Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:47

quera schreef:
Tanya schreef:
Zullen we anders even niet meer off-topic gaan hierover? Heeft niets meer met het onderwerp te maken geloof ik.
En doe alsjeblieft geen uitspraken over of paracetamol wel of niet veilig is, straks denken mensen nog dat ze hun kind geen paracetamol kunnen geven.

Bijzonder dat dit je eerste bericht in dit topic is en zelf ook off-topic gaat. :+

Als mensen arts gaan spelen grijp ik soms even in ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:50

quera schreef:
https://www.kruidvat.nl/nurofen-voor-ki ... e/p/766760

Ik bedoel dat het gewoon beschikbaar is overal. Dus niet op doktersrecept

Deze is blijkbaar geschikt bevonden voor kinderen.

En kan dus dan ook gewoon.

Net als vaccinaties om weer een beetje on-topic te gaan Tanya :D

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:51

NatasjavE schreef:
En kan dus dan ook gewoon.

Net als vaccinaties om weer een beetje on-topic te gaan Tanya :D

Daar ben ik het helemaal mee eens!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:58

lieflampje schreef:
Met mijn kind was, en is niets aan de hand.
Kerngezond.
De waterpokken sloegen alleen naar binnen toe waardoor het ook net leek alsof hij hersenvliesontsteking had.

Ben stiekem toch wel blij dat ik jou dan niet in de zorg had :=
Juist door de PCM is hij er doorheen gekomen. Door een spiegel op te bouwen konden we zijn temperatuur lager krijgen en houden waardoor hij niet iedere 5 tot 10 minuten in een koortsstuip kwam.

Kind is nu inmiddels 5 en nog steeds kerngezond. En dat ondanks de vaccinaties :D :P

Ja en dat "ondanks de vaccinaties" daar mag dan wel lollig over gedaan worden? Je doet nu precies hetzelfde :P

Maar gelukkig maar _/-\o_ Gezondheid is het kostbaarste geschenk waar je echt dankbaar voor en zuinig op moet zijn :)

Paracetamol heeft uiteraard zijn nut als de koorts echt een probleem wordt en je dan inderdaad een spiegel opbouwt en blijft geven.

Maar bvb. bij mazelen waar iedereen tegenwoordig zo bang voor is gemaakt wordt het echt afgeraden om paracetamol / koortsverlagers te geven omdat de koorts juist nodig is om de ziekte goed te laten verlopen en de vlekjes als het ware naar buiten te zweten, even heel simpel gezegd. Door de koorts te verlagen kunnen de mazelen naar binnen slaan en dan krijg je die complicaties waar iedereen zo bang voor is. Doden door mazelen hoeven dan ook niet zozeer door de ziekte te komen, maar kunnen dan het gevolg zijn door de verkeerde behandeling ervan.

Overigens schijnt het zo te zijn dat er in Nederland voordat er met vaccineren tegen de mazelen begonnen werd, nog maar iets van 15 personen per jaar aan overleden. Je zal maar net 1 van die 15 zijn, maar toch, zo extreem gevaarlijk was het toen niet qua dodelijkheid en zou het met goede behandeling anno 2018 dan ook niet hoeven zijn, lijkt mij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:17

pmarena schreef:
Overigens schijnt het zo te zijn dat er in Nederland voordat er met vaccineren tegen de mazelen begonnen werd, nog maar iets van 15 personen per jaar aan overleden. Je zal maar net 1 van die 15 zijn, maar toch, zo extreem gevaarlijk was het toen niet qua dodelijkheid en zou het met goede behandeling anno 2018 dan ook niet hoeven zijn, lijkt mij.

Ik vind 15 dus heel wat. Maar goed wie ben ik.

Het gaat echter niet alleen om doden. Er zijn ook andere complicaties. Waar je meer kans op hebt dan op doodgaan.

En nee als er complicaties optreden dan is het soms nog steeds zo dat je anno 2018 helemaal niks kan doen.

gohyaJarig

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:21

Wij weten heel veel niet w.b.t. een vaccin. Zo weet ik dat het serum tegen Kinkhoest bij bepaalde kinderen Stuipen kan veroorzaken,en dan bedoel ik niet de 'gewone' koortstuipen.Mijn dochter mocht absoluut niet de K hebben bij de entingen van DKTP, zij kreeg dan de DTP prikken.
Denk dat vele niet weten dat dit serum dus ook gevaarlijk kan zijn bij bepaalde kinderen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:34

Oh we moesten nog een keer herkauwen }:0

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:42

Polly schreef:
Oh we moesten nog een keer herkauwen }:0

Okee,..weer terug Tetanus....

Nee grapje...je hebt geliijk.

:')

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:08

Ik ben een paar maanden geleden ook gebeten door een paard in mijn arm, heb er toen niets mee gedaan, is vanzelf weggegaan.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:12

Het advies van het RIVM en van het Nederlands huisartsgenootschap is een tetanus vaccin bij alle bijtwonden. Indien je de afgelopen 10 jaar niet gevaccineerd bent, er vanuitgaande dat je wel gewoon je vaccinaties op kinderleeftijd hebt gehad (anders is het protocol iets anders). Als de huid intact is kun je discussiëren over de zin hiervan. Het biedt je enerzijds weer voor 10 jaar bescherming, het risico op tetanus oplopen is niet hoog, maar wel verhoogd bij mensen die met paarden werken en de behandeling van een opgelopen tetanus valt niet mee. Je kunt natuurlijk ook afwachten tot het echt weer nodig is een tetanusvaccin te halen bij een wond waarbij de huid wel stuk is en die in contact komt met straatvuil/dieren. Er zijn ook genoeg paardenmensen die zich preventief elke 10 jaar laten vaccineren.

De standaard adviseert overigens DTP te geven en niet alleen de T. Dit is omdat wanneer je dan in de komende 10 jaar een verre reis gaat maken, meteen voor alles beschermt bent en niet opnieuw losse K en D vaccins hoeft te krijgen, terwijl die heel slecht verkrijgbaar zijn en er dan vaak opnieuw DTP wordt gegeven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:44

en wanneer het een mensenbeet betreft krijg je er bijna altijd ook standaard antibiotca bij.... maarja daar hebben we het nu niet over :')

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:33

pmarena schreef:
...

Pmarena, sterker nog er is gewoon een RIVM rapport hoe het verloop van de mazelen met dodelijke afloop was voor er begonnen werd met vaccinaties. In dat schema is goed te zien dat er al nauwelijks meer personen per jaar aan mazelen overleden terwijl er nog niet gevaccineerd werd.
RIVM-rapport 213676008

Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:45

Roulette_ schreef:
....
Waarom vind jij dat we moeten schrikken van het antwoord van van de Noordaa, als jij vervolgens precise hetzelfde doet; ervan uitgaan dat iemand die iets zegt de waarheid spreekt.

Als iemand met zo´n status en invloed in de Ned. Gezondheidsraad niet eens kan vertellen dat er gedegen wetenschappelijk bewijs is dat vaccinaties werken maar met een ´flauw´antwoord komt dat er van uitgegaan wordt dat het werkt omdat de producent van de vaccins dat zegt en het min of meer een vertrouwenskwestie is dan vind ik dat best wel schrikken.

Inmiddels heeft de stichting Vaccinvrij een brief met een WOB (Wet Openbaarheid van Bestuur) verzoek naar het ministerie van VWS gestuurd.

https://stichtingvaccinvrij.nl/waar-is- ... -145526257

`Vanuit de Stichting Vaccinvrij is er middels de ‘Wet op openbaarheid van bestuur’ op 24-08-2018 een Wob-verzoek gestuurd naar het Ministerie van VWS, en naar het RIVM met het verzoek om transparantie wat betreft wetenschappelijk bewijs dat vaccineren veilig is. Volgens deze wet moet er binnen vier weken aan dit verzoek worden voldaan.

Een citaat uit de brief:

‘Helaas is er veel maatschappelijke onrust. Steeds meer ouders denken dat ze binnenkort verplicht zullen worden om vaccins in te moeten laten spuiten bij hun kinderen, terwijl zij ervan overtuigd zijn dat dit ernstige bijwerkingen kan hebben. Dit is uiteraard een onhoudbare situatie en bovendien niet nodig. De bezorgdheid van de ouders kan worden opgelost als het wetenschappelijke onderzoek dat de angst van de ouders kan wegnemen openbaar wordt gemaakt."

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 15:14

Kan iedereen hier zich misschien inhouden en voor deze discussie een nieuw topic aanmaken?!!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:29

Kimmie25501 schreef:
Kan iedereen hier zich misschien inhouden en voor deze discussie een nieuw topic aanmaken?!!

En dat vraag je nu na 7 pagina`s?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:32

Best een legitieme vraag, toch?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 17:33

Ik hoopte ertussendoor nog nuttige antwoorden te krijgen. Elke keer dacht ik dat het topic doodbloedde, maar steeds gaat de discussie weer verder. Eerlijk gezegd vind ik dat jij zeker niks te zeggen hebt over mijn manier van reageren! In het begin vond ik het nog wel interessant, maar het gaat naar mijn mening gewoon te ver nu :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:46

Kimmie25501 schreef:
Ik hoopte ertussendoor nog nuttige antwoorden te krijgen. Elke keer dacht ik dat het topic doodbloedde, maar steeds gaat de discussie weer verder. Eerlijk gezegd vind ik dat jij zeker niks te zeggen hebt over mijn manier van reageren! In het begin vond ik het nog wel interessant, maar het gaat naar mijn mening gewoon te ver nu :)

:') en waarom zeker ik niet?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:48

Qerty schreef:

Nou niet meer na 7 pagina`s vind ik. Waarin ts meerdere malen heeft gereageerd. En het niet erg vond.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 17:48

En iedereen hier niet! Wie had dit topic gemaakt en waarover? Oh ja :+
TS reageerde overigens alleen op nuttige antwoorden over de prik :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:56

quera schreef:
Qerty schreef:

Nou niet meer na 7 pagina`s vind ik. Waarin ts meerdere malen heeft gereageerd. En het niet erg vond.

Tot 1,5 pagina terug ging het nog best wel af en toe over de vraag van TS.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:00

Kimmie25501 schreef:
En iedereen hier niet! Wie had dit topic gemaakt en waarover? Oh ja :+
TS reageerde overigens alleen op nuttige antwoorden over de prik :)

Hoe gaat het met je beet?

En hoe was het “gesprek” met je paard.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 19:26

Goed! Alleen de randjes zijn nog blauw en ik heb er helemaal geen last meer van.
Paard bleek last van haar rug en lever te hebben door prednison. Fysio is geweest en kruidenman voor voer komt dinsdag :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:31

lieflampje schreef:
Met mijn kind was, en is niets aan de hand.
Kerngezond.
De waterpokken sloegen alleen naar binnen toe waardoor het ook net leek alsof hij hersenvliesontsteking had.

Ben stiekem toch wel blij dat ik jou dan niet in de zorg had :=
Juist door de PCM is hij er doorheen gekomen. Door een spiegel op te bouwen konden we zijn temperatuur lager krijgen en houden waardoor hij niet iedere 5 tot 10 minuten in een koortsstuip kwam.

Kind is nu inmiddels 5 en nog steeds kerngezond. En dat ondanks de vaccinaties :D :P

Mijn schoonzus kreeg waterpokken die dus ook naar binnen sloegen: op de röntgenfoto's waren zelfs vlekken op haar longen te zien... en ook mijn buurman is er, als volwassene, doodziek van geworden.

Ik vermoed dat een inenting tegen waterpokken niet in het Rijksvaccinatieprogramma zit, omdat de inenting mogelijk voor zwaardere bijwerkingen en meer risico's zorgt dan bijvoorbeeld DKTP, met name voor kinderen met huidaandoeningen als constitutioneel eczeem.

Wat meer on topic: supergoed van je TS, dat je op zoek gaat naar de reden van het bijterige gedrag van het paard… vaak is er toch iets aan de hand waardoor het paard pijn heeft.

Verder ben ik van mening dat in principe de huisarts bepaalt of een inenting nodig is, maar zal bij een oppervlakkige wond meestal niet worden ingeënt. (Daarbij weegt mee dat je vermoedelijk als kind al een DKTP prik hebt gehad.)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 01:27

Kimmie25501 schreef:
Gelukkig!
Ik had wel gezocht, maar niet precies gevonden wat exact op dat van mij leek.
Ik heb het idee dat het op dat moment niet open was, kan het alleen niet 100% zeker zeggen, was nogal geschrokken haha. Na het rijden was het zeker dicht, lijkt een beetje op een lichte schaafwond.
Mijn vader moest toen hij een flinke wond had van de afvoer (lang verhaal) wel een tetanus prik halen. Daarom moet het soms nog wel geloof ik.
Ik ben 17 jaar.
Bedankt voor de tips verder! Nu dus ontsmet met betadine en de pijn even uitzitten haha

Een afvoer is ook een broeinest van bacteriën.
Daarnaast was dat een open wond.
Maar als je twijfelt gewoon even de eerste hulp bellen, die geven prima advies, en vinden dat helemaal niet vervelend.
Beter safe dan sorry.