Maximum leeftijd voor kindje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Maximum leeftijd voor kindje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:00

Anoeska, dat is inderdaad een punt. En je hoort toch wel steeds meer dat mensen neigen naar meer regels.

Ik zei vroeger al; we moeten overal een diploma voor halen of een examen doen, maar kinderen krijgen mag iedereen. ( en dieren kopen....)
Maar het is echt wel een probleem dat dit in eigen handen ligt, want er gaan ontzettend veel mis.

Een perfecte wereld ga je nooit krijgen, maar meer en betere voorlichting van jongs af aan zou kunnen bijdragen aan bewustere keuzes.

Kunstmatig ingrijpen om na de overgang nog kinderen te kunnen krijgen gaat mij te ver, maar dat is dus persoonlijk. We kunnen daar wel degelijk iets aan doen, want als het gewoon niet mag, gebeurt het niet.

Over geslacht keuze valt men ook, terwijl de handicap van mijn broer bijv alleen bij jongens voorkomt. Nu heb ik een gezonde zoon, dus mazzel op dat vlak.
En het neemt natuurlijk nooit weg dat je met een meisje ook nog allerlei handicaps had kunnen krijgen.

Maar ergens grenzen stellen zou echt wel goed zijn. Ik denk zelfs ook voor degene die kinderen willen. Want als het gewoon niet kan, moet je je erbij neerleggen. Dat weten lijkt mij beter dan eeuwig hoop houden.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:30

Nee dit bepaald elke moeder en vader voor zich zelf we leven in een vrij land.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:53

Ik was 41 toen ik ben bevallen van de tweede wel problemen tijdens zwangerschap dochter ruim 6 weken te vroeg geboren

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:57

Los van of je wel of niet gezond bent vind ik een kindje nemen op je 60ste echt onverantwoord. Een kindje heeft zorg en aandacht nodig en wanneer jij 70 bent is je kindje pas 10. Feit is gewoon dat je vanaf je 60ste aftakelt.

Daarnaast vind ik het sneu voor een kind om met 10 jaar een al 70 jarige moeder te hebben. Dat is helemaal niet gezond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:04

Ik vind "liever een 60 jarige moeder met een baby dan een drugsverslaafd koppel van 20" altijd zo'n domme kulredenering. We moeten het allebei niet willen. Als 20 jarige drugsverslaafde koppels je morele standaard voor ouderschap zijn moet je je misschien even achter de oren gaan krabben :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:09

Na eind 40 of de overgang (waarop er nog via de natuurlijk weg babies geboren kunnen worden) nog kunstmatig babies gaan maken vind ik ook erg ver gaan.

Maar voor een ander beslissen vind ik ook wel heel erg ver gaan, dat zijn imo zaken waar we héél erg mee op moeten passen. Het is altijd makkelijk praten als het over anderen gaat die iets niet zouden mogen, maar wacht maar tot het jezelf raakt...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:32

sporten schreef:
Nee dit bepaald elke moeder en vader voor zich zelf we leven in een vrij land.

Dat is deels waar. We mogen dat ( nog ) zelf beslissen en we leven in een zogenaamd vrij land. Maar...........er zijn wel afspraken en regels waar we ons aan moeten houden.

Er gaat veel mis en dat komt deels door de vrijheid die mensen hebben, waar ze niet mee om kunnen gaan.
We kunnen wel met zijn allen zeggen; er zijn geen regels voor, maar net als met dieren houden, is die vrijheid beperkt als je er niet mee om kan gaan. Maatregelen en straffen zijn nog veel te mild, maar dat kan over 10jr zomaar anders zijn als het normaal gaat worden om kunstmatig op hoge leeftijd kinderen te krijgen bijv.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:35

pmarena schreef:
Na eind 40 of de overgang (waarop er nog via de natuurlijk weg babies geboren kunnen worden) nog kunstmatig babies gaan maken vind ik ook erg ver gaan.

Maar voor een ander beslissen vind ik ook wel heel erg ver gaan, dat zijn imo zaken waar we héél erg mee op moeten passen. Het is altijd makkelijk praten als het over anderen gaat die iets niet zouden mogen, maar wacht maar tot het jezelf raakt...

Tja, maar dat is ook gewenning. Nu zijn we die keuzevrijheid gewend. Als je daar aan gaat zitten, krijg je altijd protest en weerstand.
Maar de slechte verpesten het altijd en overal voor de goeie. Als het ook veel positiefs oplevert snappen mensen toch vaak wel waar het vandaan komt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:51

Ik hoop gewoon dat er mensen zijn met het gezonde verstand om niet nog zwanger te worden op je 60ste. Dat is gewoon absurd en zelfs een beetje ziekelijk vind ik.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:56

Mensen die hier zeggen dat je niet 'kunstmatig' zwanger mag worden, omdat het natuurlijk is. Zullen we ook maar stoppen met orgaantransplantaties en chemo, want dat is toch ook ook alleen leven rekken terwijl de natuur dat niet heeft bedoeld?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:07

Mazida schreef:
Mensen die hier zeggen dat je niet 'kunstmatig' zwanger mag worden, omdat het natuurlijk is. Zullen we ook maar stoppen met orgaantransplantaties en chemo, want dat is toch ook ook alleen leven rekken terwijl de natuur dat niet heeft bedoeld?

Dat zijn wel losse dingen.

Er is niks natuurlijks aan medicijnen, dus dan moet je alles maar stoppen.

Ziek zijn, vind ik echt wat anders dan na je overgang met kunstmiddelen nog kinderen willen krijgen.

En niet iedereen kiest voor chemo, om orgaan donor te worden of te ontvangen en leven te rekken etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:41

Nou ik denk dat dan toch de eerste logische vervolgstap is bij zo'n verbod, om ook bij mensen op vruchtbare leeftijd waarbij het niet vanzelf lukt, niet te gaan helpen. En moet je dan eens zien hoeveel mensen dan tegen gaan stribbelen, want dan raakt het ineens hunzelf...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:43

pmarena schreef:
Nou ik denk dat dan toch de eerste logische vervolgstap is bij zo'n verbod, om ook bij mensen op vruchtbare leeftijd waarbij het niet vanzelf lukt, niet te gaan helpen. En moet je dan eens zien hoeveel mensen dan tegen gaan stribbelen, want dan raakt het ineens hunzelf...

Ik denk echt dat we nu heel erg veel weerstand bieden en dat moeilijk vinden. Maar de toekomst zal er echt totaal anders uitzien en dan vinden we zaken weer normaal.

Toen mijn moeder jong was, waren er nog niet zoveel auto's op straat en waren max snelheid, gordel etc nog niet ter sprake. Mensen kunnen gewoon niet met die vrijheid omgaan, dus komen er regels.

Toen ik vroeger dus riep dat je voor alles examen moest doen, behalve kinderen krijgen en dieren aanschaffen, werd iedereen boos. Nu hoor je het overal opduiken en denkt men toch dat het verstandiger is om iets te doen.
Imo kan dat ook betere voorlichting zijn. Op school leer je veel, behalve over oudersschap, relaties, etc. Dat zou je thuis moeten mee krijgen, maar dat gebeurt niet. Het is een vicieuze cirkel als mensen dat niet meer mee krijgen thuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:51

Ik vind een behoorlijk verschil zitten tussen regeltjes, en serieus ingrijpen in iemands levensbepalende keuzes. Gordel verplichten en dat soort maatregelen is wat mij betreft dikke prima. Een ongezonde levensstijl ontmoedigen, gezond eten & sporten aanmoedigen enzo: ook dikke prima. Bewustere keuzes maken: idem.

Maar voor mensen gaan bepalen of zij wel of geen kinderen mogen, wat voor medische ingrepen zij wel of niet mogen / moeten ondergaan...dat vind ik heel, héél ver gaan. TE ver.

Superpony het klinkt alsof jij het wel goed zou vinden als iemand van 60 geen kind meer zou mogen krijgen? Of vat ik dat verkeerd op? :) Ik denk dan: ik vind het ook geen top idee inderdaad om op die leeftijd nog aan een baby te beginnen. Maar dat is nogal makkelijk beslissen voor een ander, ik zit zelf niet in die situatie en jij ook niet. Lekker makkelijk als wij dat dan even gaan bepalen voor iemand die wèl in die situatie zit en er misschien toch wel heel bewust voor kiest.

Als ik dan lees wat je over jezelf vertelt. Broer met handicap, en dat je zegt dat je mazzel hebt dat jouw zoon dat niet heeft. Daar zou ook wel iemand iets over kunnen vinden. Stel dat er bepaald wordt dat men het onverstandig vindt dat jij een kind krijgt, want jouw broer heeft iets. En men verbiedt jou om kinderen te krijgen want ze vinden het risico te groot. Dan vind je dat denk ik ook niet tof toch...?

Net zoals menigeen die hulp nodig had om zwanger te worden, het niet tof vindt als mensen roepen: de natuur besloot niet voor niets dat je beter geen kinderen kon krijgen. Dat soort uitspraken is gewoon bikkelhard....

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:15

Idd, zo denk ik er net over!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:20

germie schreef:
Als je zelf betaalt en fit bent, waarom niet?

Wat is fit zijn? Als je niet op een natuurlijke manier zwanger kan worden is dat eigenlijk al een teken dat er 'iets' niet klopt. Maar wat is dat iets? En wat is dan de definitie van 'fit zijn'?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:19

pmarena schreef:
Ik vind een behoorlijk verschil zitten tussen regeltjes, en serieus ingrijpen in iemands levensbepalende keuzes. Gordel verplichten en dat soort maatregelen is wat mij betreft dikke prima. Een ongezonde levensstijl ontmoedigen, gezond eten & sporten aanmoedigen enzo: ook dikke prima. Bewustere keuzes maken: idem.

Maar voor mensen gaan bepalen of zij wel of geen kinderen mogen, wat voor medische ingrepen zij wel of niet mogen / moeten ondergaan...dat vind ik heel, héél ver gaan. TE ver.

Superpony het klinkt alsof jij het wel goed zou vinden als iemand van 60 geen kind meer zou mogen krijgen? Of vat ik dat verkeerd op? :) Ik denk dan: ik vind het ook geen top idee inderdaad om op die leeftijd nog aan een baby te beginnen. Maar dat is nogal makkelijk beslissen voor een ander, ik zit zelf niet in die situatie en jij ook niet. Lekker makkelijk als wij dat dan even gaan bepalen voor iemand die wèl in die situatie zit en er misschien toch wel heel bewust voor kiest.

Als ik dan lees wat je over jezelf vertelt. Broer met handicap, en dat je zegt dat je mazzel hebt dat jouw zoon dat niet heeft. Daar zou ook wel iemand iets over kunnen vinden. Stel dat er bepaald wordt dat men het onverstandig vindt dat jij een kind krijgt, want jouw broer heeft iets. En men verbiedt jou om kinderen te krijgen want ze vinden het risico te groot. Dan vind je dat denk ik ook niet tof toch...?

Net zoals menigeen die hulp nodig had om zwanger te worden, het niet tof vindt als mensen roepen: de natuur besloot niet voor niets dat je beter geen kinderen kon krijgen. Dat soort uitspraken is gewoon bikkelhard....

Maar we zijn gewend dat we mogen beslissen. Er zijn heel veel problemen waar mensen echt geen kinderen hadden moeten krijgen. Dat is wel degelijk een maatschappelijk probleem.
Als je zelf kinderen hebt en jouw kind zit bij kinderen in de klas uit dergelijke probleem gezinnen bijv, heeft dat echt wel effect.
Net zoals later rondhangende jongeren die veel rottigheid uithalen en daarna......

Niet iedereen zal slechte ouders hebben, maar goed opvoeden is toch echt niet voor iedereen weggelegd.

En wat handicaps betreft. Mijn moeder hield zielsveel van mijn broer, maar zou er zelf nooit voor kiezen als die keus er was geweest. Wij hebben ons hele leven aangepast en hij is tot zijn 39e toen hij overleed altijd thuis blijven wonen en wij hebben veel aanpassingen zelf gedaan.
Maar mijn moeder weet ook dat het effect heeft op het leven van ouders en mij als zus. Ik zat daar zelf niet mee, maar andere mensen vonden dat wij teveel deden en ik en mijn gezin TE betrokken waren.

Ik ben inderdaad opgegroeid met het idee dat ik een gehandicapt kind kon krijgen. Maar dat kan dus iedereen. Het nadeel is alleen dat het vrijwel niet op te merken is tijdens een zwangerschap.
Ik weet 100% zeker dat als het mij was afgeraden om kinderen te krijgen, dat ik dat niet had gedaan.

Met mazzel dat mijn zoon niet gehandicapt is, bedoel ik dus dat hij een jongen is en toch gezond. Dat is gewoon mazzel.
Daarbij weten ze steeds meer en wisten we toen mijn broer geboren werd en ook toen mijn zoon geboren werd nog steeds niet alles.
Onze eerste zoon is overleden tijdens de zwangerschap, dus er is hele goede begeleiding geweest en jong zijn was op dat moment een voordeel. Maar daarna is het dus wel bij 1 gebleven heel bewust. Vind dat rot voor hem, maar je moet keuzes maken.

Een warm gezin is gewoon belangrijk voor een kind. Je kan wel zeggen dat een moeder van 60, 100 kan worden en een hele goede moeder kan zijn. Of als ze maar 70 wordt, liever 10 goede jaren, dan een jonge waardeloze moeder, maar zo werkt dat niet.
Juist mensen die fijne ouders hebben, missen die vreselijk. Ik kan al 23jr prima zonder mijn vader, waar mijn man al 26jr zijn vader erg mist.........

Een verbod zal te zwaar zijn, maar mensen moeten echt bewuster leren kiezen en meer leren over opvoeding. Het gaat gewoon te vaak helemaal mis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:25

Ik denk dat als bvb. iemand met 60 jaar op een hele fijne manier in het leven staat, zo fit als een hoentje is, uit een familie komt waar de vrouwen al generaties lang met hun 80e nog volop in het leven staan, ze wellicht al kinderen heeft die zelf ook al een gezin hebben en het uitvoerig besproken is en zij het kindje liefdevol op willen nemen als moeder toch ineens snel oud wordt.... ga zo nog maar even door.... wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag :)

Net zoals wanneer mensen met familiekwaaltjes zich willen voortplanten.
Of mensen waarvan de natuur duidelijk aangeeft dat voortplanten geen goed idee is.
Of waarvan de toekomstige vader / moeder een toch best gevaarlijk beroep of hobby uitoefent.
Of ontzettend vaak van huis is en dat dan niet zo leuk is voor het kind.
Of vrouwen die moeder willen worden überhaupt zonder een vaderfiguur voor het kind.
Of die er eigenlijk te weinig tijd voor hebben en hun kind de meeste dagen uitbesteden omdat ze toch een carrière nastreven.
Of die nog maar kort bij elkaar zijn.
Of al problemen in hun relatie hebben gehad.
Of niet zoveel geld hebben.
Of midden in allerlei lastige situaties zitten.
Of..... noem maar op... ik denk dat je van de meeste ouders wel wat kunt bedenken dat niet ideaal is.

Zou toch fraai zijn als wat mensen die zich moreel verheven voelen, dan maar even besluiten wie er wel of niet "mag"....

Ik vind dat je best in mag grijpen bij ècht overduidelijk schadelijke zaken, zoals wanneer je je kind echt schandalig behandeld ofzo. En dat kinderen zelf goed hulp moeten kunnen zoeken en krijgen. Maar dat voor de rest een ieders vrijheid tot het maken van eigen levenskeuzes een heel groot goed is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:32

superpony schreef:
pmarena schreef:

Maar we zijn gewend dat we mogen beslissen. Er zijn heel veel problemen waar mensen echt geen kinderen hadden moeten krijgen. Dat is wel degelijk een maatschappelijk probleem.
Als je zelf kinderen hebt en jouw kind zit bij kinderen in de klas uit dergelijke probleem gezinnen bijv, heeft dat echt wel effect.
Net zoals later rondhangende jongeren die veel rottigheid uithalen en daarna......

Niet iedereen zal slechte ouders hebben, maar goed opvoeden is toch echt niet voor iedereen weggelegd.

Maar als je zelf niet mag beslissen wel of niet kinderen te hebben, wie gaat dat dan in jouw plaats beslissen?
En op basis waarvan? Moeten kandidaat-ouders dan een IQ test afleggen? EQ? Medische keuring? Psychologische test? Loonfiche laten zien? Moeten kandidaat-ouders mooi zijn?
Zoiets lijkt me een stap naar een hele akelige maatschappij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:30

Dat is puur omdat we dit nu zo gewend zijn. Mensen bieden altijd weerstand als iets moet veranderen.

Je kan het nogmaals niet verbieden, maar als je goed nadenkt, moet je vrijwel overal les voor nemen en examen doen. Iets belangrijks als een kind krijgen mag altijd, iedereen zomaar......

En ja, dan zou het zo kunnen zijn dat het mensen sterk wordt afgeraden.

Pmarena, je mag dus ingrijpen als iemand zijn kind slecht behandeld? Maar dan is dat dus al gebeurt. En op grote schaal weet men dat niet eens en wordt er helemaal niks gedaan. Feit is dat daardoor heel veel kinderen, jongeren, maar ook volwassenen met ernstige problemen rondlopen.

Als ouderschap iets serieuzer genomen zou worden, het besef van een kind krijgen groter wordt, ben je sowieso al een stap verder.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:46

Goh, als men dat wilt doen moet men dat voor iedere toekomstige ouder doen, niet alleen voor mensen die medische hulp nodig hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:56

Mijn tante was 47 toen ze per ongeluk de laatste kreeg. Haar man was toen net over de 50
Ze hadden toen al zoons van tegen de 20
Kan me nog goed herinneren dat het best pittig was en iedereen een beetje aan de situatie moest wennen maar dat ze een onwijz liefdevol en vooral gezellig gezin waren. De jongens zijn ook gek met elkaar.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:59

Is het ook niet zo dat het risico bij een kindje als de vrouw wat ouder is lager ligt als het niet het eerste kind is? Is een oprechte vraag, maar ik hoor vaker dat zwangerschappen gemakkelijker worden naarmate er meer geweest zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:30

Sinne: dat sowieso :j Ik weet niet of het voor bepaalde mensen die daar veel waarde aan hechten, officieel genoeg bewezen is, maar in de praktijk is het toch wel duidelijk dat een vrouw bij een volgend kindje vaak makkelijker zwanger wordt en de bevalling ook vaak makkelijker gaat: het lichaam heeft al geoefend.

Net zoals je toch heel regelmatig hoort dat mensen bij de eerste allerlei gedoe hebben ondergaan om zwanger te worden, en als die er eenmaal is lijkt het wel alsof het lijf het licht heeft gezien ofzo en volgt er wel ineens een spontane volgende zwangerschap.

Maargoed, alsnog zullen de risico's op hogere leeftijd vast wel iets toenemen.

superpony schreef:
Pmarena, je mag dus ingrijpen als iemand zijn kind slecht behandeld? Maar dan is dat dus al gebeurt. En op grote schaal weet men dat niet eens en wordt er helemaal niks gedaan. Feit is dat daardoor heel veel kinderen, jongeren, maar ook volwassenen met ernstige problemen rondlopen.

Ingrijpen voordat je je kind slecht behandeld lijkt me nogal lastig? Dat ze je kind weg komen halen waar niks mee aan de hand is, want "ze" denken dat je het wel eens slecht zou kunnen gaan behandelen....fraaie wereld krijg je dan :oo

Citaat:
Als ouderschap iets serieuzer genomen zou worden, het besef van een kind krijgen groter wordt, ben je sowieso al een stap verder.

Dat zou mooi zijn, wat meer eerlijke voorlichting en wat meer besef van de verantwoordelijkheid en wat het nu precies voor impact heeft en voor verzorging nodig heeft, zo'n kind. Maar om dat te gaan verplichten dat valt nog niet mee.

Het lijkt me niet haalbaar om te zeggen dat je pas kinderen mag krijgen als je examen zus-of-zo haalt.

Zou je dan iedereen met 12 jaar chemisch onvruchtbaar willen maken ofzo, en dat pas ongedaan maken als ze het examen gehaald hebben...? Het lijkt me nogal een lastig iets om uit te voeren als we zoiets als maatschappij al zouden willen :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:22

Interessant topic, niet alles gelezen maar kan ik concluderen dat de gemiddelde Bokker binnen dit topic zegt midden/eind 30 voor de vrouw en ong. 5 jaar ouder voor de man?