Rijden met een kind van 3 in de buurt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:42

Ik weet niet of het al gezegd is maar is het mogelijk je kind naar een kinderopvang te brengen in plaats van naar oma?

Superleuk voor je kind, scheelt een hoop reistijd en oma heeft dan misschien wel zin om in het weekend af en toe op te passen zodat jij kan rijden.

En anders een meisje uit het dorp inderdaad. Ik weet niet hoe jouw kind ia maar die van mij zou ik nooit alleen kunnen laten spelen terwijl ik rijd. Ik zou het echt in opvang/oppas zoeken. Oh en je man is natuurlijk best een dweil...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:46

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus misschien val ik in herhaling. :o

Ten eerste: Goed gedaan om de beslissing te nemen iets voor jezelf te doen waar je energie van krijgt! Happy wife is a happy life! *\o/*

En "You can't pour from an empty cup". Dat houdt in dat je eerst voor jezelf moet zorgen zodat je goed voor anderen kan zorgen. Maak dat je mantra!

Ik heb wel gereden toen onze zoon nog baby en peuten, kleuter was. Jong geleerd, oud gedaan: Mama gaat rijden.

Om het voor je kind leuk en voor jou leuk te houden zorg je dat het veilig is. Zorg dat je je kind kan zien.

Hou rij sessies kort (begin met 5 a 10 minuten) want je moet klein beginnen. ;)

Zorg dat je hem 'bijzonder' speelgoed geeft dat alleen beschikbaar is tijdens jouw paardrij tijd: een speciaal kleurboek, een IKEA speeltent oid.

Als je pensionklanten hebt met kids, kun je misschien ruilen: jij past 15 minuten op mijn kind en daarna ik op de jouwe (zo deed ik dat als er ook anderen in de bak waren, anders mocht mijn kind er gewoon bij in)

Laat je kind na het rijden ook even op je paard als hij dat leuk vind/dat veilig is.

Wat ook erg goed helpt met peuters is ze eerst 100% aandacht geven voor je gaat rijden (en je aandacht weg is). Het lijkt contraproductief en misschien effectiever om "na het rijden-aandacht" te beloven, maar als een kind zich gewaardeerd voelt omdat hij al aandacht heeft is het voor je kind gemakkelijker om daarna zelf te spelen.

Vraag een buurkind een half uurtje op te passen als jij rijdt. :D Dat maakt ook dat je vaste uren creëert in je agenda om te rijden.

Succes en goed voor jezelf zorgen hoor!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:47

Wat de tip extra oppas voor een uurtje in het weekend ben ik dat aan het overwegen. Ik ken iemand waarvan ik vermoed dat die het misschien wel wil doen. Een neen heb ik een ja Jan ik krijgen.

Er was ook voorgesteld van een box te verhuren in ruil voor klusjes of even oppas als ik wil rijden. Dit was onze eerste intentie en hebben we ook tot vorig jaar gedaan. Echter is dit fout gelopen. Meid kwam ooit, kerk niet naar haar paard om. Met resultaat:ik had nog meer werk. Dus die heb ik vriendelijk de deur gewezen.

Wat opvang betreft:ik woo' in België dus mijn zoon gaat sinds november vorig jaar naar school. Er is geen opvang daarnaast enkel voor kleintjes. Toen hij naar de crèche ging had ik meer tijd aangezien ik hem om 17u ging halen maar nu is de school om 15u uit. Er is wel toezicht maar dat is met alle leeftijden door elkaar. Dus voor allerkleinsten niet aan te raden.

opisop_shop

Re: Rijden met een kind van 3 in de buurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:54

Ik vind het ook lastig. Merk dat ik dan weinig focus heb met rijden omdat ik toch steeds kijk naar de kids. Wat ik wel altijd deed was longeren met kids erbij. Dan hoef je bureau zo op je paard te letten en heb je ze echt steeds maar 3 sec niet in het oog. Ik had op stal speelgoed in de keet, gaf mijn dochter klusjes om te doen en een tasje met eten erbij. Zij zat op een trappetje bij de bak en ik in de binnenbak met paard. Stal daarna had alleen een buitenbak met een keet ernaast, daar had ik speelgoed liggen. Op huidige stal vermaken ze zich tot nu toe met in de stallen spelen, ze zijn nu net vier en bijna zes. Maar ik neem ze bijna nooit mee naar stal.

Ik zou een plekje creëren waar hij veilig kan spelen en dan gewoon lekker longeren twee keer per week. Dan hoef je al twee keer per week minder in de late avond nog te rijden. Dan doe je dat als je man thuis is.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:00

Mindim schreef:
sureido schreef:
Tja ... Mam is toen ik kwam van full time naar 2/3 dagen werken gegaan, terwijl oma aan huis woont dus had niet gehoeven. Maar je kiest voor een kind, wat heb je aan een kind wanneer je die niet eens ziet? Jij komt laat thuis, stopt kind in bad en bed en daar ging je 15 min tijd met je zoontje :=. En hem dan ook nog naar de bso doen? Kies dan voor 1/2 dagen minder werken of jouw vriend minder. Want anders groeit jullie kind op zonder dat je zijn ontwikkelingen ziet.

Verder stond ik met 3.5 al op de ski’s in Oostenrijk met een klasje dus ik vind dat een kind best zelf standig kan zijn maar dat verschilt natuurlijk per kind.

Het is altijd zo gemakkelijk praten als je zelf geen kids hebt en een partner die bijna altijd van huis is om mede brood op de plank te krijgen. Doe dat zelf eens en heb dan dezelfde conversatie nog eens ;)

Waarom neem je dan een kind als het te lastig is? Pap was 5 dagen werken mam 2. Maar dat is weer een andere discussie. Nee bedankt dit zelf doen :’). Jij kan zelf toch ook wel lezen dat ts aan het einde van dr Latijn is dus ze zal iets moeten inkorten anders valt ze een keer om.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:02

lindar1985 schreef:
IMJ schreef:
daar zou mijn hart als moeder zijnde van breken.. je kind elke dag naar school en oma.. vervolgens nog oppas in de avond..

Toevallig moet ik vanavond nascholen. De 3e in 2 weken tijd. Mijn 3 jaar oude dochter is echt teleurgesteld.. mama alweer? Ik zou dat absoluut niet elke week willen hoor..

Maar net wat ze gewend zijn en de oppas kan ook super leuk zijn.

Sorry hoor maar ik vind dat je als ouder ook een leven hebt..

dat heeft TS toch ook, ze werkt fulltime, ze werkt voor het bedrijf van haar vriend, verzorgt haar paarden en heeft ook sámen met haar vriend de keus gemaakt voor een kindje dus dat ze geen leven heeft is onzin. Dit zijn allemaal eigen keuzes
Er zijn in dit verhaal meer keuzes dan alleen je kind weg brengen, die al regelmatig bij oma (5 dagen per week toch) of het kdv is

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:06

Laibadji schreef:
Wat opvang betreft:ik woo' in België dus mijn zoon gaat sinds november vorig jaar naar school. Er is geen opvang daarnaast enkel voor kleintjes. Toen hij naar de crèche ging had ik meer tijd aangezien ik hem om 17u ging halen maar nu is de school om 15u uit. Er is wel toezicht maar dat is met alle leeftijden door elkaar. Dus voor allerkleinsten niet aan te raden.

Hebben jullie waar je zoontje naar school gaat niet zoiets als "de Kinderclub"? Bij ons kunnen de kinderen daar meteen na school naartoe, waarbij ze worden opgehaald door de begeleiders. Bij ons zitten de kleuters apart van de oudere kinderen. (Ik woon ook in België.)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:13

Ik ben benieuwd hoe je in deze deal met je man bent gerold. Had hij anders beloofd of hadden jullie het niet besproken?

Heb je belang bij een bijrijder die in ruil 2x per week oppast?

Kun je op je werk 2 middagen minder werken? Of gaat dat ten koste van je eigen potje?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:15

MoppieFilou schreef:
Hebben jullie waar je zoontje naar school gaat niet zoiets als "de Kinderclub"? Bij ons kunnen de kinderen daar meteen na school naartoe, waarbij ze worden opgehaald door de begeleiders. Bij ons zitten de kleuters apart van de oudere kinderen. (Ik woon ook in België.)

We hebben het over een kind van 3 (!!) he, die hoeven echt niet de hele dag activiteiten te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:18

sureido schreef:
Waarom neem je dan een kind als het te lastig is? Pap was 5 dagen werken mam 2. Maar dat is weer een andere discussie. Nee bedankt dit zelf doen :’). Jij kan zelf toch ook wel lezen dat ts aan het einde van dr Latijn is dus ze zal iets moeten inkorten anders valt ze een keer om.

Ik weet zelfs exact hoe het voelt om in TS haar schoenen te staan :) Jij ook?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:28

Polly schreef:
MoppieFilou schreef:

We hebben het over een kind van 3 (!!) he, die hoeven echt niet de hele dag activiteiten te hebben

MoppiFilou heeft het gewoon over naschoolse opvang maar daar noemen ze het gewoon anders

In belgie kan je vrij goedkoop je kind tot een uur of 18.00 in een naschoolse opvang kwijt.Sommige zijn aan school verbonden sommige van de gemeente uit.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:31

Mindim schreef:
sureido schreef:

Ik weet zelfs exact hoe het voelt om in TS haar schoenen te staan :) Jij ook?

Nou, TS, sluit je topic maar, degene die als enige tips mag geven heeft gereageerd! Je hebt je antwoord! De rest die allemaal niet weet hoe het is hoeven niet meer te reageren :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:33

beatje schreef:
MoppiFilou heeft het gewoon over naschoolse opvang maar daar noemen ze het gewoon anders

In belgie kan je vrij goedkoop je kind tot een uur of 18.00 in een naschoolse opvang kwijt.Sommige zijn aan school verbonden sommige van de gemeente uit.

Dat snap ik zelf ook wel maar dan hebben we het nog steeds over een puk van 3

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:45

Ik hoop van de zomer ook weer wat meer te gaan rijden of in iig te gaan longeren mijn dochter is 2,5 en zal ook moeten leren dat ik niet elke minuut van de dag naast haar kan staan

Dochter is gek op de zandbak dus die heeft ze nu gekregen voor bij de paarden daar krijgt ze speeltjes in die ze alleen daar heeft
Mijn man heeft het ook vaak druk met eigen bedrijf dus kan ook niet altijd op haar passen

Ik zou het gewoon proberen om een stuk af te zetten en hem daar war leuk speelgoed te geven. Proberen kan altijd en als die wel een keertje valt of zand in ze mond heb of wat dan ook kan je altijd even afstappen

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:48

Polly schreef:
MoppieFilou schreef:

Bij ons zijn er een hoop kinderen die er naartoe gaan en het nog leuk vinden ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:01

Kinderen van 3 jaar oud 5 dagen naar school doen en daarna nog naar een opvang?? := En die kids zijn niet al overspannen nog voor ze hebben leren schrijven en lezen? :?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:21

verootjoo schreef:
Kinderen van 3 jaar oud 5 dagen naar school doen en daarna nog naar een opvang?? := En die kids zijn niet al overspannen nog voor ze hebben leren schrijven en lezen? :?

Blijkbaar kunnen kinderen uit België daar tegen, ik ben heel blij dat ik dat mijn kind kan besparen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:25

Het kan gewoon niet allemaal TS, misschien dat je je daar bij neer moet leggen voorlopig. En een voltijds baan en paarden aan huis en kinderen en het huis en tuin en paardrijden.
Of anders misschien iemand aan nemen die in huis helpt, iemand die op je zoon past bij jou thuis. Zodat hij wel mama ziet en even bij mama kan kijken, zonder dat jij op moet letten. Lijkt me ook rustiger voor je zoon. Iemand die twee maal in de week op let. Of rijden in de avondure, wanneer de kleine man op bed ligt, babyfoon in de jas en hoppa.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:26

Goof schreef:
Als ik het zo lees zou ik eens een goed gesprek gaan voeren met je partner en daar een oplossing gaan zoeken.
Je maakt mij niet wijs dat hij altijd werkt. Hij weet wel dat hij een kind heeft toch???

Nou dit!
Mijn man is de hele werkweek niet thuis, maar hij weet, in het weekend ga ik wel rijden! Succes met de kids!

Ik heb de jongste op woensdagochtend naar de peuterspeelzaal en de oudste dan op school, dan rij ik ook.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:27

Hier iemand in het zelfde schuitje: werken met behoorlijke reistijd, man ook een drukke job, huishouden, 2 pony’s aan huis, en 2 kinderen. (En ook uit België)

- kijk eens naar ouderschapsverlof. Ik ben 1 dag per week thuis en moet er financieel weinig op inleveren
- poetshulp via dienstencheques, maar kan ook voor koken en wassen/strijken
- kan je man niet op een andere manier factureren? Bijvoorbeeld van die handgeschreven bonnetjes waarbij je meteen een dubbel maakt? ( geen idee of dat mag of niet)
- mijn zoontje van 3 gaat ook naar de voorschoolse en naschoolse opvang. Hij vind het superleuk. Grote en kleine kinderen door elkaar, maar is geen enkel probleem. Is zelfs nog goed voor zijn sociale ontwikkeling
- kan je je reistijd op een of andere manier verminderen?
- eerst rijden en pas dan de klusjes doen. Anders komt het er toch niet meer van.
- en paddocks zo snel mogelijk maken zodat je niet meer dagelijks moet longeren. Scheelt je heel wat tijd en gedoe. Dan kan je 1 dag rijden en de klusjes tot een minimum beperken en dan de dag nadien meer doen.

Wil je wel even van de illusie afhelpen dat je met mennen je zoontje gaat meenemen. Ik men ook met mijn pony. En geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn zoon mee op de koets te nemen. Mennen is veel gevaarlijker dan rijden. En waarschijnlijk gaat je zoontje het enorm saai vinden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:37

Ik ben wellicht een barbaar maar ik zou mn kind gewoon in de buggy bij de bak zetten langs de rand. Of laten spelen op een plek naast de bak in direct zicht. Ja je moet je focus verdelen, maar neem aan dat je niet traint voor een heftige Z proef? Je wilt ggewoon lekker rijden toch? Dat kan ook met een oog op je kind ggericht.
Gewoon proberen, dan weet je of zoiets haalbaar is voor jou

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:41

Een kind van drie laat zich niet zo “wegzetten”. Met een baby kan het wel, met een kleuter/peuter lukt je dat niet. Die wil bewegen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:41

Hier beetje zelfde situatie,ook zelfstandige man die altijd werkt,paarden aan huis,en de zorg voor de kids altijd voor mij (5j,3j en 3 weken)

Hier helpt het altijd om de oudste te laten kiezen.
Ze slapen in de namiddag wat en mogen dan 's avonds wat langer op blijven en leuke dingen doen,of ze slapen niet in de nm en gaan op het gewone uur naar bed.

Ze kiezen altijd langer op blijven,slapen dan makkelijk 2-3u,en is voor mij even zalige quality time zonder dat je moe op de bank neerploft.

@TS,is de school daar altijd om 3u gedaan?hier om 4u,geeft me een uur extra,en nadien is er nog opvang indien nodig.
Kan een onthaalmama geen oplossing zijn vr bv 2 avonden in de week?
Dat hij bv 2/week tot 17u bij een onthaalouder blijft?

@Royce,een 3-jarige in een buggy zonder iets?dan denk ik niet dat je een realistisch beeld hebt over een 3-jarige....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:42

Ik zou kiezen voor wegbrengen naar een opvang. Dan heb je alle rust en tijd voor jezelf.

Overigens vraag ik me af of je dit scenario niet van tevoren overdacht hebt. Als je fulltime werkt en je man ook, eigen zaak hebt en een kind en een paard wilt, zul je nou eenmaal weinig tijd over hebben voor een paard. Je moet ergens concessies dien, dus minder werken, geen paard, geen kind, je man meer actief betrokken bij het gezin. Dat lijkt me iets wat je bij het maken van je keuzen moet laten meespelen.
Nu krijg ik de indruk dat je in deze situatie gerold bent en niet tevreden of gelukkig bent. Misschien toch goed om eens te kijken waar je wat kunt veranderen/verminderen in plaats van toch alles tegelijkertijd te willen doen. Ik denk dat je op deze manier straks enorm gaat stressen om alles goed gepland te krijgen en onder controle te houden.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:43

RoyceMack schreef:
Ik ben wellicht een barbaar maar ik zou mn kind gewoon in de buggy bij de bak zetten langs de rand. Of laten spelen op een plek naast de bak in direct zicht. Ja je moet je focus verdelen, maar neem aan dat je niet traint voor een heftige Z proef? Je wilt ggewoon lekker rijden toch? Dat kan ook met een oog op je kind ggericht.
Gewoon proberen, dan weet je of zoiets haalbaar is voor jou

Ik heb 2 2,5 jarigen maar die zet je echt niet meer half uur in een buggy hoor.. als ze heel klein zijn kan dat nog. Daarnaast is het gewoon vaak koud en nat..

Mijn vriend werkt veel, ik heb doordeweeks een keer een meisje die oppast zodat ik kan rijden. En verder weekends. Maar als je fulltime werkt valt die keus door de week al af..