszorg als huishoudelijke hulp. Op het moment dat één van mijn kinderen positief is moet ik gewoon gaan werken. Juist bij kwetsbaren. Dit vertelde mijn werkgever laatst toen ik aangaf dat mijn test negatief was en die van mijn kinderen ook.

Mijn tante werkt parttime in het ziekenhuis. Haar collega moest ipv quarantaine gewoon gaan werken. Mijn tante was die dag vrij. Die had prima voor die collega willen en kunnen werken, maar het is gewoon niet gevraagd.

Juist rondom de zorg van kwetsbaren vind ik dat er op deze manier vaak laks mee omgegaan wordt. Om nog maar niet te spreken over druk vanuit de werkgever. En er zullen ook echt gevallen zijn waarbij het echt echt echt niet anders kan dat een positief iemand zonder klachten of iemand die in quarantaine zit moet werken omdat anders de zorg niet verleend kan worden. Maar ik heb het idee dat werkgevers er soms nogal makkelijk in zijn.

Ik zou dan met een chirurgisch mondkapje 2,5-3 uur bij iemand binnen mogen werken, terwijl ik eigenlijk in quarantaine moet zitten. Maar even snel vanuit het werk een boodschap halen met eenzelfde soort mondkapje en dan gelijk naar huis mag dan niet.
Mocht de situatie zo zijn dan licht ik mijn cliënten in. Ik denk zeker te weten dat 8 van de 10 of misschien meer dan niet willen dat ik kom.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:41

Volgens mij als je 5x met de GGD belt met dezelfde vraag krijg je alle keren een ander antwoord (mits ander persoon aan de lijn haha)