Bultje/bobbeltje in borst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:21

Oké TS nu komt de uitslag dichterbij, heel fijn dat de huisarts je zo meteen opbelt om over je zorgen te praten.
Ik begrijp overigens heel goed dat je je zorgen maakt tot het tegendeel bewezen is en duim dan ook met je mee voor een goede uitslag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:53

Fijn dat het 'gewoon' masthopatie is, kan je hier mee leven voor je idee? Of ga je nu nog bij elke bobbel je toch weer zorgen maken?

Goed dat je huisarts belt en dat jullie met je angsten en zorgen aan het werk gaan. Want bang zijn is normaal, maar zo bang niet. Dat is niet fijn voor jou.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 23:13

Nou het was allemaal goed, de uitslag was BIRADS 1, helemaal goed dus. Dat zwarte plekje wat ze zagen was waarschijnlijk gewoon een hele kleine cyste, maar ik heb het zelf niet gezien dus maak me daar nog best wel zorgen om eigenlijk. Zou het liefst nog een echo willen dat ze echt duidelijk samen met mij kijken en uitleggen dat het gewoon een normale cyste is, en dat het zwarte plekje niet iets anders is.

Ben vanmiddag met mijn ouders bij de huisarts geweest en heb daar aangegeven dat het echt niet meer ging en dat de angsten voor allerlei ziektes enorm groot zijn. Heb een doorverwijzing gekregen voor de ggz psychiatrie (IHT crisisdienst ofzo, Intensive Home Treatment), dus die gaan me morgen bellen om het op te starten. Ik hoop dat het me wat rust brengt want dit is niet leuk meer.

Edit: MarliesV: ik ken mezelf, en ga me inderdaad bij elke bobbel weer zorgen maken. Dus vandaar dat nu de psychische hulp ook wordt opgestart zodat dat hopelijk minder wordt.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 23:56

Maar wees eerlijk; als je nu een nieuwe echo krijgt dan heb je de dag later weer iets nieuws waar je je zorgen om maakt, toch? Het IHT zal dit vast ook met je gaan doorlopen etc, maar juist niet toegeven aan de angst kan ook goed zijn. Hoop dat ze wat voor je kunnen betekenen maar ik denk het zeker wel!
Is het nieuw, dat je zo angstig bent?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 01:29

Wat fijn dat de uitslag goed is. Door zowel het ziekenhuis als je huisarts is je nu verteld dat er niks aan de hand is. Omarm het goede nieuws. Heel fijn dat je hulp bent gaan zoeken want op jouw leeftijd deze gedachtes en angsten is niet goed. Vertrouw je lichaam

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 01:49

Een cyste op een echo is altijd zwart.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:14

Goed dat je hulp krijgt, want dit gaat niet meer om het bobbeltje. Goed aangeven hoe en wat. Niet inhouden of dingen verzwijgen als je eenmaal kan praten met iemand. Je hebt diegene nodig.

En qua nog een echo. Doorgaans vertellen ze wat ze zien en hebben ze wel ervaren ogen voor wat ze zien. Bij twijfel kijken ze ook samen met een andere arts. Serieuze dingen nemen ze echt niet licht.

Maar voor de patient/leek is dat echt niet te zien of te herkennen. Ik heb hele onrustige borsten met veel weefsel, oude littekens, veel kalkjes etc. Moet echt op de artsen vertrouwen, want zelf kan je dat niet zien en goed begrijpen.
Zelfde als ze een cyste leegzuigen, zien zij aan de vloeistof al dat het niet slecht is. Ze sturen het op, maar kunnen dan al redelijk voorspellen dat het niks ernstigs is. Is hun vakgebied.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 16:51

Tanya schreef:
Maar wees eerlijk; als je nu een nieuwe echo krijgt dan heb je de dag later weer iets nieuws waar je je zorgen om maakt, toch? Het IHT zal dit vast ook met je gaan doorlopen etc, maar juist niet toegeven aan de angst kan ook goed zijn. Hoop dat ze wat voor je kunnen betekenen maar ik denk het zeker wel!
Is het nieuw, dat je zo angstig bent?

Niet helemaal nieuw... Maar het is sinds een half jaar wel een stuk erger geworden.

Napie schreef:
Wat fijn dat de uitslag goed is. Door zowel het ziekenhuis als je huisarts is je nu verteld dat er niks aan de hand is. Omarm het goede nieuws. Heel fijn dat je hulp bent gaan zoeken want op jouw leeftijd deze gedachtes en angsten is niet goed. Vertrouw je lichaam

Ik weet het... Maar dat lukt niet zo goed. Ik maak me er nog steeds zorgen over.

Niello schreef:
Een cyste op een echo is altijd zwart.

Ja I know... Maar een tumor ook...

superpony schreef:
Goed dat je hulp krijgt, want dit gaat niet meer om het bobbeltje. Goed aangeven hoe en wat. Niet inhouden of dingen verzwijgen als je eenmaal kan praten met iemand. Je hebt diegene nodig.

En qua nog een echo. Doorgaans vertellen ze wat ze zien en hebben ze wel ervaren ogen voor wat ze zien. Bij twijfel kijken ze ook samen met een andere arts. Serieuze dingen nemen ze echt niet licht.

Maar voor de patient/leek is dat echt niet te zien of te herkennen. Ik heb hele onrustige borsten met veel weefsel, oude littekens, veel kalkjes etc. Moet echt op de artsen vertrouwen, want zelf kan je dat niet zien en goed begrijpen.
Zelfde als ze een cyste leegzuigen, zien zij aan de vloeistof al dat het niet slecht is. Ze sturen het op, maar kunnen dan al redelijk voorspellen dat het niks ernstigs is. Is hun vakgebied.

Er was ook uitgelegd dat cystes mooie afgeronde 'bolletjes' zijn en dat een tumor vaak helemaal niet mooi glad is en juist hobbelig aan de randen. Maar ik heb zelf dat zwarte vlekje dus niet echt kunnen zien dus daarom maak ik me er zo'n zorgen over. De arts/radioloog deed heel vluchtig 'oh kijk hier heel klein iets'. Maarja, toen heb ik het dus niet echt gezien.

Ik kan het niet loslaten en blijf er maar over malen. Wil zo graag nog een echo, het lukt me niet om ergens anders aan te denken. Kan wel huilen ervan. Ik kan alleen maar denken aan dat dit straks wel een tumor blijkt en hij steeds groter wordt.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:01

Heel veel mensen proberen jou hier gerust te stellen maar elke keer heb je een MAAR en maak je jezelf helemaal gek. Ik denk dat het beter is dat je nu focust op de IHT....
Sterkte, hopelijk kunnen ze jou snel helpen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:06

Misschien een kleine troost, ik heb in 2014 borstkanker gehad op mijn 29e. En hoewel het maar klein was 1,6 cm zagen ze op de echo echt meteen het verschil tussen een cyste of een tumor. Een tumor heeft net als een krab allemaal kleine vertakkingen. Heb dit zelf kunnen zien. Er is ook direct een biopt genomen en alles is in gang gezet meteen. (Heb overigens vanaf toen ook ieder jaar mammografie en mri scans gehad. Dus dat ze op jonge leeftijd geen mammografie doen is niet waar.)
Maar echt waar als het foute boel zou zijn gaan alle alarm bellen meteen af hoor.

En dan nog in het ergste geval is borstkanker een kanker vorm waar ze het meeste over weten van alle vormen van kanker en de overlevingskans is echt aanzienlijk groot. Zeker als dit nog klein en niet uitgezaaid is. Ben inmiddels ruim 7 jaar verder en zwanger van onze eerste. Dus zelfs met borstkanker is het niet meteen afgelopen en foute boel.

Dus probeer dat in gedachten te houden en als je vragen hebt mag je altijd een berichtje sturen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:08

Overigens zou je altijd nog een mri kunnen vragen. 3D is toch altijd beter zichtbaar dan een 2D echo mocht dat je gerust stellen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:12

ja hier wel ervaring ....eisen dat je doorgestuurd word!

ik had ook zo een situatie de HA moest eerst zelf eens voelen en hij voelde niets ...dus er zat niets!
dat ontspoorde in een enorm machts misbruik , want tijdens de corona zijn ze niet blij op je als je iemand zomaar instuurt !. -:(-

Ik dus zelf naar het borstkankercentrum gebeld en daar werd er wel gevoeld en die mailde dus de dokter om een doorverwijzing....waar hij nog beweerde dat er niets te zien en te voelen was, was was er al een mamagrafie gemaakt ( waar dus door de grootte niets te zien was) en al een echo waar ze dus wel iets zagen en een punctie met bewijs dat wat er wel zat niet goed was %) .

De tumor was 6.76 cm en 3 aangedane klieren in de oksel varierend van 0,3 tot 1,20 cm .Je snapt wel dat ik inmiddels een andere huisarts heb...maar de oude was venijnig en vooral woest dat ik zelf gegaan was zonder doorverwijzing want ja dat doet afbraak aan zijn naam : :wave:

Het is jouw gezondheid en ja dat kan je letterlijk je leven kosten!.
Nu na een behandeltraject van een jaar heb ik echt angst dat het terug komt en zou het dan weer zo een strijd wezen of zou deze arts meer klasse hebben dan zijn collega?
En dat vind ik het ergste je bent afhankelijk en daar moet je dan maar op vertrouwen, dat is nog wel een dingetje!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:24

Ts, een tumor is niet zwart op een echo.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:41

kwita schreef:

ik had ook zo een situatie de HA moest eerst zelf eens voelen en hij voelde niets ...dus er zat niets!
dat ontspoorde in een enorm machts misbruik , want tijdens de corona zijn ze niet blij op je als je iemand zomaar instuurt !. -:(-

Ik dus zelf naar het borstkankercentrum gebeld en daar werd er wel gevoeld en die mailde dus de dokter om een doorverwijzing....waar hij nog beweerde dat er niets te zien en te voelen was, was was er al een mamagrafie gemaakt ( waar dus door de grootte niets te zien was) en al een echo waar ze dus wel iets zagen en een punctie met bewijs dat wat er wel zat niet goed was %) .

De tumor was 6.76 cm en 3 aangedane klieren in de oksel varierend van 0,3 tot 1,20 cm .Je snapt wel dat ik inmiddels een andere huisarts heb...maar de oude was venijnig en vooral woest dat ik zelf gegaan was zonder doorverwijzing want ja dat doet afbraak aan zijn naam : :wave:

Nu na een behandeltraject van een jaar heb ik echt angst dat het terug komt en zou het dan weer zo een strijd wezen of zou deze arts meer klasse hebben dan zijn collega?
En dat vind ik het ergste je bent afhankelijk en daar moet je dan maar op vertrouwen, dat is nog wel een dingetje!

Misschien even het topic lezen. Dit gaat deze TS niet bepaald helpen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:50

nienke555 schreef:
Er was ook uitgelegd dat cystes mooie afgeronde 'bolletjes' zijn en dat een tumor vaak helemaal niet mooi glad is en juist hobbelig aan de randen. Maar ik heb zelf dat zwarte vlekje dus niet echt kunnen zien dus daarom maak ik me er zo'n zorgen over. De arts/radioloog deed heel vluchtig 'oh kijk hier heel klein iets'. Maarja, toen heb ik het dus niet echt gezien.

Ik kan het niet loslaten en blijf er maar over malen. Wil zo graag nog een echo, het lukt me niet om ergens anders aan te denken. Kan wel huilen ervan. Ik kan alleen maar denken aan dat dit straks wel een tumor blijkt en hij steeds groter wordt.

Maar die artsen doen dit de hele dag, elke dag. Iets wat afwijkt, valt hun echt wel op.

kwita schreef:

Ik denk niet dat dit TS helpt.

Maar in jouw situatie was de huisarts gewoon niet correct. Ik ben vorig jaar Januari gewoon doorgestuurd, terwijl het eigenlijk al duidelijk een cyste was.

In het ziekenhuis ook geen enkel commentaar gehad dat het vanwege Corona anders was of moeilijker etc. Was in ander ziekenhuis al paar keer op mammo poli geweest en ook bij deze binnen een week was ik daar, en gelijk alle onderzoeken.

Ze gaven ook echt nadrukkelijk aan om altijd te bellen en dat ze goed berekend zijn op de druk, ondanks corona.

Bij een gewone borst zijn afwijkingen goed te onderscheiden en kunnen ze doorgaans echt goed inschatten wat goed is of niet.
En zelfs een paar jaar geleden bij afwijkende cellen, die binnen 10 dagen operatief verwijdert werden, waren die verder niet gevaarlijk. Dus ook dat zegt niet altijd gelijk iets.

Bij "op tijd" is borstkanker vaak ook goed te behandelen en geen reden om iemand met enorme angsten, zelfs gedachte van euthanasie extra bang te maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:01

kwita schreef:

Dit is echt een onhandige reactie.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:39

veel meningen, maar ik wil benadrukken dat je zeker je eigen gevoel moet volgen want het klopte inderdaad niet. Vertrouw nooit zomaar er op dat de arts duidelijk alles van tevoren kan weten en goed kan inschatten. Maar Ts ondanks alles heb ik mijn schoon bericht gehad, en alles ziet er dusdanig positief uit dat er weer veel toekomst perspectief is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:49

kwita schreef:
veel meningen, maar ik wil benadrukken dat je zeker je eigen gevoel moet volgen want het klopte inderdaad niet. Vertrouw nooit zomaar er op dat de arts duidelijk alles van tevoren kan weten en goed kan inschatten. Maar Ts ondanks alles heb ik mijn schoon bericht gehad, en alles ziet er dusdanig positief uit dat er weer veel toekomst perspectief is.

Probleem bij TS is alleen extreme angst, waardoor je niet meer op je gevoel kan vertrouwen. Ze wordt keurig doorgestuurd en alles wordt onderzocht, dus geen alarmbellen nodig :)

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:53

Ik heb ook een knobbeltje. Aan de buitenkant zie je er niets van. Het is een beetje hard, gummieachtig van ong 1-1,5 cm. Hier moest ik een mammografie voor laten maken maar als je jong bent dan is het weefsel vaak dichter van structuur en zien ze het niet goed op de foto. Ik kreeg er dus meteen een punctie er achteraan. Daar kwam niets bijzonders uit. Het bleek ook bij mij een fibroadenoom. Als het gaat groeien of pijn doen dan moet ik terugkomen. Vooralsnog blijft het stabiel en heb ik er weinig last van gelukkig. Maar ja, ben wel blij dat ik het heb laten onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:26

kwita schreef:

Ze is allang naar het ziekenhuis geweest, lees ff het topic door zeg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:35

kwita schreef:

Godsamme, je hebt echt niet gelezen hé?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:39

nienke555 schreef:
Nou het was allemaal goed, de uitslag was BIRADS 1, helemaal goed dus. Dat zwarte plekje wat ze zagen was waarschijnlijk gewoon een hele kleine cyste, maar ik heb het zelf niet gezien dus maak me daar nog best wel zorgen om eigenlijk. Zou het liefst nog een echo willen dat ze echt duidelijk samen met mij kijken en uitleggen dat het gewoon een normale cyste is, en dat het zwarte plekje niet iets anders is.

Ben vanmiddag met mijn ouders bij de huisarts geweest en heb daar aangegeven dat het echt niet meer ging en dat de angsten voor allerlei ziektes enorm groot zijn. Heb een doorverwijzing gekregen voor de ggz psychiatrie (IHT crisisdienst ofzo, Intensive Home Treatment), dus die gaan me morgen bellen om het op te starten. Ik hoop dat het me wat rust brengt want dit is niet leuk meer.

Edit: MarliesV: ik ken mezelf, en ga me inderdaad bij elke bobbel weer zorgen maken. Dus vandaar dat nu de psychische hulp ook wordt opgestart zodat dat hopelijk minder wordt.

Nienke wat fijn dat het allemaal goed is. Je angst is heel erg herkenbaar. Zowel ikzelf heb het als het om mammo's gaat en echo's en een vriendin van mij ook. Wij zijn , net als jij, en dat zeg ik met heel veel liefde en commitment, echte paniekzaaiers.
Dat is vooral heel erg zwaar, heel erg tuk etc. Zowel ikzelf als mijn vriendin zijn succesvolle vrouwen, hebben veel gepresteerd en zijn absoluut niet psychiatrisch of zo.......

De meeste mensen, net als mijn man, zijn in mijn ogen helden. Hij ziet dat anders, want zegt hij, het is echt geen probleem voor me. Ik heb die angsten niet. Of anders gezegd, jij, mijn vriendin en ik, we zijn de pechvogels, de angsthazen, de paniekzaaiers.
Het enige wat mij helpt, een klein beetje, is dat ik altijd wat rustigs neem en gelukkig de laatste jaren een fijne arts had die de mammografie deed. Hier is het zo, dat je krijgt de mammo, wellicht gelijk of daarna de echo en dan krijg je de uitslag. Vervolgens krijg je na 2 weken alles opgestuurd want er is wederom op de foto's gestudeerd. In mijn geval dus laatst weer kreeg ik te horen dat alles goed was.
Ook ik heb last (gehad) van mastopathie. Maar dat lijkt met het ouder worden, minder te zijn.

Wat ik wil met deze post, is je een riem onder het hart steken. WIJ zijn anders, paniekzaaiers, maar je bent in goed gezelschap. Dus laat je niet gek maken dat ondanks dat je angst buiten proportioneel is, net als bij mij en mijn vriendin, dat er een steekje los is met je. Je hebt het gewoon extra zwaar en fijn dat je een vriend hebt die er voor je is.

Ik geef je een knuffel. Ik weet hoe eng het is, hoe slecht je slaapt en hoe je jezelf op loopt te fokken. Ik heb dus geen advies. Vraag gewoon als je weer eens moet, of ze echt heel erg goed kijken zodat je net als mijzelf en mijn vriendin die ook in Frankrijk woont, dat het ook echt OK is. En verder het is wat het is.

Adviezen als "mens maak je niet drukt" helpen niet. Dat is de reden dat ik nooit iemand vertel als ik weer moet en dit lijden alleen doe met mijn man.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 22:21

Beetje veel om op iedereen te reageren maar: Bedankt voor alle berichtjes en de geruststellingen. Ik vind het zo lastig om te accepteren dat het goed is en dat ik niet ziek ben. Ik kan het gewoon niet geloven eigenlijk, dat het goed is, omdat ik er zo lang bang voor ben geweest dat ik heel ziek ben (en daar ben ik nog steeds bang voor eigenlijk).

Pien_2010: Bedankt voor je bericht, fijn dat er meer zijn die zo angstig zijn (of nouja 'fijn', angstig zijn is niet fijn natuurlijk, maar fijn dat ik niet de enige ben). Ik heb inderdaad af en toe het gevoel dat ik gek ben, dat er iets heel erg mis met me is.

Ik ben nu ook nog steeds angstig door die blaasontsteking die ik laatst had, ik ben elke keer bij het plassen weer bang dat er bloed bij zit. Ben daar nu ook zo op gefocust dat zelfs naar de wc gaan nu ook niet meer zonder angst gaat. En ik vond dat altijd al spannend, want heb eventjes geleden ongeveer ook wat darmklachten gehad.

Morgen om 13.00 heb ik, samen met mijn ouders, het eerst gesprek met een GGZ psycholoog. Vind het best spannend.

Niello schreef:
Ts, een tumor is niet zwart op een echo.
Oooh, hoe ziet dat er dan uit? Dat leek namelijk zo op de echo foto's die ik op google had bekeken. Vandaar dat ik dat dacht

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:27

Dat doe jij goed Nienke om met een GGZ psycholoog te gaan praten.

Want het is verdrietig als je zo sterk op ziek zijn gefocust bent. Daarvoor is het leven te leuk. Maar je bent niet gek. Je bent gewoon heel erg bang, en dat begrijp ik goed.

Mijn vriendin en ik hebben het alleen met de borstkanker onderzoeken, die bij ons wat verder gingen als de normale mammo maar die uitslagen waren uiteindelijk wel goed nadat we helemaal door de molen waren gegaan. Bij ons beiden gaf dat zoveel stress dat ik dus nooit meer aan de mammografie denk totdat ik werkelijk de hele bubs weer op het "plankje" moet leggen en mijn vriendin bij wie het allemaal wat korter geleden is, al begint te hyperventileren bij het idee dat ze weer moet.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:16

Heel goed inderdaad dat je gaat praten. Ik denk dat dat wel wat rust geeft.

Ooit legde een gynaecoloog mij uit dat ik een afwijking had in een cellaag en dat dat alle problemen veroorzaakte.
Waarop ik zei "bij mij plaveiselcellen toch?"
"Hoe weet je dat?"
"Google..."
"Wil je alsjeblieft niet meer googlen. Daar staan de meest extreme verhalen op van mensen die nog nooit artsen hebben gezien.
Als je een vraag hebt stel hem Alsjeblieft aan mij en bespaar jezelf die horror".
(Ik was 17 toen)

Ik google, maar als ik enge zaken zie, stop ik. Of zaken waarvan ik weet dat ik er slecht van slaap, die blijven hangen.
Wees je ervan bewust dat Google een prima leidraadje kan zijn, maar als je angsten hebt voor ziektes en ziek worden Google het waarschijnlijk alleen maar verergerd..