[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:21

Ik vind het heel bijzonder dat je een topic opent waarbij alleen maar ohh en ahh gezegd mag worden.

Medicatie gebruiken om zelf borstvoeding op te starten terwijl er een kleine kans is op bijwerkingen bij je geliefde baby vind ik erg tegenstrijdig.

Borstvoeding geven doet veel met je hormonen en je energieniveau. Bespaar dat om je vrouw zo goed te mogelijk te helpen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:22

Thesserd schreef:
@TS interessant. Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat 'bevallen' ( :Y) )!

Ik zit in dezelfde gezinssituatie. Mijn vrouw was zwanger en inmiddels hebben we een zoontje van bijna 1 jaar. Vooraf hadden wij er ook allerlei plannen en ideeën over. Initieel hadden we het plan borstvoeding te proberen, maar dan gewoon bij mij vrouw die zwanger was. Ikzelf kampte al met te hoge prolactine gehaltes en een hormoonhuishouding waar je niet altijd even blij van wordt. Sommigen vroegen wel eens of ik ook borstvoeding wilde geven, maar omdat ik deze hormoonhuishouding als super vervelend heb ervaren (en soms nog steeds ervaar) moest geen haar op mijn hoofd daar aan denken :') Verder was het idee ook, net als bij jullie, dat zij eerst zwanger zou worden, en ik voor de tweede zou gaan.

Nu, bijna een jaar verder zijn die vooraf-plannen toch wel wat gewijzigd. De hechting en band die ik met mijn kind ervaar voelt zo intens dat ik daarin ook écht niets meer nodig gehad zou hebben. Gewoon lekker met hem douchen, fles geven, er voor hem zijn en voor hem zorgen. Ik wist al niet zeker of ik zelf ook zwanger wilde worden, maar nu weet ik vrijwel zeker dat dat van mij niet hoeft. Ik voel me 100% moeder, mijn vrouw wil graag nog een keer zwanger worden en het gezin voelt al zo kloppend, al klinkt dat misschien vaag. Het voelt opeens helemaal niet meer logisch dat ik dan de tweede zou 'doen' :Y).

En dan de borstvoeding... Dat ging echt ellendig bij mijn vrouw om verschillende redenen die ik hier niet allemaal ga opnoemen, maar het overgaan naar fles was bij ons dan ook echt een verademing.

Nou weet ik dat de wensen en behoeften héél erg per persoon verschillen en dat de meningen over wel of niet borstvoeding super verdeeld zijn. Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe je dit gaat ervaren, maar uiteindelijk gaat de gezondheid (inclusief de geestelijke gezondheid) van jezelf, je vrouw en die van je kind voor. Zo zul jij er ook in staan lijkt me, maar in ons geval kwamen we juist daarom in the heat of the moment (heftige kraamweek) en achteraf op andere conclusies en dat is óók oké :). Ik hoop denk ik gewoon dat je je niet teveel blind staart op wat je vooraf nodig DENKT te hebben als niet-barende-moeder. Als het eenmaal zover is, is alles nog weer zoveel bijzonderder en anders dan je je had kunnen voorstellen. Dat laatste herkent vrijwel iedere ouder wel denk ik :D

Wat onwijs mooi en liefdevol om te lezen <3 <3 <3 <3

onpaard

Re: [VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:49

Egocentrische keuze. Je wil toch alleen het beste voor je kind.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:51

onpaard schreef:

Zeg je dat ook tegen elke vrouw die geen borstvoeding wil geven?

Het kind krijgt toch gewoon borstvoeding van de moeder? Wat komt hij of zij dan tekort?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:51

En waarom zou dit niet het beste voor hun kind zijn?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:52

onpaard schreef:

Nou, tandje minder kan ook wel zeg -O-

Ik vind het een dappere keuze. Zou er zelf niet voor kiezen omdat er genoeg andere manieren zijn om te binden met het kind, maar ben wel benieuwd of dit ook echt gaat lukken. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:54

@TS: je gaf aan dat dit traject in goed overleg met medici gaat. Nou was ik eigenlijk benieuwd of de eerste dokter die je trof hier al enthousiast/positief over was, of heb je moeten zoeken naar een dokter die je hierin steunt?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:09

neetoch schreef:
Mee eens ruitje.

Zelfs ik als in;" ik heb nooit kinderen gewild, ben er niet goed mee, geef mijn portie maar aan fikkie wat kinderen betreft."

Kan hier alleen maar veel liefde voor elkaar en de toekomstige baby in zien.

Dit dus!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:19

Poeh, ik vind het ook nogal wat om zo met je lijf en hormonen te gaan rommelen....partner heeft al rommelende hormonen, er komt al genoeg op je af met een zwangere partner en straks met een baby.... medicatie die bepaald niet zonder risico is.... daarbij dan nog de vraag wat de kwaliteit zou worden van je melk.... ik vind het erg gewaagd om die behoefte van ook BV geven eigenlijk te stellen boven toch wat meer zekerheid dat je stabiel beschikbaar kan zijn voor je partner en kleine.

Ook met het oog op later zelf nog een keer zwanger willen worden vind ik het gewaagd om zo met je hormonen te gaan rommelen.... een gezonde hormoonhuishouding is imo iets om heel zuinig op te zijn.

Maar aangezien je heel bewust de keuze hebt gemaakt, zal de behoefte om dit te doen wel heel groot zijn en hoop ik voor jullie dat de uitkomst is wat je er van hoopt, want het is wel een heel mooi en romantisch idee als je de 1001 valkuilen en rampscenario's even weg denkt.

Wie weet werkt het wel geweldig voor jullie alle 3, ik vind het wel interessant en kan me voorstellen dat de zorgverleners om dezelfde reden zo enthousiast zijn want het is natuurlijk iets bijzonders om mee te mogen maken, zo'n traject.

Mijn duimen draaien voor jullie, als je dit echt héél graag wil dan zou het natuurlijk wel super mooi zijn als je alle mensen die meteen allerlei nare scenario's zien, een poepie kan laten ruiken :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:28

onpaard schreef:

Een kind krijgen is per definitie een egocentrische keuze.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:31

AMCM schreef:
Ik vind het trouwens ook te ver gaan dat baby's nu met veulens vergeleken worden en moeders met merries ;)

Ik neem aan dat je op mijn opmerking reageert? Vind het wel heel kort door de bocht! Mijn oprechte vraag was waarom TS zo’n lang traject in moet gaan terwijl het bij merries ( naar mijn idee ) een stuk vlotter en simpeler gaat. Mens = zoogdier, paard = zoogdier. Is toch niet zo’n hele rare vraag? Ben gewoon geïnteresseerd en ik vergelijk vrouwen nergens met merries en baby’s al helemaal niet met veulens.
Als het een teefje niet lukt te werpen dan voert de da een keizersnede uit, lukt het een vrouw niet om op de normale manier te bevallen dan voert haar arts een keizersnede uit. Dan zeg je toch ook niet dat ik vrouwen met teefjes en baby’s met pups vergelijk?

Verder schrik ik best wat van de harde oordelen van sommigen hier. Denk niet dat TS dat had voorzien

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:39

Thesserd schreef:
De hechting en band die ik met mijn kind ervaar voelt zo intens dat ik daarin ook écht niets meer nodig gehad zou hebben. Gewoon lekker met hem douchen, fles geven, er voor hem zijn en voor hem zorgen.
...
Ik voel me 100% moeder.
...

Ik hoop denk ik gewoon dat je je niet teveel blind staart op wat je vooraf nodig DENKT te hebben als niet-barende-moeder. Als het eenmaal zover is, is alles nog weer zoveel bijzonderder en anders dan je je had kunnen voorstellen. Dat laatste herkent vrijwel iedere ouder wel denk ik :D

Mooi geschreven.
Zelfs vanuit een heel andere situatie (hetero-mama van een geadopteerde zoon die groot geworden is met flesvoeding) is dit 200% herkenbaar.
De binding met je kind komt spontaan, als je al plannen maakt gaat het waarschijnlijk toch net iets anders dan verwacht.
Het is ook belangrijk is om niet exact dezelfde relatie met je kind te willen als je partner heeft. Ik kan heel erg genieten van familiemomenten, van moeder-zoon momenten, maar ik kan even goed als toeschouwer genieten van vader-zoon momenten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:59

pmarena schreef:
Poeh, ik vind het ook nogal wat om zo met je lijf en hormonen te gaan rommelen....partner heeft al rommelende hormonen, er komt al genoeg op je af met een zwangere partner en straks met een baby.... medicatie die bepaald niet zonder risico is.... daarbij dan nog de vraag wat de kwaliteit zou worden van je melk.... ik vind het erg gewaagd om die behoefte van ook BV geven eigenlijk te stellen boven toch wat meer zekerheid dat je stabiel beschikbaar kan zijn voor je partner en kleine.

Ook met het oog op later zelf nog een keer zwanger willen worden vind ik het gewaagd om zo met je hormonen te gaan rommelen.... een gezonde hormoonhuishouding is imo iets om heel zuinig op te zijn.

Maar aangezien je heel bewust de keuze hebt gemaakt, zal de behoefte om dit te doen wel heel groot zijn en hoop ik voor jullie dat de uitkomst is wat je er van hoopt, want het is wel een heel mooi en romantisch idee als je de 1001 valkuilen en rampscenario's even weg denkt.

Wie weet werkt het wel geweldig voor jullie alle 3, ik vind het wel interessant en kan me voorstellen dat de zorgverleners om dezelfde reden zo enthousiast zijn want het is natuurlijk iets bijzonders om mee te mogen maken, zo'n traject.

Mijn duimen draaien voor jullie, als je dit echt héél graag wil dan zou het natuurlijk wel super mooi zijn als je alle mensen die meteen allerlei nare scenario's zien, een poepie kan laten ruiken :j

Waarom zou de kwaliteit van de melk minder zijn?
En als partner normaal ac slikt krijgt ze ook hormonen binnen. Waarom is ze met doe hormonen wel een stabiele partner en nu niet?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:03

Mensen hebben het over heftige medicijnen maar ik lees dat TS een bepaald soort anticonceptie pil slikt en erbij domperidon.

Zo heftig vind ik dat eigenlijk niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:20

truus1957 schreef:
AMCM schreef:
Ik vind het trouwens ook te ver gaan dat baby's nu met veulens vergeleken worden en moeders met merries ;)

Ik neem aan dat je op mijn opmerking reageert? Vind het wel heel kort door de bocht! Mijn oprechte vraag was waarom TS zo’n lang traject in moet gaan terwijl het bij merries ( naar mijn idee ) een stuk vlotter en simpeler gaat. Mens = zoogdier, paard = zoogdier. Is toch niet zo’n hele rare vraag? Ben gewoon geïnteresseerd en ik vergelijk vrouwen nergens met merries en baby’s al helemaal niet met veulens.
Als het een teefje niet lukt te werpen dan voert de da een keizersnede uit, lukt het een vrouw niet om op de normale manier te bevallen dan voert haar arts een keizersnede uit. Dan zeg je toch ook niet dat ik vrouwen met teefjes en baby’s met pups vergelijk?

Verder schrik ik best wat van de harde oordelen van sommigen hier. Denk niet dat TS dat had voorzien

Nee, helemaal niet op jouw bericht had het niet eens gelezen :) Gewoon in het algemeen vind ik het geen goede vergelijking. Omdat het voor een mens ook een ethische kwestie is en voor een dier niet.
Een baby wordt geboren en moet het maar doen met wat hij krijgt, fles met kunstvoeding, fles met moedermelk, 2 borsten, 4 borsten, 6 borsten,... als hij maar overleeft en dat zal hij doen.
Alleen als vrouw, als volwassene kan het in de praktijk anders uitdraaien dan op papier. Je wil bijvoorbeeld erg graag borstvoeding geven maar het lukt niet of je hebt te weinig melk. Gebeurt vaak genoeg. Bij paarden is het veel meer 1 + 1 = 2.

Verder vind ik het wel jammer dat de gemoederen toch oplopen in dit topic. Dat is niet nodig want het is gewoon een mooi en progressief idee! Los van de medicatie-kwestie vind ik het iets om zeker aan te moedigen.

Ik blijf bij mijn standpunt dat iedereen die borstvoeding wil geven bewondering verdient want het is een stukje zelfopoffering. Het is meer dan kraan open, melk geven, kraan dicht. Je krijgt te maken met stuwing, borstontsteking, lekkende borsten,.. om dan nog maar te zwijgen over hoe je borsten er uit zien nà de periode van borstvoeding. Byebye stevige borsten, hallo theezakjes. Het trekt nog wel bij maar wordt nooit meer hetzelfde.
Ben je doodziek en kom je niet meer recht moet je toch 's nachts de baby aan je borst nemen en dat kan op zo'n momenten echt vreselijk zijn.

Maar als je het echt graag wil maakt dat allemaal niet uit natuurlijk.

In een topic als dit mag er wel ruimte zijn voor discussie vind ik, of vooral: ervaringen en meningen delen. Dat maakt het interessant. Maar liefst op een positieve manier gezien de aard van het topic (we willen TS immers graag blijven volgen). En ook dit bedoel ik niet op iemand persoonlijk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:26

Ik blijf het een mooie vraag vinden, wat is de toegevoegde waarde voor het kindje?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:31

Ik zou dit ook heel graag willen doen, dus ik lees even mee maartje :)
Borstvoeding geven is voor mij het enige zwangerschapsgerelateerde ding waar ik op zit te wachten. Bevallen lijkt me ook nog wel oké, maar ik zit niet echt te wachten op 9 maanden zwangerschap. Borstvoeding geven lijkt mij heel mooi en fijn om te doen, dus heb hier zeker al over nagedacht! Leuk om te lezen

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:38

Poeh wat een boel ongevraagde en ongezouten meningen hier in dit topic.
En dan vooral ook nog het doordrammen -O-

Ts ik hoop dat je gewoon je ervaringen met de geïnteresseerden wil blijven delen!
Ik wens je in ieder geval veel succes toe!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:53

Als ts geen meningen wilde had ze zich beter kunnen afvragen of bokt wel een geschikte plek is.

Dit is zo specifiek dat ze dit beter op de la leche pagina of mamaplaats had kunnen plaatsen en dan nog vind je veel mensen die vraagtekens zetten bij medicatie om borstvoeding te geven als je een gezonde partner hebt die dit ook wilt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:01

DuoPenotti schreef:
De pleegmerries krijgen zover ik weet hormonen, of dit anders is dan bij TS weet ik niet.
Dan worden ze dagelijks enkele keren per dag gemolken om genoeg melk te krijgen.
Dan zijn ze klaar om een veulen te ontvangen.
Op het moment dat het veulen er is krijgen ze een spuit dat de baarmoeder samen knijpt en het gevoel geeft van bevallen.
Het veulen word dan met de geur van de merrie ingesmeerd en zo doende denkt de merrie dan dat het haar veulen is en zal het daarom accepteren.

Maar welke hormonen er vooraf gaan? Geen idee.
Maar goed dat is noodzaak, of ja iig meer dan voor een baby die een moeder heeft.

En serio? Gebeurd dit echt? Wat zijn we toch een walgelijk ras eigenlijk.

Kijk, wat de TS doet moet ze zelf weten. Ik denk er het mijne van, maar oké. Ik ga ervan uit dat ze niet gedwongen word.

Maar dieren zó manipuleren, het is toch om te kotsen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:23

secricible schreef:
pmarena schreef:

Waarom zou de kwaliteit van de melk minder zijn?
En als partner normaal ac slikt krijgt ze ook hormonen binnen. Waarom is ze met doe hormonen wel een stabiele partner en nu niet?

Dat zeg ik niet :)

Ik zeg dat de kans me groter lijkt dat je een stabiele factor kan zijn als je niet met je hormonen gaat rommelen. Want om zonder zwangerschap je lijf aan het lacteren te krijgen, zal je toch het 1 en ander overhoop moeten halen....

En zelf zou ik me ook afvragen wat de kwaliteit van mijn melk zou zijn die ik op die manier opwek. Zowel door het gebruik van medicatie, als door het idee dat moedermelk perfect zou moeten zijn, juist doordat het meewerkt met de baby die al door het lijf van de "echte" moeder is gemaakt en die de voeding dan via de melk voortzet. Met het idee dat die melk perfect aansluit bij de behoeftes van het kindje in de eerste dagen en daarna.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat zeg maar kunstmatig opgewekte melk net zo perfect aansluit bij wat het kindje nodig heeft, zou zelf dan een beetje bang zijn dat ik dan een beetje "lege" melk zit te geven ofzo :o En daar dan al die moeite voor doen....

Dan moet je het echt wel héél graag willen en duim ik van harte dat het de moeite en het risico ook echt waard blijkt te zijn, want dat zou toch wel super gaaf zijn, ook voor anderen met deze wens :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:33

Als je live voed, sluit de melk precies aan bij wat je kindje nodig heeft. Je kindje heeft namelijk bepaalde mondbacterien, die cruciale informatie bevatten over hoe het zich voelt en wat het nodig heeft. In je tepel/melkkanalen zitten bepaalde receptoren die hier mee aan de slag gaan en zo dus de meest optimale melk maken voor het kind.
Bovendien wordt melk gemaakt uit je bloed en zal de zorg voor je kind altijd voor je eigen gezondheid gaan, je zal dus eerder optimale melk leveren en interen op jezelf, dan minder goede melk geven en zelf fit blijven, om het zo maar te zeggen.
Ongeacht hoe die melkproductie ooit is geactiveerd :)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:39

Urona447 schreef:
Als ts geen meningen wilde had ze zich beter kunnen afvragen of bokt wel een geschikte plek is.

Dit is zo specifiek dat ze dit beter op de la leche pagina of mamaplaats had kunnen plaatsen en dan nog vind je veel mensen die vraagtekens zetten bij medicatie om borstvoeding te geven als je een gezonde partner hebt die dit ook wilt.

In mijn ogen wilde TS informeren en delen, er waren meerdere mensen die niet wisten dat dit een optie was. Ik wist wel dat het kon, maar vond het interessant er hier iets over te kunnen lezen (wat uitgebreider). En volgens mij is het niet zo dat ze geen meningen wil, maar meer dat dit topic niet bedoeld is voor dat soort meningen (wat in andere topics altijd helemaal prima is, maar hier ineens verschrikkelijk).

LumosNox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:44

Toen ik dit topic zag dacht ik al dat het bij jou vandaan zou komen.

Ik lees vooral mee en heb ook overwogen om mee te schrijven op het zwangertopic, maar helaas ben ik niet zwanger meer.

Ik heb hier wel eerder van gehoord en snap best dat je dit wil gaan doen. Ik volg graag hoe dit gaat verlopen. (En ga nu ook even alle pagina's tot nu lezen) :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:32

Palmera schreef:
DuoPenotti schreef:
De pleegmerries krijgen zover ik weet hormonen, of dit anders is dan bij TS weet ik niet.
Dan worden ze dagelijks enkele keren per dag gemolken om genoeg melk te krijgen.
Dan zijn ze klaar om een veulen te ontvangen.
Op het moment dat het veulen er is krijgen ze een spuit dat de baarmoeder samen knijpt en het gevoel geeft van bevallen.
Het veulen word dan met de geur van de merrie ingesmeerd en zo doende denkt de merrie dan dat het haar veulen is en zal het daarom accepteren.

Maar welke hormonen er vooraf gaan? Geen idee.
Maar goed dat is noodzaak, of ja iig meer dan voor een baby die een moeder heeft.

En serio? Gebeurd dit echt? Wat zijn we toch een walgelijk ras eigenlijk.

Kijk, wat de TS doet moet ze zelf weten. Ik denk er het mijne van, maar oké. Ik ga ervan uit dat ze niet gedwongen word.

Maar dieren zó manipuleren, het is toch om te kotsen!

Dat vind ik juist prachtig dat dat kan voor een moederloos veulen.

Dat we een walgelijk ras zijn ben ik het dan wel weer mee eens maar dat is om andere redenen