Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
linnnh schreef:Stap 1 voor je vriend is: Ik erken dat ik machteloos sta tegenover coke en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
Ik denk dat hij daar is. Dit is ongeveer de grootste stap die hij moet zetten om "clean" te worden.
Afkicken is een ontzettend traag moeizaam traject, waarbij je alleen maar steun kan zijn, dus praten als hij wil praten, niets afdwingen. Jij staat in je recht als je daar geen zin in hebt.
Accepteer wat je niet kan veranderen, heb de moed om te veranderen wat je kan veranderen en de wijsheid om dit verschil te weten.
(Side note: Hij heeft nog resten coke in de kast liggen?? Waarom?? )
linnnh schreef:Stap 1 voor je vriend is: Ik erken dat ik machteloos sta tegenover coke en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
Ik denk dat hij daar is. Dit is ongeveer de grootste stap die hij moet zetten om "clean" te worden.
Afkicken is een ontzettend traag moeizaam traject, waarbij je alleen maar steun kan zijn, dus praten als hij wil praten, niets afdwingen. Jij staat in je recht als je daar geen zin in hebt.
Schaduw25 schreef:Heel gek misschien maar alles wat ik momenteel wil is tegen hem aan liggen en in slaap vallen. Hij blijft namelijk wel de persoon waar ik me veilig en vertrouwd bij voel ondanks de oliebol die zich afspeelt.
Hannanas schreef:Cayenne schreef:Het hoeft geen pressiemiddel te zijn, maar TS mag best grenzen stellen.
Dat hij een probleem heeft, betekent nog niet dat ze alles maar moet slikken.
Zo bedoelde ik mijn berichtje niet. Ik bedoelde:
Een verslaafde met een psychisch probleem zal niet beter kunnen en willen afkicken als dat bijvoorbeeld een eis is om TS als vriendin te behouden.
Dus als het hem niet lukt zegt dat niets over hoe gek hij op TS is.
Rocamor schreef:Schaduw25 schreef:Heel gek misschien maar alles wat ik momenteel wil is tegen hem aan liggen en in slaap vallen. Hij blijft namelijk wel de persoon waar ik me veilig en vertrouwd bij voel ondanks de oliebol die zich afspeelt.
Tegen hem of tegen iemand?
Pas wel op dat je niet zijn hulpverlener, zijn moeder en zijn schoonmaakster wordt.
bigone schreef:Maar die schoonmaakster had dus niet schoongemaakt wat ik uit je woorden begrijp?? Aangezien het een flinke puinzooi is op zijn kamer?? Mocht je coke vinden, weg ermee.
Schaduw25 schreef:Ik heb een hoop vrienden waar ik bij terrecht kan, ook een aantal bokkers met name in pb waar ik terrecht kan.
Dit doe ik nu alleen om hem een schop onder z'n hol te geven, als ik het nu niet doe gebeurt het niet omdat hij totaal geen idee heeft waar te beginnen. Het regelen dat hij vanavond nog naar zijn moeder kan heb ik gedaan omdat hij gisteren een werkdag van 14 uur heeft gehad (stage en invallen voor een zieke collega) waar ik de laatste paar uurtjes heb bijgesprongen omdat hij zelf aangaf een moeilijk moment te hebben en naar de coke wou grijpen. Meneer heeft me uit bed gebeld en met 5 minuten was ik er (normaal is het een kwartier lopen gelukkig is mijn conditie een stuk beter dan ik verwacht had)
Deze week alleen al maakt hij 85 uur, volgende week is z'n laatste week waarop hij zoveel werkt en dan is hij in ieder geval klaar met school.
Waar ik het vanavond over wil hebben is wat hij met zijn toekomst wilt doen, 3 jaar geleden had hij een duidelijk plan en leek hij verder te zijn in het leven dan zijn vrienden, hij wou docent scheikunde worden, echter nu heeft hij totaal geen idee meer. Hij heeft het een tijdje over een studie psychologie gehad alleen als ik zie hoe hij de laatste tijd heeft zitten kloten met zijn studie heb ik niet het idee dat hij dat gaat redden, zeker niet in combinatie met het afkicken.
Citaat:Ik denk dat nu over zijn toekomst praten niet veel nut zal hebben. Laat zijn enige doel maar hebben om clean te worden en goed in zijn vel te gaan zitten, dan komt er vanzelf weer ruimte in zijn hoofd om te zien wat hij wil.
Joolien schreef:Schaduw25 schreef:Ik heb een hoop vrienden waar ik bij terrecht kan, ook een aantal bokkers met name in pb waar ik terrecht kan.
Dit doe ik nu alleen om hem een schop onder z'n hol te geven, als ik het nu niet doe gebeurt het niet omdat hij totaal geen idee heeft waar te beginnen. Het regelen dat hij vanavond nog naar zijn moeder kan heb ik gedaan omdat hij gisteren een werkdag van 14 uur heeft gehad (stage en invallen voor een zieke collega) waar ik de laatste paar uurtjes heb bijgesprongen omdat hij zelf aangaf een moeilijk moment te hebben en naar de coke wou grijpen. Meneer heeft me uit bed gebeld en met 5 minuten was ik er (normaal is het een kwartier lopen gelukkig is mijn conditie een stuk beter dan ik verwacht had)
Deze week alleen al maakt hij 85 uur, volgende week is z'n laatste week waarop hij zoveel werkt en dan is hij in ieder geval klaar met school.
Waar ik het vanavond over wil hebben is wat hij met zijn toekomst wilt doen, 3 jaar geleden had hij een duidelijk plan en leek hij verder te zijn in het leven dan zijn vrienden, hij wou docent scheikunde worden, echter nu heeft hij totaal geen idee meer. Hij heeft het een tijdje over een studie psychologie gehad alleen als ik zie hoe hij de laatste tijd heeft zitten kloten met zijn studie heb ik niet het idee dat hij dat gaat redden, zeker niet in combinatie met het afkicken.
Ik denk dat nu over zijn toekomst praten niet veel nut zal hebben. Laat zijn enige doel maar hebben om clean te worden en goed in zijn vel te gaan zitten, dan komt er vanzelf weer ruimte in zijn hoofd om te zien wat hij wil.