Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sporten schreef:Nee dit bepaald elke moeder en vader voor zich zelf we leven in een vrij land.
pmarena schreef:Na eind 40 of de overgang (waarop er nog via de natuurlijk weg babies geboren kunnen worden) nog kunstmatig babies gaan maken vind ik ook erg ver gaan.
Maar voor een ander beslissen vind ik ook wel heel erg ver gaan, dat zijn imo zaken waar we héél erg mee op moeten passen. Het is altijd makkelijk praten als het over anderen gaat die iets niet zouden mogen, maar wacht maar tot het jezelf raakt...
Mazida schreef:Mensen die hier zeggen dat je niet 'kunstmatig' zwanger mag worden, omdat het natuurlijk is. Zullen we ook maar stoppen met orgaantransplantaties en chemo, want dat is toch ook ook alleen leven rekken terwijl de natuur dat niet heeft bedoeld?
pmarena schreef:Nou ik denk dat dan toch de eerste logische vervolgstap is bij zo'n verbod, om ook bij mensen op vruchtbare leeftijd waarbij het niet vanzelf lukt, niet te gaan helpen. En moet je dan eens zien hoeveel mensen dan tegen gaan stribbelen, want dan raakt het ineens hunzelf...
pmarena schreef:Ik vind een behoorlijk verschil zitten tussen regeltjes, en serieus ingrijpen in iemands levensbepalende keuzes. Gordel verplichten en dat soort maatregelen is wat mij betreft dikke prima. Een ongezonde levensstijl ontmoedigen, gezond eten & sporten aanmoedigen enzo: ook dikke prima. Bewustere keuzes maken: idem.
Maar voor mensen gaan bepalen of zij wel of geen kinderen mogen, wat voor medische ingrepen zij wel of niet mogen / moeten ondergaan...dat vind ik heel, héél ver gaan. TE ver.
Superpony het klinkt alsof jij het wel goed zou vinden als iemand van 60 geen kind meer zou mogen krijgen? Of vat ik dat verkeerd op?Ik denk dan: ik vind het ook geen top idee inderdaad om op die leeftijd nog aan een baby te beginnen. Maar dat is nogal makkelijk beslissen voor een ander, ik zit zelf niet in die situatie en jij ook niet. Lekker makkelijk als wij dat dan even gaan bepalen voor iemand die wèl in die situatie zit en er misschien toch wel heel bewust voor kiest.
Als ik dan lees wat je over jezelf vertelt. Broer met handicap, en dat je zegt dat je mazzel hebt dat jouw zoon dat niet heeft. Daar zou ook wel iemand iets over kunnen vinden. Stel dat er bepaald wordt dat men het onverstandig vindt dat jij een kind krijgt, want jouw broer heeft iets. En men verbiedt jou om kinderen te krijgen want ze vinden het risico te groot. Dan vind je dat denk ik ook niet tof toch...?
Net zoals menigeen die hulp nodig had om zwanger te worden, het niet tof vindt als mensen roepen: de natuur besloot niet voor niets dat je beter geen kinderen kon krijgen. Dat soort uitspraken is gewoon bikkelhard....
superpony schreef:pmarena schreef:Ik vind een behoorlijk verschil zitten tussen regeltjes, en serieus ingrijpen in iemands levensbepalende keuzes. Gordel verplichten en dat soort maatregelen is wat mij betreft dikke prima. Een ongezonde levensstijl ontmoedigen, gezond eten & sporten aanmoedigen enzo: ook dikke prima. Bewustere keuzes maken: idem.
Maar voor mensen gaan bepalen of zij wel of geen kinderen mogen, wat voor medische ingrepen zij wel of niet mogen / moeten ondergaan...dat vind ik heel, héél ver gaan. TE ver.
Superpony het klinkt alsof jij het wel goed zou vinden als iemand van 60 geen kind meer zou mogen krijgen? Of vat ik dat verkeerd op?Ik denk dan: ik vind het ook geen top idee inderdaad om op die leeftijd nog aan een baby te beginnen. Maar dat is nogal makkelijk beslissen voor een ander, ik zit zelf niet in die situatie en jij ook niet. Lekker makkelijk als wij dat dan even gaan bepalen voor iemand die wèl in die situatie zit en er misschien toch wel heel bewust voor kiest.
Als ik dan lees wat je over jezelf vertelt. Broer met handicap, en dat je zegt dat je mazzel hebt dat jouw zoon dat niet heeft. Daar zou ook wel iemand iets over kunnen vinden. Stel dat er bepaald wordt dat men het onverstandig vindt dat jij een kind krijgt, want jouw broer heeft iets. En men verbiedt jou om kinderen te krijgen want ze vinden het risico te groot. Dan vind je dat denk ik ook niet tof toch...?
Net zoals menigeen die hulp nodig had om zwanger te worden, het niet tof vindt als mensen roepen: de natuur besloot niet voor niets dat je beter geen kinderen kon krijgen. Dat soort uitspraken is gewoon bikkelhard....
Maar we zijn gewend dat we mogen beslissen. Er zijn heel veel problemen waar mensen echt geen kinderen hadden moeten krijgen. Dat is wel degelijk een maatschappelijk probleem.
Als je zelf kinderen hebt en jouw kind zit bij kinderen in de klas uit dergelijke probleem gezinnen bijv, heeft dat echt wel effect.
Net zoals later rondhangende jongeren die veel rottigheid uithalen en daarna......
Niet iedereen zal slechte ouders hebben, maar goed opvoeden is toch echt niet voor iedereen weggelegd.
superpony schreef:Pmarena, je mag dus ingrijpen als iemand zijn kind slecht behandeld? Maar dan is dat dus al gebeurt. En op grote schaal weet men dat niet eens en wordt er helemaal niks gedaan. Feit is dat daardoor heel veel kinderen, jongeren, maar ook volwassenen met ernstige problemen rondlopen.
Citaat:Als ouderschap iets serieuzer genomen zou worden, het besef van een kind krijgen groter wordt, ben je sowieso al een stap verder.