milou123 schreef:De werkgever heeft zich simpelweg aan de wet te houden, net als de werkgever.
Dat je denkt dat er niet aan de werkgever wordt gedacht is nogal kort door de bocht. Zelf ben ik opgegroeid met alleen maar ondernemers en ik hoor nog het geklaag van mijn vader als mensen ziek zijn. Ik begrijp heus wel dat ik iedere seconde dat ik thuis zit werk kost. Mijn huisgenoot werkt bij HR dus ik weet ook de kosten van evt. ziek uit dienst enzo. Maar het feit blijft, de werkgever is niet ziek. Ik dacht er ook veel makkelijker over tot ik zelf thuis kwam te zitten. Dan is het ineens toch een stuk ingewikkelder allemaal. Vergis je niet, ik wil niets liever dan werken. Net als de meeste mensen in de ziektewet. Ja je hebt er altijd die dat niet willen, ook van de 'oudere generatie' maar het gros wil niets liever dan gewoon werken en GEZOND zijn. Echt, heus waar.
Als ik de hele nacht had overgegeven en koorts had, geen stem, stond ik nog altijd gewoon op het werk. Maar he, sorry, een griepje als ziek zijn is heel wat anders dan langdurig ziek zijn. Dat is - het spijt me zeer - echt niet met elkaar te vergelijken. En hoe dat is, dat weet je pas als je thuis komt te zitten, en geloof mij, dat wil je echt niet weten. De oordelen van mensen zijn zo ontzettend hard, o.a. dit soort oordelen als jij doet, dat men zich niet verplaatst in de werkgever. Heus wel, maar juist met het oog op kosten (door fouten of te snel teveel waardoor langer ziek), is het soms juist beter om nog niet over minder te werken. En tja, hoe banketstaaf voor de werkgever, die heeft er niets over te zeggen wat de werknemer wel en niet kan qua werk en vrije tijd. Dat is, gelukkig, aan artsen toebedeeld om daar een oordeel over te geven. Want heus, iedereen die thuis zit begrijpt heus wel dat het een werkgever veel geld kost. En gelukkig begrijpen sommige werkgevers ook dat juist ontspanning (wat soms ook inspanning is maar ontspanning oplevert) enorm belangrijk is bij herstel. Belangrijker dan of jij een half uurtje langer op je werk aanwezig bent.
En jij kan niet oordelen of ik wel of niet ziek ben.... En of iemand anders dan jij er ook zo over denkt.
Dus de "feiten" die jij nu roept over WN komen alleen uit jou persoonlijke ervaringen.
Laten we wel zijn als WN ben je goed beschermd en de WG moet zichzelf beschermen....
Daar is geen vakbond voor of vangnet als hij/zij ziek is/wordt. Dan zal de WG zichzelf moeten beschermen met verzekeringen (vaak niet te betalen) en niemand die dan zegt, blijf maar lekker uitzieken hoor. En als de WG wegvalt staan de WN wel mooi met gezin zonder de normale inkomsten.
Dat geeft anders ook veel druk hoor, het feit dat als jij wegvalt je werknemers op straat staan met gezin en hypotheek enz...
Maar nogmaals dat zal absoluut van het soort en grootte van het bedrijf afhangen en dan ook nog de branche.
Je hoort mij ook nergens zeggen dat ik vind dat iemand geen recht op een prive leven heeft, maar zoals al meer aangehaald. Het moet wel in balans zijn en in de eerste posts van de TS kwam het over alsof ze wel al bijna wedstrijden met haar paard aan het plannen was , maar niet meer kon werken.
Later is dat beter uitgelegd en onderbouwd en toen kwamen we volgens mij uit dat het nu aardig in balans is....
Ik geef alleen mijn persoonlijke mening en ervaring aan, verder niets.
Dat jij het er niet mee eens bent is prima , dat is ook jou persoonlijke mening.
Maar je kan dat niet als feit verkondigen.
Ook kan niet elke WG het zich veroorloven om een zieke WN te vervangen, waardoor de druk op de andere WN hoger wordte en daardoor meer uitval op de loer ligt, wat ook weer stress voor de WG met zich meebrengt. Dus het is gewoon een lastig iets, en iedereen heeft daar zo zijn eigen mening over.
Moet kunnen toch?