Kraamverzorgsters onder ons!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Kraamverzorgsters onder ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:47

Nee ik zou het ook raar vinden als je als kraamzorg zijnde inbreekt in een gesprek om ze weg te sturen. Maar ik denk dat je ook wel aan de kraamvrouw ziet hoe de vlag erbij hangt. In mijn geval vielen mijn ogen bijv dicht of kon ik het allemaal niet meer volgen, maar voelde niet altijd waar mijn grens lag. Dan zei ze tactisch "volgens mij moet je even gaan rusten" bijv.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 16:49

Aha, meer op die manier. Ja je ziet zeker wel aan iemand hoe je er bij zit. Maar omdat het meerdere keren langs kwam dacht ik; huh echt gewoon bezoek wegsturen als het (bij wijze van spreke) 12 uur is. ?

Helder!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:54

Amado7 schreef:
Mooi om te lezen.

Ik lees veel terug over bezoek wegsturen. Ik vind dat altijd lastig. Ik stuur bezoek eigenlijk nooit weg, zeker niet als ik hoor dat het gezellig is. Wel maak ik dan alvast een broodje en laat ik haar ondertussen gewoon al eten als het 12 uur is. Met de boodschap naar bezoek: graag niet te lang blijven. En ik hou ook bezoek beneden als ze om half 3 komen aan zetten. Dan wachten ze maar lekker. Maar echt bezoek wegsturen durf ik nooit zo goed. Zeker als het gezellig is, weet niet of dat gewaardeerd wordt.

Kun je altijd vragen.
Ik zou het enorm prettig vinden als ik moe wordt of ze erg lang blijven.

Of idd als het tijd is voor voeding of slapen.
Nu heb ik ook wel wat mensen in de omgeving die daar gewoon maling aan hebben en pas zouden gaan als zei het zat zijn

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:38

4 kindjes en dus ook 4 kraamverzorgster o nee zelfs 5.

Bij de eerste een leuk mens fijne kraamweek gehad. Alleen toch niet genoeg borstvoeding advies gehad waardoor alles stuk bleef (was al stuk in het ziekenhuis) en 4 weken na de bevalling me zoontje nog 700 gram onder geboorte gewicht was. Of het echt aan de kraam lag geen idee. Ik was natuurlijk zelf ook erg on ervaren.

2e weer een leuke vrouw. Wel erg druk. Ik ben zelf ook heel druk maar werd soms echt moe van der hoe lief ze ook was. De laatste twee dagen een andere vrouw maar daar had ik geen klik mee.

3e weer een fijne kraamzorg een oudere dame die van door pakken wist. En me erg heeft geholpen met mijn onrustige dreumes en ondernemende peuter. Ook nog veel app contact mee gehad daarna.

4e kraam was een zzp'er. Super!
Van te voren al kennis gemaakt enorme klik hadden we echt het was alsof ze in het gezin hoorde. Ging allemaal zo natuurlijk en zo fijn.

Ik vind het fijn als een kraamhulp aanvoelt hoe ze in een gezin mee moet draaien. lastig want elk gezin wil wat anders. Onze oudste kinderen waren zo lief en relaxed in de laatste kraam periode was echt fijn. De kraam wist de kids zo goed te betrekken en wist precies hoe ze met elk kind om moest gaan. Heel fijn!

Ik vond zelf de kleine dingen als een lekkere bak fruit krijgen al echt een verwen moment echt heerlijk.

Wegsturen van bezoek. Ik vind dat zelf heel moeilijk zou er geen problemen mee hebben als de kraam dat zou doen. Mits het nodig is.
Ik heb bijvoorbeeld bij de oudste echt over me heen laten lopen was kapot... Was fijn geweest als iemand het toen een halt had toe geroepen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:21

Ik nodigde alleen maar mensen uit die ik wilde. Geboortekaartjes stuurden we sowieso pas na een week dus de rest weet het dan nog niet.

Vraag me altijd af wat voor soort mensen dan zo snel al komen en zo lang blijven? Nooit last van gehad iig. M’n ouders mogen zo vaak en zo lang komen als ze willen, m’n zussen ook. En de beste vrienden komen de eerste week, maar die waren maar een half uurtje ofzo.
En de rest wist dus pas een week later dat ie geboren was :') bij allebei eigenlijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:10

verootjoo schreef:
Vraag me altijd af wat voor soort mensen dan zo snel al komen en zo lang blijven?

Hier voornamelijk familie (van beide kanten, incl kinderen, die meerdere uren bleven) die niet aanvoelden hoeveel prikkels ze meenamen. En omdat het de eerste was, had ik geen idee waar mijn grens lag. En ik was zo suf dat ik daar ook niet over na kon denken. Ik wilde de anderen vooral tevreden stellen. Mijn man had het niet goed in de gaten, omdat het normaal gesproken altijd prima is dat ze er zijn. Bij een volgende kind pakken we het heel anders aan iig :=

De kraamhulp was er de eerste dag niet smiddags, de rest van de week heeft ze ons ook bewust gemaakt van het belang van rust en ze had helemaal gelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:16

Gek eigenlijk, dat je als je zelf ook kinderen hebt blijkbaar zo snel vergeet hoe dat was die eerste dagen met kraamvisite :=
Al moet ik zeggen dat ik me altijd fitter dan ooit voel als het kind eruit is, omdat ik 2x HG heb gehad. Wil daarom ook echt niet op bed liggen na de bevalling. 9mnd op bed/bank voor pampus gelegen zonder bezoek. Als het kind eruit is ben ik weer fit, wil ik naar beneden en graaaag weer een soort van sociaal leven :+
En ik had 2x een KS, en dan is het belangrijk om wel in de benen te zijn anders duurt dat herstel ook zo lang :=

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:48

Ik had een nare kraamzorg. Kan het niet anders omschrijven. Ze bemoeide zich overal mee, nam mijn input niet serieus, kwam 1 dag zonder bericht een uur te laat (want file en een berichtje sturen wilde terecht niet in de auto, maar ze wilde hem ook niet aan de kant zetten). Ze deed dingen als de was aanzetten voor ze wegging, waardoor mijn man die 's avonds nog moest gaan ophangen, ook als ik heel expliciet zei dat ik dat niet wilde hebben. Ze vroeg nooit of ik ontbijt of lunch wilde ofzo, daar moest ik steeds zelf om vragen, ze deed van alles bij de baby zonder ons te betrekken, terwijl we heel goed aangegeven hadden dat we alles zo veel mogelijk zelf wilden doen én last but not least, besteedde ze (letterlijk) 2 van de 8 uur aan administratie. En dat vond ik toch wel heel erg veel...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:42

Bezoek is in het ziekenhuis vaak ook echt een probleem. De kraamsuites zijn natuurlijk niet heel groot en soms zit er wel tien man op de kamer. Elk uur van de dag want we werken niet met bezoektijden. Midden in de nacht komen zelfs mensen op bezoek terwijl moeder en kind nog niet eens lekker zijn opgefrist en de bloederige matten er nog liggen. En dan niet alleen opa en oma maar ook vrienden of buren. Ik stel altijd een rustuurtje in en dan doe ik een bordje op de deur net: sttt....wij slapen. Dan presteren ze het nog om binnen te gaan want dan hebben ze gebelt of geappt dat ze in het ziekenhuis zijn en dan kan de kraamvrouw geen nee zeggen (laat staan dat ze haar telefoon uit wil zetten tijdens de rust) Tijdens de voedingen stuur ik mensen weg maar ook dat blijven ze gewoon. Of de borstvoeding wordt door de moeder uitgesteld waardoor je een te hongerig kind heb wat niks meer wil. Niet alle baby's hebben ook een makkelijke geboorte gehad. Het kost mij soms veel moeite wiegenrust te geven aan een kindje met een vacuum. Die heeft gewoon hoofdpijn maar wordt uit de wieg geplukt en gaat van hand tot hand. Sons zouden vaste bezoek uren zoals vroeger zo fijn zijn

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:58

Ai Tink, waarom heb je niet om iemand anders gevraagd?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:01

Napie schreef:
Bezoek is in het ziekenhuis vaak ook echt een probleem. De kraamsuites zijn natuurlijk niet heel groot en soms zit er wel tien man op de kamer. Elk uur van de dag want we werken niet met bezoektijden. Midden in de nacht komen zelfs mensen op bezoek terwijl moeder en kind nog niet eens lekker zijn opgefrist en de bloederige matten er nog liggen. En dan niet alleen opa en oma maar ook vrienden of buren. Ik stel altijd een rustuurtje in en dan doe ik een bordje op de deur net: sttt....wij slapen. Dan presteren ze het nog om binnen te gaan want dan hebben ze gebelt of geappt dat ze in het ziekenhuis zijn en dan kan de kraamvrouw geen nee zeggen (laat staan dat ze haar telefoon uit wil zetten tijdens de rust) Tijdens de voedingen stuur ik mensen weg maar ook dat blijven ze gewoon. Of de borstvoeding wordt door de moeder uitgesteld waardoor je een te hongerig kind heb wat niks meer wil. Niet alle baby's hebben ook een makkelijke geboorte gehad. Het kost mij soms veel moeite wiegenrust te geven aan een kindje met een vacuum. Die heeft gewoon hoofdpijn maar wordt uit de wieg geplukt en gaat van hand tot hand. Sons zouden vaste bezoek uren zoals vroeger zo fijn zijn

Pfff, in het ziekenhuis wilde ik niet eens bezoek. Alleen mn ouders en mn schoonmoeder mochten in het ziekenhuis langs komen.
Maar daar had ik verder echt geen zin in, terwijl ik 3x 5 dagen in het ziekenhuis heb gelegen. Ik kon daar heerlijk bijkomen. ;)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:11

Kimbers schreef:
Ai Tink, waarom heb je niet om iemand anders gevraagd?

Had ik achteraf moeten doen, maar op dat moment niet mondig genoeg. Die vijf dagen kraamtijd thuis waren best afzien...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:44

Napie schreef:

Bij mij stonden er doodleuk ineens mensen voor de deur van de NICU, want ze waren toch in de buurt... :=

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:31

Ik ben 2 jaar geleden bevallen van mijn dochtertje. Mijn kraamhulp was een kennis van stal. Kon haar persoonlijk niet goed, maar best grappig hoe je iemand dan zo in je privé leven toelaat en in je intieme zones..

Ik kon voor alle vragen altijd terecht bij haar, nog voor de bevalling al. Zodra ik iets voelde, appte ik haar. Ik vond de bevalling namelijk best "eng" en spannend. Onzeker en bang dat ik het niet goed zou aanvoelen als het gebeuren ging. Toen ik 40+2 weken was, moest ik naar ziekenhuis voor controle van mijn vruchtwater. Gelijk haar geappt.. Maar ik mocht na controle weer naar huis. Per telefoon wel met mijn verloskundige afgesproken dat ik thuis gestript wou worden. Dus snel boodschappen gedaan, paardje verzorgt, even opgefrist en toen kwam de verloskundige. 3 kwartier na het strippen kwam het op gang. En gelijk mijn kraamhulp geappt. Ze had weer eens gelijk.. Als het echt zo is, dan voel je dat! Dus mocht naar het ziekenhuis, maar wel snel.. Want ik ging 2 cm per uur. Na de bevalling die via het boekje ging en bijna vanzelf, kwam ik er toch wel beschadigd uit. Subtotaalruptuur plus een knip. Moest onder narcose gehecht worden, maar geen OK vrij.. Dus dan maar zo.. Afzien!
Ik bleef 2 dagen in het ziekenhuis om op krachten te komen.

Eenmaal thuis kwam de kraamhulp gelijk. En wat een genot was ze! Super leuk met onze honden, want die kunnen best apart zijn soms.. Altijd voor advies daar en deed alles precies op ons gevoel. Ze wees me ook gewoon naar bed toe, bezoek of niet. Ikzelf gaf dit niet aan.. In de zin van, gezellig dat bezoek, maar ga eigenlijk over mijn grenzen heen. En dat zag ze gelijk. En dan werd bezoek ook soms weggestuurd. Niemand die daar raar om keek. Ik had een lelijke zwelling gekregen bij de hechtingen en ze moest me regelmatig insmeren en helpen met douchen. Omdat ze zo prettig was, kon ik alle schaamte makkelijk opzij zetten.. Ook al is ze iemand die ik nog dagelijks op stal kan tegen komen. Het idee dat ze mijn "kapotte en gescheurde doos" heeft behandeld, zit me totaal niet dwars :D

Ik heb enorm veel aan haar gehad en zou haar per direct opnieuw willen hebben.

Edit:
Zij stimuleerde mij trouwens ook in het besluit om over te stappen naar flesvoeding. Ik had na 1 dag al flinke kloven van de borstvoeding. Mijn dochter pakte niet goed aan qua zuigen. Ze kneep dus wel flink maar dronk niet. En ik lag al snel te huilen van de pijn. Ik wou borstvoeding een kans geven, maar omdat ik van onder al zoveel pijn had, kon ik die kloven niet ook nog verdragen. Mijn kraamhulp was gelijk erbovenop dat er totaal geen schaamte is in flesvoeding en kinderen daar perfect groot mee worden. Zolang ik maar zelf achter mijn keuze stond. En wat een genot dat ik mijn dochter aan haar papa kon geven met de fles,zodat ik zelf even rustig kon liggen en toegeven aan de ongemakken. Want eenmaal de baby vast, doe je accuut jezelf negeren en loop je weer eigenwijs door. Om vervolgens volledig in elkaar te storten omdat je weer veel te veel van je lijf hebt gevraagd. Mijn kraamhulp zat hier dus echt bovenop, ze kon me lezen als een open boek.