Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:39

Hoe vaak mag je doorslikken (dus hoeveel maanden achter elkaar slikken zonder stopweek)?
En hadden jullie last van bijwerkingen, van welke?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:49

Ik heb een mailtje gedaan naar de apotheek met de vraag of ik nog op de wachtlijst sta. En dat bleek het geval. Ze hebben nog steeds niet fatsoenlijk geleverd gekregen en ze hebben nog 1 strip liggen die ik mag komen ophalen. Gelukkig. Weer 1 maandje geholpen..

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:51

Jeetje wat een ellende. Ik heb een tijdje geleden per ongeluk voor een jaar besteld en gekregen. Kan dus gelukkig er nog even mee. Hopelijk snel opgelost!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:11

xEmpire schreef:
Hoe vaak mag je doorslikken (dus hoeveel maanden achter elkaar slikken zonder stopweek)?

Ik slik nu al 3 jaar de pil door zonder stopweek. Soms ( zoals na een antibiotica infuus of narcose ) wat last van doorbraak bloedingen en dan neem ik 2 tot 4 pillen in op advies van de artsen.

Als ik ongesteld ben of een doorbraak bloeding krijg, dan ga er maar vanuit dat ik in het gunstigste geval mijn bed niet uit kan komen. Ongunstigste geval is dat ik eindig op de EHBO.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:15

xEmpire schreef:

Staat geen tijd voor
Ik had op de pil regelmatig last van doorbraakbloedingen waardoor de endometriose actief bleef en verergerde

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:24

Adindaa schreef:
Helaas zijn al mijn strips er doorheen en moet ik morgen nieuwe halen.
Ben benieuwd -O-

Update: kon maar 1 stripje meekrijgen, werd ook totaal niet meegedacht naar een andere optie qua pil dus dat is wel jammer

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:25

Adindaa schreef:
Adindaa schreef:
Helaas zijn al mijn strips er doorheen en moet ik morgen nieuwe halen.
Ben benieuwd -O-

Update: kon maar 1 stripje meekrijgen, werd ook totaal niet meegedacht naar een andere optie qua pil dus dat is wel jammer

Maar dat is toch sowieso niet de taak van de apotheek? Moet je denk ik toch echt bij de huisarts zijn :)

Ik kreeg vorige week 3 strips mee, zit bij een nieuwe apotheek dus geen idee of ik normaal meer zou krijgen :Y) Bij mijn vorige apotheek kreeg ik altijd voor een heel jaar mee...

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:27

Ik ben blij dat ik een relatief onbekende variant slik ivm mijn allergische reacties op de meeste bijstoffen. Maar ook ik merk dat er veel mensen overstappen richting het merk wat ik gebruik. Een vriendin van mij gebruikt wel een weinig beschikbare pil en die kreeg vorige week inderdaad ook maar 1 stripje mee. Hoorde zelfs al verhalen dat mensen verschillende apotheken gingen afrijden in de hoop nog iets te vinden... Ook hoorde ik dat sommige huisartsen nu een spiraal of een inplanol aanraden zodat je niet mis kan grijpen...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:33

Ik wilde van de hormonen af en heb nu sinds exact een jaar een koper spiraal. Heb voorheen ook een Mirena gehad maar daar kreeg ik kramp van.

Deze spiraal kan 5 jaar blijven zitten en je kunt ook voor een variant gaan van 10 jaar. Dan heb je dus geen hormonen meer en wel anticonceptie. Niet iedereen kan goed over een spiraal maar ik denk dat het voor velen wel de moeite waard is om er eens naar te kijken.

Ik ervaar geen klachten met de spiraal.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:36

xEmpire schreef:

Ja ik kan dus niet tegen doorslikken. Ik raak dan hormonaal gezien compleet van de leg. Ik doe altijd braaf de stopweek

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:38

Yonker schreef:
Adindaa schreef:

Maar dat is toch sowieso niet de taak van de apotheek? Moet je denk ik toch echt bij de huisarts zijn :)

Ik kreeg vorige week 3 strips mee, zit bij een nieuwe apotheek dus geen idee of ik normaal meer zou krijgen :Y) Bij mijn vorige apotheek kreeg ik altijd voor een heel jaar mee...

Al sla je me dood, geen idee!
Van veel andere mensen hoorde ik dat zij van de apotheek een andere pil aangeboden kregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:51

Het is in sommige gevallen mogelijk om een generische variant van je oorspronkelijke pil te krijgen. Vooral van microgynon zijn er heel wat generische varianten in de omloop en daardoor kan je soms wat switchen tussen fabrikanten die wel een wat hoger aanbod hebben. Dan moet het wel net zo zijn dat die wel op voorraad is en in zo'n schaarste is dat niet altijd zo. Een apotheek mag jou niet een andere pil geven in de zin dat ze geen andere samenstelling of dosering mogen meegeven dan wat de huisarts heeft aangegeven. Dat zou ook behoorlijk kwalijk zijn want iedereen reageert anders op een bepaalde dosis hormonen en daar constant tussen switchen is niet bepaald slim.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:57

Ik moest ook aan het tekort geloven, microgynon 30 en alles wat erop lijkt is bij ons niet leverbaar en als er wat binnen komt, dan krijgen sommige mensen 1 strip mee meer niet. De rest vist sowieso achter het net.

Ik ga, na goed overleg met mijn huisarts, vanavond beginnen met Marvelon, die is wel leverbaar. Ben heel benieuwd... Microgynon beviel toch eigenlijk niet dus we zullen zien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 14:06

xEmpire schreef:

Daar staat volgens mij geen tijd voor. Eerder had ik het idee na paar maanden "toch maar eens stopweek inlassen, dan gaat de boel weer "schoon" zeg maar".
Maar, bij slikken van de pil nestelt er zich ook geen eitje die zich klaar maakt om bevrucht te worden. Die hoeft dus óók niet afgevoerd te worden bij niet-bevruchting.
De menstruatie die je dus tijdens de stopweek krijgt, is lomp gezegd, "nep".

Dit is tenminste wat mij is uitgelegd door de HA.

Zolang ik gewoon doorslik heb ik geen bijwerkingen. Wel heb je eerder kans op doorbraakbloedingen (die vaak minder heftig zijn dan stopweek) als je bijv. paar dagen diarree hebt, of een keer 2 of meer vergeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:19

JoyCiej007 schreef:
xEmpire schreef:

Daar staat volgens mij geen tijd voor. Eerder had ik het idee na paar maanden "toch maar eens stopweek inlassen, dan gaat de boel weer "schoon" zeg maar".
Maar, bij slikken van de pil nestelt er zich ook geen eitje die zich klaar maakt om bevrucht te worden. Die hoeft dus óók niet afgevoerd te worden bij niet-bevruchting.
De menstruatie die je dus tijdens de stopweek krijgt, is lomp gezegd, "nep".

Dit is tenminste wat mij is uitgelegd door de HA.

Zolang ik gewoon doorslik heb ik geen bijwerkingen. Wel heb je eerder kans op doorbraakbloedingen (die vaak minder heftig zijn dan stopweek) als je bijv. paar dagen diarree hebt, of een keer 2 of meer vergeet.

Naast die doorbraakbloedingen is je pil dan ook gewoon niet meer veilig. Dat kan op elk punt in je cyclus overigens gebeuren, maar wel iets om rekening mee te houden. Verder klopt het wat je HA je heeft uitgelegd :j De bloeding die je krijgt bij doorslikken is geen echte menstruatie, het is een trucje van je lichaam en dus niet nodig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 14:26

Tijdens doorbraakbloeding niet meer veilig lijkt mij ook, ook als je vergeten bent, of aan diarree bent, stelselmatig moet overgeven e.d.

Sorry, wel even vergeten te melden. Komt denk ik omdat ik het dus niet als anticonceptiemiddel gebruik, en niet meer seksueel actief ben. :+ Dan maakt het allemaal niet zoveel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:28

Tijdens een doorbraakbloeding ben je gewoon beschermd zolang hij op natuurlijke wijze is ontstaan. Soms is je lichaam het gewoon even zat en begint het te bloeden zonder duidelijke rede. Als je je pil vergeet, je moet overgeven of je hebt hele erge diarree kan het wel zijn dat hij echt niet meer veilig is, omdat je hem dan weer afstoot zonder dat de stoffen zijn opgenomen in je lichaam.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:31

Geen last nog. Laat de pil zetten om de drie maanden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 14:47

Emmaa_ schreef:
Tijdens een doorbraakbloeding ben je gewoon beschermd zolang hij op natuurlijke wijze is ontstaan. Soms is je lichaam het gewoon even zat en begint het te bloeden zonder duidelijke rede. Als je je pil vergeet, je moet overgeven of je hebt hele erge diarree kan het wel zijn dat hij echt niet meer veilig is, omdat je hem dan weer afstoot zonder dat de stoffen zijn opgenomen in je lichaam.

Ja, dat klopt, maar ik dacht dat je bedoelde dat hij na paar maand doorslikken met wel of geen doorbraak bloeding zonder specifieke reden, hij ook niet meer veilig was.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:31

Toen ik nog aan de pil zat slikte hem vaak een half jaar door, en dan deed ik een stop week wanneer ik weer een nieuwe lading moest halen. Ik ben dan ook aan de pil gegaan omdat mijn menstruaties heel heftig waren inclusief kotsen van de pijn :'). Ik had overigens ook nooit doorbraak bloedingen. Merkte wel dat de pil mij wat neerslachtig maakte, niet perse depressief maar het vlakte mijn emoties wat af. Toen ik in het begin wel een stopweek deed had ik ook altijd 2 dagen migraine tijdens de stopweek, waarschijnlijk door de hormoon schommeling.

Voor mij is niet meer ongesteld worden dus wel een eis aan mijn anticonceptie. Jammer dat daar (nog) geen niet hormonale oplossingen voor zijn.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:44

Ik kreeg een mailtje dat er medicatie voor me klaarligt, ben benieuwd voor hoe lang ik mee ga krijgen.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:43

Weet iemand of en hoe het mogelijk is om met een EU recept de pil in Duitsland te halen?
Heb dit in de wandelgangen gehoord en vraag me af of het mogelijk is... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:50

Emmaa_ schreef:
Naast die doorbraakbloedingen is je pil dan ook gewoon niet meer veilig. Dat kan op elk punt in je cyclus overigens gebeuren, maar wel iets om rekening mee te houden. Verder klopt het wat je HA je heeft uitgelegd :j De bloeding die je krijgt bij doorslikken is geen echte menstruatie, het is een trucje van je lichaam en dus niet nodig.
bedoel je nou dat de pil helemaal niet meer veilig is als je hem doorslikt? Of alleen in de situaties die je later benoemd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:25

genja schreef:
Hoe vervelend denk je dat het voor de apotheek is dat het niet leverbaar is en er weinig info is wanneer weer wel?

Ik denk dat het heel vervelend is, maar tegelijkertijd hoop ik dat apothekers en apothekersassistenten hun vak meer gaan opeisen. Nu gaat er ontzettend veel energie zitten in het uitleggen van dingen die eigenlijk niet goed uit te leggen zijn. Misschien werkt het veel beter als die energie meer gaat naar andere richtingen (aanpakken van de oorzaken, ander beleid, dat soort dingen.)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:28

Ik heb nu de duitse versie van de pil meegekregen. De rest was allemaal niet meer leverbaar en deze hadden ze dus opgekocht. De apotheker vertelde mij dat zij zelf dachten dat de nederlandse fabriek afkeuring had van een hele batch met grondstoffen en dat de duitse fabriek nog wel voldoende had. Maar dat waren speculaties, geen daadwerkelijke achtergronden. Ik heb nu 3 mnd meegekregen. Wel een duurdere dan mijn gewone pil, was nu net zo duur als de Microgynon.