Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:01

Ik ben ook benieuwd. Vraag me bv ook wel af of het uitgesloten is dat de buurvrouw of wie dan ook toevallig aan de balie stond en het telefoongesprek van afzeggen deels heeft gehoord.

Oh, meneer. U wilt de afspraak afzeggen vanwege tegenvallende financiën. Oh.. oke, wat is uw naam en geboortedatum?

En daar ga je al..

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:07

Bienotje schreef:
Ik ben ook benieuwd. Vraag me bv ook wel af of het uitgesloten is dat de buurvrouw of wie dan ook toevallig aan de balie stond en het telefoongesprek van afzeggen deels heeft gehoord.

Oh, meneer. U wilt de afspraak afzeggen vanwege tegenvallende financiën. Oh.. oke, wat is uw naam en geboortedatum?

En daar ga je al..

Als zo'n telefoniste al deze gevoelige informatie nog eens hardop gaat herhalen in het bereik van andere klanten, mag die ook nog wel een cursusje AVG volgen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:17

Wat ik dus écht héél bijzonder vind is dat het blijkbaar als een serieus probleem gezien wordt dat gegevens bij een familielid terechtgekomen.

Maar dat dat vervolgens, inclusief ins en outs, wel breeduit uitgemeten wordt op een openbaar toegankelijk forum.

Kijk, een tandarts mag geen gegevens doorgeven, zoveel is duidelijk.
Óf dat ook gebeurd is, of dat de informatie op een andere manier verspreid is (rol vader??) blijft nog even de vraag.

Maar los daarvan, als je het écht als een probleem ziet dat informatie bij iemand terecht komt, zet je het dus niet zo uitvoerig openbaar toegankelijk neer.

En ja, been there, done that. Als je dat écht belangrijk vindt, denk je bij álles dat je online plaatst na of dat wellicht daar terecht zou kunnen komen waar je het niet hebben wil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:20

Bienotje schreef:

En daar ga je al..

Dit zou wel serieus heel erg dom en onprofessioneel zijn :=

Maar goed, ben benieuwd wat nu het werkelijke verhaal van de tandarts is

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:59

Ik heb zelf in een praktijk gewerkt waar de balie tussen twee praktijk ruimtes in was. Dit was een open doorgang.
Alles wat aan de telefoon werd besproken was te horen in de kamers als je er naar luisterde en niet bezig bent met een behandeling

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:05

Amber_anne schreef:
Ik heb zelf in een praktijk gewerkt waar de balie tussen twee praktijk ruimtes in was. Dit was een open doorgang.
Alles wat aan de telefoon werd besproken was te horen in de kamers als je er naar luisterde en niet bezig bent met een behandeling

Maar als je weet dat het een gehorige ruimte is, dan ga je toch niet alle informatie van de klant herhalen? Als ik met mijn tandarts spreek via de telefoon, geef ik mijn naam en geboortedatum. Dat hoeft degene aan de telefoon niet nogmaals te gaan herhalen. Lijkt me niet meer dan common sense.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:06

__Sannne schreef:
Amber_anne schreef:

Maar als je weet dat het een gehorige ruimte is, dan ga je toch niet alle informatie van de klant herhalen? Als ik met mijn tandarts spreek via de telefoon, geef ik mijn naam en geboortedatum. Dat hoeft degene aan de telefoon niet nogmaals te gaan herhalen. Lijkt me niet meer dan common sense.

Dan zullen er veel vaker fouten in de bestanden komen gok ik. Sommige mensen hebben echt rare accenten (of rare namen)

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:12

Femke_Tweety schreef:
Wat ik dus écht héél bijzonder vind is dat het blijkbaar als een serieus probleem gezien wordt dat gegevens bij een familielid terechtgekomen.

Maar dat dat vervolgens, inclusief ins en outs, wel breeduit uitgemeten wordt op een openbaar toegankelijk forum.

Óf dat ook gebeurd is, of dat de informatie op een andere manier verspreid is (rol vader??) blijft nog even de vraag.

Maar los daarvan, als je het écht als een probleem ziet dat informatie bij iemand terecht komt, zet je het dus niet zo uitvoerig openbaar toegankelijk neer.

En ja, been there, done that. Als je dat écht belangrijk vindt, denk je bij álles dat je online plaatst na of dat wellicht daar terecht zou kunnen komen waar je het niet hebben wil.

Dat doet er toch helemaal niet toe? Al plakken ze het op een reclamebord langs de A2, de tandarts mag die gegevens niet doorgeven.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:14

Sommige mensen zijn idd niet te verstaan, dan moet je alles wel een paar keer herhalen. Maar als ik iemand belde dan vroeg ik altijd of ik wel meneer of mevrouw achternaam sprak en dan vertelde ik bijvoorbeeld een behandelplan.
Ja dan kan een iemand dat horen als je een aparte achternaam hebt bijvoorbeeld u

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:29

jessdaniels schreef:
Femke_Tweety schreef:

Dat doet er toch helemaal niet toe? Al plakken ze het op een reclamebord langs de A2, de tandarts mag die gegevens niet doorgeven.

Theoretisch gezien klopt dit helemaal... Praktisch gezien werkt zoiets vaak anders. Ik heb ook mensen in behandeling en ook hun (volwassen) kinderen. Geregeld wordt er iets vertelt door zowel de jongere generatie of door de oudere generatie wat er onderling besproken is over mijn behandeling of bij advies aan die persoon. Dat bespreken zij dus onderling met elkaar. Theoretisch gezien, als ik een deur uit loop en de buurvrouw van mijn client vraagt wie ik ben, dan mag ik niet eens zeggen dat ik therapeut ben. Als iemand vraagt of ik die en die ken, dan mag ik daar geen antwoord op geven... Als iemand mij heeft aangeraden mag ik niet eens zeggen of ik die persoon ken. Dat wekt echt argwaan als je er helemaal niets over zegt of aangeeft vanwege je beroepsgeheim niks te mogen delen..
Zeker bij mensen waarvan de zoon of dochter ook onder behandeling staat en je weet dat de relatie goed is... Officieel mag je dus niks zeggen maar dat werkt echt je vertrouwensband tegen op de een of andere manier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 01:10

Femke_Tweety schreef:

Dat vind ik ook hoor.

Kan wel heel anders zijn, want tandarts mag het niet doen en dit is vrijwillig, maar de info had beperkter gekund. Ik had bijv nooit gedeeld dat het om financiën ging dan ofzo.

Overigens had ik mn telefoon laten slingeren, heeft zkh mijn man gebeld en met hem voor mij een afspraak gemaakt. Zat te wachten op spoed plek en morgen is plek.
Maar ik zal maar wat stiekem doen ofzo.........Ze hadden ook een uur later nog eens kunnen proberen en waar is de tijd dat je iets inspreekt, dat ik terug had kunnen bellen?

Ik lig er verder niet wakker van, maar in een ander geval kan het zomaar anders zijn.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 09:41

Nou tandarts gebeld, tandarts heeft in ieder geval zijn excuses aangeboden. Kende moeder inderdaad al jaren en heeft haar daarom gebeld. Vriend heeft aangegeven dat dat gewoon niet kon, en dat hij geen contact had met moeder. Toen gaf tandarts aan dat moeder eigenlijk het gesprek ook had moeten afbreken toen hij aangaf dat het gesprek over zoon zou gaan. Geeft vriend tandarts ook gelijk in.
Tandarts gaf aan een behoorlijke inschattingsfout te hebben gemaakt, en dat hij er niet over na had gedacht en dat het in het vervolg het niet meer zou gebeuren...
In iedergeval heeft vriend aangeven dat hij een andere tandarts zou zoeken.

Het gaat niet eens om de informatie... Het gaat om het feit dat vriend zijn moeder is gebeld en dat dit nooit had gemogen. Of het nou om financiën gaat of niet. Daar gaat het helemaal niet om.
Daarbij staan er ook geen duidelijke gegevens verder in het verhaal. Het gaat om een vriend, dus het kan iedereen zijn. Tevens staan er ook geen gegevens over tandarts etc. Dus zovéél informatie staat er ook weer niet hóór.. :')

Anyhow, dit is de update. Conclusie: Tandarts had gewoon nooit moeten bellen naar moeder + vriend gaat naar een andere tandarts. Tandarts maakt waarschijnlijk niet meer dezelfde fout. Vriend gaat wel een klacht indienen via de tandarts zelf, verder laat hij het er bij zitten.
Laatst bijgewerkt door Caitlin_K op 20-04-21 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:43

Hutcherson schreef:
Theoretisch gezien klopt dit helemaal... Praktisch gezien werkt zoiets vaak anders. Ik heb ook mensen in behandeling en ook hun (volwassen) kinderen. Geregeld wordt er iets vertelt door zowel de jongere generatie of door de oudere generatie wat er onderling besproken is over mijn behandeling of bij advies aan die persoon. Dat bespreken zij dus onderling met elkaar. Theoretisch gezien, als ik een deur uit loop en de buurvrouw van mijn client vraagt wie ik ben, dan mag ik niet eens zeggen dat ik therapeut ben. Als iemand vraagt of ik die en die ken, dan mag ik daar geen antwoord op geven... Als iemand mij heeft aangeraden mag ik niet eens zeggen of ik die persoon ken. Dat wekt echt argwaan als je er helemaal niets over zegt of aangeeft vanwege je beroepsgeheim niks te mogen delen..
Zeker bij mensen waarvan de zoon of dochter ook onder behandeling staat en je weet dat de relatie goed is... Officieel mag je dus niks zeggen maar dat werkt echt je vertrouwensband tegen op de een of andere manier.

Eerlijk gezegd zou ik veel meer vertrouwen in een therapeut die zegt "het spijt me, maar ik heb beroepsgeheim en mijn clienten rekenen er op dat ze mij kunnen vertrouwen." dan in iemand die maar het antwoord er uit flapt. Want als je mij antwoord, antwoord je mijn buurvrouw ook.

En inderdaad... De moeder moest helemaal niks. Tandarts had het gesprek moeten af breken zodra hij concludeerde dat de zoon er niet was.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-04-21 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:44

Nou volgens mij is dat de omgekeerde wereld, dat MOEDER het gesprek af had moeten breken volgens tandarts 8)7 Maar wel fijn dat hij zijn excuses heeft aangeboden en aangeeft in te zien dat dit niet zo hoort.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 09:47

pmarena schreef:
Nou volgens mij is dat de omgekeerde wereld, dat MOEDER het gesprek af had moeten breken volgens tandarts 8)7 Maar wel fijn dat hij zijn excuses heeft aangeboden en aangeeft in te zien dat dit niet zo hoort.

Ja, vriend was wel enigszins verast door die opmerking, maar anderzijds kon hij zich er ook wel weer in vinden. Want ja, moeder had inderdaad wel kunnen zeggen van: Ik heb geen contact meer met zoon, je zou hem zelf moeten bellen. Vriend gaat dat ook nog wel met moeder bespreken, hij wilt iig met haar ook een gesprek voeren.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:49

Moeder had het gesprek af moeten breken? Really? :') haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:53

En laat hij het hier bij of gaat hij nog elders een melding/klacht neerleggen?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:53

Zo,die durft. Moeder is geen professional met een beroepsgeheim, dat is de tandarts wel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:08

Mjelleke schreef:
Zo,die durft. Moeder is geen professional met een beroepsgeheim, dat is de tandarts wel.

Nee idd niet. Dus ze had het theoretisch gezien niet moeten afbreken.
Maar ze heeft wel gewoon meegepraat ipv aan te geven dat ze geen contact meer had, dus echt netjes is het ook niet. In dat opzicht begrijp in de TA wel, maar dat staat los van het feit dat hij als enige in fout is gegaan hier.

Wat is een klacht bij de tandarts zelf indienen? Is dat niet hetzelfde als dit telefoongesprek?

In elk geval fijn dat het netjes opgelost is en tandarts zijn excuses heeft gemaakt en weet dat hij hierdoor een klant kwijt is. Ik zou het hier dan ook bij laten :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:18

Je breekt met je moeder omdat je het niet met haar eens kan worden over de manier waarop je met elkaar omgaat, lijkt mij. Dus van haar kan je dan ook niet echt verwachten dat ze zich netjes gedraagt betreffende je privacy.

Van je zorgverlener moet je dat zeer zeker wel kunnen verwachten :j

Groot gelijk dat hij bij een andere tandarts verder gaat.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:22

Wow, die tandarts snapt er echt helemaal niets van. De moeder van een 30-jarige cliënt opbellen om het over die cliënt te hebben. Die tandarts is wel zo buiten zijn boekje gegaan.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:25

Ik vind het ook wel een hele gedurfde opmerking dat de moeder van je vriend het gesprek had moeten afbreken. Tuurlijk had ze dat, moreel gezien, moeten doen. Maar de tandarts had dat niet alleen uit morele overwegingen moeten doen, maar ook omdat hij gewoon een zorgverlener is met beroepsgeheim. Hij heeft haar nota bene zelf gebeld! Zo'n opmerking laat i.m.o. zien dat hij eigenlijk de ernst hier niet van in ziet, en dat hij het eerder vervelend vindt dat het zo bij jou terecht gekomen is dan dat hij een fout gemaakt heeft.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:25

Zij had het gesprek af moeten breken? Wat een omgekeerde wereld. Die tandarts had de telefoon überhaupt niet op moeten pakken met deze intentie. Vind het bijzonder..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:30

Sommige mensen hopen via zo'n weg weer in contact te komen met. Dus de tandarts had het af moeten breken. NIet de moeder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:33

Die tandarts kan wel zijn excuses aanbieden maar met de opmerking dat ma het gesprek had moeten afbreken blijkt dat hij het echt niet op waarde inschat. En dus standaard excuses aanbied maar het waarschijnlijk gewoon weer doet. Belachelijk en groot gelijk dat je vriend er melding van doet.