Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:18

Ik ben nu bijna 3 maanden gestopt en ik merk zeker verschil! Heb hem vanaf mijn 15e tot mijn 26e geslikt. Gelukkig ben ik nu alweer vrij regelmatig met mijn cyclus. Ik merk vooral een verschil in mijn libido, dat was met de pil echt standaard laag. Nu wisselt het veel meer afhankelijk van waar ik zit in mijn cyclus. Ik voel me ook gelukkiger en meer mezelf zonder pil. Klinkt misschien gek maar ik voel mijn lichaam en gevoelens ook duidelijker aan.
Nadeel vindt ik dat ik echt weer heftige buikkrampen heb tijdens mijn menstruatie zonder de pil. En natuurlijk dat we nu van condooms afhankelijk zijn. (Al ben ik oa ook gestopt om mijn lichaam te ontpillen vanwege onze kinderwens, maar dat stellen we nog wel even uit)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:24

Ik ben twee keer gestopt en terug opnieuw begonnen.

Het grootste nadeel van de pil is voor mij dat mijn libido praktisch onbestaand is. Voor de rest geen nare bijwerkingen, alhoewel ik sinds kort wat last van puistjes begin te krijgen, wat ik ervoor nooit gehad heb. Toen ik de eerste keer gestopt was ben ik op twee maanden dik 5kg afgevallen, ben er vrijwel zeker van dat dit pilgerelateerd was aangezien mijn eetpatroon toen niet veranderd was. De tweede keer heb ik geen verschil gemerkt in gewicht, maar wel dat mijn haar enorm snel vettig werd de eerste drie maanden.
Het grootste nadeel van zonder pil te zitten was voor mij toch wel dat je je menstruatie niet meer kan plannen en uitstellen, en ook het anticonceptie gedeelte. Daarnaast vond (inmiddels ex) vriend het niet fijn met condoom.

Ik ben nu mijn strips aan het afwerken en ga dan op de spiraal overgaan, heb heel wat vriendinnen die de stap gezet hebben en daar alleen maar voordelen aan ondervonden hebben.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:21

FatCat schreef:
sharon488 - hoe blijf jij dan Baby vrij :+

Dit vind ik zo'n mooie opmerking :+
Hoor het namelijk ook in mijn omgeving. Als ik vertel dat ik gestopt ben met anticonceptie krijg ik exact dezelfde vraag.

Heb zelf ook nog zitten denken aan een pessarium, in combinatie met condoom. Maar vooralsnog leek mij dat een heel gedoe.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:28

sharon488 schreef:
FatCat schreef:
sharon488 - hoe blijf jij dan Baby vrij :+

Bedankt Sonja. Ik ben ook geneigd om voor koper te gaan, desondanks de horror verhalen.

Wahaha. Gewoon met condoom, we letten altijd goed op. Ook houd ik mijn cyclus goed in de gaten.

Ja, ja hahaha ja!! Hij is leuk. Werkt niet :')
I've tried it.
En kijk, ging 7 maanden goed....
Afbeelding

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:41

Indi_Vito schreef:
sharon488 schreef:
Wahaha. Gewoon met condoom, we letten altijd goed op. Ook houd ik mijn cyclus goed in de gaten.

I've tried it.
[ [url=m/sm1ger.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tjaa das pech :+ hoop dat het bij mij wel goed blijft gaan.. Anders kan ik mijn studie letterlijk op m'n buik schrijven. Ik zie alleen even geen andere optie want hormonen begin ik niet weer aan.

Anoniem

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:51

Hier ook dus nu alleen condoom. En elke maand een test, zodat ik er op tijd bij kan zijn eventueel, om het te lagen weghalen.

Gelukkig tot nu niet nodig geweest.

En houden ons keurig aan regels hoe je condoom moet gebruiken.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:18

sharon488 schreef:
Indi_Vito schreef:

I've tried it.
[ [url=m/sm1ger.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tjaa das pech :+ hoop dat het bij mij wel goed blijft gaan.. Anders kan ik mijn studie letterlijk op m'n buik schrijven. Ik zie alleen even geen andere optie want hormonen begin ik niet weer aan.

Gelukkig is het bij ons welkom, en ons 3e kindje haha :') maar hierna mag mijn man er een knoopje in laten leggen :o

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:51

Ik ben nu ruim een jaar gestopt met de diane35. Wat een troep is die pil, vreselijk.

Voordelen van stoppen:
- libido ging van 0,0 naar 100.
- veel beter humeur.
- ik zit lekkerder in mijn vel.
- ik ben 5kg afgevallen.

Nadelen van stoppen:
- mijn acne is teruggekomen. Dat is echt balen, maar er valt mee te leven...
- mentruatie duurt langer en doet meer pijn.
- andere voorbehoedsmiddelen.

Wat doet ontpillen met je:
- haaruitval de eerste maanden.
- mijn lijf was totaal ontregeld wat ik aan alles merkte. Heb vaak getwijfeld om weer te beginnen, maar heb het gelukkig doorgezet.
- menstruatie was ruim een half jaar zwaar onregelmatig.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:18

Is er iemand die heeft geprobeerd om de pil om de dag te slikken?
Uiteraard gaat het hierbij niet om het feit dat de anticonceptie werking dan verminderd, maar is het dan zo dat je maar de helft van de hormonen binnenkrijgt?
Wat doet dit met menstruatie?

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:23

Ben nu 14 maanden gestopt en merk vooral:
-Minder afgevlakte emoties
-Minder opgezwollen buik en vocht vasthouden
-Pijnlijkere menstruaties met meer bloedverlies

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:33

Zijn er ook stoppers hier die minder afgevlakte emoties als iets niet fijns hebben ervaren?

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:37

XFILE schreef:
Is er iemand die heeft geprobeerd om de pil om de dag te slikken?
Uiteraard gaat het hierbij niet om het feit dat de anticonceptie werking dan verminderd, maar is het dan zo dat je maar de helft van de hormonen binnenkrijgt?
Wat doet dit met menstruatie?

Om de dag niet geprobeerd maar ik vergat echt regelmatig de pil (denk ongeveer 1-2 keer per week) en bij mij werd de menstruatie wel meteen onregelmatiger. En daarbij ook af en toe een tussenbloeding. Maar dit kan ook bij iedereen anders zijn natuurlijk.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:39

Ik ben nu 5 weken gestopt om te kijken wat het met me doet, op aanraden van t ziekenhuis ook, maar nog niet happy mee.. Moet het nog een paar maanden volhouden en het de tijd geven natuurlijk maar ik mis t nu al.
Ongeloofelijk veel acné ;( migraine en buikpijn is heel heftig weer. Daarnaast gigantisch veel stemmingswisselingen juist. Kan binnen 10 min 5 verschillende emoties tonen en dan ook echt op t hoogtepunt.

Nee tot nu toe vind ik t stoppen nog helemaal niks.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:46

Shaggy09 schreef:
Zijn er ook stoppers hier die minder afgevlakte emoties als iets niet fijns hebben ervaren?

Ik had zonder de pil iedere maand last van erge pms. Mijn blije momenten waren misschien wel wat fijner zonder pil, maar de boze en geïrriteerde momenten ook meteen vele malen erger.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:28

Zijn er bokkers met spiraal die een grootgeschapen vriend hebben? Die van mij voelt standaard mijn baarmoedermond (en ik voel hém ook) en ik ben erg bang dat hij er last van gaat krijgen..
Laatst bijgewerkt door Geryon op 28-12-18 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:34

Geryon schreef:
Zijn er bokkers met spiraal die een grootgeschapen vriend hebben? Die van mij voelt standaard mijn baarmoedermond (en ik voel hem ook) en ik ben erg bang dat hij er last van gaat krijgen..

Hmm nog een reden om geen spiraal te nemen :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:38

Ik ben ook net gestopt. Vanaf mijn 14e heb ik 12 verschillende soorten pillen gebruikt. Ik kon er of helemaal niet tegen, of na een jaar of twee niet meer. Ook depressief geworden van de Diane, spiraaltje gehad, daarna een aantal jaar niets, maar ook dat was drama. 20 van de 28 dagen klachten die echt niet leuk meer waren.
3,5 jaar geleden begonnen aan de Microginon20 (de echte) en dat gaat beter dan zonder. Ja, ik heb huilbuien en moodswings, maar niet meer zulke extreme klachten als zonder pil.
Maar de pil staat er ook om bekend dat het voor vermoeidheidsklachten kan zorgen en aangezien ik een vitamine B12 tekort heb, kan ik een extra ‘vermoeiende’ factor niet echt gebruiken. En de pil blijft natuurlijk troep, dus ik ga het nu weer zonder proberen. Kijken wat voor invloed het heeft op mijn vermoeidheid, moodswings en huilbuien.
Ik twijfelde nog om een maand later te stoppen, omdat ik over twee weken op vakantie ga, maar ik wilde gewoon echt niet meer, dus ik hoop dat het meevalt op vakantie :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:39

Als het goed is (van wat ik weet) gaan de touwtjes van de spiraal zich om de baarmoedermond krullen dus dat zou volgens mij geen probleem moeten zijn (ook nooit "klachten" over gehad :+ ). Als ze echt te lang zijn (maar dan kan je ze wat laten knippen) of juist té kort geknipt kan het voelbaar zijn. De touwtjes zijn flexibel en niet hard dus meestal is het naar mijn weten geen probleem.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:12

love_western schreef:
Geryon schreef:
Zijn er bokkers met spiraal die een grootgeschapen vriend hebben? Die van mij voelt standaard mijn baarmoedermond (en ik voel hem ook) en ik ben erg bang dat hij er last van gaat krijgen..

Ik heb tijdens de gemeenschap echt nooit last gehad van mijn spiraal :n
Touwtjes worden dusdanig lang gelaten dat ze omkrullen, dus partner voelt daar verder ook niks van.
Het ding zelf zit ook niet in je baarmoederhals maar echt in je baarmoeder, dus je voelt daar verder echt niks van.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:21

Marije_jiplover schreef:
love_western schreef:

Ik heb tijdens de gemeenschap echt nooit last gehad van mijn spiraal :n
Touwtjes worden dusdanig lang gelaten dat ze omkrullen, dus partner voelt daar verder ook niks van.
Het ding zelf zit ook niet in je baarmoederhals maar echt in je baarmoeder, dus je voelt daar verder echt niks van.

Echt wel dat je het voelt.
Volgens mijn gynaecoloog zat die goed maar tijdens de daad voelde ik en mijn man hem zitten.
Ik kon dat kreng zelfs met mn vingers voelen.

Nooit meer zo'n rot ding

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:25

Mijn lijf accepteerde het spiraal niet.
Het ging steeds meer zeer doen tijdens de gemeenschap.
Helaas pindakaas, want het is wel een uitkomst.... nooit meer de pil vergeten ;)

Zijn er dan hier ook mensen die wel gewoon tevreden de pil gebruiken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:30

Indi_Vito schreef:
Echt wel dat je het voelt.
Volgens mijn gynaecoloog zat die goed maar tijdens de daad voelde ik en mijn man hem zitten.
Ik kon dat kreng zelfs met mn vingers voelen.

Nooit meer zo'n rot ding

Ok, dat is vervelend, maar dat is niet de standaard ervaring bij vrouwen met een spiraal.

Heb iets van 16 jaar spiraaltjes gehad en met meerdere bedpartners in die tijd nooit ergens last van gehad en mijn bedpartners ook niet.

En ook nu ik helemaal zonder ben, merk ik op dat gebied geen verschil.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:34

Cynn schreef:
Ik ben nu 5 weken gestopt om te kijken wat het met me doet, op aanraden van t ziekenhuis ook, maar nog niet happy mee.. Moet het nog een paar maanden volhouden en het de tijd geven natuurlijk maar ik mis t nu al.
Ongeloofelijk veel acné ;( migraine en buikpijn is heel heftig weer. Daarnaast gigantisch veel stemmingswisselingen juist. Kan binnen 10 min 5 verschillende emoties tonen en dan ook echt op t hoogtepunt.

Dit is dus echt ontpillen... het wordt op den duur allemaal beter. Ik heb hier ook gigantisch last van gehad en nog veel meer dingen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:38

Ik zat van ongeveer 13/14 tot 21e aan de pil. Mijn voornaamste reden om hem te gebruiken was vanwege heftige menstruatie klachten, ik slikte hem dus ook altijd door.

Klachten die ik ervaarde van de pil:
Laag libido
Futloos gevoel

Wat ik ervaarde toen ik stopte:
Vette huid en puistjes
Libido hoger
Opgewekter, maar juist meer last van stemmingswisselingen
Ongesteld worden :+. Ik werd ondanks het jaren lang doorslikken ook echt meteen regelmatig elke 4 weken weer heftig ongesteld :')

Nu heb ik sinds 2 jaar een hormoon spiraaltje mijn ervaring daarmee:
Niet meer ongesteld yay
Minder stemmingswisselingen maar niet neerslachtig
Libido is normaal (iig super hoog nu :'))
Toen hij er net in was even een puistjes uitbraak, maar nu is huid juist heel gaaf
Wel is mijn baarmoeder mond wat gevoeliger geworden bij de seks. Gelukkig heeft mijn vriend niet zo'n bizar lange penis en als ik goed opgewonden ben heb ik daar ook heen last van.

Voor mij is het spiraaltje dus ideaal. Mijn menstruatie is echt heel heftig (enorme krampen, migraines, zelf een keer overgegeven van de pijn) en ik heb daar simpelweg gewoon geen tijd voor :+

Er zijn trouwens aanwijzingen dat hormonale anticonceptie ervoor zorgt dat je magnesium uit je voeding minder goed opneemt. Ik slik dit daarom bij sinds ik een spiraaltje heb.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:39

yza1987 schreef:
Cynn schreef:

Dit is dus echt ontpillen... het wordt op den duur allemaal beter. Ik heb hier ook gigantisch last van gehad en nog veel meer dingen.

Bij mij was het eerder andersom. Eerst voelde ik me vrij goed en na een tijdje werd de pms steeds erger.