Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:43

Maar wel causaal verband kan er zitten tussen mondkapjes en besmettingen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:45

Air schreef:
Sclimpre schreef:
Iemand niet aanspreken die dan misschien vervolgens iemand besmet, is dat niet hard?
Maatregelen negeren terwijl de mensen in de zorg zich uit de naad werken, is dat niet hard?

Er worden geen maatregelen genegeerd door mensen die geen mondkapje dragen met een geldige reden. Ze vallen namelijk gewoon onder de uitzondering:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... che-ziekte

Daarnaast wordt er nog steeds gedaan alsof je direct dood neervalt als je besmet raakt, of dat je überhaupt direct besmet raakt door een paar mensen zonder mondkapje, ik vraag me af waarom. Geloof je dan alleen maar alle bangmakende nieuwsteksten?

En wat zou de voornaamste reden zijn dat die zorgmedewerkers zich zo uit de naad moeten werken? Iets met bezuinigingen wellicht? Dus de minister die o.a. voor die bezuinigingen heeft gezorgd zit nu vooral alle schuld in de schoenen van het volk te schuiven.. is dat niet hard? Het kabinet wijst een loonsverhoging voor zorgmedewerkers af, is dat niet hard?

En gokje hoor, maar ik denk zomaar dat iemand die wel afstand houdt maar geen mondkapje draagt minder mensen besmet dan iemand die wel een mondkapje draagt maar geen afstand houdt.

Of een persoon een geldige reden heeft om geen mondkapje te dragen, dat kan je toch alleen weten door het beleefd te vragen?
Je zal idd niet direct doodvallen als je besmet geraakt, maar er zijn wereldwijd al meer dan 1.5 miljoen mensen overleden aan covid-19. Daar moet je dan nog een boel extra ellende bijtellen. Dus ja, ik vind het wel fijn dat iedereen wat meehelpt om besmettingen te voorkomen.
Wat ook opmerkelijk is, is dat de aversie tegen mondmaskers blijkbaar een Nederlands probleem is. Hier in Belgie zet iedereen dat op en wordt er verder geen aandacht aan besteed.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:48

Dat wordt toch al een paar keer aangehaald? De meeste mensen die ik tegenkom houden zich niet meer aan de 1,5 meter afstand sinds ze een mondkapje dragen. En dat gebeurt blijkbaar op meerdere plekken.

Ik vraag me trouwens af hoe je er op komt dat de meeste besmettingen ontstaan in huiselijke kring en DUS die mensen zich niet aan de regels houden? :+ Of moet je je als gezin ieder in een apart kamertje opsluiten? Schoolgaande kinderen moeten direct naar hun kamer en daar moeten ze eten, plassen, poepen en douchen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:52

Nee mensen vieren toch verjaardagen, pakjesavond, geven feestjes en zien toch nog oma/opa/oom/tante tegelijk of dicht achter elkaar.

En nee, niet alleen studenten hoor.

_Mir

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:55

Mensen dragen zon ding op hun muil en gaan vervolgend in je nek staan hijgen. Hoe veel nut heeft dat?

Dan kun je beter gewoon afstand houden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:56

Sclimpre schreef:
Of een persoon een geldige reden heeft om geen mondkapje te dragen, dat kan je toch alleen weten door het beleefd te vragen?
Je zal idd niet direct doodvallen als je besmet geraakt, maar er zijn wereldwijd al meer dan 1.5 miljoen mensen overleden aan covid-19. Daar moet je dan nog een boel extra ellende bijtellen. Dus ja, ik vind het wel fijn dat iedereen wat meehelpt om besmettingen te voorkomen.
Wat ook opmerkelijk is, is dat de aversie tegen mondmaskers blijkbaar een Nederlands probleem is. Hier in Belgie zet iedereen dat op en wordt er verder geen aandacht aan besteed.

In Nederland is het niet jouw taak om als burger daar naar te vragen, of om je er mee te bemoeien. Overal is de AVG beangrijk maar zoiets mogen we opeens wel aan een random iemand gaan vragen? Ookal trigger je daarmee een trauma? Ookal verspreid je daarmee sneller covid(praten vs iemand die zich stil houdt, langer in een winkel zijn)?

Wat is er mis met ervan uitgaan dat een ieder voor zichzelf doet wat hem of haar het beste lijkt, en ervan uitgaan dat mensen die geen mondkap dragen niet moordlustige wezens zijn?

Heb je überhaupt enig idee hoe het voor iemand met bijvoorbeeld een trauma moet zijn om niet meer rustig je boodschappen te kunnen doen maar iedere keer weer op een bepaalde manier aangekeken te worden? Iedere keer weer de vraag te krijgen, ookal heb je die vraag die dag wellicht al meerdere keren gekregen? En ga er danmaar niet vanuit dat iedereen het beleefd vraagt.
Hoe intensief denk je dat dat is? Heb je het filmpje al gekeken wat ik heb geplaatst?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:57

Sclimpre schreef:
loriene schreef:
Ik ga echt niet thuis blijven omdat ik geen mondkap ga dragen om medische reden.
Te gek voor woorden zeg!
Ben zo gezond als een vis dus hoe zou ik in vredesnaam iemand moeten besmetten.
Wanneer ik ziek ben of de griep heb blijf ik thuis zoals altijd.

Met Corona ben je net het meest besmettelijk de dagen net voordat de symptomen beginnen. Dus het kan best zijn dat jij je zo gezond als een vis voelt, maar net heel besmettelijk bent.
Met jouw redenering verschuif je je eigen probleem naar de maatschappij.

Iedereen vergeet volgens mij dat de griep helemaal verdwenen is.
Mondkapjes helpen niet tegen een virus, in de winkel zie ik heel veel aan die dingen zitten,zakken af of dragen ze onder de neus.
En daarbij komt ook nog geen afstand meer houden!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:58

_Mir schreef:
Mensen dragen zon ding op hun muil en gaan vervolgend in je nek staan hijgen. Hoe veel nut heeft dat?

Dan kun je beter gewoon afstand houden.

Helemaal mee eens.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:58

Om deze reden doet mijn vriend boodschappen, en laat ik de rest online bezorgen, dus kom ik eigenlijk nergens waar het verplicht is. Voor noodgevallen heb ik zo’n doorzichtige gekocht maar nog niet hoeven gebruiken.

Bij mij is het echt psychisch, ik kan mensen niet meer lezen, dus voor mij zijn het dan geen mensen meer, en dus vind ik iedereen die ik dan tegenkom eng en stressvol. Mensen kunnen mij niet lezen en ook dat zorgt voor erg veel stress. Dit zorgt voor hyperventilatie, met als gevolg dat ik het idee krijg dat ik mezelf aan het vergiftigen ben omdat m’n ademhaling verkeerd is en ik te weinig lucht krijg en teveel co2 inadem, met paniekaanval als gevolg, ook niet erg gezond. Dus baadt het niet dan schaadt het niet ben ik het niet geheel mee eens. Om deze reden kan/wil ik dus geen mondkapje dragen, maar belast ik er geen anderen mee gezien ik die situaties dus zoveel mogelijk vermijd. Mocht het echt nodig zijn dan probeer ik dus een middenweg te vinden te vinden door zo’n doorzichtige te dragen. Tuurlijk is het niet vanaf de buitenkant te zien, maar een wijzend vingertje zou voor mij dan echt voor nog veel meer stress zorgen. Een uitzondering zijn in een groep mensen is hoe dan ook niet leuk, wanneer mensen dit bevestigen door hierop aan te spreken, kan dit denk ik nog veel meer stress veroorzaken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:07

Sterkte voor jou fleur_yen :(:)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:17

Hutcherson schreef:
Vandaag las ik dat er bijna 9000 nieuwe besmettingen zijn gemeld.
Vandaag zijn we precies 11 dagen nadat de mondkapjesPLICHT werd ingesteld.

En de besmettingen zijn in die dagen enkel gestegen..

Iemand een goede verklaring hiervoor?
Ik kan alleen bedenken dat de mondkap een vrijbrief is geworden om de 1,5 meter regel te negeren.

Sowieso houden mensen nu minder afstand sinds de mondkapjes maar volgens mij kun je je nu ook laten testen zonder klachten, dat kon voorheen niet. Meer testen=meer positief. En van de positieven is sowieso een behoorlijk deel fout positief.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:21

Dankjewel Air:)

Overigens ben ik verder psychisch gezien gewoon in orde, althans, net zo in orde als de rest van de bevolking, iedereen heeft wel ergens een raar kronkeltje ;) Ik heb van jongs af aan al een angst wanneer ik mensen niet kan lezen, dus ook maskers, clowns, zwarte pieten etc. Net als dat anderen doodbang voor spinnen zijn, is dit mijn gebrekje. Doorgaans kan ik hiermee prima functioneren in de maatschappij, alleen deze tijd is dat even lastiger. Ik denk dat vooral dat het lastig maakt, mensen die er gewoon normaal en gezond uit zien, kunnen ook trauma’s op angsten hebben die van de buitenkant niet zien zijn. Op deze manier creëer ik eigenlijk een soort van pleinvrees, terwijl ik dit normaal gesproken niet heb. Dat vind ik jammer, verder houd ik me aan alle regels, en ben ik zeker geen virusgekkie. Maar een mondkapje dragen wil je mij echt niet snel zien doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:23

Ik ervaar om me heen dat er vooral weigeraars zijn zonder goede reden.
Ze vinden het gewoon onzin.
En daardoor moeten de mensen die er wegens wat voor reden ook echt geen op kunnen dus voor boeten.

En ik snap ook nog wat ze voelen.
Ik heb ptss, ingewikkelde oorzaak, maar de tandarts kan niet zonder narcose.
Ook kijken niet, maar omdat 99% toch om te praten is voor behandeling zonder, heb ik ontelbaar veel keren onnodig stress gehad.
Want ik ben welbespraakt, niet dom, en dus denken ze stuk voor stuk het wel op te kunnen lossen.
Gevolg is dat ik ruim 10 jaar geen tandarts gezien heb want niemand wilde me helpen.
En dan belandt je bij een speciale instelling hiervoor, en ook daar flikten ze ondanks beloven van niet hetzelfde trucje.

Gevolg is dat ik zelfs als ik weet dat ze beloofd hebben niets te vragen, ik amper nog durf.
Net als de belofte consult vind plaats in een ruimte zonder stoel, binnen 5 minuten waren er al 4 beloftes verbroken.
En het issue is mijn ptss is ontstaan op 1 jarige leeftijd door iets anders, en daardoor weet ik zelf dus de reden ook niet.
Wat ik wél weet is dat ik liever van een flat spring dan dat ik ooit wakker bij een tandarts ben.
Laatste keer ben ik gigantisch kwaad geworden en heb haar gewezen op alle beloftes die ze in die paar minuten verbroken had.
En hoe ze in gódsnaam dacht zo ooit vertrouwen van mij te winnen.
Toen was het antwoord: bij 99% werkt dit, en jij bent een van de uitzonderingen.
Ofwel ik ben het slachtoffer, van al die mensen die met een normale, geduldige angstbehandeling normaal naar de tandarts kunnen.
Daardoor neemt men mij niet serieus.
Maar dat is 1x per jaar, en achter gesloten deuren, en toch vreselijk iets waar je je voor schaamt.

En doordat jan en alleman nu misbruik maakt van de kaartjes, kunnen mensen die ze écht nodig hebben zowat niet meer naar buiten.
Want de schaamte zit bij ptss heel diep, heel diep, en dan mag je dag in dag uit opboksen tegen de maatschappij.
Doordat mensen misbruik maken van de kaartjes, of niet vragen wat de reden van het niet dragen is.

Ik zag laatst een dame bij de apotheek met chirurgisch kapje en duidelijk ademhalingsproblemen.
Ik heb fijne met filter, en had nog een in mijn tas reserve die pas 1x gedragen was en keurig uitgekookt in een zakje zat.
100% katoen, met goed filter en neusbeugel.
Duidelijk een dame met copd.
Ik heb haar gevraagd of het wel ging en heb haar dat mondkapje gegeven, met boodschap dat ze hem thuis eerst goed moest uitkoken.
Mensje was dolblij en van mijn adres voor de kapjes kreeg ik op mijn lazer dat ik geen adres gevraagd had, dan had ze er meer gestuurd. :=
Maar ze vond hem helemaal prachtig en was er dolblij mee, het is ook een mooi patroontje.
Maar ik denk dat de gedachtegang nog mooier was voor haar. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:28

Waarom gaat iedereen er van uit dat je met een mondmasker opeens geen afstand meer moet houden? Dat is juist helemaal niet de bedoeling (of uberhaupt een logisch verband) en zo ervaar ik het in mijn omgeving helemaal niet. Integendeel, de meesten die te dicht komen zijn juist mensen zonder masker.

De regels van de overheid zijn - hier in belgie toch - gewoon duidelijk:

Mondmasker + 1,5m afstand.

Als je de ene regel gaat inruilen voor de andere en dan gaat roepen dat mondmaskers geen effect hebben ben je imo wel appels met peren aan het vergelijken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:29

Het OMT heeft keer op keer zich uitgesproken tegen een mondkapjesplicht. Omdat het juist averechts kan werken. Mensen raken vaker hun gezicht aan, bij opzetten, afzetten, recht trekken etc. En omdat mensen dichter bij elkaar kunnen gaan staan, door het idee dat ze veilig zijn.

De zin ‘ baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat hier niet op. Het kan wel degelijk schadelijke gevolgen hebben.

Ik vind het trouwens raar dat men zo hard over elkaar oordeelt. Tal van mensen hebben goede redenen om geen kapje te dragen, moeten zij maar een jaartje binnen blijven ? Dat gaat wat mij betreft te ver.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:30

MarlindeRooz schreef:
Biepje schreef:
Dit topic had ik beter niet open gedaan. Mijn psycholoog zei deze week nog (geen stress, via Zoom, stel je voor dat ik de straat op ga om anderen te besmetten) dat als mensen mijn verhaal zouden kennen, ze nooit zo zouden reageren.

Ha. Ha. Ha.

Nou je houding nu zou me juist prikkelen. Heel naar wat je meegemaakt hebt. Maar het is niet zo dat jij daarom geen mensen met Corona kan besmetten. Het mondkapje is niet om mensen te pesten. Maar om een pandemie te stoppen. Waar mensen onder andere aan doodgaan, failliet door gaan, zelfmoord door plegen, psychisch door beschadigd raken en ga nog maar door. Jouw houding van “mijn individuele problemen zijn belangrijker dan een wereldwijde crisis” is erg naar.

Are you kidding me? Jouw houding van 'een mondkapje is belangrijker dan iemands trauma' vind ik erg naar! Jij gaat iemand beschuldigen van geen mondkapje dragen terwijl je je zelf schuldig maakt aan het verliezen van alle menselijkheid terwijl je je blind staart op regels. Ik weet niet wat ik erg vind...

Nog even generiek en niet alleen op Marlinde: ik vind het persoonlijk bizar dat zoiets verplicht is geworden terwijl er zoveel tegenstrijdige onderbouwingen zijn. Desalniettemin draag ik hem, omdat het verwacht wordt en omdat ik niet de winkel waar ik naartoe moet in een lastige positie wil plaatsen (beter gezegd de medewerkers). Maar dat wij, als samenleving, zodanig vastklampen aan iets als mondkapjes en daarbij alle menselijkheid verliezen is iets waar ik me VEEL meer zorgen om maar dan die hele coronacrisis bij elkaar...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:34

Poekkie schreef:
Gaan we nu via bokt mensen psychische aandoeningen aanpraten ja? :+

Ben bang dat sommigen hier een beetje over de lijn gaan van wat betamelijk is . Maar troost je, het is tenslotte maar geneuzel op Bokt, nagenoeg altijd anoniem, dus eigenlijk, als het er echt om gaat: totaal onbelangrijk in het leven.
Geloof in jezelf

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:36

Poekkie schreef:
Waarom gaat iedereen er van uit dat je met een mondmasker opeens geen afstand meer moet houden?

Dat is niet de bedoeling maar is wel precies wat er gebeurd, ik zie het en blijkbaar nog veel meer mensen met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:39

Of het werkt of niet, het ding is gewoon verplicht.
Als je niet een kunt dragen, heb er dan een vrijstelling voor op schrift of sta gewoon als zodanig geregisteerd. Er wordt gewoon misbruik van gemaakt, door mensen die er schijt aan hebben. En nee ik heb geen bron, maar serieus, ik denk dat iedereen dat wel weet.

De toon in dit topic is ronduit asociaal, mensen die elkaar ellende toe wensen, elkaar voor niet gezond tussen de oren uitmaken, zelfs het woord NSBers wordt genoemd. Crisis, wordt volwassen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:40

Moderatoropmerking:
Hoewel wij begrijpen dat niet iedereen een zelfde kijk heeft op het dragen van mondkapjes is het niet de bedoeling om persoonlijk te worden richting anderen.

Aan een ieder het verzoek om je te richten op de discussie inhoudelijk en niet op elkaar persoonlijk gericht.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:40

De laatste keer dat ik in een restaurant was droegen de obers en serveersters ook mondkapjes, door het praten verschoven ze continue en bleven ze non stop die kapjes rechttrekken, direct na het aanraken van hun mondkapje je eten of drinken uit serveren... Lijkt mij gevaarlijker dan gewoon op afstand het met schoongewassen handen op tafel zetten. Kun je nagaan wat er allemaal gebeurt als je het niet ziet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:41

corinep schreef:
Poekkie schreef:
Waarom gaat iedereen er van uit dat je met een mondmasker opeens geen afstand meer moet houden?

Dat is niet de bedoeling maar is wel precies wat er gebeurd, ik zie het en blijkbaar nog veel meer mensen met mij.

Ik zie dat juist helemaal niet in mijn omgeving. Een paar dwarsliggers wel, maar niet dat mensen met kapje dichter komen staan.
Maar als dit het geval is... tsja... dan kan ik alleen maar zeggen dat het dik stom en onverantwoord is, maar eigelijk niet specifiek met het mondmasker zelf te maken heeft maar met een algemene foute gedachtengang. Misschien dat er een groot verschil in aanpak is tussen belgie en nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:43

corinep schreef:
De laatste keer dat ik in een restaurant was droegen de obers en serveersters ook mondkapjes, door het praten verschoven ze continue en bleven ze non stop die kapjes rechttrekken, direct na het aanraken van hun mondkapje je eten of drinken uit serveren... Lijkt mij gevaarlijker dan gewoon op afstand het met schoongewassen handen op tafel zetten. Kun je nagaan wat er allemaal gebeurt als je het niet ziet.

Ach de horeca is dicht,problem solved ;)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:43

corinep schreef:

Ik begrijp je gedachte. En idd ik vind het niet ideaal.
Maar stel dat ze geen mondmasker hadden... dan raken ze toch ook zo hun gezicht aan. En praten/ademen ze recht boven je eten. Dat lijkt me nog erger.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:53

Poekkie schreef:
Waarom gaat iedereen er van uit dat je met een mondmasker opeens geen afstand meer moet houden? Dat is juist helemaal niet de bedoeling (of uberhaupt een logisch verband) en zo ervaar ik het in mijn omgeving helemaal niet. Integendeel, de meesten die te dicht komen zijn juist mensen zonder masker.

De regels van de overheid zijn - hier in belgie toch - gewoon duidelijk:

Mondmasker + 1,5m afstand.

Als je de ene regel gaat inruilen voor de andere en dan gaat roepen dat mondmaskers geen effect hebben ben je imo wel appels met peren aan het vergelijken.

Nu met mondkapje in de winkel denk ik regelmatig...niet zo dichtbij, ga weg...dat was eind november zonder mondkapje nog niet zo.