Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:42

Water drink ik niet omdat het lekker is maar omdat het gezond is. Bij wijn heb je gewoon een andere sfeer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:45

Magrathea schreef:
Water drink ik niet omdat het lekker is maar omdat het gezond is. Bij wijn heb je gewoon een andere sfeer.

Het hoeft geen water te zijn. Er zijn genoeg andere drankjes die wel echt lekker zijn gezond of ongezond zonder dat er alcohol in zit :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:07

Ik doe zeker niet mee aan de challenge, ik kan namelijk intens genieten van een goed glas rode wijn met een lekker kaasje erbij op zaterdagavond. Gister een fles heerlijke volle rode wijn opengetrokken die ik heb gehad van een zakenrelatie.

Het is mijn beloning voor een hele week gezond leven (drink alleen water, koffie thee, eet volkoren producten en doordeweeks absoluut geen snoep/koek/gebak/chips. In het weekend trouwens alleen op verjaardagen stukje taart).

Waar de een geniet van een rol drop bomvol giftige suikers, geniet de ander van een glas wijn of bier vol giftige alcohol.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:13

Hier wisselt het enorm, van periodes helemaal niks tot periodes elke dag een fles, die duren trouwens wel korter, want net als ik iedere dag een liter koffie niks vind, vind ik ook iedere dag een fles wijn of 3 biertjes niks.

Maar om deze rede doe ik niet mee met de challenge, voor mij is het geen issue.

Maar ik raad iedereen aan die er deze maand moeite mee heeft of er niet eens aan begint, terwijl die wel iedere dag drinkt, neem eens contact op met nova dick of de aa.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:35

Ineke2 schreef:
Magrathea schreef:

Het hoeft geen water te zijn. Er zijn genoeg andere drankjes die wel echt lekker zijn gezond of ongezond zonder dat er alcohol in zit :)

Maar dan nog is de sfeer anders.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:39

Magrathea schreef:

Ja dit inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:41

Dronken worden maakt blije stofjes aan in ons hoofd en stimuleert het beloningssysteem. Daarom is drinken zo leuk en doen we het steeds opnieuw, hoe brak je er ook van bent. Heeft nog niet eens te maken met een verslaving of gevoeligheid daarvoor, ons lijf wil gewoon graag van die blije stofjes profiteren.

Vergelijk het met een bevalling, de pijn en ellende is niet te overzien maar toch wol je het(meestal) nog een keer :P

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:42

Sorry maar alcohol drinken vind ik absoluut niet te vergelijken met een bevalling. :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:45

@lieveli
Maar of de stemming met drank beter wordt, is de vraag.
Of er beter naar elkaar geluisterd wordt, ook.

Dus het is anders...maar wat is beter....?

En dan heb ik het toch niet over een glas voor de lekker.

@jolien
Dronken worden maakt geen blije stofjes....
Dronken worden verdoofd en tegelijkertijd versterkt het emoties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:46

Shaggy09 schreef:
Sorry maar alcohol drinken vind ik absoluut niet te vergelijken met een bevalling. :+

Ik bedoel ermee te zeggen, dat het hetzelfde systeem heeft in de hersenen. De blije stofjes maakt dat je de ellende snel weer vergeet en het toch opnieuw doet ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:47

En dronken worden maakt me ook niet blij....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:48

Sorry maar ik vind het echt raar dat de sfeer blijkbaar beter is als iedereen aan de alcohol zit? Ik heb namelijk de tegenovergestelde ervaring. Zeker als mensen meer dan 2 glazen met alcohol op hebben worden er veel nogal vervelend.

De sfeer word anders, maar of dat beter is of juist niet... dat is voor iedereen anders om te bepalen denk ik zo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:50

Ik denk dat de sfeer is wat je zelf maakt. Of ik nou een glas fanta heb of een glas wijn, dat maakt voor de sfeer toch geen verschil?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:51

Joolien schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik bedoel ermee te zeggen, dat het hetzelfde systeem heeft in de hersenen. De blije stofjes maakt dat je de ellende snel weer vergeet en het toch opnieuw doet ;)

Ik denk dat als je bevallen bent heel blij bent dat de pijn voorbij is en je je kindje in je armen mag sluiten, en dat je niet 3 dagen later weer staat te springen om nog een kind te baren. Sommigen willen helemaal geen kinderen meer vanwege de heftige zware bevalling.

In tegenstelling tot alcohol waarbij je wel na een flinke kater en genoeg rust weer zin hebt in een borrel. (Meestal dan)

Daarnaast is alcohol idd verdovend en maak je geen serotonine aan, serotonine is eigenlijk het algemene blijheid stofje.

Ik vind dit gewoon totaal niet met elkaar te vergelijken.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:53

Nouja een goed 3/4/5 etc gangen diner zonder goed passende wijnen vind ik toch een dooddoener voor de culinaire ervaring. Dronken worden is ook niet mijn ding maar bij een goede maaltijd vind ik een glas wijn wel ontzettend lekker. Denk dat dat ook bedoelt wordt met “de sfeer”. Ik ken ook wel mensen die leuker zijn met drie glazen op, en mensen met een kwade dronk, dat is niet tof natuurlijk. Sowieso als je alcohol nodig hebt om t leuk te hebben is niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:54

Hier een bijna geheelonthouder. (bijna)Geen alcohol, sigaretten of drugs.
Voor mij die maand geen enkel probleem. Wat ik in een jaar drink werken de meesten in een avondje weg. Er zijn er die dit ook in een uurtje wegtanken.
Drugs of aanverwante zaken nul,nul.
Sigaretten geen een. Ja heeeel lang geleden een pakje(iets met jeugdzonde).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:55

DearDarling schreef:
Nouja een goed 3/4/5 etc gangen diner zonder goed passende wijnen vind ik toch een dooddoener voor de culinaire ervaring. Dronken worden is ook niet mijn ding maar bij een goede maaltijd vind ik een glas wijn wel ontzettend lekker. Denk dat dat ook bedoelt wordt met “de sfeer”. Ik ken ook wel mensen die leuker zijn met drie glazen op, en mensen met een kwade dronk, dat is niet tof natuurlijk. Sowieso als je alcohol nodig hebt om t leuk te hebben is niet gezond.

Maar vind je het ook een dooddoener als je tafelpartner geen wijn drinkt? Want ik vind alcohol persoonlijk ook gewoon heel erg vies, dus het zou aan mijn culinaire ervaring nogal af doen als k wel moest drinken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:55

Heel veel dingen in het leven zijn ongezond. Ik woon in een gebied waar de levensverwachting het hoogste is binnen Europa. Leeftijden van 90+ is hier eerder regel dan uitzondering.
De mensen drinken veel (rode) wijn want de Fransen houden wel van een glas en is hier eerder regel dan uitzondering. Ze eten veel vlees, veel kaas en veel stokbrood.
Dat de mensen hier zo oud worden, komt in mijn ogen doordat de lucht hier heel erg schoon is. Dit in tegenstelling tot Nederland waar de luchtkwaliteit bedroevend slecht is. Hier wordt uiteraard weinig of geen aandacht aan besteed want tja, je kunt er niets mee en dan is het voor de overheid gemakkelijker om het maar over de alcohol te hebben. Dan hoef je in ieder geval niet de hand in eigen boezem te steken.

Terug naar de alcohol waar dit topic over gaat. Wij werden in het begin toen we hier woonden heel raar aangekeken dat we beperkt dronken op feestjes. Er wordt gezegd "wie met pek omgaat wordt er mee besmet". Dat is zeker waar. Ik merkte op een gegeven ogenblik dat ik heel goed tegen alcohol begon te kunnen. Dat is uitzonderlijk voor mij. Dat gold ook voor mijn man. Dus toen eens kritisch om de tafel gaan zitten en besloten dat we stapje achteruit gaan doen als het gaat om regelmatig drinken, door het vakantie gevoel en het zo feestelijk leven dat we hier hebben sloop het erin dat drinken normaal werd.
Dus al een hele tijd geleden weer besloten het rustiger aan te doen.

Wij drinken hier vrijwel elke dag een klein glaasje wijn (denk aan het kleine bolletjes glas van vroeger) bij het eten. Daar genieten we enorm van. Mijn man neemt vaak nog een klein glaasje voordat hij naar bed gaat, ik doe dat niet meer.
Ik merk op feestjes dat ik er niet meer tegen kan (goed teken dus). Dus vaak laat ik het bij een of twee glaasjes. Verder drink ik gewoon gefilterd water, en heel erg veel camille thee en/of biologische groene thee uit de reformwinkel. :9 We eten weinig of geen vlees, veel biologische producten, veel groente en fruit en we zijn altijd in beweging en leven buiten. We snoepen helemaal niet en letten goed op suiker consumptie.

Met het calvinistisch vingertje als het gaat om drinken van elke dag een glaasje wijn, heb ik dus helemaal niets. Leven en laten leven, gezondheid is van veel meer factoren afhankelijk!
Ook heb ik niets met geheven vingertje naar mensen die geen alcohol drinken zoals een goede vriend van ons. Ik vraag hem wel altijd voor een feestje wat hij heel erg lekker vind om te drinken. Dat doe ik ook bij mijn broer die ook niets drinkt.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:59

Vjestagirl schreef:
DearDarling schreef:

Maar vind je het ook een dooddoener als je tafelpartner geen wijn drinkt? Want ik vind alcohol persoonlijk ook gewoon heel erg vies, dus het zou aan mijn culinaire ervaring nogal af doen als k wel moest drinken

Nee, als diegene wijn echt niet lekker vind dan zal mij dat niet storen. Ik zou je hooguit uitnodigen voor een wijnproeverij oid. En dat is vooral omdat goede wijn&spijs combinaties echt engeltjes-pies is :9 (mijn mening). Dat is dan natuurlijk ook een beetje als grapje, als iemand echt iets niet lekker vind dan is dat oke

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:01

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat de sfeer is wat je zelf maakt. Of ik nou een glas fanta heb of een glas wijn, dat maakt voor de sfeer toch geen verschil?

Nou dat probeer ik dus duidelijk te maken, maar blijkbaar is er toch een verschil voor sommigen.

En nee ik vind wijn echt niet lekker, net als koffie overigens.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:14

A3a1 schreef:
@lieveli
Maar of de stemming met drank beter wordt, is de vraag.
Of er beter naar elkaar geluisterd wordt, ook.

Dus het is anders...maar wat is beter....?

En dan heb ik het toch niet over een glas voor de lekker.

@jolien
Dronken worden maakt geen blije stofjes....
Dronken worden verdoofd en tegelijkertijd versterkt het emoties.

Ik heb het daar wel over, ik heb de leeftijd en het leven niet meer om volledig lam te gaan op een vrijdagavond.

Maar als ik met wat vriendinnen naar een wijnbar ga drinken we wijn, dan gaan we niet volledig droog.

Ineke2 schreef:
Sorry maar ik vind het echt raar dat de sfeer blijkbaar beter is als iedereen aan de alcohol zit? Ik heb namelijk de tegenovergestelde ervaring. Zeker als mensen meer dan 2 glazen met alcohol op hebben worden er veel nogal vervelend.

De sfeer word anders, maar of dat beter is of juist niet... dat is voor iedereen anders om te bepalen denk ik zo.

Natuurlijk is dat voor iedereen anders en zelf om te bepalen. Ik praat vanuit mijn eigen perspectief.

Ik vind uitgaan nu ook anders dan zonder foetus en met gin tonic. Wat behoudender denk ik. Ik mis de fijne buzz van 3 wijntjes ook wel.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 12-01-19 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:15

Lol uiteraard ga ik niet met vriendinnen naar een wijnbar, dat mag iedereen best zonder mij doen :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:17

Ineke2 schreef:
Lol uiteraard ga ik niet met vriendinnen naar een wijnbar, dat mag iedereen best zonder mij doen :D

Ik ben er dol op. Ik word oud.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:55

Ik ben 1x dronken geweest om te kijken wat mensen eraan vonden.
(was echt meer uit nieuwsgierigheid)
En snap het nog steeds niet.

Vind ook geen een alcohol soort lekker,dus dat scheelt ookal.

Hier thuis word door Vriendlief biertje mee gedronken als vrienden er zijn.

Ik heb zelf ook een afkeer tegen alcohol en voel me al snel ongemakkelijk als mensen het 3e biertje opentrekken.
Prijs me zelf gezegend met een vriend die er ook niet veel aan vind.

Dus ik heb geen alcohol vrije maand maar alcohol vrij leven. :+

Maar vind opsich dit soort maanden wel goed dat mensen bewust zijn van hun alcohol gebruik.
(niet dat ik denk dat iemand snel per definitie een alcoholist is)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:15

karuna schreef:
Vreemd om een topic te openen over een maand niet drinken door iemand die geen alcohol drinkt. :+

Maar ik hoor hier en daar wat en hoor vooral ik ga het proberen het een maand vol te houden. :? Nu heb ik lang geleden testen afgenomen voor nipo en daar zat oa ook drinkgedrag bij. Ben toen serieus geschrokken over de grotere hoeveeheid drank de er bij de meesten per dag doorheen ging. :oo fles wijn per dag was eerder de norm dan uitzondering -O-

Dus mijn vraag aan de bokkers, wie doet er mee en kan iemand me vertellen waarom de reactie vooral is ik ga het proberen.

Ik vermaak me ook op festivals uitstekend met water of cola. Heb ook niets nodig om los te komen of wat ook. Dus voor mij een compleet van me afstaande wereld dus. :)

https://www.nu.nl/eten-en-drinken/56760 ... redirect=1

Hier wil ik toch nog anders op reageren ook. Meer algemeen.

Een verslavingsprobleem komt veel voor. Mensen kunnen verslaafd zijn aan: hard- c.q soft drugs, roken, alcohol, koffie, suiker, eten, seks, gokken, TV kijken, gamen, mobiele telefoon etc. Vaak is een combinatie van factoren oorzaak aan de verslaving.

Mensen die verslaafd zijn aan het een of ander, weten dit vaak heel goed. Sommige verbergen hun verslaving zo goed en zo kwaad als het kan vanwege schaamte die vaak erg groot is, anderen proberen er iets aan te doen en zoeken bij elkaar of bij iemand die ervoor geleerd heeft hulp.

Dus het fenomeen Karuna dat jij beschrijft, dan zit je al op of over het gebied van rand- c.q echte verslaving als mensen niet weten of zij dit wel of niet gaan vol houden. MAAR zij gaan het proberen en zoeken dus steun bij lotgenoten, mensen die dezelfde ervaring hebben met het wel of niet laten staan van .......(vul maar welke verslaving in). Daar is moed voor nodig, openheid en liefdevolle benadering.
Het helpt niet om dan naar deze mensen met verbazing te bekijken en te schrijven: "ik begrijp daar niets van". Nee, toevallig heb jij niet dit alcohol probleem, maar de meeste mensen hebben dan wel een ander probleem.

Ik vind het goed dat er aandacht is voor de negatieve kant van teveel alcohol. Alcohol is net als zoveel dingen (denk aan weinig bewegen, teveel stress, te dik zijn etc) ongezond. In een maatschappij (zeker hier in Frankrijk) waar alcohol als vrij onschuldig en normaal word gezien kan het geen kwaad om de aandacht te vragen voor....
Maar dan op een positieve manier, met liefde zachtheid en begrip in plaats van met ongeloof, bangmakerij → (weet je wel dat je daar kanker van kan krijgen, en dat al naar 2 glaasjes) etc. Ja denk ik dan, aan mijn hoela, dat weet ik zoals je ook vroeg dood gaat van: teveel suiker eten, te weinig bewegen, teveel stress, etc etc.........

Dus mensen die met elkaar gaan proberen een maand zonder alcohol te drinken of te minderen, zijn zich bewust van de effecten, en gaan hun best doen. Chapeau! Ik ben trots op jullie en mijn steun hebben jullie. Met name de dire harts drinkers krijgen al mijn steun (net als de rokers, gamers, sex verslaafden etc) want heel erg moeilijk is het om een verslaving om te buigen naar geen verslaving op welk gebied dan ook. Meiden van Bokt, die meedoen aan een maand niet drinken, ga ervoor! Jullie verdienen alle liefdevolle ondersteuning van wie dan ook.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-01-19 16:17, in het totaal 2 keer bewerkt