Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:58

IMANDRA schreef:
Nu in loondienst maar wel ondernemer geweest. Niet dat dat je iets aangaat trouwens, want dat heeft totaal geen toepassing op deze situatie.

Het moge duidelijk zijn dat ik ook niet meteen als eerste reactie zo'n stuk tekst naar een ondernemer ga sturen mocht ik in zo'n situatie zitten. Maar als puntje bij paaltje komt, zal die gunfactor en respect van beide kanten moeten komen, en dat is nu niet het geval. Als ik het goed begrijp ging TS gewoon het gesprek aan, maar werd daarbij gewoon genegeerd. Dan kan ik me goed voorstellen dat je de ondernemer niks gunt en je je recht wil halen.

olijf schreef:
Ook al is hier iedereen het met je eens en sta je compleet in je recht, nog gaat niemand hier je 200 euro terug betalen.
En dat is geen aanname :Y)[

TS staat juridisch gezien volledig in haar recht en gaat daar bovendien nog eens uitermate netjes en respectvol mee om, dus zowel jij als het yoga bedrijf hebt niet zo veel keuze hierin als er juridisch achteraan gegaan wordt. Dus dan kan je wel lekker zo'n stellige en lekker banketstaaf reactie plaatsen, maar het laat alleen zien dat jij als ondernemer volledig schijt hebt aan de rechten van je klanten. En dat is geen goede houding om te hebben. Als jij je zo zou gedragen naar mij als klant, is meteen de hele gunfactor van 'oh wat zielig ze hebben het moeilijk' compleet weg en zou ik er inderdaad gewoon op staan om te krijgen waar ik recht voor heb, en niets minder. Terwijl als je mij als klant netjes zou behandelen, met me in gesprek zou gaan, ik echt wel begrip heb voor de situatie en akkoord zou gaan met iets wat wellicht jou als ondernemer ook beter uitkomt (bijv. tegoedbon voor een dienst, ik roep maar wat).

En voor de duidelijkheid: ik zie echt wel in dat ondernemingen het nu moeilijk hebben. Maar dat is nog geen reden om de klant een hak te zetten en er niet mee in gesprek te gaan. Dát is mijn punt.

Dan moet je even goed lezen, er staat dat niemand hier die 200 gaat betalen en dat ze dus weldegelijk bij bij de desbetreffende ondernemer moet zijn.
Ook staat er dat ze idd in haar recht staat.
En nu ga je al meer nuanceren dat was in je andere post wel anders.
Als je gewoon netjes leest, heb ik net zo goed al 2x gezegd dat ik hoop dat ze er samen uitkomen.
Ik heb alleen geprobeerd om de mensen die blijkbaar denken dat je als ondernemer de 100.000 hebt gewonnen en maar blij moet zijn met klanten die ipv het gesprek aangaan alles op i-net gooien een ander idee te geven.
Dat er niet over compensatie is gesproken in het antwoord van de ondernemen, kan ook andere redenen hebben en hoeft niet meteen te betekenen dat deze ondernemer schijt heeft aan TS.
En gelukkig heb jij geen idee hoe ik met mijn klanten omga.

Jij denkt werkelijk dat een ondernemer bewust een klant een hak wil zetten?

Mocht dat echt het verhaal zijn, dan geef ik je gelijk.
Maar ik betwijfel of iemand een bedrijf begint om zijn klanten weg te jagen....

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:01

Shaggy09 schreef:
Je kiest er nog altijd zelf voor om ondernemer te worden, het is niet alsof je dat wordt opgedragen. Dus stop met zielig doen en ga anders zelf lekker 'veilig' in loondienst werken als je daar meer voordelen in ziet.

Zonder ondernemers heb jij geen baan he?

En daarmee bedoel ik niet dat je daarvoor op je knieen moet ofzo.
Maar ik kan er niet bij dat iedereen tegenwoordig zijn gelijk maar wil halen op i-net.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:05

kwita schreef:
ja die heb ik zelf vaak gehoord maar wij missen met zelfs steun ook 70.000.- euro en nee wij zijn geen rijke stinkerds die een heel luxieus leven leiden. Deze kosten gaan op in onderhoud en vervanging van materiaal, pand en andere kosten waaronder dus belasting en loon ....
Wij hebben dus zeker zolang deze crisis duurt en nog jaren daarna als onze onderneming dat kan trekken, een minder belegde boterham dan de meeste werknemers....
Mijn zoontje loopt nu dus op roze regenlaarzen in een spijkerbroek van zijn zus en een 2e hands jas en trui!. Misschien krijgen mensen er nu een beeld bij hoe die ondernemer het toch doet.....
O ja wij zijn gecompenseerd en andere totaal niet daar staat dus de camper , zeilboot, optimist, paarden, de zaak en het huis te koop....Die kinderen eten nu bij hun oma's en lopen in kleding, schoenen van onze kinderen en een onvoorziene kostenpost is een nog zwaardere strop.....
Ik hoop dat iedereen die geld mist door de corona een beetje, iets meer of heel veel ,niet kaal geplukt word door de mensen die hun financiële compensatie willen.

Jullie moesten eens weten hoe hoog de nood was en wat dat emotioneel met je doet als mens als je iedereen terug moet geven en zelf nergens maar niets terugkrijgt!. Behalve heel veel boze klanten waar je het nooit meer goed kunt maken en van die brieven van de rechts bijstand etc ...iedereen kreeg hier geld terug maar met dat geld konden ze ook niet veel want de loc down was een feit en ja we hebben hele lieve berichten gehad....en de negatieve recensies....ik haal mijn schouders er om op idd een pandemie overkomt iedereen als ik hem als persoon overleef komt de rest ook wel weer!. Zo is het leven! :o

We hebben nooit beweerd dat ondernemers het niet zwaar hebben, maar wees blij dat je nog geld hebt zitten in een camper, een huis, een zeilboot, paarden en een zaak. Genoeg mensen die die reserves niet hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:13

olijf schreef:
Dan moet je even goed lezen, er staat dat niemand hier die 200 gaat betalen en dat ze dus weldegelijk bij bij de desbetreffende ondernemer moet zijn.
Ook staat er dat ze idd in haar recht staat.
En nu ga je al meer nuanceren dat was in je andere post wel anders.
Als je gewoon netjes leest, heb ik net zo goed al 2x gezegd dat ik hoop dat ze er samen uitkomen.
Ik heb alleen geprobeerd om de mensen die blijkbaar denken dat je als ondernemer de 100.000 hebt gewonnen en maar blij moet zijn met klanten die ipv het gesprek aangaan alles op i-net gooien een ander idee te geven.
Dat er niet over compensatie is gesproken in het antwoord van de ondernemen, kan ook andere redenen hebben en hoeft niet meteen te betekenen dat deze ondernemer schijt heeft aan TS.
En gelukkig heb jij geen idee hoe ik met mijn klanten omga.

Jij denkt werkelijk dat een ondernemer bewust een klant een hak wil zetten?

Mocht dat echt het verhaal zijn, dan geef ik je gelijk.
Maar ik betwijfel of iemand een bedrijf begint om zijn klanten weg te jagen....

Ik vatte hem op alsof je zei 'niemand hier' in de zin van 'niemand van de ondernemers die ik ken/mee werk' gaat haar betalen, maar dan heb ik dat verkeerd begrepen dus mijn excuses.

Natuurlijk is die nuance er, het is gewoon vervelend als er continu gegooid wordt met 'oh maar de ondernemer heeft het zo moeeeeeeeilijk' dus ja dan krijg je een wat stelligere reactie vanuit mij. Als die dan opgevat wordt alsof ik totaal geen begrip heb voor ondernemers (wat niet zo is) dan schrijf ik die wat genuanceerder op ja. Maar dat is in geen geval terugkrabbelen, mocht dat zo overkomen.

Niemand gaat er vanuit dat je als ondernemer lekker rijk bent en alles kan doen wat je wil. Maar als ondernemer moet je inderdaad maar blij zijn met klanten die het gesprek aangaan. Internet is nu eenmaal een groot onderdeel van ons leven en een makkelijke manier om een mening te delen. Als jij als ondernemer dan op een, laat ik het voorzichtig zeggen, "niet zo handige manier" naar een klant reageert, dan kan je er best vanuit gaan dat die klant die ervaring gaat delen. Met vrienden, of raad gaat vragen op topics op bokt. Dat is tegenwoordig nu eenmaal het geval en zal je als ondernemer rekening mee moeten houden. Moet je maar netjes reageren naar je klanten. Ik heb er dus ook absoluut geen moeite mee dat iemand raad vraagt op internet, zeker niet op deze manier. TS heeft voor zover ik gelezen heb ook geen namen genoemd (dus de onderneming komt niet eens negatief online te boek te staan) maar is echt op zoek naar advies. Daar is echt niks mis mee.

En dat er niet over compensatie gesproken is en dat dat allerlei redenen kan hebben heeft een klant echt 0,0 mee te maken en is 100% de verantwoordelijkheid van de ondernemer om dat op de juiste manier te communiceren. Het is niet de klant zijn schuld dat de ondernemer niet goed kan communiceren.

En ja het zijn harde woorden, maar als een ondernemer willens en wetens die vraag negeert (want je gaat me niet vertellen dat ze daar 'eventjes' overheen hebben gelezen) dan heb je imo schijt aan klanten want je doet geen moeite om de situatie op te lossen. Ik krijg er een beetje het 'good riddance' gevoel van. "Als ik die vraag maar negeer dan hoef ik niks terug te betalen". Dat is imo echt respectloos naar de klant toe, welke reden of gedachte daar ook achter zit. Bovendien helpt het je imago ook niet bepaald mee, en dat is dus de schuld van de ondernemer zelf, niet van de klant die zijn verhaal op internet deelt. Want ja, het ís zo dat de meeste mensen hun verlies dan maar nemen ondanks dat ze er juridisch gezien wel recht op hebben (vaak weten ze dat niet eens), en hun ervaringen dan delen.

Het zou een ondernemer sieren om een oplossing te zoeken, in welke vorm dan ook.

olijf schreef:
Shaggy09 schreef:
Je kiest er nog altijd zelf voor om ondernemer te worden, het is niet alsof je dat wordt opgedragen. Dus stop met zielig doen en ga anders zelf lekker 'veilig' in loondienst werken als je daar meer voordelen in ziet.

Maar ik kan er niet bij dat iedereen tegenwoordig zijn gelijk maar wil halen op i-net.

En zonder klanten heb jij geen onderneming. En de klant is koning ;). Je kiest er als ondernemer zelf voor die risico's te lopen, dus roepen dat mensen zonder ondernemers geen baan hebben is echt onzin.

De meeste mensen zouden hun gelijk niet gaan halen op internet als de ondernemer de klant netjes en met respect behandelt. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten.

Pantykous

Re: Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:18

De klant is gelukkig niet altijd koning, paasei, moet er niet aan denken. Gelukkig heeft dat niks met deze discussie te maken :D

TS, als je omhoog zit voor die 200 lekker je geld terug halen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:32

De yogastudio had tijdig aangekondigd te zullen verhuizen, naar een locatie dichtbij, pas begin deze maand (getuige wat de ts hier zelf eerder in dit topic over zegt) was er sprake van een verhuizing naar een locatie met een halfuur reisafstand. Daarmee heeft zij hoe ik het zie redelijkerwijs alleen recht op terugbetaling van de contributie voor de afgelopen maand.

Overigens vind ik sommigen zich hier knap kort door de bocht en respectloos uiten over ondernemers en ondernemersrisico. Je kunt best kritiek hebben op het gebrek aan communicatie van de kant van de yogastudio, maar om dan meteen te suggereren dat de ondernemer dús sch*t heeft aan de klant vind ik zwaar overdreven.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:33

IMANDRA schreef:
En zonder klanten heb jij geen onderneming. En de klant is koning ;). Je kiest er als ondernemer zelf voor die risico's te lopen, dus roepen dat mensen zonder ondernemers geen baan hebben is echt onzin.

De meeste mensen zouden hun gelijk niet gaan halen op internet als de ondernemer de klant netjes en met respect behandelt. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten.

Dan zijn we het toch meer eens dan we dachten. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:39

Choiix schreef:
kwita schreef:
ja die heb ik zelf vaak gehoord maar wij missen met zelfs steun ook 70.000.- euro en nee wij zijn geen rijke stinkerds die een heel luxieus leven leiden. Deze kosten gaan op in onderhoud en vervanging van materiaal, pand en andere kosten waaronder dus belasting en loon ....
Wij hebben dus zeker zolang deze crisis duurt en nog jaren daarna als onze onderneming dat kan trekken, een minder belegde boterham dan de meeste werknemers....
Mijn zoontje loopt nu dus op roze regenlaarzen in een spijkerbroek van zijn zus en een 2e hands jas en trui!. Misschien krijgen mensen er nu een beeld bij hoe die ondernemer het toch doet.....
O ja wij zijn gecompenseerd en andere totaal niet daar staat dus de camper , zeilboot, optimist, paarden, de zaak en het huis te koop....Die kinderen eten nu bij hun oma's en lopen in kleding, schoenen van onze kinderen en een onvoorziene kostenpost is een nog zwaardere strop.....
Ik hoop dat iedereen die geld mist door de corona een beetje, iets meer of heel veel ,niet kaal geplukt word door de mensen die hun financiële compensatie willen.

Jullie moesten eens weten hoe hoog de nood was en wat dat emotioneel met je doet als mens als je iedereen terug moet geven en zelf nergens maar niets terugkrijgt!. Behalve heel veel boze klanten waar je het nooit meer goed kunt maken en van die brieven van de rechts bijstand etc ...iedereen kreeg hier geld terug maar met dat geld konden ze ook niet veel want de loc down was een feit en ja we hebben hele lieve berichten gehad....en de negatieve recensies....ik haal mijn schouders er om op idd een pandemie overkomt iedereen als ik hem als persoon overleef komt de rest ook wel weer!. Zo is het leven! :o

We hebben nooit beweerd dat ondernemers het niet zwaar hebben, maar wees blij dat je nog geld hebt zitten in een camper, een huis, een zeilboot, paarden en een zaak. Genoeg mensen die die reserves niet hebben.

nou daar ging dus het bovenstaande stukje over....dat geld is letterlijk brood nodig, niet bij mij want ik kon me al geen camper veroorloven....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:41

germie....hopelijk is het mond-tot-mond reclame, ipv mond-op-mond :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:49

olijf schreef:
Shaggy09 schreef:

Onzin. Zoals IMANDRA al zei.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:51

Ik begrijp donders goed wat het voor een ondernemen betreft en ook dat ze nauwelijks gecompenseerd worden door de overheid, maar dat betekend niet dat ondernemers richting de klant niets hoeven te doen.
Ik werk zelf in loondienst maar mijn BFF niet en die heeft het heel zwaar nu, maar de blijft netjes naar de klant toe en probeert mee te denken.
En vergeet niet dat alles zo meteen betaald wordt uit de portemonnee van de klant , die waarschijnlijk in loondienst werkt.
Sorry, maar veel mensen hebben het zwaar nu, niet alleen ondernemers.

btw, zonder klanten kan je het ondernemer zijn wel op je buik schrijven, werkt wel beide kanten op he

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:52

Kinke schreef:
germie....hopelijk is het mond-tot-mond reclame, ipv mond-op-mond :D

Yep, haha. :+

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:19

Silly1972 schreef:
btw, zonder klanten kan je het ondernemer zijn wel op je buik schrijven, werkt wel beide kanten op he

Ga je zelf je eten verbouwen dan en je kleding naaien? :')
Wat wel goed is voor de aarde trouwens.

En ja dat is een grapje en nee een ondernemer is niet meer als iemand in loondienst.
En klant is koning (tot op zekere hoogte)
Maar waarom alles maar op i-net gooien?
Gelukkig niet met naam en toenaam.
Ik begrijp het als je geen reactie krijgt na meerdere pogingen.
Of naar een bandje zit te luisteren 20 min.
Of duidelijk nee hebt gekregen op je vraag.
Maar dat lees ik hier niet.
En als dat wel zo is en ik het niet goed gelezen heb dan mag je absoluut terecht boos zijn.
Zoals ik het las heeft ze een mail terug gekregen waar niet over het stukje compensatie is gesproken.
Nu heeft ze een duidelijke mail gestuurd en nog geen reactie op, dus kan het nog alle kanten op.
Ik hoop oprecht dat ze nu een reactie krijgt waar ze tevreden mee is.
Dan was het een hoop ophef over niets.
En zo niet, kan ze haar rechtsbijstand inschakelen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 10:27

Nou, ik heb mail gehad.

Daarin geeft ze aan dat ze niet kan compenseren voor het online aanbod en dat ze het jammer vind dat ik geen gebruik wil/kan maken van het online aanbod of de lessen op de nieuwe locatie. Ze wenst me al het goeds.

:+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:36

Nice, dit doe je ook geen tweede keer meer.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:39

Wauw, wel lef hebben. Wat ga je nu doen?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:53

Dan zou ik direct de afgelopen maanden storneren, zo ver als dat je terug kan. Ze is immers de overeenkomst niet nagekomen.

Als je je als ondernemer kwetsbaar opstelt en aangeeft dat het financieel gewoon niet kan, is het een ander verhaal. Hier is het gewoon een keiharde opstelling, en die mag je net zo hard counteren. Voor het overige bedrag zou je, als je daarvoor verzekerd bent, rechtsbijstand in kunnen schakelen.

En voordat alle ondernemers hier gelijk over gaan vallen, een boodschap: Stel je open op, dan heb je de gunfactor 9 van de 10x al te pakken. Iemand die bij mij eerlijk aangeeft dat financieel compenseren niet kan omdat ze er anders zelf aan onderdoor gaan zal ik nooit geld terug gaan halen (tenzij er echt sprake is van een wanprestatie door schuld), maar dit soort figuren weten niet wat echt ondernemen is en kiezen alleen voor zichzelf.
Laatst bijgewerkt door Choiix op 21-05-21 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:55

Volgens mij tot 3 maanden terug kan je storneren toch? Zou ik wel doen in dit geval.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:11

Choiix schreef:
Dan zou ik direct de afgelopen maanden storneren, zo ver als dat je terug kan. Ze is immers de overeenkomst niet nagekomen.

Als je je als ondernemer kwetsbaar opstelt en aangeeft dat het financieel gewoon niet kan, is het een ander verhaal. Hier is het gewoon een keiharde opstelling, en die mag je net zo hard counteren. Voor het overige bedrag zou je, als je daarvoor verzekerd bent, rechtsbijstand in kunnen schakelen.

En voordat alle ondernemers hier gelijk over gaan vallen, een boodschap: Stel je open op, dan heb je de gunfactor 9 van de 10x al te pakken. Iemand die bij mij eerlijk aangeeft dat financieel compenseren niet kan omdat ze er anders zelf aan onderdoor gaan zal ik nooit geld terug gaan halen (tenzij er echt sprake is van een wanprestatie door schuld), maar dit soort figuren weten niet wat echt ondernemen is en kiezen alleen voor zichzelf.

100% mee eens!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 11:26

Heb ondertussen het bedrag tot 2 maanden terug laten storten. Ga gewoon vrijblijvend informeren bij rechtsbijstand en dan kijk ik wel. Anders laat ik het erbij als ze niet ineens weer gaat afboeken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:30

Niniane schreef:
Nou, ik heb mail gehad.

Daarin geeft ze aan dat ze niet kan compenseren voor het online aanbod en dat ze het jammer vind dat ik geen gebruik wil/kan maken van het online aanbod of de lessen op de nieuwe locatie. Ze wenst me al het goeds.

Nou, die gunfactor is ook direct flink gedaald dan. Jammer. Want zoiets doe je nu dus ook bij een volgende niet weer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:00

Niniane schreef:
Nou, ik heb mail gehad.

Er is dus wel degelijk iets aangeboden maar dat past jou dus niet als ik het zo lees, of zit ik er naast?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:01

Niniane schreef:
Heb ondertussen het bedrag tot 2 maanden terug laten storten. Ga gewoon vrijblijvend informeren bij rechtsbijstand en dan kijk ik wel. Anders laat ik het erbij als ze niet ineens weer gaat afboeken.

Je kunt een incasso ook blokkeren zelf, daarvoor ben je niet afhankelijk van de Yoga.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:04

meggiemeg schreef:
Niniane schreef:
Nou, ik heb mail gehad.

Er is dus wel degelijk iets aangeboden maar dat past jou dus niet als ik het zo lees, of zit ik er naast?

In de OP staat dat de yogaschool enkele instructievideo's van matige kwaliteit online heeft gezet. Maar aangezien TS volgens mij gewoon een lesovereenkomst heeft voor yogales daar op locatie, is dit niet zonder meer een substituut voor de overeenkomst die ze heeft.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:12

Als de ts nu eens door corona haar inkomen was kwijtgeraakt, maar toch graag voorlopig yogales had willen blijven volgen. Even geen geld, dus ze klopt aan om coulance bij de yogaschoolhoudster. Die weigert.

Is dat dan de normale gang van zaken of ook een kwestie van een beroerde mentaliteit?

Is dat dan iets heel anders. Of niet?