germie schreef:Als God leven gewild had, dan waren deze testen niet ontwikkeld.
Hmmm...... dat vind ik een beetje een kromme redenering. Want kun je dan ook zeggen: als God niet wilde dat iemand zich dood had gereden, had daar geen boom gestaan? Of: als God niet wilde dat een kind verlamd raakte, had het geen polio gekregen?
Heeft een mens niet op een bepaald punt een eigen keuze, en dus verantwoordelijkheid?
Hiermee zeg ik niet dat testen niet goed is, al is het natuurlijk ook een idee om de ouders te testen voor een eventuele zwangerschap, zodat je een redelijk idee hebt van het erfelijke pakketje, want je kunt je afvragen hoe verantwoordelijk het is om zwanger te worden, en dan maar zien of het goed is, en als het niet goed is, halen we het gewoon weg?
Mijn punt is meer dit: met de redenering dat als God x gewild had, dan....... kun je best heel veel goedpraten, ook dingen die op een andere manier niet goed te praten zijn.
germie schreef:Dan een idee, ik schrijf het even heel hard op, maar is ook om te prikkelen en na te denken:
Als je het als ouders wel moedwillig doet zou je eigenlijk 75 jaar levensonderhoud en verzorging als financiele buffer moeten hebben. Leven ze langer dan kan dit vanuit buffers waar de persoon eerder gestorven is.
Heb je dit geld niet, moet dan de samenleving het maar ophoesten?
Weet je dan nog wel heel zeker dat je kind gelukkig wordt?
Hier maak je een link tussen geld en geluk. Dit raakt wel aan de OP: is een mensenleven in geld uit te drukken? Wat is je reden om een kind niet geboren te laten worden? Is dat de soms discutabele kwaliteit van het leven van het kind, maar ook de ouders en verdere familie, of het geld dat zo iemand de samenleving kost? Wat is de waarde van een mensenleven dan?
Mazida schreef:. En wat gaan we dan doen met personen die later gehandicapt worden? Een kind dat zuurstofgebrek heeft gehad standaard dood laten gaan ? Als je van je paard valt en je raakt gehandicapt, dan meteen de spuit erin? Gevaarlijke discussie...
Valt mee, want dit is helemaal niet het onderwerp, het gaat mij om kinderen die nog geboren moeten worden, niet over mensen die er zijn.
Wat betreft de maakbaarheid van het leven: zo maakbaar is dat dus niet, blijkbaar. De vraag is dan of dat erg is.
elnienjo schreef:germie schreef:Adhd en autisme zijn volgens mij niet bij een ongeboren baby te meten. Dus dan kun je er niets aan doen.
Als je zelf een autisme-diagnose hebt is de kans zeer groot dat je dat doorgeeft.
Niet helemaal, het wordt met name doorgegeven via de mannelijke lijn. Maar de kans dat je kind dan autisme heeft, is idd vrij groot, en het is op dat moment imo wel reëel om je af te vragen of je wel kinderen wilt, lijkt me.
moonsparkle schreef:Ik wil geen kinderen, niet in deze consuming en gehaaste maatschappij. Zoveel moeten, het leven wordt redelijk voor je ingevuld.
Natuurlijk het ligt ook aan jezelf, maar het is heel lastig om jezelf geen deel uit te laten maken van de maatschappij en de omgeving waarin je woont.
Niet helemaal on topic dit, maar wel een goed punt

moonsparkle schreef:Wat betreft een handicap of aandoening, ik heb heel wat afleveringen (zo niet allemaal)van je zal het maar hebben gezien waar echt behoorlijk heftige aandoeningen voorbij komen, maar de meeste staan toch positief in het leven.
Maar dat is niet wat je van tevoren kunt voorspellen, mensen kunnen ook heel depressief worden van hun handicap. En dan beïnvloedt het de kwaliteit van leven wel.
Whale schreef:Een andere documentaire die ik een keer heb gezien ging over een stel die een dochter kregen, deze had de aandoening Harlequin Ichthyosis, waarbij de huid 7x zo groeit als dat van een normaal mens. Elke dag verschrikkelijke pijn. Toen besloten de ouders om het nog een keer te proberen: dochter nummer 2 werd geboren, en ook die had deze aandoening. En wat denk je dat ze doen? Ze proberen het nog een keer. En raad eens? Ook die had het. En dan zit je met drie dochters die elke dag verschrikkelijke pijn lijden. Dat snap ik echt niet.
En daar raak je idd aan het punt wat ik wil maken...... want is het oke om maar te proberen of er een 'goede' komt, terwijl de kans heel groot is dat je dit doorgeeft?