anjali schreef:Ik heb gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden (Joodse) mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.
Want nonnen hebben geen seks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Qimm schreef:anjali schreef:Ik heb gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden (Joodse) mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.
Want nonnen hebben geen seks
Winged schreef:Ik verbaas mij er trouwens wel over dat het onderzoek voor mannen er eigenlijk niet is mbt teelbal - en prostaatkanker.
Ik ben er zelf blij omdat er controle is voor vrouwen, borstkanker mag van mij ook al veel vroeger.
Tigress: een uitnodiging krijg je wanneer je 30 wordt. Ik heb zelf een extreme bloedangst (ik val al flauw bij medische verhalen, laat staan dat ik dingen 'zie') en heb daar een therapie voor gevolgd. Ik val nog steeds flauw, maar de 'angst' is te handelen. Ik heb wel voor de controle aangegeven dat ik angsten heb en de assistente heeft daar ook rekening mee gehouden. Dus echt al bij het maken van de afspraak aangeven hoe en wat, dan kunnen ze er bij de praktijk ook rekening mee houden. Fijner voor iedereen.
(de controle zelf viel mij ontzettend mee)
bigone schreef:De thuistest is gratis, bevolkingsonderzoek ook maar ga je zonder klachten naar de huisarts voor een uitstrijkje is dit voor eigen risico en mocht je doorgestuurd worden dan is dat ook voor je eigen risico. In Nederland dan, België weet ik niet.
_San87_"
[quote="CalipsoLover schreef:Qimm schreef:Je kunt je toch onmogelijk jaarlijks laten onderzoeken op iedere mogelijke aandoening. Ik ga graag naar de BVO's en wanneer ik klachten heb ga ik naar mijn huisarts.
Ik laat toch gewoon ieder jaar een uitstrijkje maken, echo, en een SOA-test. Is toch helemaal niet zo moeilijk?
Seltje schreef:Gelukkig hebben wij daar in België gewoon terugbetalingen voor, geen gedoe met eigen risico en dergelijke.
Ik laat jaarlijks een rondje bloed trekken ter controle, uitstrijkje, borsten en een hersenscan controleren (wegens verhoogd risico familiaal), als ik even optel kost me dat op het einde van het jaar ongeveer €20. (Kosten voor de ziekteverzekering niet meegerekend)
pien_2010 schreef:De quote mislukt, maar ik googelde nonnen en baarmoederehalskanker en kwam uit bij een artikel al uit 2007 van de volkskrant waarin dit als een hardnekkig fabeltje werd geduid dat nonnen deze ziekte niet kunnen krijgen.
Barney1978 schreef:Het is heel belangrijk om te gaan. Vanaf mijn dertigste gegaan, nu met 40 jaar werd er HPV geconstateerd. Zes mnd daarna weer een uitstrijkje, toen had ik ineens licht afwijkende cellen en kreeg ik een biopt. Uit het biopt twee weken daarna had ik ineens matig en ernstig afwijkende cellen. Na de Lis behandeling kreeg ik twee weken daarna te horen dat ik baarmoederhalskanker had. Direct doorgestuurd naar het Erasmus MC. Daar onderzoeken gehad en na een maand lag ik een dag lang onder narcose voor de Wertheim operatie. Dit is 24 juli dit jaar gebeurd.
Mijn leven is niet meer zoals het was, de ingreep is groot en heftig. Godzijdank is de kanker weg maar ben wel 49 klieren, steunweefsel, baarmoeder en baarmoederhals, eileiders en stukje vagina kwijt.
Ik zit nog in herstel, dit gaat nog een tijdje in beslag nemen. Lichamelijk maar ook geestelijk. Zonder uitstrijkje had ik het nooit geweten maar dat ik in een half jaar de uitslag kanker kreeg dat is nog steeds niet te bevatten.
Barney1978 schreef:Het is heel belangrijk om te gaan. Vanaf mijn dertigste gegaan, nu met 40 jaar werd er HPV geconstateerd. Ik ben gewoon getrouwd, nooit gekke dingen gedaan of vreemd gegaan. Zes mnd daarna weer een uitstrijkje, toen had ik ineens licht afwijkende cellen en kreeg ik een biopt. Uit het biopt twee weken daarna had ik ineens matig en ernstig afwijkende cellen. Na de Lis behandeling kreeg ik twee weken daarna te horen dat ik baarmoederhalskanker had. Direct doorgestuurd naar het Erasmus MC. Daar onderzoeken gehad en na een maand lag ik een dag lang onder narcose voor de Wertheim operatie. Dit is 24 juli dit jaar gebeurd.
Mijn leven is niet meer zoals het was, de ingreep is groot en heftig. Godzijdank is de kanker weg maar ben wel 49 klieren, steunweefsel, baarmoeder en baarmoederhals, eileiders en stukje vagina kwijt.
Ik zit nog in herstel, dit gaat nog een tijdje in beslag nemen. Lichamelijk maar ook geestelijk. Zonder uitstrijkje had ik het nooit geweten maar dat ik in een half jaar de uitslag kanker kreeg dat is nog steeds niet te bevatten.
Barney1978 schreef:Het is heel belangrijk om te gaan. Vanaf mijn dertigste gegaan, nu met 40 jaar werd er HPV geconstateerd. Ik ben gewoon getrouwd, nooit gekke dingen gedaan of vreemd gegaan. Zes mnd daarna weer een uitstrijkje, toen had ik ineens licht afwijkende cellen en kreeg ik een biopt. Uit het biopt twee weken daarna had ik ineens matig en ernstig afwijkende cellen. Na de Lis behandeling kreeg ik twee weken daarna te horen dat ik baarmoederhalskanker had. Direct doorgestuurd naar het Erasmus MC. Daar onderzoeken gehad en na een maand lag ik een dag lang onder narcose voor de Wertheim operatie. Dit is 24 juli dit jaar gebeurd.
Seltje schreef:Maar er kunnen ook andere, niet HPV gerelateerde kankers ontstaan ter hoogte van je baarmoeder en alles daarrond. Geen seks verlaagt de kans op HPV enorm, maar andere kankers hebben niets, met seks te maken, dat is pure pech. Ok, die kans is kleiner, maar is er eveneens.
Dus nee, dat vind ik geen reden om niet te testen.
Trauma en vaginisme en dergelijke kan ik snappen dat testen een stuk moeilijker is, maar ik zie echt geen andere rede om geen uitstrijkje te laten nemen.
Suzanne F. schreef:Bellatrix schreef:De assistente van de huisarts vertelde mij dat als je geen seks hebt je het ook niet persé hoeft te laten checken.
Mooi, dan hoef ik dus niet.
Niet? Ik dacht dat dat er niets mee te maken had? Alleen maagden hoeven niet begreep ik. Maar als je ooit eens seks hebt gehad loop je toch een risico.