4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:33

Castilja schreef:
Wow, zenuwschade is ook niet niks :( Wat voel je dan precies? Een soort steken ofzo? Kan het wel nog vooruit gaan of zul je het echt met een uurtje wandelen per dag moeten doen als het gaat om beweging?
En zwemmen dan, gaat dat? Lekker lijstje trouwens!

Het is voornamelijk een opbouwende druk in mijn rug. Met hier en daar uitschieters en dan schiet het erin en kan ik niks meer voor een paar minuten :oo Hoe meer ik doe, hoe groter de druk.
Maar ook als ik te lang in een bepaalde positie blijf (zitten, liggen, lopen) wordt die druk snel feller.

Helaas zal ik er aan moeten wennen vrees ik :oo

Nu ben ik er na 1.5 jaar oké mee maar t heeft even geduurd voor ik geaccepteerd had wat ik allemaal niet meer kon :o

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:55

Wat een drukte hier! Leuk!

@Sharon: Hoe vaak doe jij een cheatday? Ik struggle er altijd een beetje mee, ben bang dat ik dan mijn harde werk teniet doe.

IF is inderdaad geen reden om minder te eten. Als je weinig tijd hebt, moet je toch kiezen voor voeding met meer calorieen en eventueel toch ontbijten. Op de lange termijn heb je daar veel meer aan dan dat je nu te vlug afvalt.

Vervelend zeg Primavera.. Ik zou heel depressief worden als ik opeens niet meer zou mogen sporten. Wel goed dat je hier mee komt praten!

Welkom kydaula! Heftig een hartafwijking. Gelukkig kun je je door te sporten een stuk fitter gaan voelen.

Welkom terug Emma!

Mooie lange bijleespost Kim, haha! Goed dat je zo gemotiveerd bent, en slechte lijstjes plaatsen is een goed idee, wil ik ook gaan doen. Het gaat namelijk niet altijd even goed natuurlijk. Ik sport momenteel niet meer zo veel, heb een stapje terug gedaan omdat mijn lichaam het niet zo goed trok en ik ziek ben geweest. Ik richt me nu op 3/4 keer in de week CrossFit in plaats van 5 keer (dat was echt nog te veel).

Qua gewicht zit ik op een plateau, al ruim een week. Ik weeg vrijwel elke dag maar blijf precies even zwaar (62,7) :+. Geen idee hoe dat kan, maar voor nu is dat op zich wel prima. Ik blijf gewoon zo doorgaan.

Mijn lijstje voor vandaag:
L: cappuccino, salade van spinazie, witte kaas, cherrytomaatjes, paprika, pita stukjes en hummus dressing
T: twee gekookte eieren, appel, proteineshake met magere kwark
A: grote kom wortel-gembersoep, triangel donker meergranen met eiersalade
T: handje druiven, grapefruit, proteinereep
Kcal: 1700
B: uur CrossFit

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 14:06

@Kimmie: mijn BMR ligt in ieder geval lager en ik val nu 300-400gr per week af :j. Dus 'te weinig' is het gelukkig niet!

Lijstje vandaag:

O: /
T: /
M: 1 volkoren tosti met oude kaas, curry en sambal + 1 boterham met zalm en Philadelphia + 1 boterham met pindakaas en pure hagelslag
A: broccoli met pangasius en basmatirijst
T: Optimel magere kwark aardbei met crusli en pure hagelslag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:26

Castilja schreef:
Wow, zenuwschade is ook niet niks :( Wat voel je dan precies? Een soort steken ofzo? Kan het wel nog vooruit gaan of zul je het echt met een uurtje wandelen per dag moeten doen als het gaat om beweging?
En zwemmen dan, gaat dat? Lekker lijstje trouwens!

Ben ondertussen weer thuis van een uur circuit training. Was flink moe lol. 600 Kcal verbrand dus een mini gedeelte van de versnaperingen van gisteren zijn er ook weer af :')

Goed bezig!! *\o/*

kydaula Welkom! Hartafwijking zo laat ontdekt, heftig! Je kleine heeft het niet? Als in het is niet erfelijk?
En dan je paard nog geblesseerd. Lastig en druk lijkt me allemaal..

Kimmie25501 Ja dat maakt het heel lastig, maar ik ga het echt zo precies mogelijk bij proberen te houden thuis.. En op het werk een schatting maken. Misschien ga ik het recept van de eierkoeken nog wel eens uitrekenen en kijken wat ze per stuk wegen omdat ik die redelijk vaak eet. Lekker en het vult goed!

Hopelijk werkt het ruiterfit voor je! Netjes lijstje wel!

Maanlicht Mooi gewicht toch? Wat is je lengte? :)

Ik ben vandaag goed bezig al zeg ik het zelf! Ondanks dat ik vandaag nog wel even ga genieten van mijn avondeten omdat ik morgen natuurlijk geen harde dingen meer kan eten voor enkele dagen en dus waarschijnlijk een stuk gezonder eet! Had vandaag weer een baksel gemaakt uit het bikken met beukers boek! Dat was mijn lunch, en aangezien ik wat kwark overhad was dat mijn tussendoortje!

O: Appel & Brinta graanontbijt met volle melk (300KCAL)
T: Optimel kwark koffie (76KCAL)
M: 4 bollen van beukers (649KCAL)
A: Zelfgemaakte pizza met kip, paprika, ui en mais (850KCAL)
Totaal: 1875

Mijn doel is 1880 zonder beweging dus dat is netjes :D

Geen snack meer erna, ik ga op tijd naar bed want mn wekker staat om 5:00!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:27

Wow het gaat me echt even te snel nu en niet echt tijd om uitgebreid te reageren, sorry!

Kimmie: er zit natuurlijk een wezenlijk verschil tussen een echt honger gevoel en trek. Als je bezig bent met afvallen zul je af en toe het gevoel van trek ervaren en dat moet je wel zien te onderdrukken. Honger is een heel ander verhaal, dan moet je gewoon eten, maar dat gaf ik ook aan :j

Nu geen moraalridders die zeggen dat de kindertjes in Afrika alleen honger hebben blabla, dat weet ik :+

Maanlicht: ik heb 1 keer per week een cheatday, ik zie m’n eetschema’s echt per week, dus stel ik zou in week 1 m’n cheatday op zondag hebben, zou ik m in week 2 op maandag kunnen doen en dan zou ik twee dagen kunnen eten achter elkaar (handig voor een weekendje weg) maar dat doe ik dus niet zo, want dat vind ik zonde :D ik snap heel goed wat je bedoeld, heb dat ook aangegeven bij de diëtiste, want ik had hetzelfde gevoel. Zij gaf ook aan dat het iets is waar je psychisch mee om moet leren gaan, als je echt aan het afvallen bent en wilt, is het wel zo dat het je proces vertraagd natuurlijk, maar aan de andere kant is dit heel makkelijk vol te houden, omdat je er naar kan uit kijken dat je iets lekkers mag enzo. Het proces wordt dus langzamer, maar is veel beter vol te houden, zeker ook als je op gewicht wilt blijven :)

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:13

Linoleum - Omdat ik voorheen niks deed en alleen maar thuis zat (naast naar mijn paard gaan). Ik verveelde me dood dus begon met eten. Nu zit ik weer op de uni. Maar voor mij gaat alles goed, dus ik vind het best zo.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:19

Man, ik heb een paar dagen lopen prutten qua eten. 1 keer bezweken nadat het al bijna een week goed gaat en ik ben meteen van het padje af, super irritant. Vandaag weer goed bezig.
O: skyr met veel fruit
t: nootjes
L: kipkluifjes en salade met garnalen en feta (mjammjam)
t: denk niets, late lunch
A: stuk zelfgemaakte pizza met vooral veel beleg en salade er bij.
En groot deel van mn drinken de icetea die mn vaste drinken is vervangen door water. (blijft een ding, van water drink ik niet genoeg en daar krijg ik koppijn van en dan ga ik weer snaaien)

Oh kreeg nog ergens de tip om op bed te gaan liggen als ik echt moe ben, maar dat gaat niet met een peuter helaas. + ik denk dat ik dan, tenzij ik echt ga slapen, ook nog meer in de blah's blijf hangen.

Denk dat het lijnen ookalweer makkelijker wordt als de weegschaal langzaam verschil aan gaat geven. FF volhoouden dus maar.
Mijn doel volgens mfp is trouwens 2400 kcal, en ik vind het vaak lastig dat te halen met puur gezond eten..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:49

Airborn, is water met citroen dan niet wat voor jou? Heb je wel een smaakje, maar geen kcal. Of voor tussendoor Spa of Crystal clear met een smaakje, ook geen kcal.
En je pak het nu weer op. Dat wordt steeds makkelijker!
2400 kcal klinkt wel veel. Wat heb je ingevuld aan gegevens om op dat aantal te komen?

Ik beetje rare dag. Werk langer om in te vallen voor collega die ziek is. Daarna gelijk door naar afspraak. Dus ben rond 20.00 uur thuis om te eten. Maar heb voor tot dan alleen nog een appel. Had niet verwacht zo lang te moeten. Dus zo eens in kantine neuzen voor wat eten.

Airborn

Re: 4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:19

Nouja, ik heb flink overgewicht... 112 kg bij 172 cm, zwaar beroep 2,5 dag in de week, 1 tot 1,5 uur per dag met de hond lopen dus medium activiteit. wil halve kg per week afvallen. Dan kwam ik hier op uit. Van de zomer tijdje op 1800 a 1900 kcal per dag gezeten en pff, na 3 maand was er 2 kg af. extreem deprimerend.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:25

Ja dan snap ik wel dat je aan 2400 kcal komt. Hopelijk nu met consequent volhouden dat je meer en beter resultaat hebt dan van het zomer.
En is lastig als je overgaat naar alleen ‘gezond’ eten om genoeg te eten. Had ik in elk geval, mijn slechte eten kwam vooral door de repen chocola tussendoor :')

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:52

Ja, ik eet ok, niet fantastisch, maar het probleem is vooral het snaaien. Grappige is, als ik niet snaai, ga ik vanzelf verder ook gezonder eten. EN moet qua zeker avondeten ook rekening houden met een kieskeurige peuter en een man die wel veel koolhydraten nodig heeft. En werken red ik ook niet op een salade. + moet eigenlijk zoutarm eten wegens hoge bleoddruk die niet op meds reageerd. Maakt dat ik het zelf intewikkeld vind (ik maak dingen ook wel ingewikkeld hoor)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:36

Je hebt ook aanmaak limo in ijsthee smaak. Het zal vast anders smaken dan de echte ijsthee maar misschien helpt het wat! Ik mis snel het koolzuur in een drankje, zo'n klein flesje spa rood werkt dan goed voor mij. Daar blijft de prik langer in / het is op voor de prik eruit is.

Ik zou graag willen weten hoeveel kcal ik verband met een ochtendje werken .. 45min lopen (paarden buiten zetten) en 1,5uur stallen uitmesten en met de kruiwagen sjouwen, half uurtje vegen..
heeft iemand (met een smartwatch) eens berekent hoeveel je verband met de stallen mesten?

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:45

Hier ook even een update.
De weegschaal is niet lief voor me sta al 2 weken stil (gelukkig kom ik niet aan) maar gelukkig gaat mijn broek wel losser zitten en mijn riem ook een gaatje losser!

Met de fitbit kan je wedstrijden met elkaar aangaan, wie de meeste stappen heeft! Dit is een goede motivatie om extra te lopen of toch te gaan sporten terwijl je geen zin hebt!

Lijstje van vandaag
O vanille magere Kwark van optimel, met Chiazaad, kokos en cacao poeder
T 2 mandarijnen en een stuk komkommer
M rijst met kikkererwten kip en sla
(eet op stage altijd warm)
T koekje die een client had gebakken
Een pretzel met roomkaas (dit is echt met zwakte...
A:crackers met mager beleg?
T: kwark voor de eiwitten als ik trek heb
B sporten
Heb nu al 10.000 stappen gehad

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:46

Casperzazoe, waarom zou je dat willen weten? Alle methoden waarmee iemand zoals jij of ik dat kan berekenen zitten er flink tot heel erg naast. Hartslagmeters en al helemaal calculators die van gemiddelden uitgaan, zijn heel goed in gigantisch overschatten.

Bereken je BMR+PAL en baseer daarop hoeveel je eet.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:55

Oew daar zijn ineens veel berichten bij <<)
Casperzazoe, volgens mij verbrand je wel veel hoor! Fysiek zwaar werk, hartslag gaat snel omhoog.. Als je een smartwatch hebt kun je je verbrandde kcal vergelijken met een dag dat je geen stallen hebt gemest, denk dat dat het meest betrouwbaar is nog. Puur afgaan op je hartslag.
Fading, bevalt het 'bakken met Beukers' boek? Ik volg haar op instagram en ze maakt super interessante dingen, denk er ook over dat boek aan te schaffen! :D
Goeie dat je een stap terug doet Maanlicht. Denk dat je best een maandje 5 dagen per week kunt gaan maar op een gegeven moment wordt het gewoon echt een flinke aanslag op je lichaam. Groei je wel qua bespiering of blijft dat ook een beetje op een plateau?
Welkom terug Kim, wat goed zo'n uitgebreide antwoordpost!

Is er iemand met een Garmin sporthorloge die het leuk vindt om een connectie te maken zodat we een wedstrijdje 'wie zet wekelijks de meeste stappen' kunnen doen? (:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:54

Maar hoeveel je verbrand hangt ook af van je lengte en gewicht en je fysieke gesteldheid. Iemand die een keertje 10min hardloop verbrand ook meer dan iemand die normaal marathons gewend is.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:02

Ik zou helemaal niet afgaan op wat het internet, een app of een smartwatch aangeeft met betrekking tot het verbranden van calorieën. Het brengt je niets, behalve dat je misschien denkt dat je meer mag eten omdat je wat hebt verbrandt. Gewoon niet aan beginnen maar kijken wat je qua voeding nodig hebt en wat goed voelt.

@Castilja: qua bespiering blijf ik volgens mij nog steeds wel progressie boeken, al vind ik dat moeilijk te meten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:17

Ben er sowieso nieuwsgierig naar, hoe fit ik er door blijf :+ en zo kan ik ook m'n cheatday inplannen zonder me schuldig te voelen. Ik heb geen Fitbit oid dus vroeg me af of mensen hier het ongeveer weten.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:12

Ik zal even voor mezelf spreken :j maar ik loop bij een diëtiste, ik eet 6 dagen in de week volgens schema en heb 1 keer per week en cheatday waarop ik alles mag eten en drinken wat ik wil, mits ik 2 stuks fruit neem en voldoende water. Voor inspiratie kunnen jullie m’n lijstjes natuurlijk even bekijken :D ik zeg niet dat je, je daar aan moet houden, want qua calorieën en dergelijke is het natuurlijk op mijn lengte, gewicht en bewegingsniveau gericht, maar wellicht kan het helpen :)

Het belangrijkste wat ik ervan leer, is dat je moet gaan leren dat het niet erg is om te cheaten, anders is het namelijk niet vol te houden. Je moet het gaan inpassen in je dieet (ik bedoel dan je manier van eten, niet het afvallen an sich)

Als ik bijvoorbeeld op zaterdag m’n cheatday heb, maar op woensdag een slechte dag heb, heb ik dus houvast aan die zaterdag dat ik dan helemaal los mag zeg maar, ik maak dan een lijstje met wat ik graag zou willen en kijk op zaterdag of ik er dan nog steeds zin in heb. Die woensdag moet ik dus zien te overleven op wilskracht.

M’n diëtiste beschreef wilskracht als een spier, spieren spannen zich in, maar moeten ook kunnen ontspannen, anders is het niet vol te houden. Na m’n cheatday heb ik een hoop wilskracht en die neemt gedurende de week af, op zaterdag kan ik het dan dus helemaal loslaten.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen werkt, maar ik vind het zo heel makkelijk om 6 dagen “goed” te eten en daarna 1 dag m’n gang te gaan, geeft weer motivatie voor de week erop :) ik “cheat” dus ook niet op die 6 dagen.

Nou heel betoog, maar dat dus haha

Lijstje vandaag:
O: soja yoghurt met lijnzaad en een appel
T: snackkomkommers met kipfilet
L: 2 boterhammen met kipfilet en 2 gekookte eieren
T: 2 wasa vezelrijk crackers met pindakaas
A: bloemkool met aardappels en chipolata kip worstjes

Ik had ook m’n meting vandaag, 11 januari begonnen en nu -2,8 kilo, vetpercentage gedaald met 1,5% en op m’n armen en benen overal minimaal 2cm af, met als hoogtepunt 6cm van de meting boven m’n navel, ik ben zo super trots en nu nog meer gemotiveerd! Woehoe

Ik ga vanaf nu weer beter reageren, maar het gaat me echt te snel :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 21:26

Ja stel dat je 500kcal onder je doel eet gedurende 6 dagen, dan moet je al 6x500= 3000kcal boven je verbruik eten op die zaterdag (dus voor het gemak: 5000kcal eten) wil je die week niet afvallen (en dan heb ik het nog niet eens over aankomen). Zo’n cheatdag kan dus erg helpen als het voorkomt dat je doordeweeks los gaat, en het heeft amper schade!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:17

Wauw Sharon, al zoveel kwijt in een korte tijd _/-\o_

Ja ik zit nog een beetje in het stadium "ik heb gesport dús ik mag chips" maar daar komen we vanzelf wel overheen. Vandaag in iedergeval genoeg gedaan; 1,5uur stallen uitmesten, 2uur gewandeld, half uur krachttraining en 45min cardio *\o/* ik ben afgelopen week 5x naar de sportschool geweest dus ben benieuwd of er wat af is, maar dat kan bijna niet anders!

Die apps die je calorieën tellen, bv MFP, is dat al -500 kcal?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:46

Wat bedoel je casperzazoe, met de vraag onderin je post? Lekker dagje trouwens met die beweging! Die chips zouden niet eens zoveel kwaad doen denk ik maar om je daar nou in te stimuleren.. :')
En ik doe het ook zo Sharon! Of nouja, ben in het weekend losser of als ik een keer uit eten ga. Het is sowieso al niet noodzakelijk dat ik gewicht verlies maar blijf lekker fit zo en daar helpt het enorm bij dat ik gezond eet maar 1 dag per week los mag <<) En super goede vooruitgang! Ik denk iedere keer bij het lezen van dit topic dat ik echt even een meetlint moet hebben om daar de progressie bij te houden maar ik blijf het vergeten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:01

Heb je je meetlint al gepakt? :D pak ik m'n bakje chips! (Nee oké, sterk blijven.)
Nou ik mag met m'n 56 kilo en medium beweging 1890 kcal per dag en dat klinkt toch wel erg veel, maar 1390 lijkt weer zo weinig.. ik heb wel in kunnen vullen dat ik 0,5kg per week wil afvallen. Ik vraag me dus af of ik me nu aan die 1890 of aan de 1390 moet houden om dus 500kcal onder m'n behoefte te eten en dus af te vallen.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:08

Ah op die fiets! 1890 Kan best kloppen hoor! Ik zit nu op 1750 en dat bevalt prima, val rustig af ook met veel bewegen. 1390 Is wel heel erg weinig. Hou je best een paar dagen vol maar niet op de lange termijn. Je hoeft er niet per se 500 onder te zitten om af te vallen, dat is juist een rigoreuze schrapping. Probeer het eerst met 150 minder, als dat geen zoden aan de dijk zet zak je nog iets...?
Oh en dat meetlint moet ik nog kopen! Zal morgen wel even kijken. Als ik eraan denk :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:09

Waarom neem je niet de beteken methode uit de OP en houdt die hoeveelheid aan? Staat een hele duidelijke prima uitleg hoe je het kan berekenen.