Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:04

Nynke1

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:30

Ik zie dat je CBD olie hebt geprobeerd maar daarvan wordt juist geadviseerd om het na 18.00 niet meer te nemen omdat veel mensen er juist actiever van worden. CBG kan wel helpen, maar ik denk dat je het beste THC kan gaan proberen. Daar slaap je als een roos op. Op Facebook zit een grote groep, ik zou je daar eens aanmelden als ik jou was. Zitten veel mensen met slaapproblemen. Als je even zoekt op wietolie ofwel thc & cbd dan vind je de groep wel denk ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:56

Sterkte. Ik hoop dat tussen deze tips de oplossing zit. Echt niet meer slapen is funest voor je. Je gaat erstuk van. Zowel lichamelijk als Geestelijk.

Sinds de eerste zwangerschappen (last van lijf), geboorte van de kinderen en de nachtvoedingen, hun gehuil bij krampjes, spugen en vele ziek zijn heb ik nu ook al 8 jaar regelmatig slechte nachten. Ik ben vaak overprikkeld en ga te laat naar bed. Kan dan redelijk inslapen maar wordt vaak wakker door de kinderen en slaap dan soms moeilijk weer in.

Als ik echt moe ben kan ik gelukkig wel tussendoor wat slapen.

Ik neem mijn rust wanneer het kan. En maak me niet te druk als de nachten gebroken zijn. Gelukkig kom ik meestal wel aan 5 a 6 uur slaap op een etmaal omdat ik overdag soms een uurtje bij kan slapen of in elk geval met ogen dicht lig te suffen.
En de keren dat ik wel 6/7 en heel soms 8 uur in 1 stuk kan slapen zijn heerlijk.
Zijn het er een keer minder dan 4 dan merk ik dat je er raar van wordt in je hoofd.

Heb je al eens iets alternatiefs geprobeerd als Reiki? Bij mij hielp het om psychisch beter in mijn vel te komen, naast dat het lichamelijk ook heeft geholpen een langdurige blessure op te lossen.

Je moet wel iemand treffen die het echt goed kan. Via PB kan ik je een naam geven van diegene die mij enorm heeft geholpen.

Sterkte.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:14

Misschien plaats ik nu iets wat iemand al láng hier gezegd heeft.. Maar vond het toch de moeite :)

Ik ben een semi-lotgenoot van je. Op slechte nachten slaap ik ook maar 3-4 uurtjes, maar heb er zelf nog wel goede nachten tussen waarbij ik mijn rust goed kan pakken.

Gisteren kwam ik toevallig een filmpje tegen op YouTube over Polyphasic Sleep (Biphasic kan ook). https://www.youtube.com/watch?v=lbFzL-0pEeU&t=
Komt erop neer dat je heel je slaappatroon omgooit en er op een hele andere manier tegenaan leert kijken. Je slaapt dan in fases. Dat kunnen 2 fases van 3 uur zijn (Biphasic) of meerdere Fases variërend van 2 uur tot 20 minuten.

Het schijnt ook dat het slaappatroon van mensen van oorsprong helemaal niet is zoals het er nu uit ziet. Dit komt puur door de industrialisatie, omdat we moeten werken. (Zo'n Polyphasic sleep is nu ook écht niet handig als je overdag gewoon naar je werk moet.. ) Er zijn bronnen uit de middeleeuwen dat men sliep wanneer het ze uit kwam en dan was het ook niet zo gek dat je 's nachts even de deur uit ging om te 'socializen' of nog even wat werk op het land te doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 15:17

Reiki heb ik nog niet geprobeerd maar ik ben daar misschien ook te nuchter voor? := Proberen kan natuurlijk geen kwaad!
Anne. Ik ga het filmpje straks even bekijken! Bedankt voor het opzoeken! Ik had er nog nooit van gehoord.

Vandaag had ik de afspraak bij de neuroloog. Er komt nu een intensief onderzoek van een week lang waarbij ik een polsband moet dragen die alles registreert. Daarnaast opnieuw een EEG (waarbij ze electrodes op je hoofd plakken zodat ze je hersenactiviteit registreren) en ik blijf ook een nachtje in het ziekenhuis voor een videoregistratie omdat ik regelmatig om me heen mep wanneer ik slaap. (En manlief dus ook nog wel eens raak := ).
Helaas kan ik pas in mei terecht, maar er komt in ieder geval weer onderzoek en daar ben ik erg blij mee!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:44

Cayenne schreef:
Vandaag had ik de afspraak bij de neuroloog. Er komt nu een intensief onderzoek van een week lang waarbij ik een polsband moet dragen die alles registreert. Daarnaast opnieuw een EEG (waarbij ze electrodes op je hoofd plakken zodat ze je hersenactiviteit registreren) en ik blijf ook een nachtje in het ziekenhuis voor een videoregistratie omdat ik regelmatig om me heen mep wanneer ik slaap. (En manlief dus ook nog wel eens raak := ).
Helaas kan ik pas in mei terecht, maar er komt in ieder geval weer onderzoek en daar ben ik erg blij mee!

Ben heel benieuwd wat er bij jou uitkomt.
Mijn dochter is nu bij klaar met de neurofeedback en volgens haarzelf heeft dat veel geholpen.
Ze slaapt goed en slikt ook helemaal geen ADHD medicatie meer. We zullen zien, hoe het gaat als ze straks terug gaat naar school.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 15:56

Wat fijn dat het met je dochter een stuk beter gaat! Hopelijk blijft dat zo!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:00

Misschien is het al gezegd, en ik realiseer me dat mijn eigen slaapproblemen van een heel ander kaliber zijn (ik heb soms een beetje moeite met inslapen), maar heb je wel eens een verzwaringsdeken geprobeerd?

Ik kan alleen maar rustig inslapen met een verzwaringsdeken, dan word ik automatisch rustig en beweeg ik ook veel minder. :j Ze maken verzwaringsdekens speciaal voor autistische kinderen, maar je kunt ze ook voor volwassenen laten maken. Je schijnt je dan ook meer geborgen te voelen en minder "open"/kwetsbaar. Maar het werkt niet voor iedereen.

Veel sterkte in elk geval, en fijn dat er weer onderzoek gedaan wordt! :(:)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:20

Jeetje wat een rotprobleem zeg.. er schiet me ineens wat te binnen, wat nou als je een jointje zou roken? Hoor daar weleens goede verhalen over, al is het als je mentaal niet op orde bent niet het beste idee..?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 16:22

Een jointje lijkt me geen goed plan. Ik heb nog nooit gerookt en niet zulke beste longen.

Een verzwaringsdeken ken ik niet. Zijn die niet heel warm trouwens?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:31

Ik heb zelf weinig last van eventuele warmte, misschien ook omdat ik zelf nogal een koukleum ben. :o

Mijn moeder slaapt ook vaak met een verzwaringsdeken, en slaapt dan vaak met het raam open. Ze zijn er in verschillende "edities": met pittenzakken waarin je zelf gewicht kunt verdelen, of simpelweg met een evenredige verdeling, en ook van "anti-scheur stof" omdat ze vaak gebruikt worden bij mensen met (ernstige) geestelijke beperkingen en mensen met dementie die 's nachts dekbedden scheuren of bijten. Rond de 5 - 7 kilo schijnt voor een volwassene het beste te werken.

Ze zijn wel duur, dus als je er eentje wil uitproberen kun je denk ik het best proberen er eentje te lenen of huren ?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:34

denice schreef:
Jeetje wat een rotprobleem zeg.. er schiet me ineens wat te binnen, wat nou als je een jointje zou roken? Hoor daar weleens goede verhalen over, al is het als je mentaal niet op orde bent niet het beste idee..?

Hebben we al niet voldoende problemen met deze slaapproblematiek? Ik vind het een bijzonder advies om mensen, die al last met hun gezondheid hebben, drugs aan te raden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:36

Tazzey schreef:
denice schreef:

Hebben we al niet voldoende problemen met deze slaapproblematiek? Ik vind het een bijzonder advies om mensen, die al last met hun gezondheid hebben, drugs aan te raden.

En aan iemand met PTSS 8)7

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:03

Nou inderdaad!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 10:01

Inmiddels weet ik dat ik de eerste week van juni pas het slaaponderzoek krijg.
Maar goed, dat is tenminste iets...
Het gaat een onderzoek van een week worden (actigrafie geloof ik?). Ik krijg dan een polsband om die mijn activiteiten een week lang gaat meten. Daarnaast een EEG registratie van 24 uur en nog een 24-uurs videoregistratie in het ziekenhuis. Voor dat laatste onderzoek moet ik dan ook 24 uur blijven (help, ik heb nog nooit in een ziekenhuis gelegen := ).
Ik hoop dat het wat gaat uitwijzen, want ik ben inmiddels echt aan het eind van mijn latijn. Daarnaast blijft mijn psychologe op dingen hameren die er voor mijn gevoel momenteel echt niet toe doen (zo is ze op zoek naar waar mijn angst voor de gehemelteprik bij de kaakchirurg vandaan komt, maar dat heeft hier echt helemaal niets mee te maken 8)7 ) en wil ik ook geen slaapmedicatie meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:39

Dat duurt nog zeg -O- hopelijk weten ze snel meer na het onderzoek

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:08

Jeetje dat duurt lang!

Ik heb zelf weer een paar helse nachten achter de rug. De laatste week amper 10 uur totaal kunnen maken. Ik ben nu ook echt doodmoe...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 15:02

Sorry voor de late reacties. Ik merk dat ik het er erg moeilijk mee heb.
Dan niet eens zo zeer met de slaapstoornis zelf, maar wel met de gevolgen die ik er van ondervind.
Zo zal ik hoogstwaarschijnlijk vanaf mei mijn baan kwijt zijn. Dat zag ik al wel ruimschoots aankomen hoor, maar toch doet dat natuurlijk pijn (en ik ben echt gek op mijn werk, dus dat maakt het nog moeilijker).
Ik probeer er maar vrede mee te hebben omdat ik er niets aan kan doen, maar toch is het lastig.

Daarnaast beinvloed het echt mijn dagelijks leven. Ik heb weinig fut om iets te ondernemen en het lontje is ook wat korter.
Zo ken ik mezelf gewoon niet -O-

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:21

Licht herkenbaar- Zodra ik iets van stress heb, vaak gewoon onbewust, slaap ik moeilijk. Soms weken achtereen.

Ik wil je vnl sterkte wensen. Wat ontzettend heftig! Een slaaptekort doet zo ontzettend veel met je, en al helemaal chronisch. Lichamelijk en geestelijk. Erg balen dat je zo lang nog moet wachten, en al helemaal van je baan... Hoop dat je een oplossing vindt, en daarna een nieuwe start kan maken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 15:22

Heel erg lief! Dank je wel!
Voor mijn gevoel raakt mijn wereld gewoon steeds kleiner, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wil.
Maar de energie om volop met dingen bezig te gaan ontbreekt gewoon. Ik heb geregeld afspraken staan, maar daarna moet ik echt 2 dagen opladen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:36

Kl ote. Zit me net te bedenken, omdat ik nu weer eens ouderwets zo moe ben dat ik liefst hele dag in bed blijf liggen. Lang geleden zo moe, vanmorgen baalde ik ervan maar nu weer de houding ach ja dan maar dag in bed blijven.

Hoe gefrustreerd ben je, hoeveel dingen op een dag moet je van jezelf doen? Zit er wel eens een dag tussen dat je gewoon niks doet en toegeeft aan je vermoeidheid? Wat ik van revalidatie nog weet maar ik vanmorgen even vergeten was vecht niet tegen je kwaal dat maakt het vaak alleen maar erger.

Mijn wao heb ik te danken aan posttraumatische energie en er zo moe van zijn door de pijn dat mijn dag vaak ongeveer bestond uit opstaan tegen 10 uur ontbijten honden doen bed in, lunch honden doen bed in eten koken en eten en tegen 2000 doodmoe bed weer in. Een dagje weg, dan ook tussendoor slapen desnoods op een stoel (inde efteling naast een achtbaan, op een bowlingbaan op de bank enz) en dagen ervoor en erna letterlijk niks doen. Dankzij revalidatie gestopt met er tegen vechten. Dat was al de eerste winst.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 15:39

Soms heb ik weleens momenten dat ik liever in bed blijf, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Dat is me overigens ook afgeraden omdat je dan de neiging hebt om te 'verzanden' in je rotgevoel en je dagritme omdraait en het wereldje nog kleiner raakt.

Ik ben rond 20:00 uur ook helemaal uitgeblust. Vaak ga ik dan gewoon al naar bed (ook al lukt slapen niet :') ). Dan maar even met verstand op nul tv kijken. Dat is de enige manier om het piekeren te stoppen want ik ga echt malen wanneer ik wakker lig en krijg dan last van paniekaanvallen over mijn werk, financiën, toekomst etc.

Eigenlijk denk ik dat het voor mij ook beter zou zijn om gewoon even te stoppen met alle therapievormen (behalve het slaaptraject natuurlijk). Schematherapie, EMDR, Mindfulness, Cognitieve gedragstherapie.. Het heeft nog niets gebracht en na 2 jaar ben ik eigenlijk gewoon even klaar met therapie. Ik zou zo graag een paar maanden rust willen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:58

Op zich niks mis met even stoppen al lijkt maanden wat veel maar bv maandje of zo. Ik heb ook nooit altijd toegegeven aan vermoeidheid maar een of twee vaak vaste dagen per week nemen voor niks doen. Geen afspraken geen dingen die moeten maar doen waar fut en energie voor is. Vandaag is mijn dag eindelijk weer eens. Door fysio is een rustdag weggevallen. Ga zo voelt het dagje tuinprutsen en telefoontje plegen (niet vrijwillig maar moet echt grr)

Ik weet niet hoe jou week er uit ziet gemiddeld? Heb je wel eens een dag of wat niks? Je slaapprobleem gaat er niet mee weg denk ik maar iets meer rust nemen is er beter tegen kunnen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:47

Om destijds de slaapconsulente bij de Gelderse vallei te herhalen: jij staat in het rood en komt daar niet uit met dit type slaap.

Oftewel je pleegt roofbouw ceyenne door dagelijks te blijven doorgaan. Paniekaanvallen zijn daar vaak een bijbehorend effect van, je lijf staat continue op tilt. Heb je al eens je cortisol getest?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:09

Jeetje TS en lotgenoten, wat ontzettend heftig dit. Onvoorstelbaar dat je lichaam nog min of meer kan functioneren zonder goede nachtrust.

Heb helaas geen tips voor inslapen of doorslapen maar misschien wel om om te gaan met je nachtmerries. Doe net alsof je droom een (enge) Disneyfilm is en je de tv halverwege hebt uitgezet. Het einde, waar alles goedkomt, moet je er zelf nog bij verzinnen. Dit fantaseren helpt je om te verwerken, rustig te worden en hopelijk ook weer in te slapen. Wel erg simpel misschien maar voor mij werkte het erg goed, hoop dat jij er ook wat aan hebt :z