Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:50

Onder besparen valt bij mij ook met minder inspanning (en dus met meer krakkie lijf) in elk geval huis en tuin kunnen onderhouden. En hoe meer dan zichzelf onderhoud hoe handiger. Maar ik wil graag ook wat leuks om naar te kijken en niet ivm hulp nodig veroordeeld zijn tot tegels, gras en een robotmaaier... Mijn manier van (moes)tuinieren is nu dus ook expirimenteren met wat zou ik (voor zover dat in te schatten is) ook met 80+ nog redden.

Met pensioenen is was en wordt gerommeld en veel wordt er op vertrouwd dat de mensen het toch niet echt snappen en de overheid de rest wel oplost. Zo te zien zitten mijn ouders nog net aan de goede kant van de medaille en heb ik over 25+ jaar pech. Daar zal dus voor mij een andere oplossing voor moeten komen want die misschien 60 euro pensioen per maand zet ook geen zoden aan de dijk. Aow is ook al zo'n lastige constructie, want daar is officieel wel een extra spaarpot voor in de maak bij de overheid, maar of die er dan nog is, is ook afwachten. Er kan gewoon teveel mis gaan gezien de onhoudbaarheid van de hele constructie. Maakt het erg lastig om een planning te maken en eigenlijk ook heel lastig om je niet te focussen op eigen huis en voedselvoorziening.
Qua echt hulpbehoevend en verpleeghuis, etc. ben ik er niet echt uit, maar kans dat ik dan de stekker er uit trek is groot. Ik ben niet geschikt voor zo'n plek. En ook dat is eigenlijk een essentieel ding om over na te denken en rekening mee te houden in zo'n plan, want je kan net zo goed 100 worden en thuis nog alles zelf kunnen als dat je op 50 vrijwel hulpeloos van bed naar zaaltje en terug gereden wordt in een tehuis ergens. Toekomstplanning incl.pensioen omvat meer dan enkel pot geld en testament, ook zonder erfgenamen (hier geen partner of kinderen nl).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:17

Indestal schreef:
Beste is altijd vaste werkgever met dito pensioen, de ambtenaren en trentvolgers bv....

De meesten hebben door steeds op contractbasis te moeten werken elk jaar een nieuwe pensioenfonds met dito nieuwe opbouw....resultaat, steeds hogere wordende maandelijkse bijdrage naarmate je leeftijd omhoog gaat en steeds weer een pensioenbreuk met aan het eind van de rit kleine nutteloze potjes

Dit is oa op mij van toepassing. Heb nog nooit langer dan 3,5 jaar bij 1 werkgever kunnen werken door vele faillissementen en reorganisaties. Ook 2x zelf besloten andere baan te zoeken.

Ik heb dus 1 multimap met al mijn pensioenoverzichten van tig fondsen. Hoop op een dag toch een x de rest van mijn leven bij zelfde werkgever te kunnen blijven en al die fondsen over te kunnen hevelen naar 1 fonds.

Ik spaar sinds mijn 25e (ben nu 41) wel elke maand middels een lijfrentepolis en dat geeft me een gerust gevoel. Al kan die bank natuurlijk ook failliet gaan :=

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:37

laetitia schreef:
Indestal schreef:
Beste is altijd vaste werkgever met dito pensioen, de ambtenaren en trentvolgers bv....

De meesten hebben door steeds op contractbasis te moeten werken elk jaar een nieuwe pensioenfonds met dito nieuwe opbouw....resultaat, steeds hogere wordende maandelijkse bijdrage naarmate je leeftijd omhoog gaat en steeds weer een pensioenbreuk met aan het eind van de rit kleine nutteloze potjes

Dit is oa op mij van toepassing. Heb nog nooit langer dan 3,5 jaar bij 1 werkgever kunnen werken door vele faillissementen en reorganisaties. Ook 2x zelf besloten andere baan te zoeken.

Ik heb dus 1 multimap met al mijn pensioenoverzichten van tig fondsen. Hoop op een dag toch een x de rest van mijn leven bij zelfde werkgever te kunnen blijven en al die fondsen over te kunnen hevelen naar 1 fonds.

Ik spaar sinds mijn 25e (ben nu 41) wel elke maand middels een lijfrentepolis en dat geeft me een gerust gevoel. Al kan die bank natuurlijk ook failliet gaan :=

Kan je niet al die pensioenen gewoon overhevelen naar je huidige pensioenfonds, e n weer meenemen naar de volgende als je een nieuwe baan hebt?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:58

Als ik weer een nieuwe baan heb is dat wellicht een goed idee :j

Of anders zonder werkgever ergens onder brengen. Weet niet of dat mogelijk is?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:12

Volgens mij kan dat wel.

Kijk eens op mij pensioenoverzicht.nl, meen dat ik daar weleens tips heb zien staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 02:58

Wij hadden ook een lijfrente polis die ons heel mooi was voorgerekend, maar ook daar is de rente absurt laag geworden, dus zet geen zoden aan de dijk voor over 25jr als je daarvan zou moeten leven.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:23

Superpony, ik hoef als het goed is niet alleen van die lijfrente te leven. Bouw ook steeds stukjes pensioen op. Al is het bij steeds wisselende fondsen.

Ik ga eens op mijnpensioenoverzicht kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:35

Wat is het voordeel van het samenvoegen van diverse pensioenpotjes?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:46

laetitia schreef:
Superpony, ik hoef als het goed is niet alleen van die lijfrente te leven. Bouw ook steeds stukjes pensioen op. Al is het bij steeds wisselende fondsen.

Ik ga eens op mijnpensioenoverzicht kijken :j

Ja, wij ook, maar dat wil niet zeggen dat dit over 25jr genoeg is. Die lijfrente sparen was ons toen heel leuk voorgerekend ook, maar is nu al minder waard dan de berekening toen was.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:56

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:09

Dani199764 schreef:
Heel vaak.. Ben pas net afgestudeerd en aan het werk, maar mijn werkgever regelt niks omtrent pensioen, en mijn loon is dusdanig laag dat ik er zelf ook niks voor op zij kan leggen.
Gelukkig is het nog in de verre toekomst, maar ik vraag mij wel echt af hoe dit zal gaan.

zelfde hier, al zie ik mijzelf niet nog 10 jaar doen wat ik nu doe (lichamelijk best zwaar en niet echt de mogelijkheid om door te groeien)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:54

Gloa schreef:
Wat is het voordeel van het samenvoegen van diverse pensioenpotjes?

Het scheelt je een hoop gedoe tegen de tijd dat je pensioengerechtigd bent. Als je bij wijze van spreken her-en-der 5 pensioenpotjes hebt staan moet je ze alle 5 nog maar zien te vinden over 20/30/40 jaar. 5 aansluitnummers, fusies van pensioenfondsen, etc..

Ik heb in het verleden voor een fusieclub gewerkt (van 6 stichtingen naar 1) die zeer illegaal (foei foei) nog personeelsdossiers had uit de jaren 60. En er ging geen jaar voorbij dat ik niet (nabestaanden van) ex-werknemers gelukkig kon maken met pensioeninformatie van ondertussen allang verdwenen/gefuseerde pensioenfondsen, waardoor die mensen toch hun geld konden claimen. Als dat soort info niet meer te vinden is dan heb je een probleem.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:47

Zouden jullie eerder kiezen voor een lijfrente of voor banksparen?

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:34

xNathaliee schreef:
Zouden jullie eerder kiezen voor een lijfrente of voor banksparen?

Lijfrente, geeft mij meer gevoel van zekerheid en het rendement is op dit moment een stuk hoger dan bij banksparen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:52

Maar er zitten ook meer risico’s aan een lijfrente toch? Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik uberhaupt alvast wat opzij moet leggen elke maand voor mijn pensioen (ik ben nu 25) en zo ja op welke manier dan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:53

xNathaliee schreef:
Maar er zitten ook meer risico’s aan een lijfrente toch? Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik uberhaupt alvast wat opzij moet leggen elke maand voor mijn pensioen (ik ben nu 25) en zo ja op welke manier dan.

kijk eens op financieelonafhankelijk blog, daar staan een aantal (goede) tips waar je mee zou kunnen beginnen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:37

Die site werkt helaas niet bij mij..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:41

Even googlen...

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:54

Als ik op hun facebookpagina zit en ik klik op de artikelen die naar hun website leidt, kan de pagina dus niet worden weergeven helaas!