Wat kunnen we doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:51

anjali schreef:
Echwel schreef:
Vriendin van.mij niet eens zo oud naar.wel digibeet werd via Tinder ook.opgelicht.
Hij woonde in Australië kwam naar Nederland enz enz

Als.ik.niet had gezegd dat het nep.is was ze al.haar spaargeld kwijt

Politie heeft wel degelijk de aangifte opgenomen

Jij hebt haar dus weten te overtuigen dat het nep was. Dan kan ze ook zelf aangifte doen .En dat voorkomt ook dat iemand er in de toekomst weer intrapt.Datingsites zijn leuk maar zogauw iemand om geld gaat vragen zijn ze niet op zoek naar liefde maar naar geld dus.

Heb ergens gezegd dat ik aangifte heb gedaan??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:56

secricible schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar die oplichters zijn wel erg gehaaid in hoe ze deze mensen moeten bespelen.
Dus als opa niet inziet dat deze dame nep is, nooit bij hem op de bank gaat zitten of mee gaat uiteten, maar gevlogen is dat de centen op zijn.
Dan laten jullie hem dat doen?

Als het een vriendin was geweest, of je volwassen zoon, of een goed bevriende buurman, was het dan ookoke geweest om zijn spaarrekening voor zijn veiligheid leeg te maken met een "je krijgt het heus weer terug"?
En zo nee, waarom dan wel bij je vader/opa?

Als ik bij zijn/haar rekening zou kunnen? Volmondig ja.
Maar wel in overeenstemming van de andere familie zodat het niet stiekem gaat. Zoals hier dus ook is.
Familie weet er van dus stiekem achterover drukken om jezelf te verrijken is er niet bij.

Ik weet zeker als deze mensen begrijpen hoe het wel zit, ze enorm dankbaar zijn dat het geld niet weg is.

trustHim

Re: Wat kunnen we doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:05

ik wilde opperen of er geen rekening voor opa geopend kan worden zonder dat hij dat weet en daar het geld op gestort. Punt is wel dat je dat dan bij een andere bank zou moeten doen dan de bank waar opa op zit ben ik bang. Ik weet niet of hij anders er wel aan zou kunnen als hij naar de bank gaat en zou vragen naar een saldo van zijn rekeningen. Dan staat het netjes op opa zijn naam alleen kan hij er nog steeds niet zelf aan.
Ik snap wel wat er gezegd wordt hoor door een aantal maar ja, ik vind ook dat je iemand soms koste wat het kost moet kunnen behoeden voor oplichting. Het gaat niet om een foutje maken van 100 euro. Van fouten leer je, en als opa het aan iets wil uitgeven waar hij ook plezier aan beleefd helemaal prima. Maar hier heeft opa zelf helemaal geen plezier van, ja even een fijn gevoel misschien op het moment dat hij het geld aan die persoon geeft omdat hij denkt dat hij geholpen heeft, maar ik denk dat de klap serieus desastreus kan zijn als hij er dan achter komt te zijn opgelicht. En nee dat maakt het rechtmatig nog steeds niet goed, maar volgens mij is het ook niet zo dat opa helemaal niets heeft aan geld nu.

Als ik bij programma's als opgelicht ook gewoon mensen van middelbare leeftijd en soms ook nog hoog opgeleid voorbij zie komen die volledig of bijna volledig kaal geplukt zijn dan denk ik dat er als familie of vrienden echt wel een taak ligt om als dat in je macht ligt het te voorkomen.
Ik zou in ieder geval niet kunnen leven met ja, ik had je gewaarschuwd, ik heb het je uitgelegd maar je wou niet luisteren dus ja jammer dan voor je. Want daar komt het anders voor mijn gevoel wel op neer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:19

Het erge is dat het vaak niet stopt met spaargeld, mensen zijn zo blind dat ze ook nog leningen aangaan om maar hun liefde te ontmoeten en blij te maken. Pas al er echt geen cent meer te behalen valt stopt het contact en dan is het slachtoffer alles kwijt en diep in de schulden waar ze vaak met heel veel moeite of nooit meer uitkomen.

Het besef dat ze in de maling genomen worden kan echt nog wel een tijdje duren.
Je kan al het bewijs op tafel gooien en nog geloven ze het niet omdat diegene zo lief klonk en echt in de problemen zat. Als iemand echt heel graag een maatje wil hebben dan zijn dat de makkelijkste prooien.

Als familie kan je het beste de man een beetje bij laten komen en dan afspraken maken over nu verder te gaan en wellicht een bewindvoerder in de familie aan laten stellen en niet afwachten tot de volgende dame zich aandient. Want die komt er gegarandeerd als opa zo graag een maatje wil hebben.
Als opa geluk heeft iemand die het goed voor heeft met hem, als opa pech heeft weer een aasgier en dan begint het weer van voor af aan.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:17

TS, ik denk dat jullie erg goed hebben gehandeld. Ik denk dat mijn familie dit hetzelfde voor mijn oma zou doen. Het zou toch heel erg zijn als ze al hun spaargeld kwijt zijn aan helemaal niks.

Ik verbaas me daarom ook om sommige reacties...

Hopelijk voelt jouw opa zich snel weer beter!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:20

Zonnebloem92 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties, ook de tips die zijn gegeven en de privé berichten die ik heb ontvangen. Kunnen we zeker iets mee!

Wij staan nog steeds achter onze beslissing om dit zo te doen en zullen dit bij een eventuele zelfde situatie in de toekomst ook gewoon weer zo doen.
Het is jammer dat mensen zo gauw oordelen over zijn eenzaamheid en het aanpakken daarvan, wij hebben onze uiterste best gedaan om hem uit dat dal te sleuren maar uiteindelijk is hij zelf wel de persoon die het leven weer wat kleur moet geven.
We zijn met hem naar een biljartclub geweest, hebben vrijwilligerswerk voor hem gezocht, hij is een paar keer naar de psycholoog geweest, heeft ook een paar keer iemand thuis gehad om te praten en om hem te helpen met activiteiten, mijn tante kookt 3 keer per week voor hem omdat hij anders slecht eet, hij heeft 1 buurman die hem wel eens meeneemt wat leuks doen en die 1x per week met hem samen eet, mijn oma's zus die met hem buiten de deur wil lunchen of wil winkelen etc., mijn moeder die elke week komt en hem helpt met grotere huishoudelijke taken zoals de badkamer soppen en de gordijnen wassen, zijn broer die om de week bij hem op de koffie komt. Er is regiotaxi voor hem geregeld omdat hij niet graag met het ov gaat en dan ook bij mensen op visite kan in plaats van altijd bij hem.
Maar hij onderneemt zelf niets, gaat bij niemand langs en belt ook niemand uit zichzelf op dus alles komt altijd vanuit de andere kant.
Aangezien hij vooral behoefte heeft aan een partner, een maatje, iemand die voor hem zorgt en hij niet alleen meer is thuis, bedachten we dat (vooral in tijden van corona) toch een datingsite een uitkomst kan bieden. Dit was dus geen goed idee.
Verder wordt dit een eindelijke discussie tussen kamp voor en kamp tegen, dus wat mij betreft mag er een slotje op.

@Beheer kunnen jullie dit topic sluiten?

wat een bullshit. Ben je je nu gewoon aan het verantwoorden? Je was al duidelijk in alles wat jullie deden. Eenzaamheid is een gevoel, bij je opa speelt ws ook rouw een rol. Zelfs als jullie 24/7bij hem zouden zijn neemt dat het gemis en gevoel van eenzaamheid niet weg. Ik vind het super zoals jullie een netwerk om hem heen hebben. En dan maar ff niet volgens de wet. De wet loopt sws hopeloos achter op een maatschappij waarbij binnen 2 seconden een bankrekening leeggeplukt is. Gewoon goed gedaan met zijn allen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:36

Ts luister vooral niet naar mensen die er geen verstand van hebben.
De nederlandse wet is erg ontwikkeld en is volledig op de hoofte dat er soms situaties zijn waarin je kunt stellen dat er geen 100% juiste oplossing was.
Dan zijn er zogenoemde uitsluitingsgronden waar je in een geval als deze op kunt beroepen.

Verder gaan er hier vergelijkingen zoals @bulck volledig scheef.
Bulck stelt eigenlijk dat als je iemand die verdrinkt red dit niets is want je weet helemaal nog niet wat er te gebeuren stond. Voor hetzelfde geld was er toch niets aan de hand. :+
Eerst dood laten gaan en dan pas kijken hoe en wat, want stel dat je in een verrboden zwemvijver iemand red. Krijg je nog een boete ook straks. :D

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:02

Zonnebloem92 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties, ook de tips die zijn gegeven en de privé berichten die ik heb ontvangen. Kunnen we zeker iets mee!

Wij staan nog steeds achter onze beslissing om dit zo te doen en zullen dit bij een eventuele zelfde situatie in de toekomst ook gewoon weer zo doen.
Het is jammer dat mensen zo gauw oordelen over zijn eenzaamheid en het aanpakken daarvan, wij hebben onze uiterste best gedaan om hem uit dat dal te sleuren maar uiteindelijk is hij zelf wel de persoon die het leven weer wat kleur moet geven.
We zijn met hem naar een biljartclub geweest, hebben vrijwilligerswerk voor hem gezocht, hij is een paar keer naar de psycholoog geweest, heeft ook een paar keer iemand thuis gehad om te praten en om hem te helpen met activiteiten, mijn tante kookt 3 keer per week voor hem omdat hij anders slecht eet, hij heeft 1 buurman die hem wel eens meeneemt wat leuks doen en die 1x per week met hem samen eet, mijn oma's zus die met hem buiten de deur wil lunchen of wil winkelen etc., mijn moeder die elke week komt en hem helpt met grotere huishoudelijke taken zoals de badkamer soppen en de gordijnen wassen, zijn broer die om de week bij hem op de koffie komt. Er is regiotaxi voor hem geregeld omdat hij niet graag met het ov gaat en dan ook bij mensen op visite kan in plaats van altijd bij hem.
Maar hij onderneemt zelf niets, gaat bij niemand langs en belt ook niemand uit zichzelf op dus alles komt altijd vanuit de andere kant.
Aangezien hij vooral behoefte heeft aan een partner, een maatje, iemand die voor hem zorgt en hij niet alleen meer is thuis, bedachten we dat (vooral in tijden van corona) toch een datingsite een uitkomst kan bieden. Dit was dus geen goed idee.
Verder wordt dit een eindelijke discussie tussen kamp voor en kamp tegen, dus wat mij betreft mag er een slotje op.

@Beheer kunnen jullie dit topic sluiten?

Klinkt precies als mijn moeder. Je kunt nog zo je best doen maar wanneer ze niet willen.............Mijn moeder zit nu in een verzorgingshuis en daar wordt goed voor haar gezorgd. Komt er een buurvrouw op bezoek dan vindt ze dat erg gezellig maar ze zal zelf nooit bij de buurvrouw op bezoek gaan.

Ze gaat nu elke dag (wordt opgehaald door de verpleging) naar de "grote zaal" voor koffie/thee en vooral kletsen met de medebewoners. In de rapporten lees ik dat ze honderduit met iedereen kletst en het super gezellig vindt. Uit haar zelf gaat ze er niet heen. Ze blijft grappig :j

Ik wens je alle goeds voor je opa :)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:06

Ts had in haar laatste post om een slotje gevraagd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:13

Ts, jullie hebben er goed aan gedaan om hier zo snel mogelijk voor te zorgen dat je opa een eventuele oplichter geen geld te kunnen "lenen"

Ik heb nog wel een leuke oma in de aanbieding _O- ze zit op Facebook stuurt altijd naar alles en iedereen in de familie plaatjes rond _O-

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:04

hagelslag schreef:
Ik heb nog wel een leuke oma in de aanbieding _O- ze zit op Facebook stuurt altijd naar alles en iedereen in de familie plaatjes rond _O-

Zo'n oma heb ik ook. En dan stuurt ze weer iets wat op een besloten groep op Facebook staat wat ik dus niet kan zien. Dat heb ik haar pas een paar keer uitgelegd dat dat niet gaat 8-)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:36

vordur schreef:

Slotje krijg je helaas niet op verzoek.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 00:28

vordur schreef:

Ja idd!

Kan die oma van hagelslag niet wat contact zoeken met de opa van TS? Kijk opa hier een nieuwe :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:31

Sunnda schreef:
Ts luister vooral niet naar mensen die er geen verstand van hebben.
De nederlandse wet is erg ontwikkeld en is volledig op de hoofte dat er soms situaties zijn waarin je kunt stellen dat er geen 100% juiste oplossing was.
Dan zijn er zogenoemde uitsluitingsgronden waar je in een geval als deze op kunt beroepen.

Verder gaan er hier vergelijkingen zoals @bulck volledig scheef.
Bulck stelt eigenlijk dat als je iemand die verdrinkt red dit niets is want je weet helemaal nog niet wat er te gebeuren stond. Voor hetzelfde geld was er toch niets aan de hand. :+
Eerst dood laten gaan en dan pas kijken hoe en wat, want stel dat je in een verrboden zwemvijver iemand red. Krijg je nog een boete ook straks. :D

Begrijpend lezen is kennelijk niet uw sterkste kant en uw vergelijking nog minder. Ik stel(niemand overigens) nergens dat die man niet beschermd mocht worden, maar dat is gebeurd en effectief daarmee is de kous af.
De rest zijn insinuaties en veronderstellingen(doemscenario's) en niet in het voordeel van de man, erger zelf zonder zijn medeweten.
Eenzaam en verdrietig zijn is geen misdaad en totaal geen reden om zijn rechten te laten overrulen.
Geld overmaken met zijn bankgegevens, zonder zijn toestemming, dat is oplichting en diefstal. Ongeacht de familiale band en de hulp die hij soms inschakelde om bepaalde bankverrichtingen te verzorgen. Dat is misbruik van vertrouwen, ongeacht de leeftijd.
Dat de man beter geïnformeerd kan worden over de gevaren, absoluut. maar bon die "gevaren"heeft hij al 77 jaren doorstaan. Hij kan morgen evengoed een oud dametje (of jonger dametje ;) ) tegenkomen die hem alles afhandig maakt. Wat gaan ze dan doen, hem dat plezier/geluk ontnemen?
Het is zijn geld, dus hij kan er mee doen wat hij wilt (hoewel de kinderen dat mss liever anders zien, dat is een heel ander verhaal). Nogmaals we spreken hier niet over een man die onbekwaam is, maar eigenlijk gewoon een persoon die eens ff een 'fout' gemaakt heeft door zich te laten meeslepen.
Daarvoor is dat niet plots een seniel oud mannetje geworden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:35

Het is pas oplichting en diefstal wanneer dit willens en wetens is gedaan om zichzelf te verrijken. Zoals de oplichter van plan was.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:59

bigone schreef:
Het is pas oplichting en diefstal wanneer dit willens en wetens is gedaan om zichzelf te verrijken. Zoals de oplichter van plan was.

Dat is uw eigen interpretatie daarop, want officieel is die overschrijving gewoon rechtsgeldig en zal er dus effectief veel van de goodwill afhangen van de begunstigde (wat hopelijk nog wel zo zal zijn, maar bon dat is een stuk bewijslast dat opa dan zal moeten voeren, als hij het ondertussen al weet).
Het geld is zonder zijn medeweten eraf gehaald, familiale vertrouwensband maakt het in dat opzicht enkel erger(en is de meest voorkomende vorm van oplichting bij ouderen).
Plus zo'n bedragen hadden ook nooit ff aan de pin afgehaald kunnen worden, los van de informele controle die er al gevoerd werd door de moeder van TS.
Bon ik ben al blij dat ik die opa niet ben. Je zou nog aan je eigen kinderen toestemming moeten gaan vragen om aan je eigen geld te komen 8)7

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:49

Bon, ik hoop dat mijn neefjes en nichtjes later zo goed op mij zullen letten :j
Dat ik mijn geld niet verspeel aan een oplichter waar alleen maar de oplichter beter van word en anders niemand.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:07

leuke discussie hier.

het gaat volledig uit zijn verband. ik begrijp zowel bulck als de andere mensen hier.

ze doen het vanuit een goed oogpunt. maar hoe vaak gaat dit wel niet mis? juist ja, heel vaak. en dat is dus precies waar bulck op doelt. wat ts verteld is een mooi verhaal, maar misschien is het in de realiteit wel anders. opa is nu gewaarschuwd en kan niet veel extra pinnen. geen mega risico dus. waarom het geld er af halen.

aan de andere kant, het is heel vaak ook wel met goeie bedoelingen en opa wordt behoedt van veel geldverlies. fijn dat er iemand op hem past.

@ts hoe gaat het nu met Opa? vervelend dat hij oma zo mist. als ik lees wat er allemaal gedaan wordt, dan lijkt het me echt een psychologisch verhaal. zo te lezen komen er voldoende mensen over de vloer en wordt er veel met hem gedaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:00

Zonder meer gaat het vaak mis, zelf zo'n akkefietje gehad met inwonende broer met gezin bij mijn moeder na overlijden vader. Is recht getrokken en was ook geen hoog bedrag want zoveel had mam niet maar toch. Hij was niet eens illegaal bezig maar liet gewoon mijn mam alles betalen voor zijn gezin ipv de bijdrage te betalen toen mijn vader nog leefde. Ik kwam er achter toen hij verhuisd was en mijn moeder ging verhuizen en mij vroeg haar zaken te regelen. Ze had nog geen geld voor nieuwe vloerbedekking. Ik ben in de papieren gedoken, rekening opgesteld en naar mijn broer verzonden. Hij was not amused maar heeft netjes het geld over gemaakt. Maar ook dit was misbruik.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:37

Dit doet me heel erg aan dat MTV programma Catfish denken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de familie van ts er nog achter probeert te komen wie opa geld afhandig wilde maken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:25

juval schreef:
Dit doet me heel erg aan dat MTV programma Catfish denken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de familie van ts er nog achter probeert te komen wie opa geld afhandig wilde maken.

Gho ik vrees, zelf als ze een naam te weten krijgen, dat er weinig mee zal gebeuren. (allicht laten bendes daar jongeren/minderjarigen voor opdraaien, dus vaak ander strafrecht, als ze hier al gestraft kunnen worden)
Telefoontjes of sms'en zijn niet strafbaar en uiteindelijk is er niets gebeurd. Dus je zou al gesprekken opgenomen moeten hebben of sms'en waar er zwart op wit staat dat er geld overgeschreven dient te worden en waar dan ook uit blijkt dat Opa het niet echt uit eigen wil zou hebben willen doen.

Mijn inziens is bewustwording en voorlichting bij opa doeltreffender, zeker wat het 'online' gebeuren betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:12

Joltsje schreef:
@ts hoe gaat het nu met Opa? vervelend dat hij oma zo mist. als ik lees wat er allemaal gedaan wordt, dan lijkt het me echt een psychologisch verhaal. zo te lezen komen er voldoende mensen over de vloer en wordt er veel met hem gedaan.

Bedankt voor het vragen.
Ik ben zelf afgelopen weekend weer bij hem langs geweest, hij zegt zelf dat hij bepaalde dingen al vaag vond maar toch van het goede van de mens uit gaat.
Hij heeft van 'haar', nadat hij aangaf dat zijn kinderen ongerust waren, niets meer vernomen.
Zijn Lexa account is inmiddels wel gesloten, dat vond hij zelf ook prima.
De computer staat er nog wel dus hij kan nog internetten, hoewel mijn tante dat eigenlijk niet zo'n goed idee vind en het liefst de pc weg zou halen (op zich heeft zij dat recht van het is haar oude computer die hij mag gebruiken).
Tegen mijn moeder heeft hij benoemd dat hij niet weet waarom hij er is ingetuind en hij niet met zekerheid kan zeggen dat hij er weer in zou trappen.

Positief is wel dat hij al een paar dagen met zijn buurman in een café rondhangt en daar een biertje en hapje doet, hopelijk knapt hij daar wat van op en wie weet ontmoet hij daar nog meer mensen.
Verder kijken we ook rond voor activiteiten voor ouderen in de buurt.

Het geld is overigens gewoon weer terug op zijn rekening, het voelde voor mijn moeder niet oké om zijn geld op haar rekening te hebben.
Wel blijft ze een oogje in het zeil houden en hem helpen met zijn bankzaken zoals haar 2 en halfjaar geleden is gevraagd.
Dat houdt niet in dat zij dagelijks zijn bankrekening checkt of hij verantwoording hoeft af te leggen, maar bij online bestellingen of het verhogen van zijn limiet helpt zij hem of doet dit voor hem.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:21

Kijk, felicitaties.
Dit is écht goed geregeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:47

Fijne update zonnebloem :j
En mooi dat hij nu wat met de buurman optrekt.
De versoepeling van de regels is voor hem nu ook echt fijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:52

Fijn TS. Dat lijkt me de beste oplossing!