Ervaring bovenarm breuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vajramani

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:15

mijn arts had mij geen beperkingen opgegeven. Ik mocht van hem alles doen op geleide van de pijn. Het ligt er ook aan wat voor arts je hebt.
Jaar voor mijn arm brak ik mijn been. Chirurg die mij eerst zou opereren vertelde 6 wk ( tot de lies)na de operatie. De arts die mij uiteindelijk opereerde gaf 1 week gips en wilde dat ik zo snel mogelijk begon met mobiliseren. Die heeft zelfs een brief op gesteld voor de knhs om dipsensatie aan te kunnen vragen om met zweep te mogen starten aangezien ik in het begin de kracht miste. Zo zie je maar weer dat er heel veel verschil tussen de chirurgen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:27

Overigens beweging bevordert botgroei.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 13:07

Mijn arm heeft teveel bewegeing _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:14

hagelslag schreef:
Mijn arm heeft teveel beweging _O-

Tja, iets met speling in de constructie :z .

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 17:15

Nee, ik deed meer als dat schijnbaar mocht.
Ik dacht och dat gaat allemaal prima maar moet van de arts een stapje terug doen zodat het bot iets meer tijd krijgt om te helen

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 10:24

Eind goed al goed,
De arts is tevreden ik mag nu officieel "alles" weer doen maar vporal qua dragen etc netjes opbouwen.
9 maanden ma de val/operatie is eindelijk alles netjes tesamen gegroeit.

Over 9 maanden mag de staaf eruit.
Ik heb toch nog wel iets last van de arm maar dat is eigenlijk niet meer als logisch.

Afbeelding

Afbeelding

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 09:01

En vandaag is de dag dat het 1 jaar geleden is.
Een heel raar gevoel maar wel een soort van mijlpaal! Nog een half jaar en alles mag er weer uit.

Voor alsnog heb ik zo veel geluk gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:10

Netjes geheeld. Hoe is het met de spieren en pezen???

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 09:57

Ik denk dat ik qua spieren tussen de 80-90 % qua kracht terug heb.
Het laatste stukje duurt natuurlijk het langst dus ik ga ervan uit dat ik over een jaar misschien 1.5 "alles" weer terug heb.
Natuurlijk merk ik mijn arm als ik teveel gedaan heb maar nog alles op een gezonde manier.
Met de pezen zal het ook wel goed zitten.
Bewegelijkheid heb ik echt 100% terug al moet ik goed erom denken hoe ik alles doe, zodat ik niet verkeerd ga belasten/ontlasten.

Al met al gewoon zo veel geluk gehad! Ondanks dat het echt een super zwaar jaar geweest is heeft het mij ook zeker sterker gemaakt.
Zon soort armbreuk is echt niet makkelijk(oke alle breuken niet)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 10:19

Ik heb 17 jaar geleden ook een bovenarm breuk gehad, maar deze was zodanig hoog dat ze er niets aan konden doen. Geen operatie, niet zetten, niks.
Sling erom en fysiotherapie.
Ik weet nog wel dat de dag dat ik bij de arts zat en hij zei dat ik weer mocht gaan "opbouwen" ik op een paard zat :')
Echter heb ik echt wel heel veel jaar last gehad van minder kracht en een naar gevoel in mijn arm van de spier die over de breuk liep.
Ik denk dat ik pas na een jaar of 10 zo goed als klachten vrij was. Zelfs nu kan ik als ik goed voel, de plek nog aanwijzen, maar gelukkig geen klachten meer, misschien nog wel iets minder kracht, maar dat is verwaarloosbaar.

Ik was nog jong toen het gebeurde, dus kan me voorstellen dat op latere leeftijd je zeker rustiger aan moet doen en zo'n breuk zeker niet moet onderschatten!
Luister naar je lichaam en wees niet te eigenwijs :)
Kunnen de pinnen niet gewoon blijven zitten trouwens? Vaak halen ze die er toch alleen uit als je er last van krijgt?

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 12:03

Ze willen de staaf eruit halen voor het geval ik weer eraf val en dan op mijn arm zou vallen.
Dan breek ik eerder mijn elleboog of schouder ivp eventueel weer de bovenarm <<)
Iets met pechvogel :Y)

Plus de schroeven irriteren flink en houden soms ook een bepaalde beweging tegen. Dan moet ik mijn arm een rondje draaien of ander bewegen en dan gaat het wel.
Hahaha ja eh ik heb dus ook eerder op het paard gezeten dan dat officieel mocht. Maarja oeps.

Ik denk idd dat je het altijd zal blijven merken. Maarja niks aan te doen eigen schuld dikke bult

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:26

juist als de pen blijft zitten loop je meer risico om bij een val iets in het gewricht te breken. De pen is namelijk sterker dan een gewricht en dan heb je nog meer problemen.
De pen eruit halen stelt weinig voor ten opzichte van de operatie dat die erin ging.

Hagelslag: het kan ook zo wezen dat juist nadat de pen verwijderd is je nog meer met je arm kan doen.

Ik heb nooit meer last gehad van mijn arm, kracht heb ik volledig terug. Alleen zie je af en toe iets schieten in mijn schouder, maar dat doet geen pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:40

Bij mij had de chirurg toch enige moeite om de goed vastzittende parkers los te krijgen. Heeft flink staan schelden.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 09:04

Parkers zijn de schroeven?
Ik wil zo echt niet geestelijk erbij zijn als ze die dingen eruit halen _O-
Ik gruwel nu al van de volgende operatie.

Maar het doet mij goed om te horen dat ik vermoedelijk meer zou kunnen naderhand.
En natuurlijk dat het eruit halen niet zo erg veel pijn gaat doen als de eerste paar weken na de operatie.
Want eh die pijn was toch echt niet te houden #)
Maar ik kan niet vaak genoeg zeggen hoeveel geluk ik heb gehad.
Dat mag ik echt niet vergeten.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:37

hagelslag: ik heb in zowel mijn onderbeen als bovenarm een pen gehad, die na een jaar verwijderd is. Beide keren geen last gehad.
Ik neem aan dat je gewoon onder narcose gaat en dan merk je weinig.
Hoe langer je wacht des te meer botgroei er over de schroeven komt waardoor deze lastiger zijn te verwijderen.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 11:40

Jaa ik ga gewoon onder narcose.
Ik had in juni controle, en aangezien de aangroei 9 maanden heeft geduurd willen ze hem er in februari pas uithalen.
Nuja eigenlijk liever half januari maar ik kan van mijn werk het beste in februari vrij krijgen dus ja dan 2 weekjes later

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 12:27

je moet even een paar dagen rustig aan doen en dan mag en kan je alles weer. Normaal staat er een jaar voor eer de pen eruit mag. Beetje afhankelijk hoeveel gewicht er op dat bot komt, been of arm verschilt wat.
Bij mij is die na een goed half jaar al verwijderd. Omdat ik ook zeker wist dat mijn klachten van de pen kwamen.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 14:24

Mijn beroep is niet echt "licht" ik kan opzich lichter werk vragen. Maar het is afwachten of ze dat ook dan geven.
Ik hoop gewoon dat in februari alles redelijk makkelijk verloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:13

Ja parkers zijn schroeven en ondanks narcose heb ik de chirurg horen schelden :+ en voelen sjorren.
Heb dit ook naderhand nagevraagd en hij kon alleen maar enigszins beschamend bevestigen.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:55

Oh bahhhhh das ehh vies bah.
Oke jou bericht ga ik negeren als het zover is _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:02

hagelslag schreef:
Oh bahhhhh das ehh vies bah.
Oke jou bericht ga ik negeren als het zover is _O-

Niet miepen he :+
Wees blij dat je ijzerwerk eruit kan/mag of moet. Voor sommigen is het levenslang.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:39

hagelslag schreef:
Mijn beroep is niet echt "licht" ik kan opzich lichter werk vragen. Maar het is afwachten of ze dat ook dan geven.
Ik hoop gewoon dat in februari alles redelijk makkelijk verloopt.

Ik heb ook geen licht werk. Maar het is meer dat je bot de taak van de pen weer moet overnemen en dat duurt een weekje. Zo is mij dat verteld bij het verwijderen van de pen in mijn been. 'even een weekje rustig aan doen en niet paardrijden'.

Morganlefay schreef:
Ja parkers zijn schroeven en ondanks narcose heb ik de chirurg horen schelden :+ en voelen sjorren.
Heb dit ook naderhand nagevraagd en hij kon alleen maar enigszins beschamend bevestigen.

Bij mijn been heb ik dit onder een ruggenprik laten doen. Weet nog dat de arts zei. niet schrikken hoor maar we gaan even timmeren. Ik heb het niet als vervelend ervaren. Je hoort het wel maar je voelt niets.
Als zal dit niet gaan bij je arm. Ze kunnen wel plaatselijk verdoven maar dan nog krijg je volgens mij een roesje.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 22:50

Aahh kijk, wel fijn om te weten hoe het ongeveer zit qua afloop.
Dus een weekje ca braaf zijn naderhand en dan rustig aanvoelen of het kan.
Maareh alsnog kunnen ze mij beter goed onder zeil brengen.
Ik eh ja ben een beetje een bangepoeperd :Y)

@morganlefay, ik miep niet ik weet gewoon dat ik KO ga van zulke rare dingen _O-

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:28

ja hoor. de pen wordt er echt pas uitgehaald als je bot zo sterk is. bovendien zal je bot daar niet weer breken omdat dit deel bot nu sterker is dan daarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:30

:o