afvallen lukt niet door spiraal??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:39

Suzanne F. schreef:
Citaat:
Het vergelijk met kinderen in afrika slaat natuurlijk nergens op

Waarom niet? Er wordt hier maar beweerd dat je van te weinig eten ook aankomt. Dat is niet zo. Dat is echt een fabel. Ga eens echt weinig eten en je valt af. Zolang je nog genoeg vet hebt zal je niet verhongeren. Dan spreek je eerst al je vetreserves aan. Waar je wel voor moet zorgen is dat je genoeg zouten/elektrolyten binnenkrijgt.
Feit is dat mensen gewoon veel te veel eten en vooral ook veel te vaak. Zolang je geen heel actief sportief leven hebt hoef je ook niet zo veel te eten.

Om het simpele feit dat je met een dieet nog enigzins gevarieerde eten krijgt en de kindertjes in Afrika niet. Daar is hongersnood, dit is een dieet, totaal geen vergelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:41

SusanH schreef:
Hier doet veel bewegen ook niets extra. Ik moet de winst echt uit de voeding halen. Daarom 3 jaar na veel afvallen nog altijd tellen wat ik eet. Anders kom ik geheid weer aan.

Leg eens uit, want als je dusdanig veel beweegt en daarmee calorieen verbrandt en jouw inname zit daaronder dan val je af.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:44

Mindim schreef:
SusanH schreef:
Hier doet veel bewegen ook niets extra. Ik moet de winst echt uit de voeding halen. Daarom 3 jaar na veel afvallen nog altijd tellen wat ik eet. Anders kom ik geheid weer aan.

Leg eens uit, want als je dusdanig veel beweegt en daarmee calorieen verbrandt en jouw inname zit daaronder dan val je af.

Ik ben op gewicht. Maar wil niet aankomen. Daarom let ik nog steeds op wat ik eet. Ondanks dat ik veel beweeg. Want als ik meer ga eten dan ik nu doe kom ik weer aan. Ik eet snel teveel. Daarom tel ik mijn kcal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:48

SusanH schreef:
Mindim schreef:

Ik ben op gewicht. Maar wil niet aankomen. Daarom let ik nog steeds op wat ik eet. Ondanks dat ik veel beweeg. Want als ik meer ga eten dan ik nu doe kom ik weer aan. Ik eet snel teveel. Daarom tel ik mijn kcal.

Maar dat wil toch niet zeggen dat veel bewegen bij jou niets doet? Jij hoeft niet meer af te vallen, dus kun je het met enkel letten op voeding af, das toch wel iets anders.

xJennifx

Re: afvallen lukt niet door spiraal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:53

@mindim

Meer sporten betekend ook meer trek, ik sport veel maar vind het daardoor juist lastiger om op gewicht te blijven en binnen mijn calorien te blijven.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:00

xJennifx schreef:
@mindim

Meer sporten betekend ook meer trek, ik sport veel maar vind het daardoor juist lastiger om op gewicht te blijven en binnen mijn calorien te blijven.

Maar van sporten krijg je ook meer spieren. En van spieren kom je ook aan in gewicht. Dus hoeft niet perse verkeerd te zijn dat je aankomt van sporten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:15

madeliefw schreef:
Achterom, ik ben nu op vakantie maar ik wil daarna de betreffende artikelen wel opzoeken. Leefstijl is een onderdeel van mijn werk. Evenals medicijnen, en bij meer dan 10 procent van de mirena gebruikers is er sprake van gewichtstoename. De bron is makkelijk te vinden, zie farmacotherapeutisch kompas.

Ja dat is gewichtstoename vocht... wat heel normaal is bij vrijwel alle hormonale acm's
Geen toename vet.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:29

Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar ik heb sinds kort 2x in de week een groene shake als ontbijt. Niet veel werk (zeker met een bullet blender), smaakt lekker én je hebt direct groente en fruit te pakken. En er zijn vele variaties op te maken, genoeg recepten online te vinden :)

Mijn meest gemaakte is:
100gr bladspinazie
1 banaan
1 stuk zacht fruit (aantal aardbeien of beetje mango)
100ml water of zoveel als je zelf wil voor de dikte van de shake

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:31

Mindim schreef:
SusanH schreef:

Ik hoop al 45 weken dat die vlieger op gaat. Ik ben in die periode van niets extra sporten (naast paardrijden, uitmesten en wandeling met de middagpauze) naar 4x per week fitnessen gegaan (kracht, cardio en stretchen). Ik heb geen zin om mijn eetpatroon echt te veranderen, dus ben ik extra gaan bewegen en hetzelfde eetgedrag aangehouden. Ik ben dus vooral zwaarder geworden en ben ook geen indrukwekkende centimeters kwijt. Voel me wel fitter :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:44

Laat ik het anders zeggen. Toen ik nog wel wilde afvallen ben ik ook een tijdje fiks meer gaan bewegen omdat ik op een plateau zat. Dat hielp niks. Toen ben ik nog minder gaan eten en weer hetzelfde gaan bewegen als ik eerder deed. Toen viel ik wel weer af. Laatste paar weken ook flink meer gedaan dan normaal qua bewegen. Eten is gelijk gebleven. Er is niks af gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:28

Qimm schreef:
Ik hoop al 45 weken dat die vlieger op gaat. Ik ben in die periode van niets extra sporten (naast paardrijden, uitmesten en wandeling met de middagpauze) naar 4x per week fitnessen gegaan (kracht, cardio en stretchen). Ik heb geen zin om mijn eetpatroon echt te veranderen, dus ben ik extra gaan bewegen en hetzelfde eetgedrag aangehouden. Ik ben dus vooral zwaarder geworden en ben ook geen indrukwekkende centimeters kwijt. Voel me wel fitter :+

Tis een combi van beide als je afvallen wilt, nooit een alleen ;)
Als er meer uit gaat dan erin, dan val je af. Val je niet af, dan gaat ergens iets fout.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:06

Dan settel ik wel voor me fitter voelen. Maar vind het wel flauw.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:11

Soms kan een klein ding qua eetgedrag al wel helpen hoor mocht je toch graag willen afvallen. Bijvoorbeeld je brood vervangen door sla met tonijn of feta ofzo of je ontbijt door magere kwark. Of alleen nog rood fruit ipv alle soorten fruit.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:23

Ik heb de afgelopen jaren al veel grote dingen veranderd aan mijn eetpatroon, dat hielp ook niets voor afvallen, maar het is gezonder dus dat hou ik maar gewoon vol.
Maar zoals ik al zei vertik ik het om nog meer (onzinnige) dingen te gaan veranderen die serieus invloed gaan hebben op mijn humeur. Dus liever te dik, gezond, fit en vrolijk dan slank(er) en chagrijnig.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:11

plutolover schreef:
mijn bmr is 1400. Maar als ik dat naar binnen werk want daar kom ik echt zelde ik zit meestal tussen de 1000 en 1200 dan kom ik echt gewoon aan.

Mag ik vragen hoe je aan die 1000-1200 calorieën komt? Als ik in dit topic lees wat je eet komt dat voor mij niet helemaal overeen met elkaar. Bij hellofresh staan af en toe zeker van die balans maaltijden van 400-700 calorieën per portie maar het meeste is toch echt 800 of meer. Plus de rest wat je eet is volgens mij wel meer dan jouw 1000-1200. Ik bedoel dit niet naar maar ik wil je wel aan het denken zetten. Dat er ergens iets mis is gegaan in je berekening wat je binnenkrijgt.

Ik zou gewoon ‘opnieuw’ beginnen met je voeding eens bijhouden voor een paar weken in een app, zoals myfitnesspal. En niet direct met een maximaal aantal calorieën per dag als doel of wat dan ook. Maar puur om inzicht te krijgen van waaruit je weer verder kan werken.

En dan echt super nauwkeurig bijhouden. Dus echt alles en ook echt de daadwerkelijke porties en niet wat je denkt dat je eet (daar gaat het vaak mis). Dus met weegschaal erbij.

Dus als jij je brood gaat smeren zet je je boter, je pot pindakaas of wat dan ook op die weegschaal en dan zie je precies hoeveel gram je eruit hebt gehaald.
Hellofresh heeft altijd wel aantal calorieën erbij staan per persoon maar als je een keer zelf kookt, weeg dan ook en vergeet je bakboter/olie niet. Of als je ergens saus bij doet kijk dan eerlijk hoeveel het is, vaak ronden we het af naar beneden om het onbewust goed te praten.
Zelfde met tussendoortjes. Die vergeet men het vaakst om ‘eerlijk’ toe te voegen aan een app of op een papier van de diëtist. Soms bewust omdat de mens van nature het graag goed wil doen voor zichzelf en naar anderen. Maar soms ook onbewust, zeker als het pas veel later bijhoudt en terug moet denken aan wat je gegeten hebt. Het is wetenschappelijk bewezen dat we dan de gezonde dingen makkelijk onthouden en de ‘foute’ dingen snel vergeten. Dus werk het gelijk nadat je gegeten hebt bij. En weeg ook die tussendoortjes af. Zodat je precies weet hoeveel gram chips je eet. En ik hoorde je zeggen een paar snoepjes, als er in de app niet staat hoeveel er in 1 snoepje zit. Weeg dan 1 of het aantal dat je gehad hebt af en noteer dat in de app. Denk dat je dan wellicht nog schrikt ook wat er in een paar snoepjes zit. Maar zo krijg je wel een realistisch en compleet beeld. Plus als je nog steeds ranja drinkt. Kijk/weeg de siroop af.

Dan pas, als je het echt nauwkeurig doet, heb je een goed beeld van hoeveel calorieën je neemt. En van daaruit kun je langzaam kijken of je dat dan wellicht kan minderen.

Ik ben zelf ook bezig met afvallen en het volgende werkt voor mij wel. Dat is koolhydraten/suikers zoveel mogelijk beperken. Dat is inderdaad een paar dagen moeilijk maar dan gaat het makkelijker. En ik heb daarna veel minder trek in lekkere dingen of dat ik zomaar weer die kast in duik. Maar dat werkt bij mij alleen als ik het echt goed probeer te beperken.

Ik probeer vooral te denken dat ik elke maaltijd iets van eiwitten neem omdat dat eerder vult. Plus heel veel groente ook omdat dat vult en goed is voor de darmen. Plus ik drink zeker wel 2 liter en dat stilt echt wel honger gevoel.

En vasten. Dus dat je alleen gaat eten tussen 12.00 en 20.00 bijvoorbeeld. In mijn geval eet ik dan meestal mijn ontbijt om 12.00 en mijn lunch om 15.00/16.00 uur. Daarna nog een keer avond eten en dan zit ik aardig vol. Het voordeel daarvan vind ik zelf dat op de moment dat ik trek krijg het eigenlijk tijd is voor een maaltijd en ik daardoor minder een tussendoortje pak. Daarnaast begint de trek in de avond normaal pas om 20.00 uur of later bij mij. Maar nu ‘mag’ ik niet meer eten. En dat went snel. Mocht ik om 19.30 toch het idee hebben dat ik wel honger krijg in de avond dan neem ik een bakje yoghurt of iets. Het voordeel is dat je dan al gaat eten voor je echt honger hebt en dus de hele kast met lekkers leeg gaat eten.

Daarnaast niet elke dag op de weegschaal gaan staan. En ook niet verwachten dat je wekelijks grote resultaten gaat zien. Om 1 kilo vet te verbranden moet je een calorie tekort creëren van 7000 calorieën. Wil je 1 kilo vet per week afvallen moet je dus elke dag een calorie tekort creëren van 1000 calorieën. Als jouw bmr 1400 is wil dat zeggen dat je maar 400 calorieën per dag mag binnen krijgen. Dat is totaal niet realistisch. Dus verwacht niet dat er kilo’s per week afvliegen of een halve per dag. Daarnaast houd je de ene keer meer vocht vast dan de andere keer dus dat vertekent het ook. Het is helaas de weg van de lange adem.

En probeer daarom ook ‘gezonde/goede dingen’ te vinden die je lekker vind. Daarom is zo app ook handig. Zo krijg je goed inzicht in hoeveel in iets zit. Sommige dingen vallen hartstikke mee en andere best tegen. En met de app KiesIkGezond van het Voedingscentrum kun je barcodes scannen en bieden ze je soms alternatieven aan wat beter is. Zodat je soms dingen kunt vervangen die eigenlijk net zo lekker zijn maar met minder calorieën.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:18

c_alsemgeest schreef:
Ja dat is gewichtstoename vocht... wat heel normaal is bij vrijwel alle hormonale acm's
Geen toename vet.

Ik word voor de bodybuilding met de tang gemeten. Vanaf januari gaan cutten (afvallen met zoveel mogelijk spierbehoud). Maandenlang gewoon nauwelijks resultaat (2% vetverlies op 4 maanden tijd en 0 kilo verloren, bedroevend hoor als je heel laag in je calorieën zit en 6 a 7 dagen per week 1x kracht en 1x cardio doet, waarvan ook nog eens 2-3 keer per week met een PT). Super frustrerend.

Mirena eruit. Week later onderbuik plat. Nu in augustus 12 kilo kwijt en ruim 10% vet eraf. Schiet mij maar lek.

Hoewel ik bij TO denk dat er in haar eten echt nog veel winst te boeken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:40

Ik kan hier ook bevestigen dat beweging alleen niet (meer) genoeg is. Heb enorm veel beweging in mijn dagdagelijks leven maar dat scheelt vrijwel niks met toen ik dat niet had. Al is dat voor elk mens anders!

Voor mij is de grootste boosdoener suiker. Als ik dat laat, dan gaat het gewichtverlies als een trein.
Helaas kom ik maar niet door de afkickdagen heen, herval telkens weer!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:42

Hier hetzelfde. Als ik de suiker laat staan gaat het heel hard. Maar ik ben dol op suiker….

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:35

Ik eet al 22 jaar geen suiker meer ivm intolerantie. Toen ik net gestopt was ben ik zoveel afgevallen. Niet normaal. Maar dat effect verdwijnt ook weer helaas.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:15

AmyJamess schreef:
xJennifx schreef:
@mindim

Maar van sporten krijg je ook meer spieren. En van spieren kom je ook aan in gewicht. Dus hoeft niet perse verkeerd te zijn dat je aankomt van sporten.

Dat is heel verwaarloosbaar. Dus aankomen door sporten en spieren is meestal een fabeltje zeker bij vrouwen.

Er is een groot verschil tussen veel bewegen en je lijf echt trainen en uitdagen. Hoeveel je ook beweegt, als het altijd hetzelfde is gaat je lichaam er op de duur minder bij verbranden. Zeker bij lage intensiteit activiteit: wandelen, paardrijden recreatief, joggen etc.
Af en toe dus je lijf uitdagen en in het rood gaan is hard nodig, ook voor je hart.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:30

Ook met paardrijden en wandelen kun je in het rood gaan hoor. En juist wandelen schijnt echt heel goed te zijn, vooral als je stevig doorloopt. Beter nog voor je dan hardlopen/joggen, of een intensieve work-out.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:34

Dat zeg ik ook niet. Maar als je altijd exact hetzelfde doet en op lage intensiteit wordt het effect wel degelijk minder. Kijk maar naar mensen met enorm fysiek werk die toch veel overgewicht hebben.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:41

ik weet niet of dat al gezegd is. maar in hello fresh zitten vaak heel veel calorieën.
een maaltijd zit zo rond de 1000 kcal.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:02

poes schreef:
Dat zeg ik ook niet. Maar als je altijd exact hetzelfde doet en op lage intensiteit wordt het effect wel degelijk minder. Kijk maar naar mensen met enorm fysiek werk die toch veel overgewicht hebben.

Dit klopt inderdaad.

Ik doe aan fitness (krachttraining) sinds een jaartje. Hierbij krijg ik hulp van mijn vriend die al heel wat jaar aan fitness doet en er een opleiding voor heeft gevolgd.
Het lijkt allemaal heel simpel, maar dat is het niet. Als je de oefening niet op een correcte manier uitvoert kun je de oefening zo vaak en zwaar maken als je wil, maar dan bouw je gewoon geen/nauwelijks spieren op.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:33

Bentuh schreef:
ik weet niet of dat al gezegd is. maar in hello fresh zitten vaak heel veel calorieën.
een maaltijd zit zo rond de 1000 kcal.

Maar als dit goede calorieën zijn is dat niet zo erg, toch? Beter veel calorieën in je avondeten dan dat je een uur later weer honger hebt en gaat snacken, bijvoorbeeld.