Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:04

KimD schreef:
Lau schreef:
Maar weet je wat ook niet helpt... dat je dan eindelijk op de sportschool staat je hebt je angst overwonnen. En dan krijg je vieze blikken en word je nog net niet uitgelachen. Dus je doet super erg je best en wilt heel graag. En nog steeds word je afgekeurd. Het werkt ook 2 kanten op jij weet niet wat voor moeite die persoon doet. 1x in de maand beloon ik mezelf met een ijsje/frietje/kroket/macdonalds of iets anders slechts. De hele maand heb je gegeten volgens het plan van de diëtist en dan maakt iemand een banketstaaf opmerking. Nou die had van mij dat ijsje in zijn smoel gekregen. Houd gewoon je mond zonder dat je weet wat voor moeite een andere persoon doet.

Dat vind ik ook echt schandalig. Net zoals mensen die dan de stap maken en beginnen met hardlopen. Wat ik dan soms hoor, echt ernstig.

Ja echt erg hoor, ik hoop deze week ook weer te gaan lopen. Kan niet wachten op de reacties van mensen. Want blijf jij maar lekker je mond volstoppen maar nee je moet echt afvallen maar we willen het niet zien. Dat is de indruk die ik vooral krijg.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:06

Dat snap ik ook totaal niet. Als mensen met overgewicht gaan sporten. Dat andere opmerkingen geven enz. Denk dat dan de helft van die mensen ook zo ooit zijn begonnen.. Met het doel afvallen en fitter te worden en te blijven.

ik heb ook aan hardlopen gedaan. En kwam ik mensen tegen met overgewicht. En ik had respect voor ze. Vaak hadden ze nog een beter conditie dan ik, en liepen ze me zo voorbij. dan dacht ik respect! Geen haarop mn hoofd die dacht om daarover een rare opmerking te maken.

Ik ken mensen die zijn van overgewicht naar goed gewicht gegaan. En respect daarvoor. Want ik heb geen overgewicht maar wil er wel graag 5-7 kg kwijt zonder dat het een frustratie wordt. Heb al veel geprobeerd maar mijn geest wilt nog niet mee werken. De 3e week in een dieet of sport is voor mij de week dat ik opgeef.. En vaak denk waar doe ik het nog voor?? En dan stop ik, want zo veel snoep ik niet enz.

het is vooral een geestenlijk een spelletje en conseqent en disepline hebben.. Dat heb ik echt totaal niet van nature. de ene mens heeft dat meer van nature dan de ander. En dat betekend niet dat ik wil zeggen voor diegene is het makkelijker...

mijn vriend is al aantal maanden gestopt met roken. die was er klaar mee.. mijn ouders willen ook stoppen hebben al weeeeet ik veeel hoeveel pogingen gedaan. maar ook hun lukt het niet. kortom ik heb dat van hun geeerft haha. En komen met de ene na andere excuus

ik ben daarin geen haar beter. maar mijn vriend kan eten wat hij wil zonder aan te komen. ik moet er op letten en dat kan soms echt anti-motiverend zijn. als hij ongeschonden een zak chips leeg eet, en ik blij mag zijn als ik een schaaltje chips mag eten haha
Laatst bijgewerkt door plutolover op 23-10-18 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:07

Mars schreef:
Sws als iemand zijn best doet te beginnen met sporten snap ik niet waarom je dan rare blikken naar een ander gooit. In een sportschool kom je toch voor jezelf?

Omdat een dikkerdje niet op die loopband thuishoort. Die moet lekker thuis macdonalds eten of vooral niet in hun zicht proberen af te vallen. Dat kunnen ze niet hebben dan klopt hun beeld van dikke mensen niet meer. Heel verwarrend voor ze kunnen ze vaak even niet handelen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:07

daarnaast heeft niet iedereen de mogelijkheid om te sporten. lichamelijk bedoel ik dan

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:11

git schreef:
daarnaast heeft niet iedereen de mogelijkheid om te sporten. lichamelijk bedoel ik dan

Klopt, maar als het wel kan word je al snel ontmoedigd door mensen. En dat vind ik dan weer jammer.... Respecteer dat de mensen die dan wel gaan er ook zijn. Op insta zijn mensen die expres mensen met overgewicht filmen in de sportschool en dan belachelijk maken.
Maar dat zijn vaak dingen die iedereen vergeet. Wat ga gewoon naar de sportschool. Maar ook daar worden deze mensen gepest en er niemand die voor ze opkomt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:13

Lau schreef:
git schreef:

Klopt, maar als het wel kan word je al snel ontmoedigd door mensen. En dat vind ik dan weer jammer.... Respecteer dat de mensen die dan wel gaan er ook zijn. Op insta zijn mensen die expres mensen met overgewicht filmen in de sportschool en dan belachelijk maken.
Maar dat zijn vaak dingen die iedereen vergeet. Wat ga gewoon naar de sportschool. Maar ook daar worden deze mensen gepest en er niemand die voor ze opkomt.

sirieus??? dat is gewoon pesten.. gadver wat leven we toch in een rot wereld afventoe. WAt is er leuk aan om iemand te vernederen. bah. ipv dat je diegene zegt kom op ik help je. Nee gaan we filmen.... belachelijk..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:13

Mars schreef:
Sws als iemand zijn best doet te beginnen met sporten snap ik niet waarom je dan rare blikken naar een ander gooit. In een sportschool kom je toch voor jezelf?

Hier ben ik het mee eens.
Hoe vaak je wel niet mensen afkeurend ziet kijken naar mensen met overgewicht. Krijg er spontaan de nijging van een vijf kg halter ring op zijn/haar snoeterd te werpen.
:+
Heb zelf geen overgewicht, dus voel me er niet door aangesproken oid, vind het gewoon ongepast.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:15

Onali schreef:
KimD het heeft helemaal NIETS te maken met trots opzij te zetten.
Volgens mij bedoelt Kim de trots om niet om hulp te vragen opzij zetten oftewel erkennen dat je wellicht niet geheel zelfstandig gaat lukken.

Erg goed bericht :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:16

Lau schreef:
Mars schreef:

Omdat een dikkerdje niet op die loopband thuishoort. Die moet lekker thuis macdonalds eten of vooral niet in hun zicht proberen af te vallen. Dat kunnen ze niet hebben dan klopt hun beeld van dikke mensen niet meer. Heel verwarrend voor ze kunnen ze vaak even niet handelen.

Mag toch hopen dat dit sarcastisch bedoeld is. Hele vreemde opmerking. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat mensen denken. He wat goed dat ze het gaat proberen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:19

plutolover schreef:
Lau schreef:

sirieus??? dat is gewoon pesten.. gadver wat leven we toch in een rot wereld afventoe. WAt is er leuk aan om iemand te vernederen. bah. ipv dat je diegene zegt kom op ik help je. Nee gaan we filmen.... belachelijk..

Ja serieus! Erg he, iedereen doet wel makkelijk over ga dan naar de sportschool. Maar ook dat is moeilijk want daar worden ze ook letterlijk weggepest.

Jewelz journy organiseert bodypositve fitness waar iedereen welkom is. En iedereen gerespecteerd word. En dat vind ik een mooi concept helaas hebben ze dat in NL niet. Maar anders was ik daar heen gegaan gewoon omdat het daar goodvibes zijn. En welkom voor iedereen dik,dun en “normaal” dat zou zo fijn zijn voor dikke mensen met een angst voor de sportschool.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:20

Jennyj01 schreef:
Lau schreef:

Mag toch hopen dat dit sarcastisch bedoeld is. Hele vreemde opmerking. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat mensen denken. He wat goed dat ze het gaat proberen.

Puur sarcasme, maar wijzen en lachen is niet aanmoedigen of positief denken over een ander persoon. Ik ken genoeg dikke mensen die weggepest zijn bij de sportschool helaas. Of zich er niet fijn voelde alleen door mensen doe vonden dat zij er niet hoorde.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:21

Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom ze niet afvallen. Zo moeilijk is diëten niet (vind ik) en je kan het op verschillende manieren aanpakken. En het is ook geen straf ofzo, elke keer als ik weer in een dieet periode zit geniet ik juist meer van mijn eetmomentjes want dan krijg je er echt energie van.

Je kan langzaam afvallen, snel afvallen. Ik vind het heel gek om te bedenken dat een dik iemand met een paar maandjes weer slank kan zijn maarja toch zie je dat niet vaak ...

En qua dik worden ... alles draait imho door cico (calories in, calories out). Uiteindelijk eet je het toch zelf allemaal op, het is niet dat je medicijnen oid slikt en ineens x kilo vet aankomt, daar moet je ook bij gegeten hebben.

Maar ik heb niks tegen dikke mensen snap het gewoon soms niet.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:25

Blue_Monday schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom ze niet afvallen. Zo moeilijk is diëten niet (vind ik) en je kan het op verschillende manieren aanpakken. En het is ook geen straf ofzo, elke keer als ik weer in een dieet periode zit geniet ik juist meer van mijn eetmomentjes.

Je kan langzaam afvallen, snel afvallen. Ik vind het heel gek om te bedenken dat een dik iemand met een paar maandjes weer slank kan zijn maarja toch zie je dat niet vaak ...

En qua dik worden ... alles draait imho door cico (calories in, calories out). Uiteindelijk eet je het toch zelf allemaal op, het is niet dat je medicijnen oid slikt en ineens x kilo vet aankomt, daar moet je ook bij gegeten hebben.

Dik worden is niet alleen door eten laten we dat voorop stellen.
Maar stel je hebt een eetverslaving, dat kan gelijk staan aan een verslaving aan drugs. Dan moet je gewoon serieus afkicken. En dat is wel heel moeilijk want je krijgt afkickverschinselen. En een niet te stillen honger die je ook niet mag stillen vanuit je dieet. Het is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Want als je elke dag 2500 calorieën eet en je moet terug naar 1800 dan heb je nog steeds honger voor 2500. En dat is een lastige klim om aan te wennen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:27

Blue_Monday schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom ze niet afvallen. Zo moeilijk is diëten niet (vind ik) en je kan het op verschillende manieren aanpakken. En het is ook geen straf ofzo, elke keer als ik weer in een dieet periode zit geniet ik juist meer van mijn eetmomentjes want dan krijg je er echt energie van.

De spijker op zijn kop, vind jij! Voor sommige mensen die willen afvallen is het ontzettend moeilijk en bijna onmogelijk of zelfs onmogelijk. Dat werkt weer demotiverend waardoor mensen vaak terugvallen.

Vaak zijn dit wel diëten waarbij geen hulp aanwezig is. In de vorm van Verval life, of WW of een diëtiste oid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:30

Lau schreef:
Jewelz journy organiseert bodypositve fitness waar iedereen welkom is. En iedereen gerespecteerd word. En dat vind ik een mooi concept helaas hebben ze dat in NL niet. Maar anders was ik daar heen gegaan gewoon omdat het daar goodvibes zijn. En welkom voor iedereen dik,dun en “normaal” dat zou zo fijn zijn voor dikke mensen met een angst voor de sportschool.

Ik vind dit soort ervaringen ook wel schokkend, heb ze zelf ook nooit ervaren toen ik dikker was.
Lau, misschien is crossfit iets voor je :) bij ons lopen alle posturen rond, ik heb echt nog nooit ervaren dat iemand daar op zijn gewicht werd afgerekend. In tegendeel, vaak heb je met meer gewicht het voordeel dat je ook sterker bent en dus hogere gewichten aan kan. Waardoor je prima mee komt en mensen vaak juist tegen deze mensen opkijken als in "dat wil ik ook ooit kunnen".

W.b. Afvallen: tuurlijk is het natuurkundig gezien cico, maar als dat alles was zou overgewicht niet zo'n probleem zijn. Het is emoties, wisselwerking met de industrie, omgeving. Juist dat maakt afvallen zo complex. Afvallen is niet voor niets meer psychologisch werk dan dietistisch werk. Het is gedragsverandering op een heel complex stuk.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:34

secricible schreef:
Lau schreef:

Ik vind dit soort ervaringen ook wel schokkend, heb ze zelf ook nooit ervaren toen ik dikker was.
Lau, misschien is crossfit iets voor je :) bij ons lopen alle posturen rond, ik heb echt nog nooit ervaren dat iemand daar op zijn gewicht werd afgerekend. In tegendeel, vaak heb je met meer gewicht het voordeel dat je ook sterker bent en dus hogere gewichten aan kan. Waardoor je prima mee komt en mensen vaak juist tegen deze mensen opkijken als in "dat wil ik ook ooit kunnen".

W.b. Afvallen: tuurlijk is het natuurkundig gezien cico, maar als dat alles was zou overgewicht niet zo'n probleem zijn. Het is emoties, wisselwerking met de industrie, omgeving. Juist dat maakt afvallen zo complex. Afvallen is niet voor niets meer psychologisch werk dan dietistisch werk. Het is gedragsverandering op een heel complex stuk.

Ik mag helaas bijna geen gewicht tillen met mijn rechter arm. Maar crossfit was anders wel een goede keus geweest. Dit zijn niet alleen mijn ervaringen maar van heel veel “dikke” mensen. Alleen worden die nooit gehoord. Want ze stellen zich aan. Dat is wat ze vaak te horen krijgen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:48

Lau schreef:
Mars schreef:

Raar van die mensen en het zegt meer over hen zelf denk ik dan maar. Iemand die komt werken aan zichzelf lijkt me iets om aan te moedigen juist.

Lau

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:56

@Mars:
Eens, helaas zijn er veel meer van dat soort mensen. Als de mensen die zich lekker met zichzelf bemoeien of die persoon aanmoedigen. Het is jammer maar waar, het jammere vind ik dat als dikke mensen dit probleem aangeven. Ze nooit gehoord worden en afgeschreven worden als aanstellers. Of erger ja dit is een excuus zodat je niet hoeft te gaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:59

Lau schreef:
Maar weet je wat ook niet helpt... dat je dan eindelijk op de sportschool staat je hebt je angst overwonnen. En dan krijg je vieze blikken en word je nog net niet uitgelachen. Dus je doet super erg je best en wilt heel graag. En nog steeds word je afgekeurd. Het werkt ook 2 kanten op jij weet niet wat voor moeite die persoon doet. 1x in de maand beloon ik mezelf met een ijsje/frietje/kroket/macdonalds of iets anders slechts. De hele maand heb je gegeten volgens het plan van de diëtist en dan maakt iemand een banketstaaf opmerking. Nou die had van mij dat ijsje in zijn smoel gekregen. Houd gewoon je mond zonder dat je weet wat voor moeite een andere persoon doet.

Echt te belachelijk voor woorden. Op de sportschool waar deze dikkerd ( ;) naartoe gaat is het gelukkig niet zo. Ik doe al bijna 10 jaar meerdere keren per week een groepsles, waar ik: de dikste en 1 van de oudsten ben. Tevens ben ik 1 van de fanatiekste deelnemers, helemaal verslaafd aan deze les. De sfeer op deze sportschool is professioneel en netjes.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:03

Ik weet niet wat de sportscholen bij jullie kosten...?
Maar ik betaalde 60 euro per maand voor onbeperkt sporten en ging 3x per week. Maar je moet het maandelijks ook kunnen betalen.

Nu met zwemmen betaal ik 25 per maand en zwem ik 2x per week en 1 a 2x per maand competitie waar ik het gevoel heb dat ik meer doe.

Maar crossfit of iets lijkt mij leuk om erbij te doen... Maar is hier zo duur.

Manlief is normaal gebouwd iets een buikje. Maar hij hoeft cola en bier 3 weken te laten staan en buikje is weer weg :+

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:40

eh ondanks dat ik geen overgewicht heb, vind ik afvallen heel lastig.. ik eet dan dingen die ik wel lekekr vind. Maar bijv sla kan ik de helft weggooien. Daarnaast vind ik sommige gezonde dingen echt duur.... of koop je fruit en denk je he kan er ff mee door,en dan volgende dag of dag daarna is het niet goed meer... en fruit is al zo duur..

ik vind het heel lastig om gezond en lekker te koken en kopen zonder dat ik gelijk de helft weg moet gooien. En uit de vriezer maaltijd vind ik gewoon echt vies.

kwark ben ik ook naar 4/5 dagen zat.. tuurlijk het is een knop omzetten. maar als ik bewust ga dieeten denk ik alleen maar aan ETEN!!! STraks mag ik mijn cracker yeeh. hahah En ja ik vind crackers echt lekker maar voor mij wordt het een soort frustetie. Vooral als ik geen verschil zie op de weegschaal...

ik weet ook ik moet meer drinken daar ligt het bij mij ook grote deels aan

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:56

Afvallen is echt niet zo eenvoudig als dat sommige denken.
Ik heb het voordeel dat ik lang ben, en daarmee 'wat meer kan hebben voor het oog' zeg maar :)

Maar nu wilde ik graag op een ijslander gaan rijden.
Twee nadelen, mijn lengte en mijn gewicht. Dat vond ik zelf ook.
Lengte kan ik weinig aan veranderen, gewicht heb ik toch geprobeerd, maar jee dat viel niet mee.
Ik gebruik nauwelijks nog suiker, geen frisdrank, geen vette hap dingen (deed ik al niet), vreet me klem aan zaden en noten en sla (maar dat verzadigd niet), maar viel geen kilo af.

Inmiddels ben ik dankzij ademtherapie (ander verhaal) beter op de ademhaling gaan letten en verhip, ik ben ook 5 kg kwijt geraakt.
Mijn beloning is, dat ik een lease ijslander heb inmiddels hahahaha. :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:00

Blue_Monday schreef:

Als het makkelijk was, waren er minder mensen met overgewicht... Want veel willen echt wel afvallen en weten in theorie ook best hoe het moet, maar het lukt ze niet. Of iig op lange termijn niet. Een eetverslaving bestaat echt en anders dan bij bv. drugs kan je niet zeggen 'ik eet nooit meer' wat het dus erg moeilijk maakt van zo'n verslaving af te komen.

Zelf worstel ik ook al lang met mijn gewicht, ik ben een echte jojo. Mijn gewicht schommelt al zo'n 10 jaar tussen 65kg. en 85kg. Ik zit nu weer in een dikkere periode. Bij mij ligt het ook erg gevoelig, gelukkig heb ik in het dagelijks leven niet echt vaak dat mensen er opmerkingen over maken. Maar als dat wel gebeurt, kan ik er echt mee zitten. Voelt toch als falen als je weer bent aangekomen...

Vind het erg om te lezen dat mensen echt nare opmerkingen krijgen terwijl ze gaan sporten... jullie zouden juist complimenten moeten krijgen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:06

Lau schreef:

Dat van die sportschool merkte ik totaal niet bij de dikkere mensen die bij ons in de sportschool liepen. Niemand keek op of om naar die mensen. Ik heb alleen maar groot respect dat deze mensen ook gewoon gaan en lekker bewegen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:06

Zuiver natuurkundig is het cico, maar helaas werkt een lijf niet zuiver natuurkundig en is het een complex chemisch fabriekje - dat ook niet voor alle mensen hetzelfde werkt.

Wat ik al zei: die vooroordelen maken het heel vervelend. Want wat je hier ook ziet: de persoon met overgewicht is een probleem (niet heeft een probleem, en al helemaal niet heeft misschien helemaal geen probleem) en er moet iets aan dat overgewicht gedaan worden. Eten mag niet, eten is niet goed. Daar mag je best wat van zeggen, als iemand eten in zijn mond stopt. Gesport moet er worden, dat is goed voor je.

Waarom mag iemand dat als buitenstaander allemaal roepen? Weet jij veel of die persoon al 50 kilo afgevallen is en dus heel veel van dat risico al heeft weggewerkt en nu aan het stabiliseren is? Of iemand in overleg met zijn dietist besloten heeft dat het zo wel genoeg is? Dat zijn toch persoonlijke verhalen over hoe iemand zijn leven (heeft) inricht, waar die wel en geen tijd aan besteed? Als buitenstaander heb je daar geen zicht op, waar bemoei je je dan mee?