Het belang van uitstrijkjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:16

anjali schreef:
Ik heb gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden (Joodse) mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.

Want nonnen hebben geen seks :')

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:18

Qimm schreef:
anjali schreef:
Ik heb gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden (Joodse) mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.

Want nonnen hebben geen seks :')

En van besneden Moslims kan je het dus wel krijgen... Grapje natuurlijk. Anjali, je verbaasd me wel vaker met je uitspraken, maar deze klopt echt niet.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:19

Winged schreef:
Ik verbaas mij er trouwens wel over dat het onderzoek voor mannen er eigenlijk niet is mbt teelbal - en prostaatkanker.

Ik ben er zelf blij omdat er controle is voor vrouwen, borstkanker mag van mij ook al veel vroeger.

Tigress: een uitnodiging krijg je wanneer je 30 wordt. Ik heb zelf een extreme bloedangst (ik val al flauw bij medische verhalen, laat staan dat ik dingen 'zie') en heb daar een therapie voor gevolgd. Ik val nog steeds flauw, maar de 'angst' is te handelen. Ik heb wel voor de controle aangegeven dat ik angsten heb en de assistente heeft daar ook rekening mee gehouden. Dus echt al bij het maken van de afspraak aangeven hoe en wat, dan kunnen ze er bij de praktijk ook rekening mee houden. Fijner voor iedereen.

(de controle zelf viel mij ontzettend mee)

Aangezien er bij mij nog niet eens iets ter grootte van een pink in past, gaat dat nog moeilijk worden.
Heb er al voor in therapie gezeten, zonder succes helaas -O-

Winged

Re: Het belang van uitstrijkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:20

ai dat is spijtig te horen. Misschien is een zelftest dan nog een optie. En anders dan maar niet.. Met moeite een controle laten doen heeft geen fijn effect en verhoogt de drempel misschien alleen nog maar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:22

bigone schreef:
De thuistest is gratis, bevolkingsonderzoek ook maar ga je zonder klachten naar de huisarts voor een uitstrijkje is dit voor eigen risico en mocht je doorgestuurd worden dan is dat ook voor je eigen risico. In Nederland dan, België weet ik niet.

Thuistest is alleen gratis als het naar aanleiding van de oproep voor het bevolkingsonderzoek wordt aangevraagd.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:32

Bellatrix schreef:
De assistente van de huisarts vertelde mij dat als je geen seks hebt je het ook niet persé hoeft te laten checken.

Mooi, dan hoef ik dus niet. :')

Daarom ga ik dus ook niet :')

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:35

_San87_"
[quote="CalipsoLover schreef:
Qimm schreef:
Je kunt je toch onmogelijk jaarlijks laten onderzoeken op iedere mogelijke aandoening. Ik ga graag naar de BVO's en wanneer ik klachten heb ga ik naar mijn huisarts.

Ik laat toch gewoon ieder jaar een uitstrijkje maken, echo, en een SOA-test. Is toch helemaal niet zo moeilijk?

Ik kan het niet betalen om dat ieder jaar te moeten doen. Dat kost me jaarlijks mijn eigen risico bovenop de maandelijkse verzekeringskosten.[/quote
Gelukkig hebben wij daar in België gewoon terugbetalingen voor, geen gedoe met eigen risico en dergelijke.
Ik laat jaarlijks een rondje bloed trekken ter controle, uitstrijkje, borsten en een hersenscan controleren (wegens verhoogd risico familiaal), als ik even optel kost me dat op het einde van het jaar ongeveer €20. (Kosten voor de ziekteverzekering niet meegerekend)

Edit:quotes... zucht {:)-:(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:38

Seltje schreef:
Gelukkig hebben wij daar in België gewoon terugbetalingen voor, geen gedoe met eigen risico en dergelijke.
Ik laat jaarlijks een rondje bloed trekken ter controle, uitstrijkje, borsten en een hersenscan controleren (wegens verhoogd risico familiaal), als ik even optel kost me dat op het einde van het jaar ongeveer €20. (Kosten voor de ziekteverzekering niet meegerekend)

Dat is een heel ander bedrag. In Nederland ben je daar minimaal 385 euro voor kwijt, naast je maandelijkse verzekering.

Overigens heb ik ook toen ik in België woonde niet jaarlijks laten controleren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:42

De quote mislukt, maar ik googelde nonnen en baarmoederehalskanker en kwam uit bij een artikel al uit 2007 van de volkskrant waarin dit als een hardnekkig fabeltje werd geduid dat nonnen deze ziekte niet kunnen krijgen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:50

ik vind het heel belangrijk wel te gaan! Goed dat dit wordt gedeeld :) ik heb door vage klachten 2 jaar geleden een uitstrijkje gehad, hoog risico hpv en pap2. Zonder dat ik gekke dingen heb gehad/gedaan ;). Gelukkig was het kijk onderzoek goed, maar moet nu elk half jaar tot de hpv weg is. Ondanks dat het wel wat onrust geeft is er geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt over te slaan. Deze zomer een lezing gehad van een jonge vrouw met baarmoedehalskanker en die hel wil je never nooit door moeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:51

pien_2010 schreef:
De quote mislukt, maar ik googelde nonnen en baarmoederehalskanker en kwam uit bij een artikel al uit 2007 van de volkskrant waarin dit als een hardnekkig fabeltje werd geduid dat nonnen deze ziekte niet kunnen krijgen.

Maar als je er vanuit gaat dat nonnen allen nog maagd zijn dan klopt het al meer. De kans is niet 0 maar wel heel erg klein als je maagd bent.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:55

Maar er kunnen ook andere, niet HPV gerelateerde kankers ontstaan ter hoogte van je baarmoeder en alles daarrond. Geen seks verlaagt de kans op HPV enorm, maar andere kankers hebben niets, met seks te maken, dat is pure pech. Ok, die kans is kleiner, maar is er eveneens.
Dus nee, dat vind ik geen reden om niet te testen.

Trauma en vaginisme en dergelijke kan ik snappen dat testen een stuk moeilijker is, maar ik zie echt geen andere rede om geen uitstrijkje te laten nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:58

Wat wel een goede relativering is, dat baarmoederhalskanker niet zo heel veel voorkomt. Er zijn kankers die veel moeilijker op te sporen zijn die veel meer vrouwen treffen jaarlijks. Alleen, en daarom is dat onderzoek er, deze vorm van kanker is eigenlijk heel gemakkelijk op te sporen en zeer gemakkelijk te genezen. Daarom wordt dit gedaan.
Borstkanker komt dan al veel meer voor. Daarvoor is het bevolkingsonderzoek toch wel heel erg belangrijk, temeer daar het een kanker is die meer en meer chronisch wordt. Vroeger toen ik jong was stierven daar veel meer vrouwen aan als nu. Dat heeft te maken met het feit dat kanker genezen al veel verder is als toen ik jong was. Kijk naar mijn vriendin hier waar 5 jaar geleden via mammo een piep klein plekje was gevonden, dat zeer kwaadaardig is. Na behandeling wordt ze elk jaar nog steeds opgevolgd en af en toe een MRI maar is nog steeds schoon. Ik geloof dat zij wel nog tabletten slikt, waar ze weinig last van heeft. Zij heeft ook haar borst nog (met een klein deukje).
Relatief ook gemakkelijk op te sporen is darmkanker, die vaker voor komt bij oudere mensen. Vandaar dat dit onderzoek thuis om de 2 jaar wordt aangeboden aan 50+ geloof ik (of 55+? weet ik niet meer precies wanneer dat begon).

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:00

Het is heel belangrijk om te gaan. Vanaf mijn dertigste gegaan, nu met 40 jaar werd er HPV geconstateerd. Ik ben gewoon getrouwd, nooit gekke dingen gedaan of vreemd gegaan. Zes mnd daarna weer een uitstrijkje, toen had ik ineens licht afwijkende cellen en kreeg ik een biopt. Uit het biopt twee weken daarna had ik ineens matig en ernstig afwijkende cellen. Na de Lis behandeling kreeg ik twee weken daarna te horen dat ik baarmoederhalskanker had. Direct doorgestuurd naar het Erasmus MC. Daar onderzoeken gehad en na een maand lag ik een dag lang onder narcose voor de Wertheim operatie. Dit is 24 juli dit jaar gebeurd.

Mijn leven is niet meer zoals het was, de ingreep is groot en heftig. Godzijdank is de kanker weg maar ben wel 49 klieren, steunweefsel, baarmoeder en baarmoederhals, eileiders en stukje vagina kwijt.

Ik zit nog in herstel, dit gaat nog een tijdje in beslag nemen. Lichamelijk maar ook geestelijk. Zonder uitstrijkje had ik het nooit geweten maar dat ik in een half jaar de uitslag kanker kreeg dat is nog steeds niet te bevatten.
Laatst bijgewerkt door Barney1978 op 27-11-19 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:01

Barney1978 schreef:
Het is heel belangrijk om te gaan. Vanaf mijn dertigste gegaan, nu met 40 jaar werd er HPV geconstateerd. Zes mnd daarna weer een uitstrijkje, toen had ik ineens licht afwijkende cellen en kreeg ik een biopt. Uit het biopt twee weken daarna had ik ineens matig en ernstig afwijkende cellen. Na de Lis behandeling kreeg ik twee weken daarna te horen dat ik baarmoederhalskanker had. Direct doorgestuurd naar het Erasmus MC. Daar onderzoeken gehad en na een maand lag ik een dag lang onder narcose voor de Wertheim operatie. Dit is 24 juli dit jaar gebeurd.

Mijn leven is niet meer zoals het was, de ingreep is groot en heftig. Godzijdank is de kanker weg maar ben wel 49 klieren, steunweefsel, baarmoeder en baarmoederhals, eileiders en stukje vagina kwijt.

Ik zit nog in herstel, dit gaat nog een tijdje in beslag nemen. Lichamelijk maar ook geestelijk. Zonder uitstrijkje had ik het nooit geweten maar dat ik in een half jaar de uitslag kanker kreeg dat is nog steeds niet te bevatten.

Jeetje, heftig. Sterkte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:05

Jeetje Barney wat heftig meid. Knuffel! Ik heb net dit soort operatie opgezocht. Heel heftig. Fysiek zul je hier ook nog wel tijd voor nodig hebben. Ik hoop dat jij net als 2 vriendinnen van mij over een tijdje weer fris, fit en fruitig bent.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-11-19 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:06

Barney1978 schreef:
Het is heel belangrijk om te gaan. Vanaf mijn dertigste gegaan, nu met 40 jaar werd er HPV geconstateerd. Ik ben gewoon getrouwd, nooit gekke dingen gedaan of vreemd gegaan. Zes mnd daarna weer een uitstrijkje, toen had ik ineens licht afwijkende cellen en kreeg ik een biopt. Uit het biopt twee weken daarna had ik ineens matig en ernstig afwijkende cellen. Na de Lis behandeling kreeg ik twee weken daarna te horen dat ik baarmoederhalskanker had. Direct doorgestuurd naar het Erasmus MC. Daar onderzoeken gehad en na een maand lag ik een dag lang onder narcose voor de Wertheim operatie. Dit is 24 juli dit jaar gebeurd.

Oh jeetje heel veel sterkte met het herstellen!!! En "fijn" dat je toen voor controle gegaan bent

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:21

Wat heftig! Heel veel sterkte!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:48

Barney1978 schreef:

Wat heftig! En een enorme schok.

Een spoedig herstel gewenst en natuurlijk sterkte :*.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:12

Whale schreef:
Bellatrix schreef:
De assistente van de huisarts vertelde mij dat als je geen seks hebt je het ook niet persé hoeft te laten checken.

Daarom ga ik dus ook niet :')

Hier idem ook daarom niet.
Zijn dus wel meer.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:22

Seltje schreef:
Maar er kunnen ook andere, niet HPV gerelateerde kankers ontstaan ter hoogte van je baarmoeder en alles daarrond. Geen seks verlaagt de kans op HPV enorm, maar andere kankers hebben niets, met seks te maken, dat is pure pech. Ok, die kans is kleiner, maar is er eveneens.
Dus nee, dat vind ik geen reden om niet te testen.

Trauma en vaginisme en dergelijke kan ik snappen dat testen een stuk moeilijker is, maar ik zie echt geen andere rede om geen uitstrijkje te laten nemen.

Toch wel, want er wordt alleen op HPV getest. Alleen als HPV wordt gevonden, wordt verder gekeken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:59

Suzanne F. schreef:
Bellatrix schreef:

Niet? Ik dacht dat dat er niets mee te maken had? Alleen maagden hoeven niet begreep ik. Maar als je ooit eens seks hebt gehad loop je toch een risico.

Nonnen, joodse vrouwen - lesbische vrouwen staan ook in dit lijstje, ze hebben een uiterst laag risico.
Islamitische vrouwen komen er ook bij.

Mbt sex: het risico zit 'm in de volgende plastische details : als het smegma onder de voorhuid van je sexpartner in de directe buurt van de baarmoedermond komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:03

Mannen :n.

:D.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:44

Hier 23 en met klachten naar huisarts gegaan (tussentijds bloeden). Daar was een soort poliep te zien bij mijn baarmoedermond. Doorverwezen naar gynaecoloog, daar direct uitstrijkje gemaakt. Gelukkig slechts Pap2 score, dus over half jaar opnieuw. Negatief voor HPV. Afgelopen maandag hebben ze de plek weg gehaald (toch ruim 1 bij 1 cm). Hier krijg ik volgende week de uitslag van. Ondanks dat het uitstrijkje in orde was, toch best spannend. Arts vermoed dat het niks ergs is gelukkig.

Ik ben blij dat ik snel ben doorverwezen. Binnen 2 weken kon ik in het ziekenhuis terecht, nu nog geen 2 maanden later is het weg gehaald.

Het was mijn eerste uitstrijkje en is mij alles mee gevallen ondanks 2 verschillende mannelijke artsen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:45

Spannend Marjo! Ik duim dat je goede uitslag krijgt.