Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vanitas schreef:Wat mij wel echt enorm tegenstaat in deze campagne is dat wanneer men op facebook minder positief tegenover orgaandonatie staat er een bericht volgt vanuit de overheid met de mededeling dat men zich beter kan laten informeren. Alsof je onwetend bent als je het niet allemaal zo roodkleurig ziet, zo werkt dat natuurlijk niet. Accepteer ieders keuze gewoon, zeker als overheid. Ik vind dat echt niet chique.
elnienjo schreef:Lusitana schreef:Deze topics verlopen trouwens altijd hetzelfde. In no time komen er personen met gruwelverhalen en complete onzin. Vrij irritant.
Je kunt ook gewoon accepteren dat er andere mensen minder fijne ervaringen hebben met donatie ipv ze af te doen als onzin.
_Lorette_ schreef:Vanitas schreef:Wat mij wel echt enorm tegenstaat in deze campagne is dat wanneer men op facebook minder positief tegenover orgaandonatie staat er een bericht volgt vanuit de overheid met de mededeling dat men zich beter kan laten informeren. Alsof je onwetend bent als je het niet allemaal zo roodkleurig ziet, zo werkt dat natuurlijk niet. Accepteer ieders keuze gewoon, zeker als overheid. Ik vind dat echt niet chique.
Het is inderdaad niet netjes om een bewuste nee keuze af te doen als onwetendheid. Toch zal een deel van de Nederlanders wellicht nee kiezen, omdat zij te weinig kennis hebben van het onderwerp. Tenminste, ik ga er vanuit dat de overheid dit heeft geconstateerd aan de hand van de onderzoeken naar dit onderwerp. Zie bijv. https://www.trouw.nl/nieuws/onwetendhei ... ~b58a7bd8/ Op FB zal het moeilijk zijn om per persoon te bepalen of iemand kennis mist of niet.
Ailill schreef:Onali schreef:Daar ligt denk ik het probleem niet. Die ligt bij het feit dat er, tot op de dag van vandaag, geen sluitend protocol is om iemand hersendood te kunnen verklaren. Althans, niet onomkeerbaar.En nog steeds anno 2019 bestaan er spookverhalen over niet dood zijn en toch leeggehaald worden.
Mensen hersendood is dood dood. Je komt niet meer terug, echt niet.
Hasjam_Poe schreef:Onali schreef:En nog steeds anno 2019 bestaan er spookverhalen over niet dood zijn en toch leeggehaald worden.
Mensen hersendood is dood dood. Je komt niet meer terug, echt niet.
Blijft dan toch interessant, waarom de hersendode prins Friso nog zo lang in leven gehouden is...
https://www.hln.be/showbizz/royalty/oostenrijkse-nieuwssite-prins-friso-hersendood~a5e76b08/
elnienjo schreef:Renee1991 schreef:Poe, wat een heftige discussies hier! Leef en laat leven..
Ik moet zeggen dat ik het hele donor-verhaal bij mijn stervende neef heel anders heb ervaren dan hier omschreven wordt. Mijn neef was 26 en had geen donor codicil ingevuld. De arts(en) gingen heel discreet met mijn oom en tante in gesprek en er was totaal geen druk merkbaar.
Ik ben sinds m'n 18e donor, maar juist hierom ben ik ook donor. Op de eerste plaats natuurlijk om na mijn dood andere mensen een gezond leven te gunnen, maar daarnaast ook absoluut omdat ik mijn ouders niet zo'n lastige kwestie op hun bordje wil gooien als ik vrij jong overlijd.
Je oom en tante stonden stijf van de adrenaline waarschijnlijk. In zo'n shocktoestand zou je nooit voor zo'n heftig dilemma moeten worden gezet. Je kunt het immers nooit meer overdoen als de uitkomst je niet bevalt.
Resistance schreef:quera schreef:
Er zijn wel regels om een orgaan te mogen ontvangen dacht ik.
Volgens mij niet (maar weet het niet zeker). Ze kijken naar de beste match omdat organen schaars zijn, en ze zo weinig mogelijk risico willen nemen dat het wordt afgestoten. Dus als dat orgaan beter bij die alcoholist dan die vader van 3 kinderen past, dan is dat jammer voor die vader van 3 kinderen.
Relaxed schreef:Hoe lang kunnen de organen dat dan aan gomir? Dat iemand al is overleden?
MarliesV schreef:een van mijn beste vrienden heeft zijn vader verloren aan lever falen.
Omdat hij dit zelf had veroorzaakt door teveel te drinken is hij niet in aanmerking gekomen voor een nieuwe lever, dit had anders wel zijn leven gered.
Het is dus niet zo dat iedereen maar klakkeloos nieuwe organen krijgen.
elnienjo schreef:MarliesV schreef:een van mijn beste vrienden heeft zijn vader verloren aan lever falen.
Omdat hij dit zelf had veroorzaakt door teveel te drinken is hij niet in aanmerking gekomen voor een nieuwe lever, dit had anders wel zijn leven gered.
Het is dus niet zo dat iedereen maar klakkeloos nieuwe organen krijgen.
Had hij ook geen stuk lever van zijn eigen kinderen mogen ontvangen als zij bij leven wilden doneren?
MarliesV schreef:Dat weet ik niet, dat zijn geen dingen die je vraagt in mijn ogen.
Relaxed schreef:Gewetensvraagje, zou je zelf een stuk van je lever doneren als je weet dat dat betreffende familielid teveel drinkt? Ik heb zelf een tante die alcoholist is en die heeft het gepresteerd om werkelijk op ieder gebied een ooitje van dr leven te maken, ik peins er niet over om een haar een stuk van mijn lever te doneren