De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:06

Hahaha sommigen hier, de dramaqueenbrigade van bokt is weer actief hoor :=

Niemand hoeft hier naar de psychiater.

Het is een heel normale gedachte om vandaag de dag, met zoveel milieuproblematiek, te denken aan het probleem van overbevolking.

Een ernstig virus / epidemie is een natuurramp, net zoals een aardbeving of tsunami, maar dan op het kleinste niveau. Dus de link is zo snel gelegd.

Al is de kans nog altijd groter dat het virus onder controle geraakt eerder dan dat er 50 miljoen mensen sterven. Laat ons hopen.

Je mag er gewoon niet aan denken dat je een van je geliefden hieraan verliest. Helaas is dat voor sommige mensen in de wereld wel het geval nu.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:09

Sunnda schreef:
LadyMadonna schreef:
Serieus? Vergelijken met de holocaust? En dan zeggen dat anderen naar een psych moeten? 8)7

Ohhh nee hoor. Het is prima om te stellen dat een wereldwijde uitbraak van een virus om mensen te doden geen probleem is voor sommigen.
Hoeven ze zelf niemand te doden, maar wordt het voor hen geregeld..
Nee daar is niets vreemds aan toch?


Het is dat het illegaal is, anders deed ik het wel zelf wel. Gedeeltelijk dan, die andere psychopaten moeten ook nog wat te doen hebben!

Just to be clear, sarcastisch.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:10

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
Wat doen we dan met die epidemie, gepland door Moeder Natuur?
Lekker achterover leunen en niets doen....?


Doe je nu serieus of het een plannetje is van iets of iemand.

vroeger als er een ramp gebeurde was het een straf van God.
Als ik zo lees hoe er tegenwoordig gepraat wordt door sommigen dan ga ik toch denken misschien was de kerk toch wel niet zo'n slecht instituut.



Even voor alle duidelijkheid: ik reageerde op iemand die stelde 'een virus dat uitbreekt is simpele ecologie'.
...niet biologie: het is fascinerend hoe vaak een nieuw virus opduikt in China, maar het opduiken van een nieuw virus is 'gewoon' biologie.

Maar voor sommigen dus ecologie, wat ik associeerde ivm andere posters met '...ach, we zijn al overbevolkt'.
Wat ik herformuleerde als 'Zo lost Moeder Natuur het nou op.'

En vervolgens stelde ik de vraag of we dan met die epidemie en al rustig achterover leunen, terwijl mensen bij bosjes dood gaan 'want Moeder Natuur wil opruiming houden'.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:12

Als er een vaccin tegen dit virus op de markt zou komen, binnenkort, hoe staan jullie daar tegenover? ( voor degene die vinden dat een dodelijke pandemie wel goed zou zijn voor het ecologische evenwicht )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:12

KimD schreef:
Sunnda schreef:
Ohhh nee hoor. Het is prima om te stellen dat een wereldwijde uitbraak van een virus om mensen te doden geen probleem is voor sommigen.
Hoeven ze zelf niemand te doden, maar wordt het voor hen geregeld..
Nee daar is niets vreemds aan toch?


Het is dat het illegaal is, anders deed ik het wel zelf wel. Gedeeltelijk dan, die andere psychopaten moeten ook nog wat te doen hebben!

Just to be clear, sarcastisch.


Ga jij je eens heel gauw na laten kijken! :oo




:')

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:14

Wat een nivo ook weer hier.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:16

Jeetje, wat een moeilijk gedoe. Als je kijkt met hoeveel mensen we op deze aardbol zijn dan lijkt het mij ook hoog tijd voor een flinke ingreep door de natuur. Maar daarom wens ik andere mensen nog niet dood..... ik gun het een ieder om rustig in zijn slaap te overlijden als 'ie gezond, fit en gelukkig 100 is geworden :+:

Maar daarom hoef je niet blind te zijn voor het enorme aantal mensen dat de wereldbol laat piepen en kraken.... je kan dan prima de logica zien in even een flinke opruiming door moeder natuur. Ook al treft het eventueel jezelf en je naasten :(:)

Verder ben ik niet banger voor dit virus dan voor de 1001 andere zaken die je de kop kunnen kosten...je moet maar zien hoe het loopt allemaal.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:17

Pocca_Locca schreef:
Als er een vaccin tegen dit virus op de markt zou komen, binnenkort, hoe staan jullie daar tegenover? ( voor degene die vinden dat een dodelijke pandemie wel goed zou zijn voor het ecologische evenwicht )


Dan waren mensen het te slim af. Er komt wel 'iets' wat we niet kunnen oplossen / voorkomen.

Als je ergens te lang teveel druk opzet knapt het op een bepaald moment. Zo zal het met de mensheid uiteindelijk ook gaan.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:19

pmarena schreef:
Jeetje, wat een moeilijk gedoe. Als je kijkt met hoeveel mensen we op deze aardbol zijn dan lijkt het mij ook hoog tijd voor een flinke ingreep door de natuur. Maar daarom wens ik andere mensen nog niet dood..... ik gun het een ieder om rustig in zijn slaap te overlijden als 'ie gezond, fit en gelukkig 100 is geworden :+:

Maar daarom hoef je niet blind te zijn voor het enorme aantal mensen dat de wereldbol laat piepen en kraken.... je kan dan prima de logica zien in even een flinke opruiming door moeder natuur. Ook al treft het eventueel jezelf en je naasten :(:)

Verder ben ik niet banger voor dit virus dan voor de 1001 andere zaken die je de kop kunnen kosten...je moet maar zien hoe het loopt allemaal.


Helemaal mee eens!

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:11

Ik volg het. Mijn interesse ligt dan ook bij virologie en epidemiologie en laten dat nou richtingen zijn waar ik voor gestudeerd heb. Vind het vooral interessant om alle discussie’s te lezen die mensen hebben en te luisteren naar mensen hun visie. :D


Pocca_Locca schreef:
Als er een vaccin tegen dit virus op de markt zou komen, binnenkort, hoe staan jullie daar tegenover? ( voor degene die vinden dat een dodelijke pandemie wel goed zou zijn voor het ecologische evenwicht )



Ik geloof niet dat een vaccin er snel komt (in de zin dat het er binnen nu en een paar weken is), het proces van het maken van een vaccin en deze in de mens mogen gebruiken duurt erg lang, laat staan als het vaccin buiten de EU wordt gemaakt. Normaal gesproken moet het ex vivo worden getest (in cellijnen) dan in vivo (vaak een muismodel), dan in clinical trials (in de mens) met vaak fase 1, 2 en 3 (alles moet gevalideerd worden). Vaak om dit rond te krijgen en het op de markt te brengen hebben we het wel over maanden tot misschien jaren om na te gaan of het ‘veilig’ is. Wellicht als dit echt een pandemie is, dat ze stappen mogen overslaan en het misschien als ‘trial’ uit mogen proberen. Ze zeggen wel eens ‘nood breekt wet’ en de kans is dat soms bijwerkingen en gevolgen pas later worden opgemerkt, door te weinig research onderzoek. Nu weet ik niet hoe het zit met vaccins tegen andere Coronavirussen en hoe die geproduceerd worden en hoe snel dit in het verleden is gegaan

Mocht er wel een vaccin komen, ben ik niet tegen een vaccin. Als er mensen mee geholpen worden dan is dat mooi.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:13

@KimD interessant. Jij ziet het dus als een soort wedstrijd tussen de natuur en de mens. Daar zit wat in. Kijk maar naar de resistente ziekenhuisbacteriën. Veroorzaakt door de ( verkeerd of te veel gebruikte ) antibiotica. Misschien gebeurd dat ook wel met virussen. Dat er straks geen enkel vaccin meer werkzaam is omdat het steeds achter de feiten aanhollen is.

@Jadeleigh, interessant, je bent viroloog/ epidemioloog?
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 27-01-20 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:17

Voor een vaccinatie discussie is een ander topic...

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:20

LadyMadonna schreef:
Voor een vaccinatie discussie is een ander topic...


Ja, ik weet het. Maar dat is plotseling niet meer zo bijster actief..

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:21

Pocca_Locca schreef:
LadyMadonna schreef:
Voor een vaccinatie discussie is een ander topic...


Ja, ik weet het. Maar dat is plotseling niet meer zo bijster actief..


Vindt je het gek.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:22

Jadeleigh263 schreef:
Ik volg het. Mijn interesse ligt dan ook bij virologie en epidemiologie en laten dat nou richtingen zijn waar ik voor gestudeerd heb. Vind het vooral interessant om alle discussie’s te lezen die mensen hebben en te luisteren naar mensen hun visie. :D


Pocca_Locca schreef:
Als er een vaccin tegen dit virus op de markt zou komen, binnenkort, hoe staan jullie daar tegenover? ( voor degene die vinden dat een dodelijke pandemie wel goed zou zijn voor het ecologische evenwicht )



Ik geloof niet dat een vaccin er snel komt (in de zin dat het er binnen nu en een paar weken is), het proces van het maken van een vaccin en deze in de mens mogen gebruiken duurt erg lang, laat staan als het vaccin buiten de EU wordt gemaakt. Normaal gesproken moet het ex vivo worden getest (in cellijnen) dan in vivo (vaak een muismodel), dan in clinical trials (in de mens) met vaak fase 1, 2 en 3 (alles moet gevalideerd worden). Vaak om dit rond te krijgen en het op de markt te brengen hebben we het wel over maanden tot misschien jaren om na te gaan of het ‘veilig’ is. Wellicht als dit echt een pandemie is, dat ze stappen mogen overslaan en het misschien als ‘trial’ uit mogen proberen. Ze zeggen wel eens ‘nood breekt wet’ en de kans is dat soms bijwerkingen en gevolgen pas later worden opgemerkt, door te weinig research onderzoek. Nu weet ik niet hoe het zit met vaccins tegen andere Coronavirussen en hoe die geproduceerd worden en hoe snel dit in het verleden is gegaan

Mocht er wel een vaccin komen, ben ik niet tegen een vaccin. Als er mensen mee geholpen worden dan is dat mooi.


Ik ben blij dat er nog mensen zijn die een zinnige bijdrage aan dit topic kunnen toevoegen.
Hoe groot schat jij vanuit jouw vakgebied de kans dat dit uitloopt op een ernstige pandemie?

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:25

Pocca_Locca schreef:
@KimD interessant. Jij ziet het dus als een soort wedstrijd tussen de natuur en de mens. Daar zit wat in. Kijk maar naar de resistente ziekenhuisbacteriën. Veroorzaakt door de ( verkeerd of te veel gebruikte ) antibiotica. Misschien gebeurd dat ook wel met virussen. Dat er straks geen enkel vaccin meer werkzaam is omdat het steeds achter de feiten aanhollen is.

@Jadeleigh, interessant, je bent viroloog/ epidemioloog?


Niet als een wedstrijd, meer wie de langste adem heeft.

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:26

Pocca_Locca schreef:
@KimD interessant. Jij ziet het dus als een soort wedstrijd tussen de natuur en de mens. Daar zit wat in. Kijk maar naar de resistente ziekenhuisbacteriën. Veroorzaakt door de ( verkeerd of te veel gebruikte ) antibiotica. Misschien gebeurd dat ook wel met virussen. Dat er straks geen enkel vaccin meer werkzaam is omdat het steeds achter de feiten aanhollen is.

@Jadeleigh, interessant, je bent viroloog/ epidemioloog?


Ik ben op dit moment moleculair analist, en heb gewerkt aan meerdere virus en epidemiologische projecten. Wil uiteindelijk wel viroloog worden :j

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:34

Heb niet alles gelezen en valt zo in dit topic.
Ik hou mij wel op de hoogte van de ontwikkelingen van het Corona virus en de situatie in China.
Als dit virus na jaren weer op pijl is volgt er weer een ander met zoveel mensen op de aarde nu moet de aarde zelf wel ingrijpen.
Er zijn nu veel te veel mensen en het aantal groeit elke dag nog 5 geboren tegen 2 die overlijden per minuut.

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:36

Loretta schreef:
Ik ben blij dat er nog mensen zijn die een zinnige bijdrage aan dit topic kunnen toevoegen.
Hoe groot schat jij vanuit jouw vakgebied de kans dat dit uitloopt op een ernstige pandemie?


Bedankt, ik vind het zelf een fascinerend onderwerp! In mijn optiek denk ik dat de kans erin zit dat het een pandemie zal worden. Virus verspreidt zich erg snel en ik geloof dat er meer geïnfecteerden zijn dan de Chinese autoriteiten vrij geven... maar dat is weer speculeren.. helaas heb ik te weinig kennis over Coronavirussen om daar verder uitspraken over te kunnen doen. Ik heb mij vooral verdiept tijdens de projecten in viral transport (adeno- en retrovirussen), Chikungunya en bacteriofagen...

Suzanne F.

Berichten: 49662
Geregistreerd: 03-03-01

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:45

Nou een virus wat de halve mensheid uitroeit vind ik wel een beetje te ver gaan. Maar zoals in het boek een virus wat 1 op de zoveel mensen onvruchtbaar maakt lijkt me prima. Laat maar los.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:47

Suzanne F. schreef:
Nou een virus wat de halve mensheid uitroeit vind ik wel een beetje te ver gaan. Maar zoals in het boek een virus wat 1 op de zoveel mensen onvruchtbaar maakt lijkt me prima. Laat maar los.


The Handmaid's Tale? :P

Suzanne F.

Berichten: 49662
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:48

Cayenne schreef:
Suzanne F. schreef:
Nou een virus wat de halve mensheid uitroeit vind ik wel een beetje te ver gaan. Maar zoals in het boek een virus wat 1 op de zoveel mensen onvruchtbaar maakt lijkt me prima. Laat maar los.


The Handmaid's Tale? :P


Nee, Inferno van Dan Brown.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:55

Pocca_Locca schreef:
Als er een vaccin tegen dit virus op de markt zou komen, binnenkort, hoe staan jullie daar tegenover? ( voor degene die vinden dat een dodelijke pandemie wel goed zou zijn voor het ecologische evenwicht )

Vaccineren, want hoewel een flinke bevolkingsreductie zeker de leefbaarheid van de aarde en daarmee het menselijk habitat ten goede zou komen, slingert er teveel rotzooi rond aan chemische fabrieken, kerncentrales, etc. Het ontploffen of andersinds in het milieu terecht komen van al dat spul zal de situatie voor noch dieren, noch overgebleven mensen ten goede komen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:55

Een familielid van me woont in Parijs, waar 2 gevallen bekend zijn en behoorlijk wat Chinezen wonen.
Daar lopen mensen over straat en in de metro met mondkapjes. In de stad zelf is er niet meer aan te komen, overal uitverkocht.

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:01

Loretta schreef:
Palmera schreef:
Ik vind het prima hoor. We zijn sowieso al met wat teveel op de wereld, we maken alles stuk, alles moet wijken voor ons.
En laten we eerlijk zijn (en hierna duik ik even onder :+ ) die chinezen spannen wel zo'n beetje de kroon waar het alles tot de laatste toe uitroeien betreft, bij voorkeur na ernstige mishandeling, dus het verbaast me gewoon niet.


doet me een beetje denken aan streng religieuze mensen.

Het is een straf van GOD!

Zo mag jij het best zien hoor, als je in god gelooft.

Ik zie het anders: zolang je nog levende dieren aan stukken snijdt en zonder dat je hygiënische voorschriften überhaupt kent, ze desnoods gelijk in je mond stopt, of lekker een week lang in die markthal laat liggen: dan verbaasd het mij inderdaad niet dat er juist daar wat opduikt.

Heb je geen god voor nodig, maar gewoon hun eigen onhygienische en regelmatig walgelijke manier van werken.