Mirena IUD, jullie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:32

CharmingS schreef:
Daarom word er ook 9 van de 10 keer een uitstrijkje gedaan voor de mirena word geplaatst. Dat is bij mij in ieder geval wel altijd het geval geweest. Ook word er niet voor niets alles goed schoongemaakt (dus ook de baarmoedermond) voor het spiraal word geplaatst, dus ik denk als je gewoon een goede arts hebt die zich netjes aan het protocol houd dat allemaal wel mee valt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen waar het wel mis gaat, maar dat is toch bij iedere medische ingreep.
Ik vertrouw op mijn arts, zei heeft er jaren voor in de boeken gezeten dus ik ga me geen zorgen maken. Neem aan als er echt een groot risico aan zou zitten ik dat ten eerste al wel gemerkt zou moeten hebben aangezien ik de mirena al vanaf mijn 16e heb. En ten tweede zou mijn arts het echt niet hebben geplaatst als het risico erg groot was dat ik daardoor onvruchtbaar zou worden..

Ik wil ook absoluut niet zeggen dat jouw huisarts een extra risico geeft, de mirena zelf geeft een risico. Maar mijn toenmalig huisarts (en die van sommige andere meiden in dit topic) noemen dit wel als redenen om vrouwen die nog een mogelijke kinderwens en/of die nooit zwanger zijn geweest (ivm stugheid/kleine baarmoeder) liever geen spiraal in te brengen en dus door te verwijzen. Als je huisarts die dingen 3x per week plaatst dan zou ik me daar absoluut niet druk om maken. Als de laatste keer tijdens een bijscholingscursus in de vorige eeuw was wel :D

Sunrise19

Re: Mirena IUD, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:58

Ik was gelijk zwanger na Mn mirena. Na de prikpil echter een ander verhaal.

Mijn mirena is eind augustus eruit gehaald en begin oktober had ik een positieve test.

Ik had dus daarvoor nooit kinderen gehad. Dus ik denk dat het allemaal wel meevalt. De prikpil is wel echt rommel. 2 jaar na de prik was ik pas zwanger en bij de derde was het ook in 1 keer raak. Dat ging namelijk 1 keer mis en was meteen zwanger. Mijn dokter heeft daar nooit wat over verteld en ik heb dit vooraf aan het plaatsen gevraagd. Haar ervaring was tot toen toe 2012 dat vrouwen sneller zwanger waren na het uithalen van de mirena dan de pil of prikpil zover zij die zag in haar praktijk. De kans dat hij veranderd is, is natuurlijk aanwezig maar ik heb er zelf dus 0 problemen mee gehad.

Van de prikpil kan ik duidelijk zeggen dat zelfs ik die heel vruchtbaar is het gewoon echt rommel is. Die zou ik dus niet aanraden als je ooit nog kinderen wilt.

Verder is het toch per persoon verschillend. Als ik niet zulke klachten had gekregen had ik nooit meer andere A-C genomen. Ik raadde hier nog een implanon aan, maar die zou ik ook niet snel kiezen voor vrouwen met een heftige menstruatie. Ik ben met spoed naar het ziekenhuis gegaan omdat een zon zware bloeding kreeg dat ik even dacht dood te gaan. Gewoon uit het niets zomaar in de supermarkt.

Ik denk dat ieder voor zich moet bedenken dat elke vorm van A-C zijn voor en tegens heeft. Hoe dat voor jou uitpakt is nooit te zeggen van te voren. Ik ben een heel moeilijk geval en mij willen ze pas helpen als er echt geen opties meer zijn. En aangezien de prikpil de enige A-C was die gewoon redelijk werkte (7maanden elke dag ongesteld, 2 weken niet, 2 maanden wel) na 2 x gebruiken. Zeggen ze dat ik maar een jaar moet doorbijten. Mijn huisarts is het daar overigens niet mee eens. Maar 3 ziekenhuizen willen niet overgaan tot sterilisatie voor mijn 33ste.

Overigens werd ik met de mirena wel nog ongesteld. Ik denk zoals een normale menstruatie is. Normaal ben ik ruim 7-10 dagen ongesteld zonder hormonen. Met mirena was dit 5 dagen. En niet zo heftig.

Indestal

Re: Mirena IUD, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:14