Afvalschema

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:13

Dilan93 schreef:
Waarom zou thee niet goed zijn en limonade een betere keuze?

Tja, dat heb je als je je nooit bezig hebt gehouden met de voeding die je eet. Vandaar dat ik het hier vraag. Nu krijg ik ook beter zicht op wat wel en niet goed is om te eten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:13

mirna6308 schreef:
Ik weet niet als ik het al had gezegd, maar probeer gluten vrij te eten! Ik moest het ivm allergie. Er kon bijna niks van af maar toch noch 6 a 8 kilo in een maand! Je kunt zo veel eten alleen dan gluten vrij...!

Ja, net als dat je met vegan eten alles kan eten wat je wilt zonder aan te komen :))
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 09-03-21 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:13

Thee is letterlijk water met een smaakje. Ranja is ook niet heel gezond.

Yoghurt is goed, maar wel zonder smaakje en ook geen fruit yoghurt.
Yoghurt waar je zelf fruit in doet kan wel

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:14

Photograph schreef:
marleen_usar schreef:
Et staat 16 jaar.

Klopt, ik ben 16 jaar, 72 kilo en 1,60.

Kijk. Nu heb ik beeld. Sorry ik kan van een foto/verhaaltje niet goed inschatten hoeveel iemand weegt en of dit gezond is of niet.

Wat betreft ontbijt: volkoren brood of crackers zijn stuk gezonder en vullen beter dan wit brood. Magere yoghurt/kwark met een noten/ontbijtmix is een goed alternatief. Limonade voor ontbijt zou ik vervangen voor thee.

Patat en snack kan prima zo nu en dan. 3 snacks is gewoon echt overdreven.

Het is een kwestie van (gezonde) keuzes maken. Dat kun jij prima met een beetje boerenverstand kom je al een heel eind.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 09-03-21 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:15

Photograph schreef:
Shaggy09 schreef:
Ze is 16 en weegt 72 kilo.

TS er bestaat toch meer dan limonade? Koffie, thee, melk, optimel?
Yoghurt is prima maar wel naturel yoghurt.

En het spijt me maar ik vraag me toch echt af of je dit allemaal serieus meent, je krijgt hier les over op school en op je zestiende hoor je toch wel in te zien dat het eetpatroon wat je zojuist doorstuurde niet gezond is. Totaal niet zelfs.

Is koffie/thee wel goed dan? Ik dacht altijd dat koffie en thee niet goed waren.

En ik krijg hier zeker geen les over op school. Weet niet bij welk vak je daar les over hoort te krijgen. Maar met biologie hebben we het alleen maar over cellen etc.

Ik ben 20 en kreeg op de basisschool al voorlichting over gezonde voeding, schijf van 5 etc. Het is tegenwoordig nog grotere prio op de meeste basisscholen dan vroeger dus vind het toch apart.

Thee is helemaal niks mis mee en koffie ook niet als je het matig houd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:15

TS ik zou toch eens hulp gaan vragen van bvb een diëtist/voedingscoach. Die kan jou prima uitleggen wat wel en niet gezonde keuzes zijn.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:17

Dilan93 schreef:
TS ik zou toch eens hulp gaan vragen van bvb een diëtist/voedingscoach. Die kan jou prima uitleggen wat wel en niet gezonde keuzes zijn.

Ben ik inderdaad van plan, maar wil het eerst op eigen voeten proberen!

Kan cornflakes in de ochtend eten ook? Of is dat ongezond?
Laatst bijgewerkt door Photograph op 09-03-21 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:17

mirna6308 schreef:
Ik weet niet als ik het al had gezegd, maar probeer gluten vrij te eten! Ik moest het ivm allergie. Er kon bijna niks van af maar toch noch 6 a 8 kilo in een maand! Je kunt zo veel eten alleen dan gluten vrij...!

Sorry, maar dit vind ik echt een slecht advies. Koolhydraten beperken is zeker een goed idee. Glutenvrij is echt wel een ding hoor, je bouwt hier tekorten mee op als je niet oplet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:19

Photograph schreef:
Dilan93 schreef:

Weet niet precies wat er in cornflakes zit, maar geloof wel dat veel soorten gesuikerd zijn. Dus niet zo gezond

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:19

marleen_88 schreef:
mirna6308 schreef:

Sorry, maar dit vind ik echt een slecht advies. Koolhydraten beperken is zeker een goed idee. Glutenvrij is echt wel een ding hoor, je bouwt hier tekorten mee op als je niet oplet.

Ik eet zo al 8 jaar, met mij gaat alles noch goed! Het moet helaas ook ivm alergie

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:22

Photograph schreef:
Dilan93 schreef:

Als je de naturel cornflakes neemt van kellogs en er geen volle melk bij doet kan dat prima.
En vervang de limonade dan voor thee, heb je je ontbijt al gezond aangepast.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:22

Cornflakes zijn niet best nee. Kunt beter zelf granola maken en dan eten met kwark of yoghurt zonder smaakjes.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:23

Glutenvrij is ook bedoeld voor als je een allergie voor gluten hebt. Maar ook als je glutenvrij meer eet dan je verbrandt kom je aan.

Blijft kcal in vs. kcal uit

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:23

Waar moet ik eigenlijk naar kijken of iets gezond is of niet? Kcal? Gluten? Vetten?

rien10

Re: Afvalschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:24

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:25

Weinig suikers, eiwitten zijn goed voor je en niet meer kcal op dagbasis innemen dan je verbruikt.

Kijk eens op projectgezond.nl

Leer je gezond van eten, is ontzettend lekker en zo weet je wat goed voor je is.
Laatst bijgewerkt door Gnome op 09-03-21 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:25

Vooral kcal, maar ook suikers en natuurlijk niet teveel vet.

Je moet met mate dingen eten.
Mijn advies: kijk op SBS Over Gewicht terug. Dat gaat over een gezonde levensstijl en wat je kan eten en wat niet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:26

Photograph schreef:
Waar moet ik eigenlijk naar kijken of iets gezond is of niet? Kcal? Gluten? Vetten?

Totaalplaatje. Kcal zijn opzich niet slecht, geven enkel energetische waarde aan.
Koolhydraten, vetten en eiwitten heb je allemaal in bepaalde mate nodig.

Een diëtist kan je hier het beste mee helpen omdat je kcal inname en macro's (khd/vet/eiwit) van meerdere factoren afhangt. Huidig gewicht, lichaamsbouw, vetpercentage, activiteit, doel, leefstijl (dus actief of zitten werk bvb)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:29

Zou ook niet teveel naar je gewicht alleen kijken. Ik ben 1.68, weeg rond de 61 kg momenteel.

Hou mn kcal niet meer bij, vroeger wel gedaan.

Heb tussen de 55 kg en de 70 kg 'geschommeld'. Ik voel mezelf rond de 60 kg het fijnst. Maar er zullen ook mensen van mijn lengte zijn die goed wegkomen met een paar kilo meer. Of die 55 kg wegen omdat ze tenger gebouwd zijn.

Toen ik 55 kg woog, had ik geen kont/borsten meer en kon je mn ribben tellen. Maar heb een vrij brede bouw dus met kleding aan valt het niet zo op

Dus het getal op de weegschaal zegt niet zo heel veel

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:33

Dilan93 schreef:
Zou ook niet teveel naar je gewicht alleen kijken. Ik ben 1.68, weeg rond de 61 kg momenteel.

Hou mn kcal niet meer bij, vroeger wel gedaan.

Heb tussen de 55 kg en de 70 kg 'geschommeld'. Ik voel mezelf rond de 60 kg het fijnst. Maar er zullen ook mensen van mijn lengte zijn die goed wegkomen met een paar kilo meer. Of die 55 kg wegen omdat ze tenger gebouwd zijn.

Toen ik 55 kg woog, had ik geen kont/borsten meer en kon je mn ribben tellen. Maar heb een vrij brede bouw dus met kleding aan valt het niet zo op

Dus het getal op de weegschaal zegt niet zo heel veel

Jaa klopt, maar ik voel me dus ook fijn in me lichaam met 65 kilo, niet met 72..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:44

Gewoon uit nieuwsgierigheid maar heb je oprecht dan niet genoeg aan bijvoorbeeld 1 snack bij je friet?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:50

Shaggy09 schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid maar heb je oprecht dan niet genoeg aan bijvoorbeeld 1 snack bij je friet?

Geen idee, ben altijd gewend er 2/3 te eten.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:57

TS er komen hier een aantal goedbedoelde maar totaal verkeerde adviezen voorbij. Ga eten niet indelen in slecht en goed eten. Je mag best soms frituur snacks eten, zelfs 2 of 3 of een hele pizza of wat dan ook. Het gaat om het balans. Naar suikers van fruit moet je niet gaan kijken, want er is nooit iemand dik geworden van fruit.

Als je begint met kleine stapjes is het veel langer vol te houden en krijg je vet-en gewichtsverlies wat ook langdurig aanhoudt. Begin zoals ik al zei met 2 stukken fruit, genoeg groente en probeer (bijna) elke dag wat te gaan bewegen. Probeer ook genoeg eiwitten te eten, want daar krijg je een verzadigd gevoel van. Maar ook het aller belangrijkste, luister naar je lichaam. Als jij soms zin hebt in een chocolade reep of een bakje ijs mag je deze best nemen.

Edit: ook niet beginnen aan glutenvrije of andere dieets, tenzij dit een noodzaak is voor je gezondheid.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 23:01

Dankjewel Femke!

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:15

Sorry hoor maar gezond eten is echt geen hogere wiskunde. Iedereen snapt toch wel dat limonade bij je ontbijt, suikerige yoghurt, witte bolletjes en friet met gefrituurde snacks geen gezond eetpatroon is?? En dan je nog afvragen waarom je aankomt. TS is jong, maar echt niet zo jong dat dit soort dingen een verrassing zijn. Ze zit op Bokt, dus kan ook makkelijk health blogs lezen. Op Instagram / YouTube/ Facebook zitten ook genoeg meiden die hierover bloggen/vloggen en weet ik veel wat. Wat een grap dit topic. Ik dacht nog dat het serieus was totdat dat menu voorbij kwam :')