Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:12

xDenies schreef:
Maar toch is er een verschil in mentaliteit tegenwoordig. Hoe kinderen nu tegen hun ouders doen & hoe kinderen vroeger tegen hun ouders doen.

Als de lantaarnpalen aangingen dan wist ik dat ik als de donder naar huis moest komen. Niet omdat ik slaag zou krijgen (zolang mijn bio. vader er niet was iig) maar omdat dit gewoon de regels zijn :') Nu lopen ze tot 3 uur in de nacht te spoken met messen op zak.

Ik denk dat dat wel meevalt hoor. Ik hing vroeg veel meer op straat dan mijn kinderen nu. Mijn kinderen zitten beide op de middelbare school maar ik kom maar zelden kinderen tegen waarvan ik denk wat een ongeleide projectielen. En mijn kinderen kennen veel kinderen van allerlei pluimage.

Het is van alle tijden dat elke generatie klaagt over de generatie na hen.

Ik luisterde vroeger naar mijn vader omdat ik wist dat ik een tik kreeg als ik het niet deed. Ik dacht nooit na of iets nou echt het juiste was. Ik vind het juist fijn dat kinderen nu leren om bepaalde dingen wel/ niet te doen uit een soort intrinsieke motivatie. Ik hoop dat ik mijn kids tools geef om zelf keuzes te maken en niet gewoon doen wat ze doen omdat dat gezegd of afgedwongen wordt.

chanicha

Staat er álle kinderen Sizzle? Je kan ook zeiken om het zeiken.

BigOne

Molenhoek , je had het over een half uur een drinkbeker naar je hoofd krijgen, heb je dan een half uur zitten waarschuwen? Lees dit met toch wel een beetje verbazing. Onze zoon had de neiging om met voedsel te gooien, een keer gezegd dat zijn eten weg ging en hij het naderhand alleen aan tafel kreeg. Hij probeerde het weer en dan is het ook meteen klaar. Wanneer ik een half uur dreig dat er iets gebeurt dan is het einde zoek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:16

chanicha schreef:
Staat er álle kinderen Sizzle? Je kan ook zeiken om het zeiken.

Hoe bedoel je het dan?
Ik snap niet hoe de tik in samenhang staat met drammende kinderen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:18

Goof schreef:
Ik vind het een teken van onmacht, dus ik vind het te allen tijde onnodig.
Schreeuwen, gillen en schelden tegen je kinderen vind ik overigens net zo'n teken van onmacht.

Eens :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:20

xDenies schreef:
Maar toch is er een verschil in mentaliteit tegenwoordig. Hoe kinderen nu tegen hun ouders doen & hoe kinderen vroeger tegen hun ouders doen.

Als de lantaarnpalen aangingen dan wist ik dat ik als de donder naar huis moest komen. Niet omdat ik slaag zou krijgen (zolang mijn bio. vader er niet was iig) maar omdat dit gewoon de regels zijn :') Nu lopen ze tot 3 uur in de nacht te spoken met messen op zak.

Ach wel nee, brutale kinderen zijn er altijd geweest. Ook in jouw tijd :') toen liepen ze ook midden in de nacht met messen op zak.

_Penotti

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:21

waar komt die toename van steekpartijen (onder minderjarige) dan vandaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:22

bigone schreef:
Molenhoek , je had het over een half uur een drinkbeker naar je hoofd krijgen, heb je dan een half uur zitten waarschuwen? Lees dit met toch wel een beetje verbazing. Onze zoon had de neiging om met voedsel te gooien, een keer gezegd dat zijn eten weg ging en hij het naderhand alleen aan tafel kreeg. Hij probeerde het weer en dan is het ook meteen klaar. Wanneer ik een half uur dreig dat er iets gebeurt dan is het einde zoek.

3x waarschuwen klinkt mij ook erg veel, 1x waarschuwen lijkt me toch voldoende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:26

bigone schreef:

Waarschuwen, in de hoek, drinkbeker afnemen, ander spul afnemen dat zij dan vind om te gooien, noem maar op. Het is niet dat ik per direct een tik ben beginnen geven hoor. Maar na x aantal tijd in de hoek waarbij de periode ook werd verlengd en zij daarna er gewoon weer lachend uitkomt en een schoen uit doet om te gooien dan volgt er gewoon een tik. Nu is het 3 x waarschuwen/nee zeggen, 1 x in de hoek en als ze het dan nog herhaald een tik en in de hoek. Daarna is het gewoon nagenoeg altijd klaar. Idem met bijten, aan mijn haar trekken, mijn bril afnemen en in 2 breken. Heel fijn dat er hier zijn die het geduld hebben om ze 100 x in de hoek te zetten. Als ik dat doe hangt na 20 x de plafond al vol met eten bij wijze van spreken.

Zij wordt omschreven als zeer pittig. Heel erg lief ook, maar zeer pittig en echt ongelofelijk koppig. Dan moet er gewoon een hele duidelijke sanctie tegenover staan. Wij hebben veel geprobeerd en een tik geven werkt. En nee, ik heb echt geen ongelukkig kind met emotionele schade.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:30

_Penotti schreef:

Geen idee, ik ben geen socioloog :')

Denk jij dat dat komt omdat ze geen corrigerende tik gehad hebben?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:31

Nee :D
Jij zegt ze liepen vroeger ook met een mes rond.
Blijkbaar toch minder dan nu gezien die toename.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:32

DeMolenhoek schreef:
bigone schreef:

Waarschuwen, in de hoek, drinkbeker afnemen, ander spul afnemen dat zij dan vind om te gooien, noem maar op. Het is niet dat ik per direct een tik ben beginnen geven hoor. Maar na x aantal tijd in de hoek waarbij de periode ook werd verlengd en zij daarna er gewoon weer lachend uitkomt en een schoen uit doet om te gooien dan volgt er gewoon een tik. Nu is het 3 x waarschuwen/nee zeggen, 1 x in de hoek en als ze het dan nog herhaald een tik en in de hoek. Daarna is het gewoon nagenoeg altijd klaar. Idem met bijten, aan mijn haar trekken, mijn bril afnemen en in 2 breken. Heel fijn dat er hier zijn die het geduld hebben om ze 100 x in de hoek te zetten. Als ik dat doe hangt na 20 x de plafond al vol met eten bij wijze van spreken.

Zij wordt omschreven als zeer pittig. Heel erg lief ook, maar zeer pittig en echt ongelofelijk koppig. Dan moet er gewoon een hele duidelijke sanctie tegenover staan. Wij hebben veel geprobeerd en een tik geven werkt. En nee, ik heb echt geen ongelukkig kind met emotionele schade.

Hoe oud is je kind?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:33

_Penotti schreef:

Dat is wel een hele grote vraag om hier neer te zetten. Daar kun je een heel essay over schrijven over die vraag. Als je de cijfers bekijkt zie je dat jeugdcriminaliteit alleen maar afneemt. Alleen recidive neemt toe.
Maar daarnaast is er een heel grijs gebied tussen een grenzeloze opvoeding (want daar doel jij volgens mij op) en een opvoeding waarbij je fysieke maatregelen neemt als een kind niet luistert.

Ontopic als antwoord op de vraag: ik ben tegen de corrigerende tik. En dan doel ik niet op uit een schrikreactie een keer een kind te ruw vastpakken ofzo.
Ik geloof sowieso niet echt in dat soort straffen en “straf” liever vanuit een logisch gevolg. Dus als je geen jas aan wilt terwijl het sneeuwt prima, dan lijd je maar kou buiten. M.i. Leren ze daar veel meer van.
Een “corrigerende tik” bij kinderen waar je al communicatief een boodschap aan kan overbrengen vind ik helemaal not done.

Als ik mijn kinderen wil leren dat geweld geen oplossing is, dan vind ik het raar om ze dat bij te brengen met geweld.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:36

Ik heb een keer gebeten, mijn moeder beet toen terug. Idem met haren trekken. En nee dat deed ze niet zachtjes. Haar tandafdrukken stonden toch een tijdje in mijn arm :=

Heb ik goed van geleerd want ik heb dat nooit meer gedaan.

Dingen expres en doelbewust kapot maken heb ik niet gedaan. Hooguit misschien een keer speelgoed van mijn broer :=
Maar dat heb ik ook geweten, want toen werd mijn lievelingsspeelgoed 2 weken afgepakt en ik moest sorry zeggen tegen mijn broer en klusjes doen zodat ik “ geld zou verdienen “ om een nieuw speeltje te kunnen kopen voor mijn broer.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:36

@secricible

Daar doelde ik op, niets over de opvoeding tikken enz enz enz

verootjoo schreef:
xDenies schreef:

Ach wel nee, brutale kinderen zijn er altijd geweest. Ook in jouw tijd :') toen liepen ze ook midden in de nacht met messen op zak.

_Penotti schreef:

verootjoo schreef:
Geen idee, ik ben geen socioloog :')

Denk jij dat dat komt omdat ze geen corrigerende tik gehad hebben?

_Penotti schreef:

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:37

DeMolenhoek schreef:
bigone schreef:

Jij denkt dat erg geen schade is, maar ook al aan de toekomst gedacht?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:39

_Penotti schreef:

Nja, in die tijd waren er 15miljoen mensen in NL en nu al tegen de 18miljoen, dus dat er dan meer gekken bij zitten lijkt logisch.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:39

Je hebt een tik en een tik natuurlijk. Een klets op je gat als je alle borden naar je kleine broertje gooit na herhaaldelijke waarschuwingen en time-outs, ja, dan snap ik die tik. Maar niet om elk dingetje wat je "fout" doet en ook alleen bij echt gevaarlijk gedrag.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:40

Ik vraag me af of mensen die het wijten aan "nog niet kunnen praten" het ook oké vinden om een gehandicapte (met spraakbeperking) te slaan?

En voor diegene die de corrigerende tik in orde vinden: Staan jullie er ook zo tegenover als het om 2 volwassenen gaat? Is het oké om je partner een corrigerende tik te geven? En de kinderen van een ander? En is het oké als ze op het kinderdagverblijf een corrigerende tik geven?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 02-10-20 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:42

CharleyT schreef:
Jij denkt dat erg geen schade is, maar ook al aan de toekomst gedacht?

In het geval van demolenhoek zoals zij dat doet en beschrijft, nee daar zal haar kind geen emotionele schade aan overhouden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:51

Doubtless schreef:
Ik vraag me af of mensen die het wijten aan "nog niet kunnen praten" het ook oké vinden om een gehandicapte (met spraakbeperking) te slaan?

En voor diegene die de corrigerende tik in orde vinden: Staan jullie er ook zo tegenover als het om 2 volwassenen gaat? Is het oké om je partner een corrigerende tik te geven? En de kinderen van een ander?

Een gehandicapt kind is niet meteen achterlijk als ze niet kunnen praten.
Ook die zoeken grenzen en ja dan moet je als ouders wel wat creatiever zijn, maar ook zonder praten kunnen ze bijvb met plaatjes wel aangeven wat ze graag willen en nee als je goed genoeg kunt praten met kind laten we zeggen boven de leeftijd van 6 jaar is een tik niet nodig.
Jij hebt het over slaan dat vind ik sowieso not done trouwens.

Kinderen van een ander geef je geen tik. Je hebt vele andere manieren om een kind te leren wat wel en niet mag.

Je partner een tik geven? Nee natuurlijk is dat niet geoorloofd! Volwassenen die elkaar slaan dat gaat echt veel te ver.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:55

Maar waarom mag je een volwassene dan niet slaan en een kind wel :?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:57

Slaan? Daar gaat het topic toch niet om?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:57

Nja, tik of slaan wat is het verschil. Vind het precies hetzelfde.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:58

Ja dat vind jij en dat mag.
Ik zie daar dus een verschil in.