Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:45

"Afkicken" terwijl de coke nog in de kast ligt? Tjeetje... ik blijf bij mijn eerste advies: heel hard wegrennen, deze jongen is nog lang niet klaar om te stoppen.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 13:48

linnnh schreef:
Stap 1 voor je vriend is: Ik erken dat ik machteloos sta tegenover coke en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.

Ik denk dat hij daar is. Dit is ongeveer de grootste stap die hij moet zetten om "clean" te worden.

Afkicken is een ontzettend traag moeizaam traject, waarbij je alleen maar steun kan zijn, dus praten als hij wil praten, niets afdwingen. Jij staat in je recht als je daar geen zin in hebt.

Accepteer wat je niet kan veranderen, heb de moed om te veranderen wat je kan veranderen en de wijsheid om dit verschil te weten. :(:)

(Side note: Hij heeft nog resten coke in de kast liggen?? Waarom?? )

Grotendeels omdat zijn kamer een enorm zooitje is, ik ben momenteel bezig om de vloer vrij te maken zodat ik er bij kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:10

linnnh schreef:
Stap 1 voor je vriend is: Ik erken dat ik machteloos sta tegenover coke en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.

Ik denk dat hij daar is. Dit is ongeveer de grootste stap die hij moet zetten om "clean" te worden.

Afkicken is een ontzettend traag moeizaam traject, waarbij je alleen maar steun kan zijn, dus praten als hij wil praten, niets afdwingen. Jij staat in je recht als je daar geen zin in hebt.

Ik herken het citaat.
De eerste stap bij de AA is "...dat ik/wij erken(nen) dat de alcohol (...cocaïne, in zijn geval...) mij/ons in zijn greep heeft en dat ik /wij nu machteloos staan."

De eerste stap is de moeilijkste, maar de andere 11 stappen zijn ook niet voor de poes.
(Een uitgebreide lijst van je fouten maken. En daarna de boel zo goed mogelijk repareren: gesprekken, geld terug, wat al niet. Er zo zijn er nog 9.)

TS: veel sterkte!
Goed dat je grenzen stelt! (Inclusief ruzie, opruimen en zou je spul aantreffen: begraaf het. Buiten, uiteraard; nadat je hoesjes, zilverpapier etc hebt verwijderd.)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:22

Professionele hulp zoeken lijkt mij een juiste stap in dit geval...Cocaïne is moeilijk om vanaf te komen.

Ik zie helaas vrienden van mij steeds meer wegzakken in het net van verslaving door vele festivals en met name afters...Ik zou deze ook goede hulp gunnen maar zijn zij nog niet zover dat ze het probleem erkennen. Jouw vriend wel...

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 14:58

Heel gek misschien maar alles wat ik momenteel wil is tegen hem aan liggen en in slaap vallen. Hij blijft namelijk wel de persoon waar ik me veilig en vertrouwd bij voel ondanks de oliebol die zich afspeelt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:04

:(:)
Ja, gek is dat, he.

Aan de ene kant oliebol - tegelijkertijd voelt het fijn en vertrouwd.

Laat het er gewoon allebei zijn!!

(Het leven is nu eenmaal niet zwart wit of simpel...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:11

In dit soort situaties denk ik vaak; houden van is niet genoeg. Vertrouwen, communicatie en veiligheid is net zo belangrijk. Als je maar goed aan die voorwaarden blijft werken, of eigenlijk hij, dan komt het wel goed. :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:35

Schaduw25 schreef:
Heel gek misschien maar alles wat ik momenteel wil is tegen hem aan liggen en in slaap vallen. Hij blijft namelijk wel de persoon waar ik me veilig en vertrouwd bij voel ondanks de oliebol die zich afspeelt.

Tegen hem of tegen iemand?

Pas wel op dat je niet zijn hulpverlener, zijn moeder en zijn schoonmaakster wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:55

Hannanas schreef:
Cayenne schreef:
Het hoeft geen pressiemiddel te zijn, maar TS mag best grenzen stellen.
Dat hij een probleem heeft, betekent nog niet dat ze alles maar moet slikken.

Zo bedoelde ik mijn berichtje niet. Ik bedoelde:
Een verslaafde met een psychisch probleem zal niet beter kunnen en willen afkicken als dat bijvoorbeeld een eis is om TS als vriendin te behouden.

Dus als het hem niet lukt zegt dat niets over hoe gek hij op TS is.

absoluut waar!

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 16:02

Rocamor schreef:
Schaduw25 schreef:

Tegen hem of tegen iemand?

Pas wel op dat je niet zijn hulpverlener, zijn moeder en zijn schoonmaakster wordt.

Daadwerkelijk tegen hem, zoals altijd als ik ergens mee zit.

Ik kijk wel uit, ik ruim momenteel eenmaal zijn kamer op, hierna mag hij het zelf allemaal weer bijhouden. Waar ik van schrik is de hoeveelheid papiertjes, afgeknipte rietjes en pasjes die ik vind, daarnaast ook beschimmelde stukken kleding tussen het bed en de muur in. Geen wonder dat ik het vaak benauwd kreeg in zijn kamer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:06

Misschien is het handig om het samen met hem te doen. Al die spullen werken confronterend en dat kan ook stof tot nadenken zijn.
En het blijft toch zijn kamer. Waarom zou jij het doen? Beschimmelde spullen :r

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 16:11

Ik doe dit omdat er geen begin aan was, hij zou de motivatie niet kunnen vinden om te beginnen. Zijn schoonmaakster weigert nu ook zijn kamer te doen en gaat stoppen is wat ik heb vernomen van zijn moeder.
Daarbij is dit een hele goede manier van afleiding voor mij

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:42

Ach - "je kunt het een doen en hoeft het andere niet te laten".

Zou je daadwerkelijk cocaïne vinden: begraven (...we hebben nog afnemende maan ook..) - de rest van de confrontatie kan altijd nog.
("Deze hele zak is dit en die zak is dat".)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:56

Maar die schoonmaakster had dus niet schoongemaakt wat ik uit je woorden begrijp?? Aangezien het een flinke puinzooi is op zijn kamer?? Mocht je coke vinden, weg ermee.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 20:01

bigone schreef:
Maar die schoonmaakster had dus niet schoongemaakt wat ik uit je woorden begrijp?? Aangezien het een flinke puinzooi is op zijn kamer?? Mocht je coke vinden, weg ermee.

Die slaat zijn kamer nu standaard over, is nu 1,5 maand geleden voor het laatst schoongemaakt.

Ik heb geen coke meer gevonden, had ik ook niet verwacht. Wel geld waarvan hij eerder de intentie had coke te kopen maar was vergeten waar hij het gelaten had. Hiervan hebben we net samen gegeten nadat we een goed gesprek hebben gevoerd. Geen ruzie meer en hij is bereid stappen te ondernemen, nu moet hij het alleen nog doen in plaats van het alleen maar vertellen dat ie het wilt doen.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 16:12

Ik heb geregeld dat hij een dag eerder naar zijn moeder kan, dit omdat hij enorme ruzie heeft met zijn huisgenoot (de persoon die naar zijn moeder is gestapt) en ik voor de veiligheid van beide ze niet samen in een ruimte wil hebben. Nou zou vriendlief normaal nooit een eerste klap uitdelen maar dit geval doet me toch twijfelen. Ik ben momenteel zijn spullen aan het inpakken zodat hij zodra hij klaar is meteen alles in zijn auto kan zetten en we die kant op gaan. Over 5 uurtjes is hij klaar met werken en vertrekken we die kant op.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:40

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:12

Hoe oud is die jongen?? Je moet zijn kamer opruimen, zijn spullen inpakken en hem naar zijn moeder sturen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:05

Klinkt idd wel een beetje bemoederend, maar misschien is dat waar TS gelukkig van wordt?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:33

Of als iemand die even de weg kwijt is nu, en misschien toch wat meer last heeft van afkickverschijnselen dan hij wil toegeven even bij de kladden pakken, een plan maken en doorpakken. Wat soms best zinvol kan zijn. Zolang je dit maar niet altijd hoeft te doen. Succes TS. Ik zeg niet dat t niet zwaar wordt en je er niet ergens in het proces alsnog mee gaat stoppen. Wat ook je goed recht is trouwens. Maar ik heb er ook respect voor dat je iemand niet zomaar wil laten vallen. Uiteindelijk is het hebben van een goed steunnetwerk vaak het verschil of iemand helemaal af gaat kicken of juist niet. Maar komend jaar zal best heel pittig zijn! Heb je een paar goede vriendinnen waar jij je hart bij kan luchten? De tip die ik je mee wil geven is denk aan jezelf en zorg goed voor jezelf. Bedenk welke rol je kunt en wilt spelen in dit proces en probeer steeds je eigen grenzen goed te bewaken. Zodat jij niet gaat zorgen voor hem, maar een volwaardige partner blijft. En ga regelmatig even wat leuks doen met een vriendin of een groep vrienden. Zodat het voor jou ook leuk blijft en je steeds opgeladen blijft. Probeer je ook te realiseren dat je vriend nu aan het begin van een proces staat, waarvan niemand precies kan vertellen hoe lang het gaat duren en hoe vaak hij een terugval gaat krijgen. Dat is vaak het lastigste. Als je nu maar zeker wist wat de uitkomst was, kun je daaraan vast houden. Maar het ligt echt in handen van je vriend. Dat erkennen en je eigen machteloosheid om iets in de situatie te kunnen veranderen is vaak zo ontzettend lastig. Maar je bent een dapper ding dat je het in elk geval wil proberen!

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 20:33

Ik heb een hoop vrienden waar ik bij terrecht kan, ook een aantal bokkers met name in pb waar ik terrecht kan.

Dit doe ik nu alleen om hem een schop onder z'n hol te geven, als ik het nu niet doe gebeurt het niet omdat hij totaal geen idee heeft waar te beginnen. Het regelen dat hij vanavond nog naar zijn moeder kan heb ik gedaan omdat hij gisteren een werkdag van 14 uur heeft gehad (stage en invallen voor een zieke collega) waar ik de laatste paar uurtjes heb bijgesprongen omdat hij zelf aangaf een moeilijk moment te hebben en naar de coke wou grijpen. Meneer heeft me uit bed gebeld en met 5 minuten was ik er (normaal is het een kwartier lopen gelukkig is mijn conditie een stuk beter dan ik verwacht had :') )
Deze week alleen al maakt hij 85 uur, volgende week is z'n laatste week waarop hij zoveel werkt en dan is hij in ieder geval klaar met school.

Waar ik het vanavond over wil hebben is wat hij met zijn toekomst wilt doen, 3 jaar geleden had hij een duidelijk plan en leek hij verder te zijn in het leven dan zijn vrienden, hij wou docent scheikunde worden, echter nu heeft hij totaal geen idee meer. Hij heeft het een tijdje over een studie psychologie gehad alleen als ik zie hoe hij de laatste tijd heeft zitten kloten met zijn studie heb ik niet het idee dat hij dat gaat redden, zeker niet in combinatie met het afkicken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:35

Schaduw25 schreef:
Ik heb een hoop vrienden waar ik bij terrecht kan, ook een aantal bokkers met name in pb waar ik terrecht kan.

Dit doe ik nu alleen om hem een schop onder z'n hol te geven, als ik het nu niet doe gebeurt het niet omdat hij totaal geen idee heeft waar te beginnen. Het regelen dat hij vanavond nog naar zijn moeder kan heb ik gedaan omdat hij gisteren een werkdag van 14 uur heeft gehad (stage en invallen voor een zieke collega) waar ik de laatste paar uurtjes heb bijgesprongen omdat hij zelf aangaf een moeilijk moment te hebben en naar de coke wou grijpen. Meneer heeft me uit bed gebeld en met 5 minuten was ik er (normaal is het een kwartier lopen gelukkig is mijn conditie een stuk beter dan ik verwacht had :') )
Deze week alleen al maakt hij 85 uur, volgende week is z'n laatste week waarop hij zoveel werkt en dan is hij in ieder geval klaar met school.

Waar ik het vanavond over wil hebben is wat hij met zijn toekomst wilt doen, 3 jaar geleden had hij een duidelijk plan en leek hij verder te zijn in het leven dan zijn vrienden, hij wou docent scheikunde worden, echter nu heeft hij totaal geen idee meer. Hij heeft het een tijdje over een studie psychologie gehad alleen als ik zie hoe hij de laatste tijd heeft zitten kloten met zijn studie heb ik niet het idee dat hij dat gaat redden, zeker niet in combinatie met het afkicken.

Ik denk dat nu over zijn toekomst praten niet veel nut zal hebben. Laat zijn enige doel maar hebben om clean te worden en goed in zijn vel te gaan zitten, dan komt er vanzelf weer ruimte in zijn hoofd om te zien wat hij wil.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:41

Als hij 85 uur moet werken zal hij misschien juist sneller naar de coke grijpen om het te kunnen volhouden?
En helemaal als zijn collega's ook gebruiken.... Lijkt me een flink obstakel nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:46

Wat een achterlijke werktijden...!
Dan is coke gewoon een keiharde noodzaak om scherp te blijven/ niet in slaap te vallen.
(Ik praat niet zozeer gebruik goed: ik vind het misdadig van de werkgever.)

Prima dat hij om hulp heeft gevraagd...!!

En confreer die baas maar met de wetten en regels die wij zoal hebben - dit slaat nergens op.

Citaat:
Ik denk dat nu over zijn toekomst praten niet veel nut zal hebben. Laat zijn enige doel maar hebben om clean te worden en goed in zijn vel te gaan zitten, dan komt er vanzelf weer ruimte in zijn hoofd om te zien wat hij wil.

;)
Met doelen stellen zijn er natuurlijk ook verschillen.

Juist 'het leven na het afkicken' kan energie geven om de rottijd door te komen. "Wat is er leuk aan lesgeven? Aan psychologie...? Aan scheikunde...?"

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:55

Joolien schreef:
Schaduw25 schreef:

Mee eens. Bizar om nu te vragen naar zijn toekomst.