Zorgverzekering 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Re: Zorgverzekering 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:41

Verrek, je kunt nu als particulier wel bij IZZ of IZA verzekeren. Ik dacht altijd dat je daarvoor verplicht in de zorg moest werken.

Wel bizar, tandartsverzekering kost bijna 16 euro per maand... dat is 190 euro betalen op jaarbasis om 250 euro terug te kunnen krijgen. Die tandartsverzekeringen zijn echt de melkkoe van de verzekeraar geworden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:41

Ik denk eerder dat het probleem is dat men pas aanvullend verzekert als het nodig is. Daardoor zijn er steeds minder mensen die de dekking dragen, waardoor de premies hoger worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:59

Dat komt dan wel door het systeem, want waarom zou je je aanvullend gaan verzekeren als de kans klein is dat je het nodig hebt of de lasten eventueel ook zelf kan dragen :=

Ik ben wel voor een veel uitgebreider basis verzekering waar gewoon alles in zit en dat iedereen dan gewoon betaalt voor alles. Dat is nl het idee van een sociaal stelsel.

En voor het afschaffen/anders regelen van de DBC’s. Wat een geldverspilling is dat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:15

Daarbij snap ik wel dat mensen met een minimuminkomen niet maandelijks 2x de premie en gespreid ER kunnen betalen.
Ik betaal bij elkaar 342 euro nu!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:18

chanicha schreef:
Daarbij snap ik wel dat mensen met een minimuminkomen niet maandelijks 2x de premie en gespreid ER kunnen betalen.
Ik betaal bij elkaar 342 euro nu!

Hier gaat nog zorgtoeslag vanaf neem ik aan? Dat scheelt toch ook behoorlijk wat :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:21

Niet iedereen krijgt zorgtoeslag :n

Ik snap dat gezeur op de zorgverzekering nooit zo goed. Beseffen jullie wel dat grotendeels van de premiestijgingen en wijzigingen weg komen van de overheid?
Zij bepalen wat in het basispakket zit, niet de verzekeraar.
Zij bepalen ook dat de collectieven omlaag moeten waardoor iedereen dit jaar weer meer gaat betalen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:21

Ja ligt weer aan het inkomen maar kan goed begrijpen dat het voor sommige mensen moeilijk op te brengen is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:25

Ik snap het wel MDH en of het nou de overheid of de verzekering is, het doet niet minder zeer!
Ik kom nog uit de tijd dat we niets betaalden en bemoeide de overheid zich er niet mee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:27

M_D_H schreef:

Ik snap dat gezeur op de zorgverzekering nooit zo goed. Beseffen jullie wel dat grotendeels van de premiestijgingen en wijzigingen weg komen van de overheid?
Zij bepalen ook dat de collectieven omlaag moeten waardoor iedereen dit jaar weer meer gaat betalen.

Lijkt me dat als je geen zorgtoeslag ontvangt je dus blijkbaar genoeg verdient zodat je het niet nodig hebt?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:30

IMANDRA schreef:
M_D_H schreef:

Lijkt me dat als je geen zorgtoeslag ontvangt je dus blijkbaar genoeg verdient zodat je het niet nodig hebt?

Ohh er zijn heel veel mensen die bruto net een paar tientjes boven de grens zitten van de toeslagen maar daardoor netto echt veel slechter af zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:33

M_D_H schreef:

Dit verandert niets (of hoeft niets te veranderen) aan het totaal, maar gaat alleen om de andere verdeling. Collectieven zijn trouwens toch al raar, en hebben niets met de zorg of de verzekering ervan te maken. (Wel met marketing, koppelverkoop en een beetje risicoselectie.)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:36

Zou je denken he?
En toch zijn de meeste verzekeringen goedkoper geworden maar gaan mensen meer betalen.

Ik zie overigens niet in waarom collectieven raar zijn.
Waarom mag iemand geen voordeel hebben van zijn werk, hobbys of clubjes.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:41

IMANDRA schreef:

Zorgtoeslag krijg je tot een inkomen van zo'n 30.000 euro bruto op jaarbasis (zonder toeslagpartner). Dit is omgerekend ongeveer 1700-1800 euro netto per maand. Je krijgt dan alleen nog maar 2 euro zorgtoeslag per maand. Alleen tot minimumloon (1575 bruto per maand = ongeveer 1350 netto per maand) krijg je maximale zorgtoeslag, 99 euro per maand.

Link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -per-maand

Wat is 'genoeg verdient'? Een ziektekostenpremie van totaal 200 euro (uitgebreide verzekering + eigen risico) is toch wel een hap uit het budget van een alleenstaande die 1700 euro netto verdient.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:26

M_D_H schreef:
Zou je denken he?
En toch zijn de meeste verzekeringen goedkoper geworden maar gaan mensen meer betalen.

Tsja, dat is toch echt de keuze van de verzekeraars, niet van de overheid.

Citaat:
Ik zie overigens niet in waarom collectieven raar zijn.
Waarom mag iemand geen voordeel hebben van zijn werk, hobbys of clubjes.

Hobby's, werk of clubjes hebben niet te maken met de zorg of de organisatie of de verzekering ervan. Het maakt het vooral nog ingewikkelder om te weten wat mensen nou eigenlijk aan premie betalen en wat daarmee gebeurt. Als je voordeel krijgt via een clubje, wie betaalt dat dan?

Maar daarnaast: is dat waar we ons mee bezig moeten houden? Ik zou die aandacht liever besteden aan daadwerkelijke zorg.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:35

Nou nee, de verzekeraar krijgt te horen wat er in het basispakket moet.
Die sluiten daar contracten bij af waarbij ze en genoeg omzet moeten genereren om (mocht elke verzekerde ziek worden) dat te kunnen bekostigen en om de hulpverlener te betalen.
Daar worden de premies op gebasseerd.

Het is de keuze van de overheid om collectieve kortingen te verlagen zodat de premies duurder worden. Dat is niet de keuze van de verzekeraar.

Een collectief is een contract tussen een vereniging en een verzekeraar. Jij bent lid bij een vereniging en zij betalen daardoor een percentage van jouw zorg.
Het is echt niet zo onduidelijk als dat jij het nu schetst.

Nee, je hoeft je daar niet mee bezig te houden. Het is een keuze om gebruik te maken van een collectief, maar wel slim om te doen als je er gebruik van mag maken. Je wil geen dief zijn van je eigen portemonnee natuurlijk.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:40

Ik heb al jaren geen tandarts verzekering, betaal het gewoon zelf.

Controle is 20 euro, en een gaatje vullen zijn ook geen enorme bedragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:42

orkaan schreef:

Ik ook, tandartsverzekering vind ik echt geldklopperij. Meeste is prima zelf te betalen. Maar als je aan de kronen ofzo moet wordt t pittig, maar daar kun je dan voor sparen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:34

M_D_H schreef:

Ja, en dat heeft dus weer niets te maken met collectiviteiten.

Citaat:
Het is de keuze van de overheid om collectieve kortingen te verlagen zodat de premies duurder worden. Dat is niet de keuze van de verzekeraar.

Collectiviteiten veranderen niets aan de zorg die nodig is, en dus ook niet wezenlijk aan de kosten, het gaat alleen om de verdeling. Of iemand in de collectiviteit betaalt minder en iemand erbuiten meer, of ze betalen allebei min of meer hetzelfde. Als de verzekeraars dit aangrijpen om de premie in het algemeen te verhogen, dan is dat hun keuze, niet die van de overheid.

Citaat:
Nee, je hoeft je daar niet mee bezig te houden. Het is een keuze om gebruik te maken van een collectief, maar wel slim om te doen als je er gebruik van mag maken. Je wil geen dief zijn van je eigen portemonnee natuurlijk.

Dat is uiteindelijk het punt: we vergeten dat het gaat om een zorgverzekering waarmee we *gezamelijk* de zorg betalen. Als jij als individu er minder aan betaalt betekent dat of dat iemand anders meer betaalt, of dat iemand minder zorg krijgt.

Door de enorme stapel aan ingewikkelde abstracties verdwijnt dat vaak uit het zicht (en dat is ook de opzet van het stelsel) maar uiteindelijk moeten we het daar toch echt weer over gaan hebben.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:43

Laat maar. Zoals zo vaak trek jij quotes uit elkaar waardoor de geschreven tekst heel anders wordt als dat die bedoelt wordt en geef jij daar je eigen interpretatie weer aan mee, daardoor valt er niet fatsoenlijk een gesprek te voeren dus ik geef het op.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:45

IMANDRA schreef:
Dit is bij mij inderdaad het geval: vroeger een beugel gehad maar nooit goed behandeld voor de oorzaak van de scheve tanden/overbeet: een verkeerde tongplaatsing.

Dit heb ik dus ook...
Heeft logopedie veel geholpen?

Sorro schreef:
IMANDRA schreef:

Ohh er zijn heel veel mensen die bruto net een paar tientjes boven de grens zitten van de toeslagen maar daardoor netto echt veel slechter af zijn.

Off topic, maar vlak boven die grens ben je toch echt de pineut. Ik krijg helemaal geen toeslagen meer (scheelt echt), maar ik kan niet alles ‘met gemak betalen’. Het is dat ik niet wil, maar met twee dagen minder werken kom ik financieel beter uit. Dat is toch raar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 23:08

verootjoo schreef:
orkaan schreef:

Ik ook, tandartsverzekering vind ik echt geldklopperij. Meeste is prima zelf te betalen. Maar als je aan de kronen ofzo moet wordt t pittig, maar daar kun je dan voor sparen.

Ik betaal 11,95€ per maand voor 250€ tandarts vergoeding EN gratis pechvogelhulp. Als je een ongeluk krijgt waardoor je tanden beschadigen (of je bv extra medische kosten krijgt wat niet vergoed wordt) dan krijg je 10.000 euro extra vergoeding via die pechvogelhulp.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:02

Hutcherson schreef:
Ik betaal 11,95€ per maand voor 250€ tandarts vergoeding EN gratis pechvogelhulp. Als je een ongeluk krijgt waardoor je tanden beschadigen (of je bv extra medische kosten krijgt wat niet vergoed wordt) dan krijg je 10.000 euro extra vergoeding via die pechvogelhulp.

Dat zit in het aanvullende pakket, toch?

Je kan altijd even aan je tandarts vragen of er kosten aan gaan komen en daarop je keuze voor een verzekering baseren. Ik haal hem er nu ook af omdat er bij mij komend jaar niks hoeft te gebeuren. Ik ben via mijn aanvullend pakket wel verzekerd voor ongevallen en de bijkomende tandartskosten tot 10.000 euro.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 01:07

Luxorvalkje schreef:
Dit heb ik dus ook...
Heeft logopedie veel geholpen?

Ja bij mij wel! M’n tong doet het weer goed :)). Wel eentje zoeken die daar specifiek op traint: heb vroeger een logopedist gehad die me alleen woordjes en zinnetjes liet zeggen en m’n tong vreemd uit liet steken maar die heeft niks gedaan aan de tongplaatsing in rust en bij slikken.

Luxorvalkje schreef:
Sorro schreef:

Off topic, maar vlak boven die grens ben je toch echt de pineut. Ik krijg helemaal geen toeslagen meer (scheelt echt), maar ik kan niet alles ‘met gemak betalen’. Het is dat ik niet wil, maar met twee dagen minder werken kom ik financieel beter uit. Dat is toch raar.

Dat is natuurlijk net poedersuiker, maar over het algemeen is het wel zo dat als je zorgtoeslag krijgt je het wel zou moeten kunnen betalen. Ik denk niet dat zo’n situatie nu heel veel voorkomt (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd) maar kan het mis hebben.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 04:52

orkaan schreef:

Ik had toch laatst een rekening van 192 euro voor het vullen van 2 (enorme) gaatjes... en een keer een wortelkanaalbehandeling die startte in het weekend bij de noodtandarts waardoor ik twee keer kon betalen voor de code van het openen van de kanalen, was bij elkaar toen 650 euro kwijt...

Met dank aan dit zorgstelsel mag ik dit zelf betalen en ik kan helemaal niets doen aan het feit dat ik een slecht gebit heb (en dagelijks braaf poets, flos en stoker).

Maar een tandartsverzekering loont bijna niet omdat je bijna net zoveel premie betaalt als dat je terugkrijgt (150-200 euro premie betalen om 250 terug te krijgen of 700 premie voor 1000 euro terug...).

Iemand vroeg hier naar de tandarts kosten. Er zijn vaste tarieven, ik weet ze niet precies, wel ongeveer. 20 euro controle, 12 euro per 5 minuten mondhygiënist (ik ben 20 minuten kwijt), dit beide doe ik 2x per jaar dus 140 euro. Foto van het gebit 30 euro. Gaatje vullen 60-100 euro.

Voor mij loont een goedkope tandarts verzekering wel en spaar ik apart voor onverwachte hoge kosten aan mijn gebit. Maar als je maar 2x per jaar op controle gaat en nooit wat hebt, is zo'n verzekering totaal niet interessant.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:20

M_D_H schreef:
Die sluiten daar contracten bij af waarbij ze en genoeg omzet moeten genereren om (mocht elke verzekerde ziek worden) dat te kunnen bekostigen en om de hulpverlener te betalen.
Daar worden de premies op gebasseerd.

Een collectief is een contract tussen een vereniging en een verzekeraar. Jij bent lid bij een vereniging en zij betalen daardoor een percentage van jouw zorg.
Het is echt niet zo onduidelijk als dat jij het nu schetst.

Werk jij bij een zorgverzekeraar ofzo?
Want als er één partij rijk wordt van dit systeem dan zijn het de zorgverzekeraars wel, jij zet ze nu neer als slachtoffer, maar dat zijn ze verre van.

Maar even over die collectieven: ja, dat vind ik raar. Uiteindelijk gaat het om zorgkosten die vergoed moeten worden en een vereniging maakt geen zorgkosten. Dat doen de leden en er is geen enkele reden om aan te nemen dat die leden minder kosten maken dan anderen.
Dus als de gemiddelde kosten gelijk zijn, maar ze betalen minder, dan betalen anderen (buiten dat collectief) dus meer. Simpel rekensommetje toch?