Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thesserd schreef:@TS interessant. Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat 'bevallen' ()!
Ik zit in dezelfde gezinssituatie. Mijn vrouw was zwanger en inmiddels hebben we een zoontje van bijna 1 jaar. Vooraf hadden wij er ook allerlei plannen en ideeën over. Initieel hadden we het plan borstvoeding te proberen, maar dan gewoon bij mij vrouw die zwanger was. Ikzelf kampte al met te hoge prolactine gehaltes en een hormoonhuishouding waar je niet altijd even blij van wordt. Sommigen vroegen wel eens of ik ook borstvoeding wilde geven, maar omdat ik deze hormoonhuishouding als super vervelend heb ervaren (en soms nog steeds ervaar) moest geen haar op mijn hoofd daar aan denkenVerder was het idee ook, net als bij jullie, dat zij eerst zwanger zou worden, en ik voor de tweede zou gaan.
Nu, bijna een jaar verder zijn die vooraf-plannen toch wel wat gewijzigd. De hechting en band die ik met mijn kind ervaar voelt zo intens dat ik daarin ook écht niets meer nodig gehad zou hebben. Gewoon lekker met hem douchen, fles geven, er voor hem zijn en voor hem zorgen. Ik wist al niet zeker of ik zelf ook zwanger wilde worden, maar nu weet ik vrijwel zeker dat dat van mij niet hoeft. Ik voel me 100% moeder, mijn vrouw wil graag nog een keer zwanger worden en het gezin voelt al zo kloppend, al klinkt dat misschien vaag. Het voelt opeens helemaal niet meer logisch dat ik dan de tweede zou 'doen'.
En dan de borstvoeding... Dat ging echt ellendig bij mijn vrouw om verschillende redenen die ik hier niet allemaal ga opnoemen, maar het overgaan naar fles was bij ons dan ook echt een verademing.
Nou weet ik dat de wensen en behoeften héél erg per persoon verschillen en dat de meningen over wel of niet borstvoeding super verdeeld zijn. Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe je dit gaat ervaren, maar uiteindelijk gaat de gezondheid (inclusief de geestelijke gezondheid) van jezelf, je vrouw en die van je kind voor. Zo zul jij er ook in staan lijkt me, maar in ons geval kwamen we juist daarom in the heat of the moment (heftige kraamweek) en achteraf op andere conclusies en dat is óók oké. Ik hoop denk ik gewoon dat je je niet teveel blind staart op wat je vooraf nodig DENKT te hebben als niet-barende-moeder. Als het eenmaal zover is, is alles nog weer zoveel bijzonderder en anders dan je je had kunnen voorstellen. Dat laatste herkent vrijwel iedere ouder wel denk ik
AMCM schreef:Ik vind het trouwens ook te ver gaan dat baby's nu met veulens vergeleken worden en moeders met merries
Thesserd schreef:De hechting en band die ik met mijn kind ervaar voelt zo intens dat ik daarin ook écht niets meer nodig gehad zou hebben. Gewoon lekker met hem douchen, fles geven, er voor hem zijn en voor hem zorgen.
...
Ik voel me 100% moeder.
...
Ik hoop denk ik gewoon dat je je niet teveel blind staart op wat je vooraf nodig DENKT te hebben als niet-barende-moeder. Als het eenmaal zover is, is alles nog weer zoveel bijzonderder en anders dan je je had kunnen voorstellen. Dat laatste herkent vrijwel iedere ouder wel denk ik
pmarena schreef:Poeh, ik vind het ook nogal wat om zo met je lijf en hormonen te gaan rommelen....partner heeft al rommelende hormonen, er komt al genoeg op je af met een zwangere partner en straks met een baby.... medicatie die bepaald niet zonder risico is.... daarbij dan nog de vraag wat de kwaliteit zou worden van je melk.... ik vind het erg gewaagd om die behoefte van ook BV geven eigenlijk te stellen boven toch wat meer zekerheid dat je stabiel beschikbaar kan zijn voor je partner en kleine.
Ook met het oog op later zelf nog een keer zwanger willen worden vind ik het gewaagd om zo met je hormonen te gaan rommelen.... een gezonde hormoonhuishouding is imo iets om heel zuinig op te zijn.
Maar aangezien je heel bewust de keuze hebt gemaakt, zal de behoefte om dit te doen wel heel groot zijn en hoop ik voor jullie dat de uitkomst is wat je er van hoopt, want het is wel een heel mooi en romantisch idee als je de 1001 valkuilen en rampscenario's even weg denkt.
Wie weet werkt het wel geweldig voor jullie alle 3, ik vind het wel interessant en kan me voorstellen dat de zorgverleners om dezelfde reden zo enthousiast zijn want het is natuurlijk iets bijzonders om mee te mogen maken, zo'n traject.
Mijn duimen draaien voor jullie, als je dit echt héél graag wil dan zou het natuurlijk wel super mooi zijn als je alle mensen die meteen allerlei nare scenario's zien, een poepie kan laten ruiken
truus1957 schreef:AMCM schreef:Ik vind het trouwens ook te ver gaan dat baby's nu met veulens vergeleken worden en moeders met merries
Ik neem aan dat je op mijn opmerking reageert? Vind het wel heel kort door de bocht! Mijn oprechte vraag was waarom TS zo’n lang traject in moet gaan terwijl het bij merries ( naar mijn idee ) een stuk vlotter en simpeler gaat. Mens = zoogdier, paard = zoogdier. Is toch niet zo’n hele rare vraag? Ben gewoon geïnteresseerd en ik vergelijk vrouwen nergens met merries en baby’s al helemaal niet met veulens.
Als het een teefje niet lukt te werpen dan voert de da een keizersnede uit, lukt het een vrouw niet om op de normale manier te bevallen dan voert haar arts een keizersnede uit. Dan zeg je toch ook niet dat ik vrouwen met teefjes en baby’s met pups vergelijk?
Verder schrik ik best wat van de harde oordelen van sommigen hier. Denk niet dat TS dat had voorzien
DuoPenotti schreef:De pleegmerries krijgen zover ik weet hormonen, of dit anders is dan bij TS weet ik niet.
Dan worden ze dagelijks enkele keren per dag gemolken om genoeg melk te krijgen.
Dan zijn ze klaar om een veulen te ontvangen.
Op het moment dat het veulen er is krijgen ze een spuit dat de baarmoeder samen knijpt en het gevoel geeft van bevallen.
Het veulen word dan met de geur van de merrie ingesmeerd en zo doende denkt de merrie dan dat het haar veulen is en zal het daarom accepteren.
Maar welke hormonen er vooraf gaan? Geen idee.
Maar goed dat is noodzaak, of ja iig meer dan voor een baby die een moeder heeft.
secricible schreef:pmarena schreef:Poeh, ik vind het ook nogal wat om zo met je lijf en hormonen te gaan rommelen....partner heeft al rommelende hormonen, er komt al genoeg op je af met een zwangere partner en straks met een baby.... medicatie die bepaald niet zonder risico is.... daarbij dan nog de vraag wat de kwaliteit zou worden van je melk.... ik vind het erg gewaagd om die behoefte van ook BV geven eigenlijk te stellen boven toch wat meer zekerheid dat je stabiel beschikbaar kan zijn voor je partner en kleine.
Ook met het oog op later zelf nog een keer zwanger willen worden vind ik het gewaagd om zo met je hormonen te gaan rommelen.... een gezonde hormoonhuishouding is imo iets om heel zuinig op te zijn.
Maar aangezien je heel bewust de keuze hebt gemaakt, zal de behoefte om dit te doen wel heel groot zijn en hoop ik voor jullie dat de uitkomst is wat je er van hoopt, want het is wel een heel mooi en romantisch idee als je de 1001 valkuilen en rampscenario's even weg denkt.
Wie weet werkt het wel geweldig voor jullie alle 3, ik vind het wel interessant en kan me voorstellen dat de zorgverleners om dezelfde reden zo enthousiast zijn want het is natuurlijk iets bijzonders om mee te mogen maken, zo'n traject.
Mijn duimen draaien voor jullie, als je dit echt héél graag wil dan zou het natuurlijk wel super mooi zijn als je alle mensen die meteen allerlei nare scenario's zien, een poepie kan laten ruiken
Waarom zou de kwaliteit van de melk minder zijn?
En als partner normaal ac slikt krijgt ze ook hormonen binnen. Waarom is ze met doe hormonen wel een stabiele partner en nu niet?
Urona447 schreef:Als ts geen meningen wilde had ze zich beter kunnen afvragen of bokt wel een geschikte plek is.
Dit is zo specifiek dat ze dit beter op de la leche pagina of mamaplaats had kunnen plaatsen en dan nog vind je veel mensen die vraagtekens zetten bij medicatie om borstvoeding te geven als je een gezonde partner hebt die dit ook wilt.
Palmera schreef:DuoPenotti schreef:De pleegmerries krijgen zover ik weet hormonen, of dit anders is dan bij TS weet ik niet.
Dan worden ze dagelijks enkele keren per dag gemolken om genoeg melk te krijgen.
Dan zijn ze klaar om een veulen te ontvangen.
Op het moment dat het veulen er is krijgen ze een spuit dat de baarmoeder samen knijpt en het gevoel geeft van bevallen.
Het veulen word dan met de geur van de merrie ingesmeerd en zo doende denkt de merrie dan dat het haar veulen is en zal het daarom accepteren.
Maar welke hormonen er vooraf gaan? Geen idee.
Maar goed dat is noodzaak, of ja iig meer dan voor een baby die een moeder heeft.
En serio? Gebeurd dit echt? Wat zijn we toch een walgelijk ras eigenlijk.
Kijk, wat de TS doet moet ze zelf weten. Ik denk er het mijne van, maar oké. Ik ga ervan uit dat ze niet gedwongen word.
Maar dieren zó manipuleren, het is toch om te kotsen!