Gezonder leven challenge!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:56

Ik kom volgen.
Ben zeker niet te dik, maar heb een periode bij defensie gezeten en was toen super fit. Helaas door een blessure moeten stoppen en sporten die ik leuk vind kan ik nu eigenlijk niet meer doen. Sindsdien voel ik mij ook echt net een oude oma, vaak pijn in de rug, benen, nek schouders, snel buiten adem, noem het maar op. Uit frustratie en verveling ga ik vaak maar zoetigheid eten en kan soms hele vreetbuien krijgen, maar daar schiet ik natuurlijk niks mee op :+
Door mee te lezen hoop ik een beetje motivatie (en discipline :+ )te krijgen :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:34

Mijn wedstrijd ging matig, veel last van de warmte. Maar toch weer 15km in the pocket. Vandaag ga ik nog één lange duurloop in het bos doen en dan over anderhalve week de halve marathon.

Vega curry voor twee personen:

Ui in stukjes snijden.
Aanfruiten in een wok samen met een kruidenmix van 1tl gemberpoeder, 1tl hot currypoeder, 2tl gedroogde koriander, 1tl kurkuma, 1tl komijn, halve tl gedroogde chilipeper, 2 geperste knoflooktenen, 1tl garam marsala. Vuur niet te hoog zetten hierbij.
Een in blokjes gesneden zoete aardappel erbij, een blikje kikkererwten erbij (niet zo'n klein blikje, maar iets groter. Weet even niet hoeveel dat is).
Blik tomatenblokjes erbij en een blik kokosmelk light. Dan nog 150gr gesneden verse spinazie erdoor en ongeveer een half uur laten koken tot de zoete aardappel goed gaar is. Soms moet je nog wat water toevoegen omdat er teveel vocht is opgelost.
Heerlijk met (zilvervlies)rijst of naan. Vegan/vega, veel smaak door de kruiden en veel groente. En ik doe er vaak nog wat limoensap over voor het frisse.

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:05

moonsparkle schreef:
Ik eet wel vrij weinig vet, eens in de 2 a 3 maanden een patatje, gebruik misschien 2x margarine op brood per week en doe olie in de pan, maar dan haal ik er een keuken papiertje overheen omdat ik het zo min mogelijk wil. Ik eet wel bijna elke dag een stukje chocola, maar kan me bijna niet voorstellen dat het m daar dan in zou zitten onder ik verder vrij weinig vet eet >;) of misschien toch?

Kruipt onder de meeleessteen. Misschien moet je je eens gaan verdiepen in vet. Vet levert weliswaar meer cal. Per gram dan eiwit en koolhydraten... maar vet is niet de vijand, mits je kiest voor gezonde vetten (roomboter, noten, kokosolie, goede olijfolie) een buikje is bij mensen met een gezond gewicht zoals jij vaak hormonaal bepaald. Daar verander je heel weinig aan.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:11

Leuk topic! Lijkt me leuk mee te lezen en af en toe wat mee te schrijven. Zelf ben ik een poos terug veel bezig geweest met gezonde voeding en vind het ook super interessant. Wel heb ik dan telkens weer periodes dat ik het erg laat versloffen. Maar daar ben ik vast niet de enige in :D
Het gaat mij vooral om weer wat meer bewegen/oefeningen doen, meer groente binnen krijgen (ik wil eigenlijk minimaal 400 gram per dag binnen krijgen) en suiker vaker laten staan. Recept van die vega curry ziet er lekker uit!! :9

Zelf vind ik het fijn om boeken te lezen over voeding. Ze zijn niet allemaal even goed onderbouwd natuurlijk, maar de boeken van onderstaande schrijfsters wel. :) Geen diëten voor fitgirls, maar gewoon gezond verstand gebruiken.
Wat voor mij een supernuttig boek was met veel nieuwe inzichten, is het boek van Amber Albarda Eet jezelf mooi, slank & gelukkig over gezonde voeding. Ook ben ik fan van de boeken van de Nienke Tode-Gottenbos. Haar website http://www.groenevrouw.nl staat ook vol met interessante artikelen over voeding met wetenschappelijke onderbouwing. Je moet wel van haar licht sarcastische toon houden, maar ik vind dat wel tof. En lees voor inspiratie eens haar blog over gezonde ontbijtjes en lunch zonder brood: https://groenevrouw.nl/geen-brood-maar-wat-dan-wel/

Ik lees hier een paar mensen die niet zo van water houden. Dat probleem heb ik gelukkig niet, maar wat ik erg lekker vind in de zomer, is een kan water met diepvriesfruit erin. Lekker smaakje en nog gezond ook. Je kan bijvoorbeeld ook muntwater maken, of met citroenmelisse, of andere kruiden. Mogelijkheden te over. :) Zelf drink ik alleen water en thee, af en toe frisdrank of een wijntje, maar dat is max. 2 keer per week.

Oja, wat mij hielp bij een strakkere buik is hoepelen! Ik vind het erg leuk om te doen, kan gewoon terwijl je tv kijkt of bokt leest op je telefoon :D en mijn buik werd er wel degelijk strakker van. Ook voor je rugspieren heel goed. Maar het is sowieso een workout voor je hele lichaam. Ik vind het één van de weinige dingen waarmee je toch aardig gericht je buik traint en ik kan het in ieder geval aanraden :) Als je beide kanten ophoepelt, is het ook goed voor je 'rechtgerichtheid' haha.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 10:36

Afbeelding
Vandaag voor de verandering een keer een daadwerkelijke ontbijt smoothie gemaakt :D
(Hier is het recept, als iemand interesse heeft: http://www.alaskafromscratch.com/2013/0 ... -smoothie/ ik vind ‘m belachelijk lekker)

Ik heb ook nog een (beetje off topic) vraag voor de vegans onder ons! Ik zag een vega curry voorbij komen (die er trouwens ook ontzettend goed uitziet) dus ik dacht ik vraag het gewoon hier ipv weer een nieuw topic ervoor beginnen :')

Mijn moeder en ik vroegen ons af; stel een vegan (echt vegan, ja, geen vegetariër) zou zelf kippen hebben in de tuin, hè. Gewoon zo’n leuk stel kippen die leven als een god in Frankrijk in zijn/haar tuin. Zou de vegan de eieren van zijn/haar eigen kippen wel of niet eten? Want - correct me if I’m wrong - vegans doen het toch vooral zodat ze zelf niet meedoen aan het dierenleed dat vaak achter de productie van eieren, melk, etc zitten? Maar als het eieren van hun eigen kippen zijn, weten ze dat ze niet slecht zijn behandeld :))

Ik moest het gewoon even vragen, ik ben iets te nieuwsgierig _O-

Edit: WOW er is een vegetariërs en vegans topic ik zal het daar wel even vragen, dankje TheNovelist voor die revelation _O-

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:54

E_J schreef:
[ [url=m/vyh8iI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag voor de verandering een keer een daadwerkelijke ontbijt smoothie gemaakt :D
(Hier is het recept, als iemand interesse heeft: http://www.alaskafromscratch.com/2013/0 ... -smoothie/ ik vind ‘m belachelijk lekker)

Ik heb ook nog een (beetje off topic) vraag voor de vegans onder ons! Ik zag een vega curry voorbij komen (die er trouwens ook ontzettend goed uitziet) dus ik dacht ik vraag het gewoon hier ipv weer een nieuw topic ervoor beginnen :')

Mijn moeder en ik vroegen ons af; stel een vegan (echt vegan, ja, geen vegetariër) zou zelf kippen hebben in de tuin, hè. Gewoon zo’n leuk stel kippen die leven als een god in Frankrijk in zijn/haar tuin. Zou de vegan de eieren van zijn/haar eigen kippen wel of niet eten? Want - correct me if I’m wrong - vegans doen het toch vooral zodat ze zelf niet meedoen aan het dierenleed dat vaak achter de productie van eieren, melk, etc zitten? Maar als het eieren van hun eigen kippen zijn, weten ze dat ze niet slecht zijn behandeld :))

Ik moest het gewoon even vragen, ik ben iets te nieuwsgierig _O-

Edit: WOW er is een vegetariërs en vegans topic ik zal het daar wel even vragen, dankje TheNovelist voor die revelation _O-

De meeste vegans zullen ook geen ‘backyard eggs’ eten, om meerdere redenen. Ten eerste worden haantjes vergast/versnipperd bij de geboorte, ofterwijl, om jouw kip geboren te laten worden is de kans 50% dat er ook een haantje voor gedood is. Ook kost het voor een kip erg veel energie om een ei te leggen (kippen leggen nu véél meer eieren ivm doorgefokt voor meer winst) en die eieren kan je laten liggen en dan kunnen ze ze weer opeten om de verloren voedingsstoffen te ‘compenseren’ :)

Supervixen

Re: Gezonder leven challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:59

Zo ik heb net ruim 19km door het bos hardgelopen. Heerlijk. Daarna een flinke salade op en als ik straks trek krijg, wat nogal waarschijnlijk is aangezien ik 1350kcal heb verbrand, heb ik nog pompoenkokossoep in de koelkast staan die ik gisteren heb gemaakt. Ook vegan toevallig. Ik ben geen vegan, maar eet wel weinig vlees.
Hopen dat ik daarna een beetje van de zoetigheid af kan blijven..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:09

Wauw, mooie afstand! :D Ik heb vorig jaar 1 keer de 11km gered, wel ruim anderhalf uur over gedaan :') Maar mijn record daarvoor was 5km dus ik was al trots dat ik ineens meer dan het dubbele kon!
Gisteren met bootcamp kon ik niet eens meer 1km rennen :o

Heb vanochtend wat krachtoefeningen gedaan en net wat yoga, nu even kijken wat ik eens ga eten :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:49

Ja ik moet wel zulke afstanden lopen met de halve marathon in zicht.
Het is trouwens niet slim om 11km te gaan hardlopen als je daarvoor maar tot 5km hebt gelopen. Je moet de afstand rustig opbouwen.

Nog niet gesnaaid, ik ga nu mijn soep opwarmen.

Morgen ga ik krachttraining doen in de sportschool als ik er tijd voor heb, anders wordt het vrijdag.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:15

Ik ga volgende week zaterdag met de mudmasters 12km mee doen, heb er zo'n zin in!!
Ik heb ook maar eens een voedingsapp gedownload, en zoals gedacht heb ik daar best veel aan, het geeft me niet alleen inzicht in wat ik eet maar ook bewuster en een stok achter de deur dat ik niet boven een bepaald aantal calorieën kom.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:20

Leuk de mudmasters, ik vind obstacle runs ook leuk. Heb er aan een paar meegedaan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:37

Vorig jaar aan de 18km mee gedaan en had een kaartje voor de strong viking run maar kreeg toen een hemstring blessure en heb hem dus weer verkocht. Dit jaar de 12km omdat ik nog niet het uiterste van mijn hemstring wil vragen.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:06

Bedankt voor het recept, ik ga het eens proberen!

Hier zitten de eerste 3 trainingen van deze week er alweer op! Ging op zich wel goed, moet alleen echt tot een overload gaan bouwen. Merk dat ik nu makkelijk "al afvinkend" train ipv me uitdaag. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste weken best wat heb gekwakkeld met gezondheid (te eigenwijs om ziek te melden, dan blijft het maar doorgaan natuurlijk) en nu eindelijk weer fris en fruitig ben, dus ik geef mezelf nog even 2 weken "inkomen". Daarna heb ik 2 rustigere weken en kan ik me mooi wat meer uitdagen op fysiek vlak.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:19

Dat te eigenwijs om me ziek te melden ken ik ook :o , valt ook onder beter voor je zelf zorgen :Y)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:06

Zo! Klaar voor mijn eerste proefles fitness met fysiobegeleiding. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:22

Ik kom me hier ook eens melden :D

We hebben regelmatig een periode dat we heel gezond eten, maar dan sluipt er toch weer telkens ongezond eten bij, toch weer even een pizza, of toch weer snoep kopen..
Ik heb deze week weer wat extra groente en fruit gekocht voor als ik wat te snacken zoek. En eens rijstwafels proberen.
En ik ben weer met extra veel groente aan het koken, en smoothies aan het maken voor ‘s morgens. Als lunch een gezonde tosti.. en dan hoop ik uiteindelijk toch 5 tot 10 kilo kwijt te raken. Ik ben niet echt te zwaar, maar merk gewoon dat ik minder energie heb sinds ik wat zwaarder ben dan vroeger.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:46

De biologische maiswafels met zeezout van de albert heijn zijn heel lekker met een beetje pindakaas erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:14

Wat fanatiek zeg Supervixen! Knap hoor 15 en 19 km! Phoe! _/-\o_ Heeeel veel succes met de halve marathon! +:)+

Ik liep ook hard tot paar maand geleden, van niets naar 8 km (dus nog niet zo ver en hard als Supervixen haha :'))
Maar ik vond het heel leuk en trainde lekker fanatiek, ik werkte iets van 32 uur en mijn paard was geblesseerd dus ik had ook de tijd om lekker te trainen. Toen begon ik een studie, met stage, werk en paard knapte weer op en had ik geen tijd/motivatie meer om nog te gaan trainen. Ik had naast mijn studie, stage, werkweek sowieso zelfs geen tijd meer om paard te rijden. Laat staan hardlopen. Zo zonde! Daarom ook veel aangekomen, geen beweging. 0,0
Ik merk nu wel hoe belangrijk vrije tijd en een sport/hobby hebben is. Dat is ook een puntje van mijn gezonde lifestyle. Maar nu mijn studie bijna klaar is en ik alleen nog maar werk heb ik meer tijd! :)) Kan niet wachten!

E_J: je smootie ziet er niet zo uit als op de foto. :') Maar dat is heel erg herkenbaar haha!
Wat zit er allemaal in? Sorry, geen energie om het hele stuk in het Engels te lezen. Moet eigenlijk nog leren. :evaw: Eerder dronk ik veel groene smooties met spinasie enzo. Was nooit zo heel erg lekker, meestal even slikken, puur voor de gezondheid haha. Nu maak ik ontbijt smooties. Met yoghurt, fruit, melk en lijnzaad olie. Dat vult! Als ik om kwart voor 8 een smootie neem, heb ik tegen 11 uur ongeveer wel weer ruimte voor een tussendoortje. Het is een makkelijke manier om veel voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik gebruik er lijnzaad door, zijn er nog meer van dit soort gezonde producten?
Maar ik ga het niet te vaak doen, anders wordt het weer z'n gewoonte wat je laat verslonzen. Één van mijn hele goede vriendinnen is vegan, ik kan haar je vraag wel even vragen!

Diana: Ik ga de boeken eens opzoeken!
Je hebt ook van die flesjes waar je fruit in kan doen. Of je doet gewoon een citroen schijfje in je water!
2x pw. fris is dat niet veel? (zegt degene die liters per week weg kan drinken in het weekend ~~}> )

Dreamy: waarom doe je aan z'n dieet? Puur uit interesse hoor.

Barber: Oh dat zo lang in bed blijven liggen heb ik ook! Dat is ook een struikelblok van mij. Ik leg mijn telefoon nu niet bij mij neer als ik ga slapen. Ik hou te veel van snoozen. Daardoor mis ik het belangrijkste maaltijd v/d dag. Terwijl ik het heerlijk vind als ik vroeg op sta en lekker de tijd heb om uitgebreid te douchen en te ontbijten. Ik moet om 08:00 uur op het werk zijn en het is drie kwartier rijden. Kwart voor 6 wekker, maar dan kom ik nog 2 min voor 8 aan. :=

Seline: kun je niet iets gezonders verzinnen voor de cola?

Al sinds zondag hier totaal niet gesnoept! Nog 1 dagje en ik heb mijn hele werkweek gezond gegeten. Ik had ook totaal geen behoefte aan snoep of zoetigheid. Ik ontbijt goed en stevig, neem fruit/groente/crackers mee als tussendoortje. Tussen de middag 2 broodjes met een kopje soep of een salade. En het avond eten wat de pot schaft. Maar ik ga niet op dieet. Ik wil de komende weken niet snoepen om te kijken hoe mijn darmen daar op reageren. Morgen een heerlijk ontbijtje bedacht; mueslibol, met smeerkaas, eitje en heerlijke zelf geperste sinaasappelsap. Ik twijfelde eerst over de mueslibollen, in krentenbollen zit namelijk veel minder. Maar muesli vult veel meer en is daarom een goed begin van de dag! Vandaag wortels gekocht om mee te nemen morgen als tussendoortje. Dat is nog even wennen... haha, maar wel gezond!

Mijn valkuil zit vooral in het weekend. Dan heb ik geen ritme en eet ik niet op vaste tijden. Iets met wanneer en waar ik zin in heb. Elke zaterdag patat dag, dat wil ik eigenlijk ook niet meer. Ik vind het helemaal niet zo lekker en dat is dan wel zonde... pannenkoeken zijn ook ongezond, maar vind ik veel lekkerder en daarom de kcal waard. Maar vaak zijn deze dagen echt erg qua voeding! Dus als ik deze dagen ook kan omzetten naar gezond, scheelt dat al de helft! Op de zondag eet ik denk ik alleen maar koekjes, of ongezonde dingen. Niet eens een avondmaaltijd. :=

Wie heeft trouwens nog lekkere gerechten? Vrijdagavond kook ik hier thuis en ik wil graag iets gezonds, wat vult en lekker is. We eten hier al elke dag aardappelen en paste vind ik ook zo afgezaagd. :P

Ik moet echt gaan leren, al weer veel te laat haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:15

8nnemiek schreef:
Ik kom me hier ook eens melden :D

We hebben regelmatig een periode dat we heel gezond eten, maar dan sluipt er toch weer telkens ongezond eten bij, toch weer even een pizza, of toch weer snoep kopen..
Ik heb deze week weer wat extra groente en fruit gekocht voor als ik wat te snacken zoek. En eens rijstwafels proberen.
En ik ben weer met extra veel groente aan het koken, en smoothies aan het maken voor ‘s morgens. Als lunch een gezonde tosti.. en dan hoop ik uiteindelijk toch 5 tot 10 kilo kwijt te raken. Ik ben niet echt te zwaar, maar merk gewoon dat ik minder energie heb sinds ik wat zwaarder ben dan vroeger.

Je hoeft ook niet alleen maar gezond te eten om af te vallen! Het lichaam moet heel hard werken om jou staande te houden en een gezond, fit lichaam helpt daar al heel erg mee! Dat is een beetje mijn gedachte bij gezond eten. :o

Wat is een gezonde tosti? :+

Lous: hoe ging het?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:20

AmoorM: ik heb de hoeveelheden van de ingrediënten ook maar een beetje ge-eyeballed :')
Er zat suikervrije griekse yoghurt, bevroren banaan & blauwe bessen & aardbeien, melk, baby spinazie en honing in. Hij was inderdaad een beetje bruinig ipv paarsig dus ik denk dat ik iets teveel spinazie erin had. Maar het smaakte nog steeds goed, dus mij hoor je niet klagen _/-\o_

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:37

Vanavond genoten van de curry van Supervixen! :D Erg lekker!

Inderdaad knap al die hardlopers. Zelf fiets of zwem ik liever. Eerder fietste ik altijd naar mijn werk (in totaal 1,5 uur per dag), maar sinds ik dat niet meer doe beweeg ik niet echt meer. Behalve de paarden mesten, maar zo'n grote workout is dat nu ook weer niet met 2 paarden. :D Voor nu probeer ik wat meer gewoon te wandelen enz. Het gaat niet om afvallen, maar wel om fit blijven/worden.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:40

Ik heb vandaag ook weer hardgelopen! :D
Maar ik zit in week 1 van hardlopen met Evy, ik ben blij dat ik die twee minuten lopen/twee minuten wandelen nu goed volhoud :') maar het begin is er zullen we maar zeggen!

Die smoothie klinkt goed trouwens!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:43

AmoorM schreef:
Je hoeft ook niet alleen maar gezond te eten om af te vallen! Het lichaam moet heel hard werken om jou staande te houden en een gezond, fit lichaam helpt daar al heel erg mee! Dat is een beetje mijn gedachte bij gezond eten. :o

Wat is een gezonde tosti? :+

Vroeger at ik eigenlijk juist helemaal niet zo gezond, maar ik had altijd heel veel energie, echt tegen adhd aan :+ ondanks dat ik tegen ondergewicht aan zat. Ik heb wel het gevoel dat die extra kilo’s toch ook wat energie opslurpen. Maar inderdaad, gewoon gezond eten scheelt zeker al veel, dan voel ik me ook al snel wat beter.

Afgelopen jaar heb ik een tijd lang zwaar werk gedaan in een distributiecentrum, en later vakantiehuisjes gepoetst wat ook 8 uur lang hard werken was.. daar kreeg ik prima conditie van, maar helemaal niks afgevallen. Het ligt bij mij echt aan het eten, en waarschijnlijk de stofwisseling due trager wordt als je ouder wordt.

Mijn gezonde tosti’s.. die maak ik met plantaardige kaasvervanger, gemaakt met verse ingrediënten (ui, knoflook, paprika, rode peper, cashewnoten), agar agar (zeewier), kruiden en edelgist.
Het recept staat hier:
http://www.abcreatief.com/LEKKER/planta ... ddar-kaas/
Smaakt echt lekker, smelt zelfs lekker in het tosti ijzer, en hartstikke gezond op volkorenbrood :9

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:13

Diane_ schreef:
Vanavond genoten van de curry van Supervixen! :D Erg lekker!

Mooi zo! Ik moest wat groenten opmaken dus heb ook weer curry gegeten. Heb er wortel, paprika en champignons doorgegooid en geen kikkererwten. Was ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 06:58

Hoe maken jullie je eten voor je werkdag klaar? Zoals lunch, tussendoortjes. Ik vind dat best nog wel een opgave omdat elke keer weer te bedenken en klaar te maken, kost ook best wel wat tijd. Is dat normaal? :o