[pol] Is het Coronavirus er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het Coronavirus er?

Ja
1023 (81%)
Ja, maar het is vergelijkbaar met griep
210 (16%)
Nee, ik geloof virus waanzin/waarheid
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1248

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:39

Na de laatste grote oorlog lag de situatie anders. Economisch gezien. Er was ook nog veel minder bevolking, men kon zelf nog wat kippen, een varken en een moestuin houden om te overleven. Dat is nu voor het gros onmogelijk.

De vergelijking gaat simpelweg niet op, en daarnaast weten we allemaal hoe loodzwaar de jaren na de oorlog waren (met hongerdoden) en tel daar nu miljarden monden extra bij op.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:44

Toch ken ik mensen die het van dichtbij meemaken (Corona afdeling werken) dat het echt niet zo erg is als er verspreid wordt. Wr zitten heftige gevallen bij maar dat is met de griep niet anders mijn vader ligt Nu op de ic met zware griep.
Dat er personeels tekort is klopt maar niet omdat de ziekenhuizen overvol zitten maar omdat er veel personeel thuis zit omdat ze positief zijn terwijl ze geen of milde klachten hebben. En uiteraard snap ik dat die thuis moeten blijven maar het wordt zo gebracht dat de ziekenhuizen overvol liggen met patiënten terwijl dat niet zo is. Het was juist toch de bedoeling Van hoger hand dat het virus verspreid moest worden om groeps immuniteit te creëren?
En de virus lijkt ook afgezwakt want er zijn Ondertussen zoveel milde gevallen Van bekend. Dat het zou op razen is onvermijdelijk mensen zitten nu meer binnen en weerstand is lager door de tijd van de maand. Er worden 100 000en mensen getest en enkel alleen steeds gehamerd op de positieve uitslagen terwijl de andere 99 000 negatief is en wel evt griep hebben. (Uitgezonderd degene die moeten testen vanwege werk en geen klachten hebben)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:48

Qimm schreef:
En de mensen die ziekenhuiszorg nodig hebben maar niet opgenomen kunnen worden? Gewoon op straat gaan liggen voor het ziekenhuis zodat wanner er 1 dood gaat je misschien naar binnen mag?

Heel hard i know, maar voor de geestelijke gezondheidszorg is dit al jaren normaal.

__Sannne

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:56

Ik snap wel wat Palmera bedoelt. Ik las een paar weken terug dat er een econoom was die wilde berekenen wat een mensenleven mag kosten. Als in; hoeveel van de economie mag kapot gaan om een mensenleven te redden. Ik vind dit wel een interessant vraagstuk.

Ik zeg niet dat we mensen op straat maar dood moeten laten gaan. Ik heb zelf de oplossing ook niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:00

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:04

Palmera schreef:
Qimm schreef:

En de mensen die ziekenhuiszorg nodig hebben maar niet opgenomen kunnen worden? Gewoon op straat gaan liggen voor het ziekenhuis zodat wanner er 1 dood gaat je misschien naar binnen mag?

Dat is heel erg ja. Maar hoe gaat de wereld opgebouwd worden hierna? Nu krijgen de thuiszitters in NL nog geld (ik in spanje krijg niets, ik ben failliet en aan de goden overgeleverd) maar dat geld is toxh eens op. Met zijn allen op straat liggen dan maar?

Er word, imo, teveel naar een richting gekeken.

@SVRL: ik geloof mrteen dat jouw werk heel heftig is nu. Maar laten we eerlijk zijn: de minder zware gevallen of die nergens last van hebben (het gros) komen niet bij jou terecht.
En mijn vraag aan jou is: wie beschermt de economisch zwakkere wereldwijd?

Maar dit is wel heel makkelijk Palmera. Ik zie je angst en ik deel hem. Hoe bouwen we de wereld ooit weer op na deze crisis?
Maar wat Qimm zegt is wel de realiteit: als we het inderdaad laten doorrazen betekend dat dat we de doden gewoon letterlijk op moeten gaan stapelen in de straten en de zieken buiten aan hun lot over gelaten moeten worden. Met alleen "dat is heel erg ja" gaan we dat niet oplossen.

Wat ik bedoel te zeggen: ik ben ook bang voor de economische toekomst, maar het alternatief (laten razen) is gewoon geen optie, dan stort de wereld ook grotendeels in en wordt de economie ontwricht.
Hoeveel mensen denk je dat nog behoefte hebben om op straat te komen als daar de doden langs de weg liggen? Hoeveel mensen denk je dat er wegvallen als er geen medische zorg meer is?

Ik hoor je zeggen dat je denkt dat er net zoveel doden zouden vallen als we de boel zouden laten razen. Dat geloof ik niet, iig niet voor NL (ik kan niet over andere landen oordelen). Er is geschat dat we met de maatregelen 90% van de IC-opnames hebben voorkomen in de eerste golf. Hadden we dat niet gedaan, hadden er 25.000 mensen op de IC gelegen in 1x (!!!!!!) die hadden allemaal geen zorg kunnen hebben want zoveel IC bedden zijn er niet en waren dus allemaal overleden. Die lijn kun je doortrekken, het aantal doden was dan echt niet te overzien geweest.
De horrorbeelden uit Noord-Italië zijn echt een lachertje vergeleken met wat er gebeurt als we hier geen maatregelen meer nemen en corona voorlopig gewoon laten razen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:09

Ik denk dat als we dat gaan doen, ik per direct de zorg uit stap. Ik ben al een keer overspannen geweest, vond dat wel 1x teveel eigenlijk. Ik denk dat je mij zelf naar een gesticht kan sturen als ik daar doorheen moet werken. En vele collega's met mij overigens.

Maar wat men hier even vergeet is dat het niet om het sterftecijfer gaat. Er is, zoals al eerder uitgelegd, ook een groot deel wat langdurige klachten houdt. Ook een groot deel welke nooit opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis. Even afgezien van dat de zorg het niet aan kan, kan ik mij ook niet voorstellen dat de economie het trekt "als we het maar gewoon laten razen". Duizenden NLers zullen langdurig ziek thuis komen te zitten, tien-, zo niet honderd-, duizenden overlijden. Want he, de zorg overspoeld. En dat zijn niet alleen maar mensen van 70+ die "uitgerangeerd" zijn maar óók een hoop mensen die de economie en de maatschappij draaiende houden. Het virus maar gewoon zijn gang laten gaan overleefd de economie ook niet.

Om dan idd nog maar niet te beginnen over mensen die wat betreft gewone zorg geen behandeling meer kunnen krijgen. Kanker wat niet of pas te laat ontdekt gaat worden (nu al een paar duizend minder diagnoses dan normaal). Mensen met zwaardere hartproblematiek of meerdere beroertes omdat ze bij de eerste symptomen niet gezien konden worden. Nee, goed idee... En daarnaast nog het vermoeden dat Covid zelf o.a. ook langdurige hart- en longklachten kan veroorzaken. Mensen die je misschien niet nu direct ziet, na ziekte met covid, maar wellicht wel over 5, 10 of 20 jaar...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:35

candalisa schreef:
Toch ken ik mensen die het van dichtbij meemaken (Corona afdeling werken) dat het echt niet zo erg is als er verspreid wordt. Wr zitten heftige gevallen bij maar dat is met de griep niet anders mijn vader ligt Nu op de ic met zware griep.
Dat er personeels tekort is klopt maar niet omdat de ziekenhuizen overvol zitten maar omdat er veel personeel thuis zit omdat ze positief zijn terwijl ze geen of milde klachten hebben. En uiteraard snap ik dat die thuis moeten blijven maar het wordt zo gebracht dat de ziekenhuizen overvol liggen met patiënten terwijl dat niet zo is. Het was juist toch de bedoeling Van hoger hand dat het virus verspreid moest worden om groeps immuniteit te creëren?
En de virus lijkt ook afgezwakt want er zijn Ondertussen zoveel milde gevallen Van bekend. Dat het zou op razen is onvermijdelijk mensen zitten nu meer binnen en weerstand is lager door de tijd van de maand. Er worden 100 000en mensen getest en enkel alleen steeds gehamerd op de positieve uitslagen terwijl de andere 99 000 negatief is en wel evt griep hebben. (Uitgezonderd degene die moeten testen vanwege werk en geen klachten hebben)

Ik vind bijna dagelijks iemand zien overlijden of naar de IC brengen niet te vergelijken met influenza. En het klopt hoor, bij influenza kunnen mensen ook ontzettend ziek worden en op de IC eindigen. En dood aan gaan. Maar de aantallen liggen bij covid op dit moment flink hoger dan bij influenza. Dat zal wellicht (hopelijk!) door de jaren heen wel wat afzwakken, naar zo ver zijn we nu nog niet. Situaties zoals ik die afgelopen voorjaar, en op dit moment weer, meemaak, zo zie ik die niet bij influenza. Komt nog bij dat covid besmettelijker is dan influenza waardoor je sneller meerdere (ernstig) zieke patiënten krijgt.

Verder liggen wij toch echt al behoorlijk vol. Gisteravond werd al weer gesproken over het uitplaatsen van patiënten maar in het tempo waarin het nu gaat ben ik een beetje bang dat we eind deze week of begin volgende week gewoon weer helemaal opgeschaald en vol liggen. Welliswaar maar 1 afdeling tov 3 van in het voorjaar, maar in het voorjaar was alle andere niet spoedeisende zorg afgeschaald. En dat willen ze nu allemaal zo lang mogelijk door laten gaan. Waar wij in het voorjaar o.a. verpleegkundigen van de poli op de afdelingen hadden lopen, hebben we dat personeel nu niet omdat hun eigen werkzaamheden ook gewoon doorgaan. Dat maakt het soms echt wel lastig om momenteel de zorg en het rooster rond te krijgen en het gevolg is dus dat er op andere plekken in het ziekenhuis al bedden dicht zijn om personeel vrij te hebben voor de covid.

Dat er ook personeel ziek thuis zit dat klopt. Dat is bij ons, de laatste keer dat ik daar wat over gehoord heb, nog altijd hoger in vergelijking met afgelopen jaren. Maar ook bij milde klachten, of ziekte in de familie, moeten wij gewoon komen werken terwijl we wachten op de testuitslag. Welliswaar dus getest en met mondkapje op maar op de meeste plekken moet je gewoon komen. Geloof dat 1Vandaag daar afgelopen week nog een bericht over geplaatst had. Want of ik het daar mee eens ben, is een andere discussie.

Verder ben ik het wel met je eens hoor dat de media ook wel goed is in overdrijven. Daarom volg ik zelf vrijwel alleen maar de berichten vanuit mijn ziekenhuis, of van vriendinnen uit andere ziekenhuizen hoe er bij hen mee omgegaan wordt, maar niet zo zeer de reguliere nieuwskanalen. Alhoewel ik de documentaire Veerkracht (op Videoland) echt wel goed vond weergeven hoe ik de situatie van het voorjaar beleefd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:55

Tancreda4 schreef:
SVRL schreef:
Vorige golf lag er hier in België een draaiboek klaar. Bij bedden tekort of een tekort aan toestellen moesten artsen gaan evalueren wie statistisch gezien de grootste kans op overlijden had. Die mensen moest men dan laten sterven om plaats te maken voor iemand die meer kans had. Wij hadden op een bepaald moment toestellen tekort. Er waren toen gelukkig nog bedden vrij in de ziekenhuizen rond ons. In de regio Hasselt hadden bepaalde groepen minder geluk. Daar mochten de rusthuizen hun bewoners niet meer naar het ziekenhuis laten gaan.

Maar dat wil je toch niet aan mensen gaan vragen? Weet je hoe de zorgmensen daar aan onderdoor gaan? Denk je dat die dat behouden? Je zal maar een kennis hebben liggen met minder kansen en een onbekende met meer kansen. En dan moeten beslissen je kennis te laten stikken (letterlijk en figuurlijk). Iemand in de zorg is er om mensen te redden en te zorgen. Die zijn mentaal volledig kapot na zo'n periode.

Als we verdorie niet zo achterlijk tekeer waren gegaan met de 'teruggekregen vrijheid', grenzen bleven opzoeken en scheit hadden gehad aan 'corona en de ouderen' had er niets meer nogmaals dicht moeten gaan.

Jammer genoeg gaan de families hier geen zeggenschap in hebben. De artsen moeten de beslissing nemen en wij verpleegkundigen moeten de orders opvolgen. Tuurlijk kunnen wij dit mentaal niet aan, ik weet echt niet of ik wel in de zorg ga blijven als we ooit zo ver gaan komen.

Ik kreeg in ieder geval net te horen dat mijn intensieve weer zal voorzien worden voor mensen met covid. Onze gewone ptn verhuizen vandaag naar de andere intensieve. Fysiek en emotioneel ben ik echt niet klaar voor de 2de golf. Ben op dit moment echt woest op al de mensen die de regeltjes onzin vinden.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:56

Blacky bedankt voor je eerlijke reactie. Ik merk dat sommige heel Zich erg aangevallen voelen ten opzichte van de vergelijking maar ik voel me dan ook aangevallen omdat er zo makkelijk over een griep wordt gesproken. Nu zijn hier ook gradaties in van verkoudheidje tot de dood tot gevolg en dat zie je nu vergelijkbaar met Corona. Voor mij heeft de griep een enorm impact gehad mijn hele leven veranderd en heb ik naaste familie zien sterven dus voor mij is het vergelijkbaar niet dat ik Corona minder erg vind maar de griep net zo erg kan zijn ... ik hoop dat mijn vader er door komt.
Wel vind ik de maatregelen erg overtrokken omdat ze het gewoon van de wal in de sloot gooien ... ze willen de kroegen En restaurants eerder sluiten wat voor horeca ondernemers het eind kan betekenen... Maar nu zie je dat jongeren dan gewoon zelf bier gaan inslaan En dan thuis illegaal gaan zitten dan helpen we het toch juist meer in de hand? Laat ze juist open blijven zodat er meer zicht op is?
Mensen mochten massaal op vakantie gaan naar het buitenland nu iedereen terug is kunnen we daarvoor boeten? Had gewoon grenzen dicht gegooid en iedereen het geld in eigen land laten investeren?
Verschillende kennissen werken bij het radboud in Nijmegen daar waren een aantal medewerkers ziek dus iedereen moest getest worden nu bleek mijn kennis positief te zijn zonder klachten en moest hierdoor 2 weken thuis zitten.
Ik vind dat er best wel voorzichtig mee omgegaan mag worden maar ik vind wel dat we moeten kunnen leven want het is al zo kort ...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:01

candalisa schreef:
Er worden 100 000en mensen getest en enkel alleen steeds gehamerd op de positieve uitslagen terwijl de andere 99 000 negatief is en wel evt griep hebben. (Uitgezonderd degene die moeten testen vanwege werk en geen klachten hebben)

Vandaag komen de nieuwe cijfers weer van afgelopen week. Maar de laatste waarde van vorige week had 12.4% positieve uitslagen. Dat betekent dus niet dat 99.000 van de 100.000 iets anders had, maar dat 87.600 mensen van de 100.000 wat anders hadden, 1 op de 8 geteste mensen had het wel. En dat de meeste mensen het niet hebben is logisch, want verkoudheden komen veel voor en de vraag is te testen bij enige klachten, niet alleen bij sterk covid19- gerelateerde klachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:04

Palmera schreef:
Mijn voorstel is: laat het maar razen. En wil jíj thuiszitten omdat je je zorgen maakt mag dat. Maar dwing een ander niet failliet te gaan en huis en haard kwijt te raken. Dat is wat nu gebeurd. En na het opkrabbelen uit dat faillisement 6x zo hard te moeten werken voor hetzelfde geld. Jongere en sterke mensen worden kapot gemaakt voor een virus wat bij nader inzien niet zo heel dodelijk blijkt te zijn, procentueel gezien.

En heel eerlijk, ik denk dat je met deze methode niet schokkend veel meer coronadoden zult hebben.

Yeah, topidee. En aan het einde van de rit geen verpleegkundigen meer over, allemaal burnout of willen omscholen.
Je ziet na coronagolf een al een leegloop, en er was al een tekort.

Of gewoon geen plek meer in ziekenhuizen. Gaan mensen niet dood aan Corona, maar aan het feit dat er geen tijd, ruimte, personeel is om ze te behandelen aan welke ziekte dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:10

verootjoo schreef:
Palmera schreef:
Mijn voorstel is: laat het maar razen. En wil jíj thuiszitten omdat je je zorgen maakt mag dat. Maar dwing een ander niet failliet te gaan en huis en haard kwijt te raken. Dat is wat nu gebeurd. En na het opkrabbelen uit dat faillisement 6x zo hard te moeten werken voor hetzelfde geld. Jongere en sterke mensen worden kapot gemaakt voor een virus wat bij nader inzien niet zo heel dodelijk blijkt te zijn, procentueel gezien.

En heel eerlijk, ik denk dat je met deze methode niet schokkend veel meer coronadoden zult hebben.

Yeah, topidee. En aan het einde van de rit geen verpleegkundigen meer over, allemaal burnout of willen omscholen.

Of gewoon geen plek meer in ziekenhuizen. Gaan mensen niet dood aan Corona, maar aan het feit dat er geen tijd, ruimte, personeel is om ze te behandelen aan welke ziekte dan ook.

Net dat, ik ben echt overstuur sinds het appje van mijn diensthoofd. Ben sinds de vorige golf al aan het rondkijken of ik me niet kan heroriënteren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:24

candalisa schreef:
Blacky bedankt voor je eerlijke reactie. Ik merk dat sommige heel Zich erg aangevallen voelen ten opzichte van de vergelijking maar ik voel me dan ook aangevallen omdat er zo makkelijk over een griep wordt gesproken. Nu zijn hier ook gradaties in van verkoudheidje tot de dood tot gevolg en dat zie je nu vergelijkbaar met Corona. Voor mij heeft de griep een enorm impact gehad mijn hele leven veranderd en heb ik naaste familie zien sterven dus voor mij is het vergelijkbaar niet dat ik Corona minder erg vind maar de griep net zo erg kan zijn ... ik hoop dat mijn vader er door komt.
(...)

Misschien helpt het je om anders te denken. Op individueel niveau is griep niet erger dan corona. Iemand kan met een snotneus corona doormaken en sterven aan de griep. Het is niet zo dat sterven aan de griep minder erg is dan sterven aan corona. En iemand die corona heeft per definitie meer of minder ziek is dan aan de griep.

Heel crue gezegd, dood is dood. En het maakt voor jou, of iedere andere nabestaande niet uit waaraan iemand overlijdt. Corona, griep, een bacteriele longontsteking.

Maar op landelijk en statistisch niveau is corona wel erger dan de griep. Voor Nederland als land is corona een grotere bedreiging dan de griep. Statistisch gezien overlijden er meer mensen aan corona dan aan een influenza virus op dit moment. Statistisch gezien belanden er meer mensen door corona in het ziekenhuis dan door de griep. Dus statistisch legt corona meer druk op onze gezondheidszorg dan een griep. Of welke ziekte dan ook op dit moment. Dat komt ook omdat gewoon véél meer mensen tegelijkertijd corona hebben dan dat mensen de griep hebben. En daarom moeten we het inperken, want dat is de bedreiging van corona, de massale ziekte-toestroom.

Als corona een zomerverkoudheidje was geweest en er was een nieuw influenzavirus gekomen waar niemand immuum voor was, waren die maatregelen ook nodig geweest.
Niet voor de individuele gevallen, zelfs niet voor de individuele doden. Maar wel zodat iedereen de zorg mag blijven krijgen die ze verdienen.

Aan een beroerte sterft een hoger percentage mensen dan aan corona, dus van 100 beroertes overlijden er meer mensen dan van 100 corona-gevallen. Maar we hebben veel meer corona gevallen dan beroertes. Dus absoluut gezien hebben we per dag misschien 30 beroertes (ik zuig even wat uit mijn duim) en 200 doden van corona (sorry, ook even uit mijn duim gezogen). Dan is een beroerte niet minder erg voor een patiënt, misschien zelfs wel erger dan corona. De kans dat hij sterft is veel groter dan van die corona-patiënt. Maar voor Nederland als land zijn die beroertes geen bedreiging om de bevolking en gezondheidszorg te ontwrichten.

Ik kan me best voorstellen dat dat voor jou heel dubbel moet voelen omdat jij op individueel niveau iets ziet gebeuren, heel veel sterkte met je vader. Ik duim dat hij er bovenop mag komen. :knuffel:

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:37

candalisa schreef:
Ik geloof er zeker in maak het ook van dichtbij mee maar daarintegen vind ik dat de “griep” erg wordt onderschat ik ken namelijk genoeg mensen die aan de griep zijn overleden ik zelf ben er ernstig ziek van geweest Moest ook opgenomen worden en heb er ook schade van overgehouden 20 jaar geleden. Afgelopen jaar ook weer ruim 6 weken heel ziek geweest door de griep.
Hier in verschillende topics zie je mensen die ernstig ziek zijn en negatief zijn dus die hebben een zware griep te pakken. Het is beter om voorzichtig te zijn maar om zo de economie te verknallen vind ik ook een beetje tever gaan.

Precies dit. Mensen doen net of een 'griepje'niks voorstelt. Maar van een goede griep kan je wel degelijk doodziek worden en als je in een risicogroep zit overlijden. Maar daar hebben we tegenwoordig middelen voor en wat meer immuniteit. Dus logisch dat er aan corona meer mensen sterven en het is nu dus ook gevaarlijker. Maar is het vergelijkbaar met de griep? Dat denk ik dus wel. Het is nu alleen zo heftig, omdat er geen vaccin is en zoveel mensen het tegelijk krijgen. Ik ben dus zeker voor maatregelen om de verspreiding in te dammen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:39

ik denk uiteindelijk ook wel dat als we meer weten over corona dat het sterftecijfer nog wat gaat dalen en dat we in de buurt van een ernstige griep terecht komen inderdaad.

Maar voor nu is corona gewoon veel gevaarlijker door diens omvang, niet door het individuele ziekteverloop.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:41

SVRL schreef:
Ik kreeg in ieder geval net te horen dat mijn intensieve weer zal voorzien worden voor mensen met covid. Onze gewone ptn verhuizen vandaag naar de andere intensieve. Fysiek en emotioneel ben ik echt niet klaar voor de 2de golf. Ben op dit moment echt woest op al de mensen die de regeltjes onzin vinden.

Snap ik heel goed.... :(:) Ik voel die boosheid al, kan begrijpen dat het bij jou helemaal zo voelt!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:32

Ik begrijp alleen een ding niet, waarom wordt in ziekenhuizen nu weer alles aan de kant geschoven voor COVID? Waarom moet die kanker patiënt wachten (met de dood tot gevolg) en waarom heeft iemand met COVID voorrang dan? Iemand die mij daar het antwoord op kan geven? :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:34

sureido schreef:
Ik begrijp alleen een ding niet, waarom wordt in ziekenhuizen nu weer alles aan de kant geschoven voor COVID? Waarom moet die kanker patiënt wachten (met de dood tot gevolg) en waarom heeft iemand met COVID voorrang dan? Iemand die mij daar het antwoord op kan geven? :o

Omdat er zeer zorgvuldig wordt bekeken welke operaties en behandelingen even kunnen wachten omdat er geen plaats is om alles nu te behandelen. De reguliere zorg is afgeschaald en alleen de spoed wordt behandeld.

Bovendien is iemand met chemo behandelen midden in een pandemie sowieso riskant.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:55

sureido schreef:

dat is wat te zwart/wit gedacht.
Er wordt nu gekeken om niet urgente zorg af te schalen. Alle zorg die minder urgent is als een COVID patient wordt langzaam afgeschaald. Je kan je voorstellen dat (bijvoorbeeld) 1 chemokuur afschalen minder schade oplevert dan een IC-patiënt niet opnemen. Maar iemand die met een beroerte op de IC moet worden opgenomen wordt niet afgewezen ten kostte van een patiënt met COVID die naar de IC moet bijvoorbeeld. En een hartstilstand die naar de IC moet zal voorrang hebben op de COVID-patiënt die naar een reguliere verpleegafdeling moet.

De intentie is dat er afgewogen wordt waar in de urgentie-lijst een COVID patient komt te staan en dat de zorg daaronder wordt afgeschaald om de coronazorg er als het ware tussen te passen.

En tuurlijk gaat dat niet waterdicht, er zijn genoeg huisartsen die een patiënt weigeren omdat ze inschatten dat het niet urgent is, wat later wel urgent blijkt te zijn. Of een zkh dat door de drukte en hectiek fouten maakt in de diagnose en iemand naar huis stuurt die later veel zieker blijkt te zijn dan gedacht.
Juist daarom is het zo onwenselijk dat de basiszorg afgeschaald wordt, want ook dat levert extra doden op. Juist daarom moeten we op tijd forse maatregelen nemen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:01

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:07

SVRL schreef:
verootjoo schreef:

Net dat, ik ben echt overstuur sinds het appje van mijn diensthoofd. Ben sinds de vorige golf al aan het rondkijken of ik me niet kan heroriënteren.

Heel begrijpelijk :(:) als ik in jouw schoenen zou staan, dan deed ik dat denkelijk ook.
En met jou vele anderen.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:04

Palmera schreef:

Jij kan bij 1 van die coronadoden zitten he.... Heb je je dat al gerealiseerd? Of iemand van je naasten, vrienden, kennissen...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:13

Levita schreef:
Palmera schreef:

Jij kan bij 1 van die coronadoden zitten he.... Heb je je dat al gerealiseerd? Of iemand van je naasten, vrienden, kennissen...

Klopt. Daar ben ik me volledig van bewust. :)
De dood hoort gewoon bij het leven, natuurlijk is het vreselijk als er een geliefde wegvalt, dan zal ik echt verdrietig zijn, maar laten we eerlijk zijn: we hebben corona niet nodig om dood te gaan, dat gaan we zonder ook wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:17

volgens mij probeer jij vooral je ogen te sluiten om niet te hoeven zien dat overlijden zonder corona betekent dat er mensen dood gaan nadat ze goede zorg hebben gehad met een menswaardig overlijden en daarna netjes door een begrafenisondernemer worden opgehaald, een begrafenis krijgen en dan begraven worden.

En met corona "maar laten razen" de doden langs de weg opgestapeld mogen worden, nadat er in het ziekenhuis geen ruimte was en ze letterlijk gestikt zijn in hun eigen huis omdat er geen hulp was. De begrafenisondernemer is ook overbelast want kan alle doden niet aan dus die blijven liggen, dat levert infecties en ziektes en weet ik wat allemaal op (lijken langs de weg laten rotten is niet zo lekker voor de volksgezondheid). Dat betekend dat je gewoon mensen op moet gaan halen met vrachtwagens en in massagraven moet gaan storten.
Het gaat niet om het totaal aantal doden, het gaat om het aantal doden per dag, het aantal zieken per dag. De piekbelasting.
Voor mij hoort dat niet bij het leven en is dat niet de dood die ik mijn geliefde toewens.

Bij zoveel ontwrichting van de samenleving zijn de huidige maatregelen een lachertje.
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-10-20 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt