Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Michellemj

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 08:58

Ik kan me er ook eigenlijk wel in vinden...

Als ik het mensen vertel dat ik autisme heb kijken ze me aan en zeggen " o? dat had ik echt niet bij jou gedacht..." of "Ja maar iedereen heeft wel een beetje autisme"

eerst vond ik het wel fijn om te horen.. maar nu ik steeds meer zulke antwoorden krijg te horen vraag ik me wel af of ze wel begrijpen wat het inhoud of iig bij mij!?

Ik werk in de gehandicapten zorg waar snel gezegd word "dat is echt autistisch. of ja ze/hij heeft autisme" Soms wil ik zeggen jo ik heb het ook hoor... maar ik houd me erg in.

Ik val ook onder doelgroepregister.... maar heb het bij dit werk eigenlijk nooit verteld,, ik wilde dat ze me zouden accepteren hoe ik ben en zo erin rollen dat is gelukt! Wel heb ik het tegen 2 collega's verteld die het echt heel fijn oppakte! Eentje zei echter ook wel "ja maar iedereen heeft wel een beetje autisme". Maar pakte de draad op door naar mij te vragen wat het bij mij inhoud en dat als iets te veel is ik het gewoon kan zeggen.

Nu ik een vast contract heb en de afgelopen tijd echt heel veel gebeurt is wat mij erg uitput ... en ik dus met moeite overal naar toe ga.. en soms op mijn werk dus ook mijn hoofd er niet kan bij houden zit ik soms te twijfelen om het meer mensen te zeggen... maar ik heb net een vast contract gekregen die officieel pas 1 sept in gaat... dus ik durf het nog niet helemaal... en schuif ik het naar andere dingen af dat ik het die dag zo druk heb gehad, dus soms misschien een beetje afwezig ben. Dit is natuurlijk ook de waarheid...

Maar het blijft lastig.... Het is ook dat ik inval ben dus echt op 6 verschillende groepen kom... Ene kant mega fijn.. want zo heb ik geen "VERPLICHTINGEN" zoals vergaderingen of vaste taken naast het gewone werk.. wat mij echt te veel druk zal geven, maar aan de andere kant is het ook veel overschakelen omdat ik te maken heb met zoveel verschillen de niveau's en zelf telkens de knop om moet draaien. Ook daar kan ik me dan weer makkelijk in wegpraten als ik stil ben of "niets" doe ..

Op 2 groepen kom ik echter heel veel waar ik ook verantwoordelijke diensten draai en snel mijn draai weer kan oppakken.. maar stiekem kijk ik op elke groep naar de taken die er op die dag gedaan moeten worden om dat beetje vastigheid te vinden... hihi

Bowo

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:15

Ik heb eigenlijk geen vervelende ervaringen met vertellen dat ik autisme heb. De meeste reageren onverschillig. De mooiste reactie vond ik toch wel de "Dat had ik niet verwacht, maar het verklaart wel dingen".

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:01

Ik kom nu net dit topic tegen en wil me hier ook melden. Heb nog niet het hele topic gelezen, nog geen tijd voor :o . Augustus heb ik de diagnose gekregen, ik was 46. Stond er zelf enorm van te kijken, ik ben conducteur en dat is toch wel een beroep waarbij je enorm sociaal moet zijn en snel moet kunnen schakelen. Ik kreeg de tip om me te laten testen van mijn maatschappelijk werker die teveel dingetjes herkende. Ik ben bij haar terecht gekomen nadat mijn leidinggevende me daar naartoe gestuurd had omdat ik vanwege lichamelijke klachten thuis helemaal was vastgelopen. Thuis ben ik ook heel anders als op mijn werk, als het thuis niet volgens planning verloopt, loop ik ook echt vast. Ik zit nu in een begeleidingsgroep met (bijna) allemaal mensen die op latere leeftijd de diagnose hebben gekregen en kom mezelf nu enorm tegen. Er worden zoveel dingen verklaard en kom er ook achter dat ik mezelf al behoorlijk veel vaardigheden heb aangeleerd om te kunnen functioneren. Mijn leidinggevende heb ik het ook verteld dat ik de diagnose heb. Voor haar verklaard het ook heel veel. Gelukkig is ze heel begripvol en krijg ik van haar nu alle ruimte om aan mezelf te werken.

Michellemj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 20:13

Inoterry schreef:
Ik kom nu net dit topic tegen en wil me hier ook melden. Heb nog niet het hele topic gelezen, nog geen tijd voor :o . Augustus heb ik de diagnose gekregen, ik was 46. Stond er zelf enorm van te kijken, ik ben conducteur en dat is toch wel een beroep waarbij je enorm sociaal moet zijn en snel moet kunnen schakelen. Ik kreeg de tip om me te laten testen van mijn maatschappelijk werker die teveel dingetjes herkende. Ik ben bij haar terecht gekomen nadat mijn leidinggevende me daar naartoe gestuurd had omdat ik vanwege lichamelijke klachten thuis helemaal was vastgelopen. Thuis ben ik ook heel anders als op mijn werk, als het thuis niet volgens planning verloopt, loop ik ook echt vast. Ik zit nu in een begeleidingsgroep met (bijna) allemaal mensen die op latere leeftijd de diagnose hebben gekregen en kom mezelf nu enorm tegen. Er worden zoveel dingen verklaard en kom er ook achter dat ik mezelf al behoorlijk veel vaardigheden heb aangeleerd om te kunnen functioneren. Mijn leidinggevende heb ik het ook verteld dat ik de diagnose heb. Voor haar verklaard het ook heel veel. Gelukkig is ze heel begripvol en krijg ik van haar nu alle ruimte om aan mezelf te werken.

Wat super dat jou werk het zo fijn oppakt!

dat herken ik idd zelf dingen die je aanleert om te functioneren.