Val, misselijk van de pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Val, misselijk van de pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:31

Misschien topic vergeten . Hopelijk is alles oke..?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:37

Humpiedumpie schreef:
Misschien topic vergeten . Hopelijk is alles oke..?

T zou nog best kunnen ook, als ik naar de postgeschiedenis kijk is ze geen heel regelmatige poster. Hoop dat dat het is :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:04

Granoek schreef:
Nou we kunnen dan misschien geen autowegen onderhouden maar op dat gebied ben ik dan toch blij om Belg te zijn :P

Mwah... ik ben van een paard gestuiterd in België en met de ambulance afgevoerd naar een ziekenhuis. De ambulance broeders hebben me in een bed gelegd en aangesloten op een hartmonitor en bloeddrukmeter. Na 2 1/2 uur nog geen verpleegkundige of arts gezien. -O- Gelukkig had ik zelf pijnstillers bij me en zijn zonder iemand verder gezien te hebben naar huis gereden, diezelfde avond met de HAP gebeld en die wilde me toch zien, volgende dag wilde de huisarts me ook zien en heeft me doorgestuurd naar de SEH/neuroloog voor een CT scan. Ik kan dus niet klagen over de medische zorg in Nederland, maar die in België :x

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:31

@ceetje,die monitors seinen door als er iets abnormaals gebeurt hoor.
Op een spoed in belgie komen veel meer mensen,van zware ongelukken tot mensen met een griep.

Als jouw monitors ok zijn en er zijn ernstiger dingen op de spoed,is het niet meer dan normaal dat je dan enkele uren niemand ziet.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:16

Beterschap ts! Hoop dat het meevalt voor je.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:03

Ceetje_bokt schreef:
Granoek schreef:
Nou we kunnen dan misschien geen autowegen onderhouden maar op dat gebied ben ik dan toch blij om Belg te zijn :P

Mwah... ik ben van een paard gestuiterd in België en met de ambulance afgevoerd naar een ziekenhuis. De ambulance broeders hebben me in een bed gelegd en aangesloten op een hartmonitor en bloeddrukmeter. Na 2 1/2 uur nog geen verpleegkundige of arts gezien. -O- Gelukkig had ik zelf pijnstillers bij me en zijn zonder iemand verder gezien te hebben naar huis gereden, diezelfde avond met de HAP gebeld en die wilde me toch zien, volgende dag wilde de huisarts me ook zien en heeft me doorgestuurd naar de SEH/neuroloog voor een CT scan. Ik kan dus niet klagen over de medische zorg in Nederland, maar die in België :x

Had je geen bel dan?
Vind het niet echt slim om zo weg te wandelen eigenlijk :x

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:07

Nou ik kwam er binnen met nierstenen en lang binnen het half uur aan een infuus met pijnstillers en kon midden in de nacht, 3u15, nog terecht voor een echo.
Voor de andere onderzoeken was de dokter er niet en ik kreeg een kamer op de spoeddienst met infuus en constant pijnstillers

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:17

Tengeltje11 ik denk dat Ceetje het anders bedoeld.
Meer dat ze je soms gewoon aan je lot over laten voor je gevoel. Ben het met je eens dat de monitor echt wel een melding geeft als het fout gaat.
En heeft te maken met de hoge werkdruk, is soms echt een gekkenhuis op de spoed.

Maar toen mijn moeder doe ruim 2.5 mtr naar beneden was gevallen en haar voet ernaast stond, en op haar andere been een flinke wonde. Afgevoerd met de ambulance en op een kamer gelegd. In de ambulance had ze pijnstilling gehad, maar in het ziekenhuis verder niets.
Het duurde 2½! uur voordat er iemand weer bij d'r kwam kijken. Ondertussen stonden er een soort van blaren op de breuk door de druk (bot kwam net niet door de huid heen).
Het verband aan haar andere been die aardig rood was geworden door de bloedende wonde. Niet raar dat die bleef bloeden bij iemand met bloedverdunners.

En dan nog kan ik begrijpen dat de arts het druk had en gewoon niet in de gelegenheid was om eerder te komen. Maar dat er verder geen enkele verpleging meer is geweest om te kijken hoe het ging en haar de zeer gewenste pijnstilling te geven. Ja dat is iets wat ik minder goed kan begrijpen.
Dat de arts eenmaal kwam was hij er zelf ook niet van gediend, was idd boos dat ze geen verdere pijnstilling had gehad, nog geen röntgen waren gemaakt etc

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:21

Ook qua huisartsen vind ik het wel echt heel erg afhangen van de locatie waar je zit hoor. Veel huisartsen zijn zwaar overbezet en helpen dan liever hun eigen patiënten als iemand van buitenaf.
Mijn man (toen nog vriend)is ooit door onze parkiet gebeten en had een bloedend wondje in zijn vinger. Na bellen mocht hij direct langskomen voor tetanus bij mijn huisarts.
Jaren later woonde ik allang niet meer bij mijn ouders en ben ik toen ik bij mijn ouders was door een hond te pakken genomen. Een belletje naar diezelfde huisarts en ook ik mocht gewoon komen voor tetanus.
Ik wil niet goed praten dat geen HA TS wil zien, maar het is niet puur "de zorg in Nederland" in het algemeen, maar de overwerkte huisartsen die dat probleem veroorzaken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:27

Oh ik snap best wel dat ik niet heel erg spoedeisend was en dat het druk was, maar TWEEENEENHALF uur helemaal niemand aan je bed, al was het maar om even te vragen of het ging en of ik een pijnstiller wilde, dat zou toch minimaal geweest zijn. Zelfs het medisch personeel in het ziekenhuis in Nederland kon er niet over uit. Maar goed, ik leef nog.
En Polly, ik zat niet te wachten op jouw oordeel, want je hebt geen idee wat ik had.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:32

Tja,soms moet je 2,5u wachten in de wachtzaal van de spoed.....
Zoals ik reeds zei,loopt in belgie iedereen vrij in en uit de spoed.
Zo abnormaal is dat echt niet,en het was alles behalve levensbedreigend,dus ik snap zoiets wel hoor.

Wij ook al meermaals op spoed geweest.
De ene keer ben je binnen het kwartier geholpen,de andere keer duur het uren,dat is puur afhankelijk van hoe druk het is qua echte spoedgevallen.
En als je met de ambu aankomt,lig je automatisch op een kamer,als je voor hetzelfde met eigen wagen aankomt,zit je voor die tijd gewoon in de wachtzaal.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:47

Ik heb met een huisartsenpost ook eens een fijn ‘foutje’ meegemaakt. Ik had het gruwelijk benauwd, enorm hoge hartslag, pijn op de borst, duizelig, etc. Eerste keer zelf gebeld, moest even rustig worden, was waarschijnlijk hyperventilatie werd me verteld. Terugbellen als het niet over ging. Mijn vriend heeft daarna nog 2x moeten bellen voor ik langs mocht komen. Daar aangekomen werd me verteld dat ik een paniekaanval had, waarschijnlijk door oa de pijn, die door tussenribpijn veroorzaakt zou worden. Te jong voor hartproblemen (29 toen), dat was het écht niet. Ondanks protest van zowel mezelf als mijn vriend dat ik geen type ben voor een paniekaanval, toch naar huis met temazepam en pijnstillers.
Volgende dag net zo erg, vrijwel knock-out gegaan waarna vriendlief 112 heeft gebeld. Ambulancebroeders maakten een hartfilmpje en ik ben met loeiende sirenes afgevoerd. Harttamponade als gevolg van een ontsteking van het hartzakje. Paniekaanval...... niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:48

Lang wachten op de SEH is mij ook niet onbekend trouwens, laatste keer ruim 12 uur op zo'n kamertje gelegen en misschien 4x iemand gezien. Was ontzettend druk begreep ik. Was alleen al uren wachttijd voor echoscopie en dat in het weekend.

Lieve TS, ik hoop dat alles meevalt met je been en dat je gewoon lekker offline bent om leuke dingen te doen!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:24

Als je als patiënt kunt klagen over de wachttijden op de spoed dan hoor je daar eigenlijk niet thuis ;-)...

Kijk in België naar de kleur van de (tekst op) deur van de box waarin je ligt: dan weet je direct hoe erg het is en hoe lang je moet wachten...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:20

Ceetje_bokt schreef:
En Polly, ik zat niet te wachten op jouw oordeel, want je hebt geen idee wat ik had.

Nou weet ik inderdaad niet wat je had en ik heb al helemaal geen idee hoe de "spoed" in België werkt maar k weet wel hoe het hier werkt en dat is mijn referentiekader. Maar hier word je niet met de ambu meegenomen en op de SEH aan de monitor gelegd voor een zere teen of iets vergelijkbaars.
Maar schop vooral tegen de zorg hoor, ik hoop dat je op de betreffende afdeling ook een klacht hebt ingediend.

Ik oordeel trouwens niet, ik geef m'n mening, precies zoals jij doet.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:31

Ik reageerde op een opmerking dat van iemand dat ze in België niet voor wegen kunnen zorgen, maar dat de zorg wel goed geregeld is. Mijn ervaring is dus anders met de zorg in België, maar wel goede ervaring in Nederland. Krijg ik hier een bak commentaar over me heen. Polly je oordeelt wel door mijn weggaan door het te bestempelen als dom (jaja, niet slim dûh) en daar ook nog deze smiley bij te doen :x Dat is niet je mening geven, dat is oordelen. En dan geef je nu toe dat je vanuit je Nederlandse referentiekader reageert. Dit gebeurde in niet in Nederland dus heb je niet zoveel aan dit kader.
Bij de Hap, de huisarts én in het ziekenhuis vonden ze de werkwijze in het Vlaamse ziekenhuis onbegrijpelijk en dan NIET omdat ik niet direct geholpen werd, maar WEL dat er geen verpleegkundige of arts heel even kwam kijken.
Verder ben ik klaar met dit topic.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:44

@Ceetje
Ook dat gebeurd nog wel eens in Nederland hoor.
Mijn opa was met spoed van het ene ziekenhuis naar het andere gebracht met ambulance en werd daar op een kamertje gelegd (om te wachten totdat de chirurg aanwezig was en een OK vrij) zodat hij direct geopereerd kon worden.
In die 2 uur hebben wij 2x iemand gezien (dat was de koffiedame) maar geen arts of verpleegkundige.
Zijn aneurysma stond op knappen en daarom moest hij met spoed geholpen worden.
Dus niet even een gebroken been oid.

Ik heb met mijn gebroken rug ook ruim 1 1/2 uur (met gelukkig mijn man aanwezig) eerst in de hal en later werd ik (omdat ik in de weg lag) een kamer ingeduwd maar ook geen arts/verpleegkundige die kwam kijken/controleren.
Pas na 1 1/2 kon ik voor de ct en daarna weer een uur alleen gelegen totdat wij de uitslag en behandelplan kregen.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:32

Ik blijf toch steeds even kijken of ts al een update heeft geplaatst, hoe zal het toch gaan?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:43

maximuss schreef:
Als je als patiënt kunt klagen over de wachttijden op de spoed dan hoor je daar eigenlijk niet thuis ;-)...

Dus jij zegt letterlijk:
Dat wanneer je met de ambulance word binnen gebracht met je voet naast je enkel en de andere een flink bloedende wond (degene gebruikt bloedverdunners) daar niet horen omdat ze klagen dat het 2,5 uur duurt voordat er eindelijk eens iemand bij je komt kijken en jij vergaat van de pijn
In die tijd is er geen arts en geen verpleging geweest.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:48

Ik had ongeveer dezelfde situatie. Enkel uit de kom. Ambulance had hem alweer recht gezet, moest ook uren zonder pijnstillers wachten. Is niet leuk!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 00:08

kiki1976 schreef:
maximuss schreef:

Dus jij zegt letterlijk:
Dat wanneer je met de ambulance word binnen gebracht met je voet naast je enkel en de andere een flink bloedende wond (degene gebruikt bloedverdunners) daar niet horen omdat ze klagen dat het 2,5 uur duurt voordat er eindelijk eens iemand bij je komt kijken en jij vergaat van de pijn
In die tijd is er geen arts en geen verpleging geweest.

Dat is potentieel levensbedreigend, daar zijn protocollen voor.

Enkel uit de kom is niet levensbedreigend.

Maar wat ik me dan afvraag, als jullie daar liggen en jullie hebben pijnstillers nodig, druk je dan wel op dat knopje?

Ik heb er ook weleens 2u gezeten maar kon precies de ambu ingang zien vanuit onze kamer en een half uur na ons kwam er een ambu binnen en de patiënt werd al reanimerend de traumakamer ingereden, dan kan ik me er vast op instellen dat dat voor gaat.
Wat ik me ook afvraag, vragen jullie wel als je daar ligt wat de prognose qua wachttijd is?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 00:13

Ik heb op een SEH gewerkt, waar je altijd zsm ging voorstellen, de belangrijkste gegevens ging vragen en pijnstillend oid gaf als er een nieuwe patiënt was. Maar het kan best gebeuren dat je daarna lang niemand zag. Levensbedreigende gevallen gaan nl. altijd voor, hoe belangrijk iedereen zijn/haar probleem ook vindt.

De meeste wonden zijn ook niet levensbedreigend.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 01:17

@ kiki1976:
1: pijnstilling was al gegeven in de Ambu dus ze had al iets gehad. En nee het is niet mogelijk om alles pijnvrij te krijgen zonder ingrijpende behandelingen.

2: Enkel gaat gewoon al gespalkt en gereduceerd geweest zijn want anders gaat ze na twee uur wachten geen voet meer over gehad hebben...

3: Verband mag bij een wonde gewoon rood worden, da's geen probleem zolang het er niet doorzeikt.

Aangezien dat je er niet bij verteld hebt dat je moeder ekele weken op de icu gelegen heeft wegens necrose en hypovolemische shock, ga ik ervan uit dat ze volledig hersteld is en dat er dus geen medische fouten gemaakt zijn...

Patiënten in levensgevaar gaan voor en dat was hier dus niet het geval...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 01:18

Als je daar ligt. Vergaat van de pijn en nog half suf bent van de Dormicum, dan wil je gewoon dat er snel actie ondernomen wordt. Dan denk je niet na over een knopje of over de vraag hoe lang. Foto's waren snel genomen, maar daarna een lange tijd moeten wachten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 01:21

En zo denkt iedereen: bij mij is het het ergste en ik moet het eerst geholpen worden...

En geloof me: je wilt echt niet degene zijn die op de spoed het snelst geholpen wordt, die staat nl meestal al met één been in het graf...