Mensen met een eetstoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:08

Donkydonkje schreef:
Dapper van je Avis! Het gaat je lukken! Succes

Dank je wel!

Wipher schreef:
Heb je een fijne praktijkondersteuner?

Weet ik nog niet. Als het goed is, wordt er een dezer dagen contact met me opgenomen :) .

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:37

Avis schreef:
Oh, ES18, dat lijkt me inderdaad heel moeilijk: eetbuien bovenop je normale voedingspatroon en dan daardoor zo aankomen. Lukt het wel om de moed alsnog vast te houden?

Ik moet wel, als ik de moed opgeef dan win ik niet. Het kost wel bergen energie en dat is zwaar en pittig. Ik heb nu ook onwijze eetbuidrang, maar ik heb geleerd er door heen te ademen. Door stil te staan wat er nou eigenlijk echt aan de hand is en dit uit te spreken naar iemand toe.

Thestral

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:24

Hopelijk kun je het een beetje vinden met de praktijkondersteuner. Als je vind dat het niet genoeg helpt, dan moet je dat echt aangeven! Ik heb "geluk" dat er een landelijk goede kliniek in de buurt is waar ik elke week een dag heen kan. Is wel fijner om echt specifieke hulp te krijgen i.p.v. een algemeen iemand. Maar gaat vast goedkomen Avis!

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:20

Dank je wel! Ik vind het echt een erg fijn topic dit: ik haal er zeker steun uit :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:51

Mag ik mij melden?

Wegens mijn adhd heb ik niet de controle om elke week keurig boodschappen te doen en elke dag te koken. Wat resulteert in thuisbezorgd, pizza of iets anders simpels.

Ook ben ik flink saus verslaafd en dan vooral mayonaise overal bij.

Sommige dagen gaat het goed.. Andere dagen minder.

Ik snoep elke dag op mn werk wel een frietje of een frikandelletje of bitterbal.. Echt heel slecht en schaam me dood...

Ik ontbijt nu sinds 3 weken elke ochtend doordeweeks met yogurt met muesly. Ik moet ergens beginnen met verbeteren.

Maar alles sluipt r zo snel weer in.
Ik heb heen hulp hierbij..

Wellicht vind ik motivatie en tios in dit topic.

Ik zit tegen de 90 kilo aan.
Vorig jaar kwam ik onder de 80.

Sporten kan nu niet wegens een blesure aan mijn borst.
Maar normaliter zwom ik 3x per week 1 uur fanatiek.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:54

Hier gaat het een beetje wisselend, in mijn hoofd gaat het best goed. Heb lang niet zoveel moeite met eten als de afgelopen jaren.
Maar ik merkte een week geleden dat ik er dunner uitzag, dus toen heb ik me gewogen en ik ben bijna weer terug op mijn laagste gewicht. Terwijl ik meer at dan toen! De laatste dagen heb ik niet zo'n honger gevoel, ik wil wel eten maar ik moet me er echt toe dwingen *zucht*

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:30

Avis schreef:
Dank je wel! Ik vind het echt een erg fijn topic dit: ik haal er zeker steun uit :)

Dat is erg fijn :(:)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:19

Ik heb voor bovenstaande vraag een nieuw topic aangemaakt en een mod getemd of bovenstaande post verwijderd kan worden. Houdt dit topic toch meer waar het voor bedoeld is.
Als jullie in het topic Begeleiding HSP/eetstoornissen met paarden: jullie behoefte input zouden willen geven zou ik dat heel erg kunnen waarderen :)

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:40

Jolliegirl schreef:
Mag ik mij melden?

Wegens mijn adhd heb ik niet de controle om elke week keurig boodschappen te doen en elke dag te koken. Wat resulteert in thuisbezorgd, pizza of iets anders simpels.

Ook ben ik flink saus verslaafd en dan vooral mayonaise overal bij.

Sommige dagen gaat het goed.. Andere dagen minder.

Ik snoep elke dag op mn werk wel een frietje of een frikandelletje of bitterbal.. Echt heel slecht en schaam me dood...

Ik ontbijt nu sinds 3 weken elke ochtend doordeweeks met yogurt met muesly. Ik moet ergens beginnen met verbeteren.

Maar alles sluipt r zo snel weer in.
Ik heb heen hulp hierbij..

Wellicht vind ik motivatie en tios in dit topic.

Ik zit tegen de 90 kilo aan.
Vorig jaar kwam ik onder de 80.

Sporten kan nu niet wegens een blesure aan mijn borst.
Maar normaliter zwom ik 3x per week 1 uur fanatiek.

Ik weet niet zeker of je op de juiste plek bent in dit topic. Wat voor tips of motivatie verwacht je? Ik snap zelf ook niet de combinatie ADHD en niet kunnen koken/boodschappen doen?
Heb je al hulp gezocht buiten bokt om hiervoor anders kan je dat ook nog eens doen.
Wat voor mij goed werkt is om echt structuur in te bouwen en om wekkers te zetten wanneer ik weer een eetmoment heb.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:03

Dit heeft inderdaad niks met een eetstoornis te maken ;) Is je ADHD gediagnostiseerd of? En wast voor hulp krijg je daar bij?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:51

Dit was niet echt de reactie die ik verwacht had..
Maar ik ben alweer weg dan. Toch bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:15

Wat had je dan verwacht? ADHD en elke dag een bitterbal eten klinkt niet als een eetstoornis. Ik denk dat 1 van de afval topics beter is voor jou als je motivatie/tips zoekt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:30

Anthea schreef:
Wat had je dan verwacht? ADHD en elke dag een bitterbal eten klinkt niet als een eetstoornis. Ik denk dat 1 van de afval topics beter is voor jou als je motivatie/tips zoekt.

Misschien kunnen we wel een beetje aardig blijven? Een eetstoornis betekent niet alleen dat je veel af wilt vallen.
Dit kan zich ook anders uiten...
Ik weet niet of dit voor jolliegirl ook zo is maar ik vind het wel hard om anderen zo te zien oordelen. Dat hoort niet zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:34

Volgens mij blijf ik gewoon netjes, vraag me alleen af wat voor reactie ze verwacht. :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:35

Tja ik begrijp de felle reactie wel. Er is een centraal afvaltopic, wat er gepost was klinkt nu niet bepaald als een eetstoornis, eerder als een ongezond eetpatroon. Zou toch ook wat zijn als mensen in het AD(H)D topic rond beginnen posten dat ze het soms wat moeilijk hebben met concentreren omdat ze een kater hebben van hier tot in Tokio en omdat ze de les niet boeiend vinden. Totaal niet relevant voor zo'n topic toch? Zou het als ADD'er ook niet fijn vinden als mensen hun desinteresse en lack of motivation gaan vergelijken met AD(H)D.

Net zoals dit topic me niet geschikt lijkt om lijstjes over eten te beginnen en mensen helpen af te vallen, ook al hebben ze misschien overgewicht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:37

Owh gosh.. Ik zie serieus nu pas dat ik dus idd in het verkeerde topic zit..

Hoe dan....

Sorry!!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:40

Sorry maar volgens mij reageer ik gewoon netjes toch? :)

Jolliegirl, geen probleem toch ;) hopelijk vind je gepaste hulp die eventueel samen met jou kan gaan kijken hoe je wel gezond kunt koken voor jezelf, om dan toch de tijd te kunnen nemen op een of andere manier om dit voor elkaar te krijgen. Succes :(:)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 00:20

Meld me ook, vergelijkbaar aan wat TS aangeeft voor probleem.
Boekje 'calorieën met voelsprieten' is nu onderweg.
Zal niet zeggen dat ik mij 100% in hsp herken, maar zo'n 75% en hoop dat het de vicieuze cirkel helpt doorbreken.
Edit:
Probleem waar ik tegenaan loop is overgewicht, of ja meerdere dingen die resulteren in overgewicht. Rijd daarom geen paard, en vind dat zo zonde.
Komt uiteindelijk voort uit niet nader te noemen zaken uit mijn jeugd, wat ik verder eigenlijk los heb gelaten maar dit is zo hardnekkig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:33

Trap niet te hard in de valkuil van het loslaten....

Ik roep wel eens: de mens is een gelaagd wezen. De lagen kun je op honderden manieren indelen, bij deze 'my two cents':
1) de pure, harde biologie. Zoals voedingstekorten, slaaptekort, pms en andere vrouwelijke hormoonschommelingen, andere hormonen zoals bijnieren en schildklier, delier/ dronkenschap, etc etc etc.
Nog al wat mensen met overgewicht zijn ondervoed qua mineralen en sporenelementen.
En heel veel westerlingen hebben een bloedsuikerspiegel die niet erg constant is omdat tussendoortjes gelden als gezond. Etc. etc.
Not to mention de mondflora die jou aanzet tot het eten van suiker (zo gaat dat in een symbiose).

2) De 'laag' van reflexen en instincten en andere zaken uit het 'reptielenbrein'
3) De 'emotionele hersenen'.
Trauma "wandelt op en neer" tussen laag 2 en 3. Het regelt, of zo je wilt ontregelt je lichaam en geest.

4) Het deel van je brein waar je zelf kunt nadenken, logisch of associatief en waar je je gedrag kunt sturen. Alles in de voorgaande lagen onttrekt zich aan deze controle.
Je kunt als mens besluiten 'om de deur achter je verleden te sluiten' (en dat is beslist beter dan 'blijven staren naar het verleden') - maar als je te maken hebt met hardnekkige zaken die 'maar blijven hinderen' heb je weinig aan beslissingen mbt laag 4.
5) De 'laag' van zaken als zingeving, 'ik doe iets wat er toe doet' 'ik mag er zijn als mens' en 'ik voel mij verbonden met de mensen, dieren, de natuur om mij heen'.

(En een kleine valkuil in de hulpverlening : paten over trauma is vaak ook laag 4. Het kan nuttig zijn, maar verandert weinig. Vrij veel psychologen hebben gelukkig emdr in hun pakket. Over emdr staat wel een goed artikel op Wikipedia. Daarmee kom je in de diepere lagen.)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:21

Er zijn meer manieren dan enkel EMDR, bijvoorbeeld met nonverbale therapieen (zoals beeldende therapie of PMT, of haptotherapie). Janneke, ik lees veel van jou over de goede werking van EMDR. Ik vind dit ook een mooie methode, maar het is niet de oplossing voor ieder probleem. Dat wil ik even gezegd hebben.

Overigens kan iedere dag een bitterbal eten en een sausjesverslaving ook een eetstoornis zijn. Laten we tolerant zijn naar elkaar :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:30

Het gaat er ook niet per se om wat je eet, maar hoeveel en wat de reden daarvan is. Ik kan bijvoorbeeld alles eten, maar gewoon in kleine porties. Of compenseer het door een andere maaltijd minder te eten, tussendoortjes te skippen bijvoorbeeld.
Maar er is vooruitgang, ben dit jaar van de ene instelling naar de andere geroust. Bij de ene instelling hadden ze me op een wachtlijst gezet van een jaar, bij een autisme afdeling. Toen maar besloten om een andere instelling te zoeken. Ik ga niet met mijn gezondheid laten spelen. Een jaar is namelijk voor een eetgestoorde die al op zon gevarengrens zit, niet menselijk.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:57

Locanda schreef:
Meld me ook, vergelijkbaar aan wat TS aangeeft voor probleem.
Boekje 'calorieën met voelsprieten' is nu onderweg.
Zal niet zeggen dat ik mij 100% in hsp herken, maar zo'n 75% en hoop dat het de vicieuze cirkel helpt doorbreken.
Edit:
Probleem waar ik tegenaan loop is overgewicht, of ja meerdere dingen die resulteren in overgewicht. Rijd daarom geen paard, en vind dat zo zonde.
Komt uiteindelijk voort uit niet nader te noemen zaken uit mijn jeugd, wat ik verder eigenlijk los heb gelaten maar dit is zo hardnekkig.

Zeer herkenbaar. Hier ook flink overgewicht en blijf telkens in dezelfde cirkel zitten. Ben pas geleden gestart met behandeling in een zeer goed aangeschreven kliniek. Het is nu nog het begin, dus bewustwording van wat je allemaal eet en proberen een eetpatroon te creëren.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:59

Nayomie: Inderdaad kijken en voelen wat jij het fijnst vind in een behandeling, als ze je dan verkeerd begrijpen of verkeerd indelen dan is het je goed recht een andere behandeling te zoeken. Succes!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:33

Ik heb geen eetstoornis maar ik lees wel mee.
Ik zou zo graag willen begrijpen hoe dit werkt, ik vind sommige verhalen echt shockerend |( :(:) dan zou ik je zo hard willen knuffelen.

Ik denk dat de meeste (lompe) reacties van buitenstaanders vooral echt pure bezorgdheid is en het niet kunnen begrijpen dat je jezelf letterlijk doodhongert. Of jezelf straft door veel te eten maar het niet mogen van jezelf of wat voor destructieve gedachtes daar maar mee gepaard gaan.

Het lijkt me ook zo moeilijk voor een behandelaar om de juiste aanpak te vinden, iedere persoon heeft zijn eigen unieke verhaal en achterliggende oorzaak. Zoals ik het als volkomen leek lees, is dat de eetstoornis een symptoom is van iets anders. Maar vindt die oorzaak dan maar eens en kun je die dan "helen" of in ieder geval leefbaar maken.
Misschien zit ik er ook wel volkomen naast want ja, ik ben zo'n buitenstaander :o ik wil jullie enorm veel kracht wensen en vooral liefde voor jezelf. Je mag er zijn, helemaal.
:*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:53

Wipher schreef:
Er zijn meer manieren dan enkel EMDR, bijvoorbeeld met nonverbale therapieen (zoals beeldende therapie of PMT, of haptotherapie). Janneke, ik lees veel van jou over de goede werking van EMDR. Ik vind dit ook een mooie methode, maar het is niet de oplossing voor ieder probleem.

.....dat is emdr ook niet, maar als het gaat om heftige zaken in het reptielenbrein en / of de emotionele hersenen doet praten vrijwel niets (als in : het probleem oplossen) - al kunnen zaken als goede informatie, erkenning en eventueel herkenning zoden aan de dijk zetten.

Het kan ook zinnig zijn om zaken goed te onderzoeken en doorvoelen met PMT of andere nonverbale therapieën.

En het gaat mij ook om alle interacties tussen die 'lagen'.
Er zijn veel mensen die zeer beslist geen diabetes type II hebben, maar wel zoals veel westerlingen een wat instabiele bloedsuikerspiegel. We zitten dan in "laag 1" - wat te doen als zo'n bloedsuiker schommeling angst dan wel een eetbui uitlokt...?
Met kennis van het opbouwen van een stabiele bloedsuikerspiegel (= een gezond eetpatroon zonder die malle tussendoortjes) kom je een eind - maar er is en blijft een intrinsieke "Gevaar!" reactie mogelijk bij zo'n schommeling.