Stamceldonor, ben jij het al?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:22

Echt zo goed dat jullie dit doen! Een man die ik ken zit op een donor te wachten.. Helaas is hij Antilliaans en zijn daar vrijwel geen donoren voor. Zo tragisch, hij mag waarschijnlijk nog geen eens 30 worden hierdoor :(

Ladyson

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:42

Yes, ik ben stamceldonor. :)

Ik val flauw bij bloedprikken etc dus met regelmaat bloed doneren zit er niet in, maar ik wil best een keer dat "drama" doormaken als ik er zo direct een leven door kan redden. De kans is uiteindelijk best wel klein dat je wordt opgeroepen.

Goed dat het schopje aan dit topic gegeven is, het is nog relatief onbekend dat je dit kunt zijn.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:44

Silly1972 schreef:
Bloed geven is fluitje van een cent, voel je nauwelijks iets van.

Voor jou wellicht wel.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:48

Ladyson schreef:

Ik val flauw bij bloedprikken etc dus met regelmaat bloed doneren zit er niet in, maar ik wil best een keer dat "drama" doormaken als ik er zo direct een leven door kan redden. De kans is uiteindelijk best wel klein dat je wordt opgeroepen.

Goed dat het schopje aan dit topic gegeven is, het is nog relatief onbekend dat je dit kunt zijn.

Naja dat idd.. Ik heb ook een bloedhekel aan bloed prikken/geven (no pun intended) en ik heb geen spannende bloedgroep dus dat doe ik ook niet. Ik prik liever anderen dan dat ze dat bij mij doen. Maar zeker nu ik van dichtbij heb gezien dat het letterlijk het verschil tussen leven en dood maakt, ben ik best bereid daar even voor af te zien als dat moet.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:55

Blacky94 schreef:
Ladyson schreef:

Naja dat idd.. Ik heb ook een bloedhekel aan bloed prikken/geven (no pun intended) en ik heb geen spannende bloedgroep dus dat doe ik ook niet. Ik prik liever anderen dan dat ze dat bij mij doen. Maar zeker nu ik van dichtbij heb gezien dat het letterlijk het verschil tussen leven en dood maakt, ben ik best bereid daar even voor af te zien als dat moet.

Juist de ´´bekende´´ bloedgroepen zijn goed gewild omdat deze bij zoveel mensen nodig zijn. ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:01

Mooi en dapper dat jullie dit doen. Heb zelf een rothekel aan naalden en heb ‘moeilijke’ aders, dus ik zit hier niet op te wachten.

Hoe kom je er achter of je bruikbaar bent als donor? Qua medicatie en zo?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:04

Goed topic, ik sta ook al een paar jaar in de database. Bloedprikken stelt niks voor en om een ander leven te redden is t al helemaal een erg klein offer om te brengen. Ik val zelf wel regelmatig flauw maar voor zo’n goed doel zet ik me daar wel overheen hoor.

Hopelijk blijft t aantal donoren groeien en hoeven patienten niet lang meer te wachten op een match.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:06

Cowboy55 schreef:
Mooi en dapper dat jullie dit doen. Heb zelf een rothekel aan naalden en heb ‘moeilijke’ aders, dus ik zit hier niet op te wachten.

Ik kan absoluut niet tegen naalden en hoop ergens dat ik nooit word gekozen als match maar ben wel donor. Juist voor die super kleine kans dat ik het wel ben en voor die ene keer kan ik me daar over heen zetten.

Op de website kan je zien wat allemaal wel en niet kan. Ook krijg je bij het aanmelden vragen en krijg je te zien of je geschikt bent

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:09

Amber_anne schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik kan absoluut niet tegen naalden en hoop ergens dat ik nooit word gekozen als match maar ben wel donor. Juist voor die super kleine kans dat ik het wel ben en voor die ene keer kan ik me daar over heen zetten.

Op de website kan je zien wat allemaal wel en niet kan. Ook krijg je bij het aanmelden vragen en krijg je te zien of je geschikt bent

‘De website’? Welke? Heb ik ‘m (al) gemist?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:14

Ik vind het prachtig dat het kan en bestaat, maar ik durf het niet. Ik ben doodsbang voor naalden. Ik ben donor voor organen maar niet voor bloed of stamcellen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:23

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:25

Mars schreef:
https://www.matchis.nl/

Even googlen is niet moeilijk ;)

Lui zijn is makkelijker.....en ik had al 2 sites gehad. Dank je! +:)+

EDIT: nou, lekker dan. Bijna te oud (strike 1), bijna te hoog BMI (strike 2) en een diskwalificerende medische aandoening (strike 3 & you’re OUT). Dan maar Euri doneren......
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 04-01-20 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:27

Heb je gelijk in :D
Ik heb even mezelf getemd misschien kan een mod de site in de OP plakken. Is nog makkelijker voor mensen die info zoeken

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 02:02

Ik ben al enkele jaren stamceldonor, nog nooit opgeroepen. Ben sinds deze week ook bloeddonor.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 03:08

Ik ben ook al enkele jaren stamceldonor, maar nog nooit opgeroepen. Ook bloeddonor, maar heb de laatste tijd nogal wat tattoo’s laten zetten en dan mag je weer een tijdje niet geven :o

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:58

Super om te lezen dat zoveel Bokkers ingeschreven staan als stamceldonor!

Ik heb zelf een autologe stamceltransplantatie gehad. Hiervoor ben ik mijn eigen donor geweest (afname via bloed) en toen het nodig was heb ik mijn eigen stamcellen teruggekregen. Voordeel hiervan is dat je geen afstotingsverschijnselen krijgt. Eigen stamcellen kan niet voor mensen met bloedziektes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:31

Oedi schreef:
Grappig dat ik dit topic nu zie, ik ben in december gebeld door Matchis en ik moet maandag bloed laten prikken omdat ik een mogelijke match bent met iemand :) Kans is alsnog relatief klein dat ik de meest geschikte match ben uiteindelijk (1 op 4-6) maar het lijkt me heel bijzonder om dit voor iemand te kunnen/mogen doen.

Oeh, wauw! Ik ben benieuwd; het lijkt mij ook erg bijzonder! Hoe lang sta jij nu ingeschreven?

Blacky94 schreef:
Ik heb me een klein jaar geleden aangemeld :)
Ex-vriendinnetje van mijn broertje kreeg eind 2018 de diagnose leukemie en heeft afgelopen jaar een transplantatie gehad. Gelukkig gaat alles goed en heeft ze in principe haar traject afgesloten en mag ze sinds kort weer alles doen, eten en naartoe.
Ik had er nooit zo over nagedacht totdat het dus vrij dichtbij kwam. We spreken haar nog steeds en ze hield ook een blog bij. Vond het heel heftig om dan te horen dat haar "trajectgenootje" het niet gehaald heeft. Ze waren toen allebei 22 geloof ik. Ondanks dat ik ook genoeg sh#t zie in mn werk, gaf dit zo dichtbij toch wel de doorslag er daadwerkelijk wat mee te doen en me aan te melden.

Wat afschuwelijk, zo jong nog. Een vergelijkbaar verhaal was voor mij ook de aanleiding om me aan te melden. Ik moet eerlijk toegeven dat ik daarvoor niet echt op de hoogte was dat dit bestond. Aanleiding voor het schopje voor dit topic is dat een kennis van me onlangs zijn baby is verloren. Ze heeft nog stamcellen ontvangen, maar het mocht niet baten. Hartverscheurend. Maar ik ken ook wat succesverhalen met volledige genezing en dat is toch wel erg mooi!

En wat betreft gewilde bloedgroepen, voor bloeddonatie is dat inderdaad relevant, maar voor stamceltransplantatie maakt dat dus niet uit! Sterker nog, de ontvanger neemt zelfs de bloedgroep over van de stamceldonor (hoe fascinerend is dat! :)) ) Ik ben ook bloeddonor maar ik ben dan ook makkelijk te prikken en heb geen angst voor naalden. Ik snap heel goed dat mensen die daar wel last van hebben geen bloeddonor of eventueel stamceldonor willen worden, hoor. Al kan ik me voorstellen dat je echt wel goed begeleid wordt als het puntje bij het paaltje komt. :)

ievie, wat mooi dat dat zo kon bij jou!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:05

Ik heb me aangemeld! :)
Omdat ik soms medicatie gebruik vanwege neuropathie is het nog in afwachting of ik wordt goedgekeurd.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:19

culaccino schreef:
Oedi schreef:
Grappig dat ik dit topic nu zie, ik ben in december gebeld door Matchis en ik moet maandag bloed laten prikken omdat ik een mogelijke match bent met iemand :) Kans is alsnog relatief klein dat ik de meest geschikte match ben uiteindelijk (1 op 4-6) maar het lijkt me heel bijzonder om dit voor iemand te kunnen/mogen doen.

Oeh, wauw! Ik ben benieuwd; het lijkt mij ook erg bijzonder! Hoe lang sta jij nu ingeschreven?

2,5 jaar. Had niet verwacht ooit opgeroepen te worden omdat de kans heel klein is, was dus best verrast toen ze belden! Het kan alleen nog wel enkele weken tot maanden duren tot ik hoor of het wel of niet doorgaat.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:25

Spannend Oedi! En bijzonder..

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:28

Ik ben sinds 3 maanden ook donor. Heb me ook opgegeven voor bloeddonatie, maar dat moet nog even wachten ivm nieuwe tattoo en piercings. Ik zou op deze manier ook graag mensen willen helpen. De pijn neem ik voor lief, ben ik al gewend met piercen en tattooeren, maar geen idee of de pijn daarmee te vergelijken is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:47

Hoe komen ze eigenlijk aan de stamcellen die tegenwoordig nogal eens bij geblesseerde paarden worden ingespoten?

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:59

anjali schreef:
Hoe komen ze eigenlijk aan de stamcellen die tegenwoordig nogal eens bij geblesseerde paarden worden ingespoten?

Die worden via het eigen bloed van het paard verkregen dacht ik.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:08

Ladyson schreef:

Dit is precies hoe ik erin sta! Ben mega bang voor bloedprikken en alles, maar als ik iemand zijn leven ermee kan redden dan heb ik het er zeker voor over.
Ben benieuwd of ik ooit opgeroepen word :j

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:55

Spoiler:
Afbeelding

Na nogal wat inpakwerk zijn mijn buisjes bloed op de post! Best raar om ze zo even de brievenbus in te gooien := Nu afwachten tot ik iets hoor