Wanneer bel je de HAP?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer bel je de HAP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:31

Denk dat het ook wel afhankelijk is van de regio. Ik ben alleen in het AMC geweest op een zaterdagnacht en ja, dat was heel erg druk en chaos dus lang wachten. Mijn pa werkt in het Antonius in Nieuwegein/Leidsche Rijn en daar is het ook laaiend druk in het weekend.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:34

Het kortste dat ik ooit gewacht heb is een uur, mét afspraak. Met mn dochter een keer bijna 3 uur zitten wachten. Spoedgevallen gaan toch altijd voor, of je nou een afspraak hebt of niet, en daar komen er behoorlijk wat van binnen.

Oh nee, met mijn vader (als spoed) wel korter gewacht, 20 minuten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:37

Volgens mij staat de HAP los van de ambu's die binnen komen. Dat de SEH daar wel op inspringt snap ik maar de HAP toch niet? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:39

Volgens mij zijn er ziekenhuizen waarin de HAP en de SEH iig gedeeltelijk gefuseerd zijn door personeels/ruimtetekort, maar dat weet ik niet helemaal zeker. En dan hou je nog steeds dat er ook spoedgevallen voor de HAP zijn die voorrang krijgen op mensen die al aan het wachten zijn. Zelfs met een afspraak wordt er soms geschoven.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:41

Ik weet van mijn rugbreuk vorig jaar nog wel dat ik rond 18.00 binnen gebracht ben, toen al heeeeeel nodig most plassen, pas plassen mocht rond 21.00 uur. En dan lig je al niet lekker op een plank, laat staan dat je nodig moet :+
En na 00.00 uur werd ik pas naar een kamer gebracht. En een half uurtje daarvoor pas van de plank gehaald werd.... terwijl ze rond 21.30 al kwamen melden dat ik van de plank af mocht, stil moest blijven liggen, nacht moest blijven omdat de gipsmeester er niet meer was :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:49

Het zijn ook geen ambu's die bij de hap komen, maar evengoed wel spoedgevallen. In principe moet je met alles waarvoor je niet met een ambu opgehaald wordt eerst naar de hap, dus daar zitten ook een stuk spoedeisendere dingen tussen dan een kind met hoge koorts of een zondagsarmpje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:52

Zoals Laura82 al zegt. Wij zijn met brandwonden naar de hap geweest, dat was spoed en we werden dus binnen een paar minuten opgehaald, terwijl de wachtkamer vrij vol zat. Arm die uit de kom was geweest en nog raar aanvoelde (bleek sleutelbeen gebroken) was geen spoed, het deed wel pijn, maar konden wel wachten. Hondenbeet was wel weer spoed, gebroken vingers niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:00

Uit de triage aan de telefoon komt een urgentie, die word aan je naam gekoppeld in de agenda. Aan de balie word je nogmaals beoordeeld.
Hoogste urgentie word als eerste binnen geroepen (en er zijn speciale spoedplekken).
Maar als de wachtkamer bomvol zit en er komt een binnenloper zonder afspraak met pijn op de borst word er een kamer vrijgemaakt en mag die meteen mee.
Niemand zit te wachten op een reanimatie in de wachtkamer wel?

En als iemand opgehaald moet met de ambu dan kan de dokter niemand anders zien tot de patiënt is opgehaald, dan loopt het ook uit.
Uitlopen doen ze echt niet voor de lol hoor.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:05

Polly schreef:
Mars schreef:
Voor blaasontsteking bel ik altijd gezien mijn geschiedenis en ooit op een zaterdag omdat ik enkele weken na een longontsteking weer klachten kreeg en acuut hoge koorts, bloed hoesten etc.

blaasontsteking = spoed :j

Ik vind net blaasontsteking kan nog tot maandag, nierbekkenontsteking was ik voor naar de spoed geweest als t niet door de week was.
Spoed is voor mij op 1 keer na altijd doorverwijzing naar ziekenhuis geweest. Dus dingen als hechten of botbreuken.
Iets wat levensbedreigend kan zijn of wat ik echt niet weet wat het is. Een keer had ik een gescheurde spier bijvoorbeeld, konden niks voor mij doen maar het deed wel pijn en dat ging na een paar uur nog niet over :Y) Toen wel naar de HAP gegaan. Snap niet dat mensen voor elk kleinigheidje een halve dag op de spoed willen doorbrengen :')

Laatst iemand naast mij met een hersenschudding, wat denk je dat ze gaan doen :Y) Ben er wel eens heen geweest met iemand, maar toen werd het na een paar uur pas erger met braken das weer een ander verhaal dan.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 30-04-18 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:13

Niemand zegt toch dat t voor de lol is Polly? Ik zeg alleen dat ik niet snap dat mensen daar dan vrijwillig gaan zitten wachten omdat ze niet zo'n zin hebben om met hun werk te regelen dat ze naar de huisarts kunnen.

Overigens denk ik dat het per HAP anders werkt, want er wordt bij ons niet gewerkt op afsprakentijd, maar op nummer. Bij binnenkomst krijg je een nummer, gewoon de eerstvolgende, tenzij het spoed is. Zo werden vorige keer allemaal mensen met een (veel) eerdere afspraak geholpen, omdat die veel te vroeg waren en wij precies op tijd (daar mopperde de assistente ook over). Daar zou wel winst te behalen zijn in hun beleid.
Overigens zitten er wel meerdere artsen, dus ook als er een arts mee moet met de ambu worden nog gewoon patienten gezien.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:20

Ik heb een keer gebeld voor mezelf. Ik had zoveel pijn in mijn hoofd/oor dat ik niet meer kon bewegen. En nog wat andere klachten. Inderdaad aan de telefoon afgewimpeld met een paracetamol. Volgende ochtend kon ik naar de huisarts, longontsteking, beide kanten oorontsteking en een gescheurd trommelvlies door de middenoorontsteking.
Daar baalde ik behoorlijk van, al is het alleen door de pijn waar ik doorheen gegaan ben.. De rest hadden ze vast niet veel aan kunnen doen. Maar een wat stevigere pijnstiller was wel prettig geweest.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:36

Laura82 schreef:
Overigens zitten er wel meerdere artsen, dus ook als er een arts mee moet met de ambu worden nog gewoon patienten gezien.

Artsen gaan doorgaans niet mee met de ambu en er worden per tijdstip net zoveel patiënten gepland als er artsen zijn en dan kan het dus uitlopen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:40

Bij ons vandaan rijden geen gewone ambu's, alleen die huisartsen ambu's zeg maar, daar zit bij mijn weten altijd een huisarts in. Die zie ik tenminste wel altijd mee gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:45

Laura82 schreef:
Bij ons vandaan rijden geen gewone ambu's, alleen die huisartsen ambu's zeg maar, daar zit bij mijn weten altijd een huisarts in. Die zie ik tenminste wel altijd mee gaan.

Maar die artsen staan niet ingepland in de consulten agenda, die rijden een viste agenda. Als patiënten te slecht zijn worden ze ook bij jouw hap opgehaald door de ambu maar die neemt een andere ingang.

Ik neem tenminste aan dat jij bij de hap alkmaar komt, daar rij ik ook weleens voor.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:55

Ah zo, dan heeft de assistente me dat gewoon anders uitgelegd. Die vertelde dat daar alleen de huisartsen die op de huisartsen ambu voor ingezet worden, dat degenen die "spreekuur" houden ook echt alleen dat doen.

Edit: prive info verwijderd

Edit: t dwaalt ook wel ver af zo. Mn punt was alleen dat ik uitloop helemaal niet erg vind, maar dat ik niet snap dat mensen daar liever gaan zitten dan bij hun eigen huisarts
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 30-04-18 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:59

Dan is jouw vader een uitzondering :)
Als ik visite rij met arts en er moet een ambu komen wachten we daar soms wel op maar daarna gaat de dokter met mij mee naar de volgende patiënt. :)
De visite arts doet idd meestal geen spreekuur.

Maar een ambu die patiënt vervoerd is wat anders dan de ambu van de hap he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:01

Ik mankeer nooit wat en ga ook nooit naar de huisarts of de HAP , tikje eigenwijs ben ik ook . Laatste keer huisarts was toen ik met galstenen zat , die beste man dacht dat het aan mijn gewicht lag . Kom er ook niet graag meer door die opmerking :+

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:01

Ok, en als de patient dan met arts vervoerd moet worden, haalt de ambu eerst een arts op? Weer wat geleerd :D

Edit zie nu je aanvulling. Maar weet idd het verschil tussen de soorten ambu's :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:12

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een arts in de dienst mee gaat met de ambu die de patiënt vervoerd

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:15

Edit: prive info verwijderd. Back ontopic :D
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 30-04-18 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:22

Laura82 schreef:
Ze zeiden ook dat het niet vaak gebeurt idd. Had geloof ik te maken met de grote kans op moeten intuberen ofzo? Maar is idd ook in een waas gegaan, dus weet het niet meer precies.

Dat kan idd, dat gebeurd gelukkig niet zo vaak.
Hoe is het afgelopen?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:24

Hij is een week later overleden in het ziekenhuis :(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:27

Rebecca schreef:
Ik mankeer nooit wat en ga ook nooit naar de huisarts of de HAP , tikje eigenwijs ben ik ook . Laatste keer huisarts was toen ik met galstenen zat , die beste man dacht dat het aan mijn gewicht lag . Kom er ook niet graag meer door die opmerking :+

Nou ja.. voor galstenen geldt het volgende 4F-ezelsbruggetje:
Female
Fat
Fourty
Fertile

Dus je ziet veel vruchtbare vrouwen met overgewicht rond de 40 die galstenen hebben, dat je vruchtbaar en vrouw bent kun je niet (perse) heel veel aan doen, dat overgewicht is dan nog degene die enigszins aanpasbaar is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:53

Laura82 schreef:
Hij is een week later overleden in het ziekenhuis :(

Dat spijt me, gecondoleerd -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:07

Sanet schreef:
[naam] schreef:

Nou ja.. voor galstenen geldt het volgende 4F-ezelsbruggetje:
Female
Fat
Fourty
Fertile

Dus je ziet veel vruchtbare vrouwen met overgewicht rond de 40 die galstenen hebben, dat je vruchtbaar en vrouw bent kun je niet (perse) heel veel aan doen, dat overgewicht is dan nog degene die enigszins aanpasbaar is.

Maar nog kwam er heel banketstaaf uit , maagzuur brandde mij het lijf uit en ja kwam door overgewicht . Eerste maagzuur remmer kreeg ik nog eens geelzucht erbij , die erna werkte stukken beter . Was in 2 a 3 maanden tijd 16 kilo kwijt omdat ik niks binnenhield (enige wat werkte tegen het zuur was alles eruit)

En na keer op keer gewoon stug terugkomen kon er gelukkig een verwijzing voor een echo komen , en erna deed ie gelukkig niet moeilijk dat ik het zaakje eruit wou .

Maar nee ik heb niks met die man,in dezelfde praktijk was een vrouw die was niet veel prettiger . Blijf liever langer rondlopen ergens mee dan daar heen gaan :o