Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Re: Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 00:55

Ik heb de afgelopen dagen vrienden en vriendinnen waarvan ik vermoed dat ze alleen zijn willekeurig gebeld. De reacties zijn fantastisch! Mensen voelen zich geliefd en het doet goed voor jezelf. Neem wat tijd, praat met mekaar ❤

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 07:16

Ik heb dan wel geen ernstige psychische problemen, maar ik vind deze situatie ook gewoon heel naar. De vrijheid is weg. Ik zit hele dagen alleen thuis te werken vanachter mijn laptop. De sociale contacten, de structuur en de regelmaat mis is enorm. Wat duren deze dagen immens lang...

Het enige voordeel: het is steeds stralend weer.

Wbt de vergelijking met de oorlog en de bombardementen: dat vind ik geen vergelijk. Dit virus zie je niet als je het zelf niet hebt of geen naasten hebt die er mee kampen. Het lijkt bijna alsof het er niet is... In de oorlog waren er echt doodsangsten bij mensen. Wij zitten, mits niet ziek, een beetje te Netflixen en op instagram of Facebook. Dat maakt het qua beleving wel heel anders.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 07:45

Cubone schreef:
Ik heb de afgelopen dagen vrienden en vriendinnen waarvan ik vermoed dat ze alleen zijn willekeurig gebeld. De reacties zijn fantastisch! Mensen voelen zich geliefd en het doet goed voor jezelf. Neem wat tijd, praat met mekaar ❤

Wat mooi.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:40

Dit is een link naar een filmpje van James Corbett over “ social distancing” dat het straks het “ nieuwe normaal” gaat worden. Een eye opener.

https://youtu.be/OrKzCQdgixs

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:05

Net even weer een dipje :(
Na de licht positieve resultaten van de afgelopen twee dagen is vandaag alles weer enorm gestegen. Ik heb weer zo een gevoel van angst dat me overmand. Angst om ziek te worden, dat ik mijn familie/vriend nog langer moet missen, dat ik geen huis meer ga kunnen kopen,...
Ik wil gewoon dat alles weer normaal is, zonder angst kunnen leven *zwaar snotterend*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:16

Morrow_Less schreef:
Net even weer een dipje :(
Na de licht positieve resultaten van de afgelopen twee dagen is vandaag alles weer enorm gestegen. Ik heb weer zo een gevoel van angst dat me overmand. Angst om ziek te worden, dat ik mijn familie/vriend nog langer moet missen, dat ik geen huis meer ga kunnen kopen,...
Ik wil gewoon dat alles weer normaal is, zonder angst kunnen leven *zwaar snotterend*

:(:) Knuf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:19

Ik ben echt zo enorm toe aan vakantie. Ik hoop echt dat de reiswereld in mei weer reizen verkoopt. Eigenlijk boek ik nu het liefst al direct. Hier hou ik het gewoon niet vol. Ik hou exact bij wat ik nu niet kan doen en moet dat van mijzelf dubbel inhalen. Dat doe ik bij ziekte ook altijd, maar nu lijkt het oneindig lang te duren. Ik moet van mezelf linksom of rechtsom op 100 duiken zitten op 1 juli (aantal duiken gemaakt in 2020), en ik zit nog maar op 30 ofzo. Ik maak elk jaar 200 tot 250 duiken en ben niet van plan hier ook maar iets aan toe te geven. Dan straks maar een burnout, want dit trek ik toch ook al niet. Er zit totaal geen lol meer in het leven zo. Je kunt in principe nog wel duiken, maar lesgeven wordt zo wel lastiger. En het reizen mis ik echt al helemaal. Het is gewoon echt totaal uitzichtloos.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-03-20 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:21

Germie, je maakt het door zo star vast te houden aan dat soort zaken, wel het heel moeilijk voor jezelf.
Ik snap dat zaken moeilijk zijn, maar misschien is dit juist wel het moment om daar mee om te leren gaan, ipv jezelf iets op te leggen en daardoor een burn out uit te lokken, tenminste, zo lees ik het.

Wil jullie allemaal sterkte wensen en hoop dat je hier steun aan elkaar vind en een lichtpuntje om door deze tijd te komen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:21

germie schreef:
Ik ben echt zo enorm toe aan vakantie. Ik hoop echt dat de reiswereld in mei weer reizen verkoopt. Eigenlijk boek ik nu het liefst al direct. Hier hou ik het gewoon niet vol. Ik hou exact bij wat ik nu niet kan doen en moet dat van mijzelf dubbel inhalen. Dat doe ik bij ziekte ook altijd, maar nu lijkt het oneindig lang te duren. Ik moet van mezelf linksom of rechtsom op 100 duiken zitten op 1 juli (aantal duiken gemaakt in 2020), en ik zit nog maar op 30 ofzo. Ik maak elk jaar 200 tot 250 duiken en ben niet van plan hier ook maar iets aan toe te geven. Dan straks maar een burnout, want dit trek ik toch ook al niet. Er zit totaal geen lol meer in het leven zo. Je kunt in principe nog wel duiken, maar lesgeven wordt zo wel lastiger.

Germie, ik denk dat je het jezelf heel veel moeilijker maakt op deze manier.. Het is wat het is, we kunnen niet anders dan het accepteren. Zet een kop koffie, trek je stoel naar buiten de zon in en haal even 20 keer adem. De wereld vergaat niet, we kunnen dit echt wel aan :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:23

germie schreef:
Er zit totaal geen lol meer in het leven zo.

Ook deze periode gaat voorbij..
En ik spreek uit ervaring: een burnout is echt geen lolletje hoor. Als je zulke onrealistische doelen stelt kun je ook alleen maar teleurgesteld worden.
Dat heb je nog altijd helemaal zelf in de hand :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:24

Net of het op normaal hele fijne vakantie bestemmingen zo leuk is nu...Not.
Het is overal even helemaal niks nu.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:28

Sowieso of je nu op 30 of 100 duiken zit... Het is belangrijker dat je de regels respecteert en nu niet er op uit gaat tenzij het echt nodig is.
Dat je het van jezelf moet ok, maar breng niemand anders in gevaar.

Ik wil ook graag naar buiten, maar sinds een paar dagen heb ik een pijnlijke keel en hoest ik af en toe. Ook heb ik last van benauwdheid en dat is wel een indicatie dat het er helaas niet in zit. Het is nou eenmaal zo!
Gezondheid en veiligheid voor alles!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-03-20 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:28

germie schreef:
Ik ben echt zo enorm toe aan vakantie. Ik hoop echt dat de reiswereld in mei weer reizen verkoopt. Eigenlijk boek ik nu het liefst al direct. Hier hou ik het gewoon niet vol. Ik hou exact bij wat ik nu niet kan doen en moet dat van mijzelf dubbel inhalen. Dat doe ik bij ziekte ook altijd, maar nu lijkt het oneindig lang te duren. Ik moet van mezelf linksom of rechtsom op 100 duiken zitten op 1 juli (aantal duiken gemaakt in 2020), en ik zit nog maar op 30 ofzo. Ik maak elk jaar 200 tot 250 duiken en ben niet van plan hier ook maar iets aan toe te geven. Dan straks maar een burnout, want dit trek ik toch ook al niet. Er zit totaal geen lol meer in het leven zo. Je kunt in principe nog wel duiken, maar lesgeven wordt zo wel lastiger. En het reizen mis ik echt al helemaal. Het is gewoon echt totaal uitzichtloos.

Ik zou professionele hulp inschakelen voor jezelf. Misschien even de huisarts bellen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:32

NEE, NEE, NEE, NEE, NEE, ik laat met niets aanpraten. Ik vertel gewoon hoe ik me voel en meer niet. Ik kom er echt zelf wel uit. PUNT. Ik ben niet gek, ik heb echt niet van die zielenlikkers nodig. Ik vind gewoon dat alles zo snel mogelijk weer moet draaien.

Ik respecteer de regels, maar zie geen enkel probleem met een soloduikje waar een ander een rondje wandelt. En gelukkig mag dat gewoon.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:33

Ik meld me hier ook even. Zit zelf ook in een dip. Kamp al geruime tijd met angstklachten ivm school. Ik was hierdoor de laatste tijd ook weinig op de campus aanwezig aangezien mijn angst steeds groeide. Net voordat de eerste corona gevallen opdoken in NL ging het net een beetje beter en was ik langzaam aan het proberen weer wat vaker aanwezig op school te zijn. Dit ging best goed en ik begon mezelf steeds beter te voelen, totdat dit allemaal gebeurde. :( Nu zit ik thuis, bij mijn oudere ouders die allebei ook nog aandoeningen hebben en een oudere broer die alcoholist is. Mijn ouders zijn enorm lief maar mijn moeder is er stug van overtuigd dat zij en mijn vader er niet meer zijn over een jaar ivm corona. Ze beginnen langzaamaan steeds meer met elkaar te ruziën. Mijn broer is een heel ander onplezierig verhaal. Het enige wat me er doorheen sleept is mijn lieve vriend die bij ons in woont. Maar ivm de sfeer in huis zitten we vooral samen op de kamer nu. De tentamenweek komt eraan. De universiteit doet zn best om alles te regelen maar is enorm langzaam en onduidelijk. Ik heb morgen een tussentoets waar de docent enorm vaag over doet: het gaat wel/niet door, telt wel/niet mee en ik krijg zo'n 3 mails per dag met conflicterende informatie. Hij zou ons vanmiddag laten weten over het doorgaat want de software doet het niet goed maar nu heeft hij dat weer uitgesteld naar vanavond. En dit alles samen met de 'school angst' die ik normaal al heb zorgt ervoor dat leren nu echt enorm moeilijk gaat en enorm zwaar inhakt op mijn mentale welzijn. Gisteren liep ik compleet vast en ben ik gewoon even flink in huilen uitgebarsten omdat ik zo uitgeput was van alle prikkels en zorgen in mijn hoofd. Ik moet zo'n flinke moeite doen om alle negativiteit tegen te werken die in mijn hoofd zit als ik aan school denk. Ik krijg zo'n stortvloed aan negatieve gedachten over mezelf en mijn opleiding. Het is allemaal enorm demotiverend. Zo meteen ga ik het weer proberen.

(Sorry voor de lap tekst maar ik heb het gewoon allemaal even van me afgeschreven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:40

germie schreef:
NEE, NEE, NEE, NEE, NEE, ik laat met niets aanpraten. Ik vertel gewoon hoe ik me voel en meer niet. Ik kom er echt zelf wel uit. PUNT. Ik ben niet gek, ik heb echt niet van die zielenlikkers nodig. Ik vind gewoon dat alles zo snel mogelijk weer moet draaien.

Ik respecteer de regels, maar zie geen enkel probleem met een soloduikje waar een ander een rondje wandelt. En gelukkig mag dat gewoon.

Beetje respect voor hulpverleners mag wel hoor germie. Ik snap dat het ontzettend naar en overweldigend is en dat het enorm benauwend kan aanvoelen. Maar om nou te zeggen 'dan maar een burnout'.. Je hebt waarschijnlijk geen idee wat voor psychische klachten een burnout met zich meebrengt. Dan kan het zomaar zijn dat je lange tijd alleen in isolatie zit, de wereld draait door, maar jij hebt geen energie meer om mee te doen. Dat is ook ontzettend vervelend. Nu zitten we allemaal in hetzelfde schuitje en kunnen we elkaar gezamenlijk steunen.

Dit zeg ik niet om vervelend te doen, maar een beetje relativeren kan geen kwaad. Niemand noemt jou gek? Een hulpverlener zal jou ook nooit gek noemen, dus om het maar te zien als een stel zielenlikkers.. :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-20 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:42

germie schreef:

Iedereen wilt graag dat alles weer kan gaan draaien zoals normaal. Maar het zal tijd nodig hebben en het is belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt. Zo komen we deze periode het snelst uit.
Er is niks mis met een soloduik, zolang dit duik technisch verantwoord is. Ik heb er geen verstand van en weet niet in hoeverre soloduiken gevaarlijk is als je in de problemen komt.

Maar reizen in mei lijkt me totaal niet haalbaar. Net als voor 1 juli 70 duiken maken. Waarom zo vast hangen aan een aantal en die datum? Het lijkt mij een totaal onrealistisch doel. Ik vind het op dit moment ook even allemaal niet leuk. Maar het is toch niet uitzichtloos?? Dit gaat weer over.

Niemand zegt dat je gek bent hier. En je wilt dan geen zielenlikkers, maar je geeft hier wel telkens aan hoe uitzichtloos het allemaal wel niet is. Van met je meepraten dat het inderdaad allemaal geen zin meer heeft en het uitzichtloos is wordt je ook niet beter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:45

Ik moet doelen stellen en ja, daarin ga ik heel ver. Ik kan ook rustig om dat aantal te halen gewoon 5 duiken op 1 dag maken. Dan si het niet meer leuk, maar omdat het moet moet het. Zo zit ik in elkaar. Ja, dan ben ik kapot en als ik dan nog andere dingen moet doen (want tja, als alles tot 6 april stilligt, dan moet je al 3 weken inhalen), dan wordt dat wel veel. Dat betekent dus 2 uurtjes slaap straks ofzo. Maar dat moet dan gewoon. Ik heb helaas veel slaap nodig, maar dan moet het.

soloduiken is ontzettend veilig. Veiliger dan met buddy. Sterker nog, ik ben er zelfs instructeur in. Het is echter niet voor iedereen en de uitrusting moet enigszins aangepast worden. Duiken is sowieso al veiliger dan autorijden. Paardrijden is eigenlijk heel gevaarlijk t.o.v. duiken.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-03-20 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:45

Germie doe alsjeblieft even normaal met je “zielenlikkers”, en besef dat dat voor mensen die er wel voor gekozen heb hulp te zoeken nogal naar over kan komen.

@Tytonidae: sterkte! Wat heftig dat je ouders er zo over denken :\ hebben ze daar reden toe? Slechte gezondheid oid?
Fijn dat je vriend je er toch nog een beetje doorheen weet te slepen, het is ook niet makkelijk allemaal wel :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:48

germie schreef:
Ik moet doelen stellen en ja, daarin ga ik heel ver. Ik kan ook rustig om dat aantal te halen gewoon 5 duiken op 1 dag maken. Dan si het niet meer leuk, maar omdat het moet moet het. Zo zit ik in elkaar. Ja, dan ben ik kapot en als ik dan nog andere dingen moet doen (want tja, als alles tot 6 april stilligt, dan moet je al 3 weken inhalen), dan wordt dat wel veel. Dat betekent dus 2 uurtjes slaap straks ofzo.

Niet om het een of ander maar dit klinkt zeker wel problematisch. Als het zo'n dwang is, is het niet meer goed. Ik heb net moeite gedaan (net zoals een heleboel bokkers) om met respect op je te reageren en het je uit te leggen, neem alsjeblieft dan ook even de moeite om het te lezen en er over na te denken. :) Wie weet kom je toch op een inzicht dat jou wat meer rust gaat geven in deze situatie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:54

Niece schreef:
germie schreef:
Ik moet doelen stellen en ja, daarin ga ik heel ver. Ik kan ook rustig om dat aantal te halen gewoon 5 duiken op 1 dag maken. Dan si het niet meer leuk, maar omdat het moet moet het. Zo zit ik in elkaar. Ja, dan ben ik kapot en als ik dan nog andere dingen moet doen (want tja, als alles tot 6 april stilligt, dan moet je al 3 weken inhalen), dan wordt dat wel veel. Dat betekent dus 2 uurtjes slaap straks ofzo.

Niet om het een of ander maar dit klinkt zeker wel problematisch. Als het zo'n dwang is, is het niet meer goed. Ik heb net moeite gedaan (net zoals een heleboel bokkers) om met respect op je te reageren en het je uit te leggen, neem alsjeblieft dan ook even de moeite om het te lezen en er over na te denken. :) Wie weet kom je toch op een inzicht dat jou wat meer rust gaat geven in deze situatie.

Nope, echt niet nodig. Ik ben altijd zo geweest. Als ik iets wil, dan ga ik er voor, linksom of rechtsom. Heb dat met andere dingen ook gehad.
Ik ga er echt niet over lezen, over nadenken of whatever. Ik weet wat ik nodig heb en dat is water, vrijheid en reizen. Ik begrijp dat sommigen dat niet begrijpen, maar accepteer mijn mening ook gewoon. Ik word hier gewoon depri van en wil weer een toekomst. Want die is wel behoorlijk weg nu.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:55

sorry Germie, negeer jouw verhaal even. Kan daar echt niets mee en vind het voor een zeer overheersende negatieve sfeer zorgen in dit topic.

Tytonidae wat heftig zeg! Heb je geen kamer op de campus waar je misschien beter kan gaan zitten samen? Zodat je minder belast wordt door je ouders en je broers problemen?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:57

Germie, van wie moet je doelen stellen en waarom? Ik dacht dat je duikt omdat je het leuk vindt? Het is toch zonde om het plezier er in te verliezen, alleen om een bepaald aantal te halen? Bovendien, lijkt me dat solo duiken niet zonder risico is als je oververmoeid bent. Wees zuinig op jezelf, zodat je straks weer van het leven kan genieten. Als jij met een dikke burn out zit ben je waarschijnlijk nog veel langer thuis dan met corona.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:58

germie schreef:
Ik moet doelen stellen en ja, daarin ga ik heel ver. Ik kan ook rustig om dat aantal te halen gewoon 5 duiken op 1 dag maken. Dan si het niet meer leuk, maar omdat het moet moet het.

Dat lijkt toch wel heel sterk op een OCD-dingetje.. niet dat ik er verstand van heb...

Maar alle berichten bij elkaar...sja...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:00

Mij mankeert niets, ben alleen erg fanatiek. Dat is het gewoon en nee, dat geef ik niet op. Maar ik denk dat je dan beter niet kunt reageren, ik schrijf alleen even mijn gevoel van mij af. Ik ben niet op zoek naar hulp. Anderen schrijven het ook van zich af en dan is het van sterkte, ik weet nu dat ik dat zelfs niet hoef te verwachten. Maar ik zal dan gewoon af en toe schrijven om het gevoel te vertellen. Meer niet.
Verder even goede vrienden, maar geef niet zomaar iemand een stempeltje. Dat is echt niet nodig.