Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 14:35

Ik heb daar wel navraag over gedaan maar wat ik heb kunnen uitvissen geeft het normaal geen enge bijwerkingen in beschadiging aan borstweefsel. Tenminste de kans daarop is veel kleiner dan het missen van een beginnende borstkanker door het niet laten maken van de fotos.

Een voordeel als je er erg vroeg bij bent dat weghalen al voldoende is zonder dat er veel nabehandelingen nodig zijn,

Dit keer had ik trouwens een minder aardige mevrouw die nogal lomp deed. -O- en veel dames die geen mondkapje wilden opdoen in de bus. _-:( gelukkig kon het zo dat ik alleen met de medewerkers in de bus was. En na toch een paar nare au momenten deed ze voorzichtiger gelukkig. Wel een paar dagen weer twee blauwe pijnlijke borsten gehad. Maar goddank niks gevonden dat er niet thuishoorde *\o/*

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:38

Goed dat je er over na denkt en de opties in overweging neemt. :j Wat jouw keuze ook gaat zijn. Er is een optie tot thermografie, wel op eigen kosten.

https://degroenezuster.nl/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:40

Esperanza schreef:
Ik geef dit topic weer even een schop.

Ik heb een oproep gekregen voor borstonderzoek, ik ben 45 en mag dus nu gaan. Ik heb alleen geen zin in de mammografie, het tietenplet verhaal. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor je borsten en vraag me dan werkelijk af of dit geen nadelige gevolgen heeft. Ik ben dus andere mogelijkheden aan het onderzoeken. Zijn er meer mensen die met deze vraag rondlopen?

Ik ben me aan het inlezen en vind ook informatie waarbij ik denk.... daat zit ik dus echt niet op te wachten.
https://www.avl.nl/nieuwsberichten/2019 ... eter-moet/

Ik laat nooit een mammo doen. Enkel echo om de 2 jaar.
Mijn gyneacoloog geeft mij groot gelijk en ik krijg altijd direct een verwijsbriefje voor de echo in het ziekenhuis :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 14:40

Ik heb toen ook eea uitgevist en overlegd met mijn huisarts destijds. Alleen omdat mijn tante oa borstkanker en baarmoederhalskanker heeft gehad en aan beide kanten van de familie kanker in zijn algemeenheid helaas veel voorkomt en slachtoffers maakt -O- was het voor mij toch de enige meest verstandige optie om de plettingen te ondergaan.

Echo hier krijg je helaas niet zo vlot een verwijzing van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:42

Ik ben baas over mijn eigen lijf, dus geen compromissen :Y) :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:43

Ik ben 47 en heb 5x een mammo gehad, maar heb er geen last van gehad en ook geen klachten achteraf. Kan vergeleken bij andere onderzoeken die ik ook vaak heb gehad, het geen pijnlijk onderzoek noemen. Het gaat ook best snel. Heb 1x langer onder het pletapparaat moeten liggen.

Ik lees wel over de thermografie onderzoeken, maar die vind ik nog niet betrouwbaar genoeg.

Echo doen ze vaak evengoed daarna. Is toch minder een borst in zijn geheel op de foto zetten, dus snap de keuze van een mammo tot nu toe nog wel.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:56

Willekes schreef:
Goed dat je er over na denkt en de opties in overweging neemt. :j Wat jouw keuze ook gaat zijn. Er is een optie tot thermografie, wel op eigen kosten.

https://degroenezuster.nl/

Ik woon niet meer in Nederland, dus dat maakt het lastiger. Om info te verkrijgen zoek ik in Nederland/ het Nederlands. Maar de onderzoeken zijn in Oostenrijk en daar is (naar mijn idee) vaak wel meer mogelijk als in Nederland. Ik moet in augustus voor het jaarlijkse uitstrijkje naar de Gynacoloog en dan zal ik hem vragen of hij me kan doorverwijzen voor een echo en/of thermografie of dat hij nog wat anders weet. Ik wil vooraf gewoon meer info zodat ik niet met een kluitje het riet in gestuurd wordt.

Mijn borsten zijn vaak al pijnlijk en ik kan me niet voortellen dat het pletten en de straling goed is. Ik ben echt van mening dat als mannen hun zaakje jaarlijks zou zouden moeten laten pletten voor onderzoek, dat er echt al wat anders uitgevonden was :') Er zou namelijk geen man naar zo'n onderzoek gaan.

Maar als ik het sowieso zelf moet betalen kan ik het wel inplannen als ik in Nederland ben.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:01

Dat scheelt, dat heb je in elk geval meer succes en opties. Ze zijn er, worden echter deels of niet vergoed. :j Of kosten 'te veel'. In Duitsland zijn ook andere opties, wat krijg je als je in het Duits zoekt aan alternati(e)ven?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:06

Kan mij niet voorstellen dat je gyn er een probleem van zou maken. Oostenrijk is het toch hé ?
En als het te ingewikkeld wordt, kan je nog altijd naar België komen :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:56

Esperanza, ik ben onderzocht met deze:
https://smartcurvesystem.com/

Mijn moeder kreeg die ook toen ze borstkanker had.

Dat deed in iedergeval bij totaal geen pijn, alleen even ongemakkelijk kwa houding.
Misschien eens navragen welk ziekenhuis zoiets heeft? Sommige zijn vergeten met de tijd mee te gaan heb ik het idee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 20:31

Pandora2 schreef:
Ik ben baas over mijn eigen lijf, dus geen compromissen :Y) :D

Ik ben feministisch genoeg om baas over eigen lijf van harte te steunen.

Maar 'geen compromissen' - tot plm 35 is echo het beste, daarna is echo een compromis, en de pletterij het beste (of een mri).

Mungbean

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 20:37

Echter zit er verschil in prehistorisch vormloos pletten en modern pletten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 20:46

Sizzle schreef:

Dat klopt. Ik heb een jaar of 9 a 10 een mammografie in het ziekenhuis gehad en dat was echt enorm pijnlijk. Nu net 50 geworden en had dus een oproep gekregen. Ik zag er ontzettend tegenop, maar het is me heel erg meegevallen. Links was wel pijnlijker dan rechts, maar rechts was echt goed te doen.
Het was dus een andere pletter dan destijds, dat gaf die mevrouw in de bus ook wel aan.

Nu nog wachten op de uitslag... :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:28

Ik ben een maand geleden in het ziekenhuis geweest en het viel heel erg mee.Niet echt pijnlijk.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:36

Esperanza schreef:

Ik heb een oproep gekregen voor borstonderzoek, ik ben 45 en mag dus nu gaan. Ik heb alleen geen zin in de mammografie, het tietenplet verhaal. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor je borsten en vraag me dan werkelijk af of dit geen nadelige gevolgen heeft. Ik ben dus andere mogelijkheden aan het onderzoeken. Zijn er meer mensen die met deze vraag rondlopen?

Ik ben me aan het inlezen en vind ook informatie waarbij ik denk.... daat zit ik dus echt niet op te wachten.

Precies dit.
Ik ga t later ook niet laten doen, te veel twijfels.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:38

Het kan ook gewoon meevallen hè!!! Ben al zeker 10x voor mammografie geweest en het heeft mij echt nooit pijn gedaan. Ben eruit gehaald met 2 tumoren en half jaar na operatie kneep ik hem wel, was bang dat de geopereerde borst erg veel pijn zou gaan doen. Niet dus. Mijn advies is dus: eerst een keer proberen en mocht het echt niet te harden zijn dan kan je altijd nog naar alternatieven zoeken

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:43

_Mir schreef:
Esperanza schreef:

Precies dit.
Ik ga t later ook niet laten doen, te veel twijfels.

Je realiseert je wel dat dit artikel grotendeels over DCIS gaat, een mogelijk voorstadium van kanker. Heb je echt kanker ( zoals ik, een uiterst agressieve tumor ) dan wil je echt graag dat hij eruit gaat

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:19

Ja, daar heb je ook gelijk in, ik heb het gelezen, maar ik ben een beetje panisch voor alles met naalden en onder narcose is al helemaal een horrorscenario voor mij. Dus 'onnodige' acties liever niet. Als het echt kanker is en een hele agressieve tumor dan moet ie er natuurlijk uit. En dan zal ik daar ook 'door' moeten op de een of andere manier.

Sizzle schreef:

Ik heb gewoon het idee dat dat pletten echt niet gezond kan zijn voor je borsten. En dan is de mogelijkheid van Sizzle echt wel een fijner idee.

Mijn moeder heeft 20 jaar geleden borstkanker gehad, kwaadaardig, dus puncties, 2 operaties, chemo en bestraling, ik ken het allemaal. Ik zie/hoor ook dat de behandelingen van nu al echt anders zijn als hoe het er toen aan toe ging.

Heeft het formaat van je borsten eigenlijk nog invloed op hoeveel pijn het doet?

@ Setteli ik duim met je mee, hoelang moet je nog wachten?

@ janneke, waarom is tot 35 een echo het beste?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:24

Ik antwoord even voor Janneke: dan is het weefsel veel te dicht voor Röntgen.
Ik ben de 40 gepasseerd maar voor mijn is echo nog steeds het beste.
Röntgen is meer geschikt richting/ na je overgang.
Bij twijfel doen ze gewoon beide.

Ik heb een biopt gehad, vond dat een fluitje van een cent eerlijk gezegt. Tandarts is vervelender :o

De maat schijnt niet de reden te zijn of het pijnlijk is maar voornamelijk de uitvoerende persoon die wel/niet menselijk is en het moment in je cyclus.
De moderenere apparatuur stopt zelf ook met druk geven.

Mijn moeder heeft bij haar tumor doorgedramt dat ze IORT wilde. Ziekenhuis deed erg moeilijk, bleek achteraf dat ze dat gewoon nog niet in het portfolio hadden maar wilde niet doorverwijzen 8)7
Uiteindelijk toch IORT gehad wat echt een wereld van verschil was. Ziekenhuis 1 wilde na OP nog meerdere keren bestralen en hormoontherapie.
Modern ziekenhuis heeft enkel tijdens OP bestraalt en klaar. Geen enkele nabehandeling.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:22

@Esperanza, ik denk eind volgende week dat ik wel uitslag heb. Probeer er niet teveel mee bezig te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:06

Esperanza schreef:
waarom is tot 35 een echo het beste?

Dat heeft te maken met de samenstelling van het borstweefsel.

Borsten zijn dynamisch en veranderen in de tijd.

Als ik mij goed herinner: gaat het om de verhouding tussen klierweefsel en vetten.
En dan zijn tumoren tot plm 35 het beste op echo te zien, daarna op röntgenfoto (of mri).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:09

Esperanza schreef:

Ja ik....
Ik heb ook een oproep gekregen, maar zie er zwaar tegen op.
Ik heb nu de herinnering gehad en zal wel een afspraak maken, maar brrrrr.....
Zo'n eerste keer is toch spannend.
Hoe lang duurt het voor er uitslag is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 10:53

Ik had hem dit keer binnen 2 weken per post. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:14

Ik doe mijn ogen dicht bij dit onderzoek. Scheelt een hoop.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:27

Uitslag is hier meestal met een week, in geval ze iets zien ( wat niet betekent dat het foute boel is ) dan word je gebeld door de huisarts