Oncharmant afgestapt....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Oncharmant afgestapt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 00:00

Ik weet niet hoe je contact is met je fysio en hoe je verzekerd bent? Wellicht dat een paar behandelingen gegooid kunnen worden op alternatieve geneeswijzen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 05:46

Ze kunnen hem op gronisch zetten. Dan gaat het van de basis verzekering af

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:02

Hier ook een traject gevolgd voor mijn NAH bij de fysio, maar dat werd ook niet chronisch gezet.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:13

Er is een lijst voor wat op chronisch gezet mag worden. Ik weet niet of NAH daar onder valt?
maar dat zou je bij de fysio kunnen checken

dit is de lijst: https://wetten.overheid.nl/BWBR0018492/ ... 1#Bijlage1
(wel heel medische termen, ik weet bv niet zeker waar ik onder val, en heb wel een chronische indicatie..)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:23

NAH valt niet onder een chronische indicatie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:24

Nee valt er niet onder.
Tenminste CZ gaf bij mij toen aan van niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:14

ivy_power89 schreef:
Ik lig fysiek niet meer in de kreukels maar mijn hersenen werken gewoon niet mee.

Hi, dit schreef je ergens in maart. De fysio richt zich meest op het fysiek herstel, is er iets veranderd dat je nu toch fysio wil? Mss via je ongevallenverzekering inderdaad, goed idee!
Voor je brein zijn er andere trajecten, zie bijv:
https://zorghulpatlas.nl/niet-aangebore ... etsel-nah/
En daaruit misschien deze
https://www.heliomare.nl/hoe-kunnen-we- ... senletsel/
Succes en sterkte, echt vervelend voor je dat je er nog zoveel hinder van ervaart...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:32

Silly1972 schreef:
ivy_power89 schreef:
Misschien zitten hier mensen die er (helaas) ervaring mee hebben.

Ik ben helaas al door mn fysio behandelingen heen en moet gaan betalen
Is er ergens een regeling voor fysio noodzakelijk na ongeval.
Ik heb een ongevallen verzekering, dus ik ga morgen even bellen, maar ben liever iets beter voorbereid

Dat is raar, bij mij zeiden ze dat het daarna als soort van langdurig werd beschouwd en alleen in het nieuwe jaar ik eerst mijn eigen risico moest opmaken, maar gaat niet eens van mijn fysio behandelingen meer af, ik heb ook veel meer behandelingen gehad dan waar ik voor verzekerd was.
Ik had 2x per week behandeling voor 4 maanden lang.
Mijn fysio wist dat zelfs

Bij langdurig moet je de eerste 20 behandelingen zelf betalen + eigen risico. Daarna wordt het vergoed.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:20

paars schreef:
ivy_power89 schreef:
Ik lig fysiek niet meer in de kreukels maar mijn hersenen werken gewoon niet mee.

Hi, dit schreef je ergens in maart. De fysio richt zich meest op het fysiek herstel, is er iets veranderd dat je nu toch fysio wil? Mss via je ongevallenverzekering inderdaad, goed idee!
Voor je brein zijn er andere trajecten, zie bijv:
https://zorghulpatlas.nl/niet-aangebore ... etsel-nah/
En daaruit misschien deze
https://www.heliomare.nl/hoe-kunnen-we- ... senletsel/
Succes en sterkte, echt vervelend voor je dat je er nog zoveel hinder van ervaart...

Ik liep bij de fysio vanwege de fysieke klachten (onderrug en whiplash klachten) en werd door mijn HA aangemeld bij een revalidatie kliniek. Daar ben ik echter afgewezen omdat ik niet min 3 maanden bij een psychosomatische fysio liep. Vervolgens heeft mij HA mij daar naar toe verwezen.

Daar heb ik nu mijn 2e behandeling gehad.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:26

ivy_power89 schreef:
Misschien zitten hier mensen die er (helaas) ervaring mee hebben.

Ik ben helaas al door mn fysio behandelingen heen en moet gaan betalen
Is er ergens een regeling voor fysio noodzakelijk na ongeval.
Ik heb een ongevallen verzekering, dus ik ga morgen even bellen, maar ben liever iets beter voorbereid

Een ongevallenverzekering betaalt uit bij blijvend letsel na een ongeval of bij overlijden na een ongeval. Er staat een verzekerd bedrag op de polis van bijvoorbeeld €10.000 bij een ongeval. Maar dat krijg je niet zomaar. Er zit een lijst bij met daarop welk % je krijgt bij welk blijvend letsel. Dit heet de Gliedertaxe. Bijvoorbeeld voor het verlies van een pink krijg je 10% = €1.000,-.

Fysiotherapiebehandelingen worden niet betaald door een ongevallenverzekering.
Er is voor zover ik weet, geen regeling voor extra fysio na een ongeval.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:45

@flower033
In mijn polis staat dat er ook bedrag van 1000 euro beschikbaar is voor extra zorgbehandelingen na ongeval.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:47

Nikass schreef:
Bij langdurig moet je de eerste 20 behandelingen zelf betalen + eigen risico. Daarna wordt het vergoed.

Bij een chronische indicatie krijg je inderdaad een vergoeding uit de basisverzekering, maar niet alle langdurige fysiotherapie valt onder de vastgestelde aandoeningen (zie lijst linkje).

Ik heb een ernstige nah (geen mogelijk tot chronische indicatie) maar daarnaast ook hersenstamletsel (wel mogelijk chronische indicatie).

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:58

ivy_power89 schreef:
@flower033
In mijn polis staat dat er ook bedrag van 1000 euro beschikbaar is voor extra zorgbehandelingen na ongeval.

In de voorwaarden van je ongevallenpolis of van je zorgverzekering?
Als het in je ongevallenpolis staat, wat zijn de voorwaarden? Moet je bijvoorbeeld eerst recht hebben op een uitkering (bijvoorbeeld je pink zijn verloren) voordat je op deze vergoeding recht hebt?
je mag me de voorwaarden wel PB-en, dan wil ik kijken of ik er wat over kan zeggen.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:05

Wat vervelend voor je dat er nog steeds zo'n last van hebt!
Je schrijft dat je in ieder geval nu onder behandeling van een psychosomatische fysiotherapeut bent, dat klinkt al als een goede stap (hoewel ik net als jij die nogal zweverig vind). Ben je ook al onder behandeling van een ergotherapeut? Die kijken vrij goed breed met je mee, zowel in wie jou evt. nog verder zou kunnen helpen, maar ook in hoe je je dag en energie beter in kunt delen.
Bij een revalidatiekliniek zullen ze je ook gelijk bij een ergotherapeut neerzetten, was voor mij de reden om toen ik om dezelfde reden als jij werd afgewezen door de revalidatiekliniek een afspraak te maken met de ergotherapeut die zij ook in dienst hadden (en naast die kliniek ook nog voor een 'normale' praktijk werkte).
Waar ik verder ook nog heel erg veel aan gehad heb was de neuro-optometrist, maar ik kan niet beoordelen of die jou ook zou kunnen helpen. Mijn ergotherpeut heeft me naar de neuro-optometrist doorgestuurd omdat heel veel van mijn problemen na een hersenschudding bleken te liggen aan de samenwerking van mijn ogen en hoe mijn ogen uberhaupt informatie verwerkten. De eerste weken was ik vrijwel constant duizelig en het heeft echt een aantal weken, een huisarts, een KNO arts, medicijnen, een MRI, een psychosomatische fysiotherapeut én een ergotherapeut geduurd voordat de link gelegd kon worden tussen mijn klachten en mijn ogen. Ondanks dat blijkbaar heel vaak mensen visuele problemen overhouden aan een hersenschudding.
Jij schrijft verder niet over duizeligheid, maar wel over compleet overprikkelt raken en dat was bij mij ook een symptoom (als in: ik was continue al zo overprikkelt dat de overtreffende trap duizeligheid was, toen dat behandeld werd kwam dus eerst ook de overprikkeling in de plaats van de duizeligheid).

Vooral heel veel sterkte! weet uit ervaring hoe naar het is als je hersenen niet meewerken. Heb zelf eind september een klap tegen mijn hoofd gehad (van mijn paard, we stonden beiden op de grond en er was niets aan de hand, gewoon stom ongelukje), in eerste instantie ging het een paar weken goed, rond december heb ik meer dan een maand volledig thuis gezeten, eind december begonnen bij de neuro-optometrist en na lang en rustig opbouwen werk ik vanaf deze week weer fulltime en kan ik op zich alles wat ik hiervoor ook deed (al ben ik nog steeds sneller overprikkelt en moe).

Ergotherapeut wordt overigens de eerste 10 behandelingen vergoed uit je basisverzekering, dat was voor mij ruim voldoende. Neuro-optometrist wordt niet vergoed, maar ze heeft me zo enorm goed geholpen dat het me iedere cent dubbel en dwars waard was.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:19

Nikass schreef:

Ik denk dat dat ligt aan je verzekering, want ik heb niets zelf hoeven te betalen, behalve het eigen risico, maar dat was toch al op, vanwege mijn operatie

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:23

Ik ben aanvullend verzekerd, de eerste 9 komen dan uit mijn aanvullende verzekering en de volgende 9 uit de basis, in totaal 18. Per jaar.
Aldus enkele jaren terug zo.
Chronisch werd het niet.
Ik heb een schouder operatie gehad en die werd wel op chronisch gezet, dus kon daar voor een jaar onbeperkt heen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:29

Silly1972 schreef:
Nikass schreef:

Ik denk dat dat ligt aan je verzekering, want ik heb niets zelf hoeven te betalen, behalve het eigen risico, maar dat was toch al op, vanwege mijn operatie

Heb je een aanvullende verzekering?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:38

ja, die heb ik

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:40

Bij een chronische indicatie moet het inderdaad op de lijst staan die hierboven ergens genoemd wordt. Daar staat ook bij hoe lang het geldt bijvoorbeeld. Een jaar of onbepaalde tijd. Bij een operatie kan je bijvoorbeeld een jaar behandelingen krijgen en daarna niet meer.

Als je daarvoor in aanmerking komt komen de behandelingen uit de basisverzekering. Maar de 1e 20 behandelingen komen niet uit de basisverzekering. Dan heb je dus dat je ze zelf moet betalen, tenzij je een aanvullende verzekering met fysiotherapie hebt. Dan komen de behandelingen eerst uit de aanvullende en als die op zijn moet je zelf betalen of als die 20 voorbij zijn ga je over op de basisverzekering.

Sterkte ts. Het is duur zat allemaal, helemaal als het niet vergoed wordt. Heb je geen aanvullende verzekering voor fysio of zijn deze al op?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:46

Iris82 schreef:
Nikass schreef:

Bij een chronische indicatie krijg je inderdaad een vergoeding uit de basisverzekering, maar niet alle langdurige fysiotherapie valt onder de vastgestelde aandoeningen (zie lijst linkje).

Ik heb een ernstige nah (geen mogelijk tot chronische indicatie) maar daarnaast ook hersenstamletsel (wel mogelijk chronische indicatie).

Naar welk linkje verwijs je?
Hoe kan het dat NAH niet onder langdurig/chronisch valt? Dat is toch vreemd?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:54

Kelan schreef:
Er is een lijst voor wat op chronisch gezet mag worden. Ik weet niet of NAH daar onder valt?
maar dat zou je bij de fysio kunnen checken

dit is de lijst: https://wetten.overheid.nl/BWBR0018492/ ... 1#Bijlage1
(wel heel medische termen, ik weet bv niet zeker waar ik onder val, en heb wel een chronische indicatie..)

Dit lijstje.
En dat gaat dan om chronische indicatie voor fysio vergoeding.
(NAH kan vast en zeker chronisch zijn, maar klaarblijkelijk dus niet voor langdurige fysio vergoeding)

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:57

Of iets onder fysiotherapie uit de basisverzekering valt, is een politieke beslissing. En het verandert ook nog wel eens per jaar. Voor 2021 is het:
- bekkenfysiotherapie vanwege urine-incontinentie
- Fontaine (etalagebenen)
- Artrose van heup- of kniegewricht
- COPD vanaf klasse 2
- Looptraining bij perifeer arterieel vaatlijden in stadium 2 en 3
- Fysio- of oefentherapie voor (ex-)coronapatiënten met langdurige klachten, zoals vermoeidheid, verlies in spierkracht of benauwdheid. maximaal 50 behandelingen
- chronische aandoeningen van de Lijst met aandoeningen voor fysiotherapie en oefentherapie, vanaf de 21e behandeling https://www.independer.nl/fysiotherapie ... lijst.aspx

Je moet vaak wel eigen risico betalen. Een fysiotherapiebehandeling kost ongeveer €30- €35,- per keer. Dus als je je eigen risico niet voor iets anders hebt opgemaakt, betaal je de eerste 10-12 behandelingen zelf.

Voor je aanvullende verzekering geldt dit allemaal niet. Daaruit worden alle fysiotherapiebehandelingen vergoed tot het aantal dat in de voorwaarden staat.

Het is afhankelijk van de aandoening of de fysiotherapie vergoed wordt uit de basisverzekering én in welk jaar het speelde. Dus als iemand zegt: bij mij werd het wel vergoed, kan dat zo zijn geweest, maar als de situatie (aandoening en jaartal) niet hetzelfde is, heb je er niet zoveel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:06

malih schreef:
Ze kunnen hem op gronisch zetten. Dan gaat het van de basis verzekering af

Dan moet deze wel op de Lijst van Borst staan