Als je kind niet meer wil leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Be_positive

Re: Als je kind niet meer wil leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 13:36

Iedereen bedankt voor hun (ongezouten)mening, advies, tips, medeleven. Ook de pb's die ik heb ontvangen. Volgens mij heb ik iedereen beantwoord.

Inmiddels bij de psych geweest. De 15e moet hij weer heen.
De "doodswens" heeft hij nog steeds. Zijn hoofd is leeg, hij wil niets. Zijn verstand weet dat het goed is voor hem om naar buiten te gaan etc, maar zijn gevoel wil het niet. Het volgende gesprek gaan ze het daar over hebben.
Aan de andere kant, hij wil aan alles meewerken. Ik heb hem gezegd dat ik denk dat wij hem thuis niet kunnen helpen en dat hij misschien ergens naar toe gaat waar de hele dag mensen zijn die hem WEL kunnen helpen. Ook dat misschien iets van trauma verwerking wel een handige zet is.
Hij is er nu wel achter dat kleine dingetjes (die gepland zijn) eigenlijk geen moeite voor hem zijn. Volgens mij omdat dat gewoon moet en dat het automatisch gaat. Hij maakt van zijn vaste afwasdag bijvoorbeeld geen probleem. Hij ervaart dat ook niet als een probleem al vind hij dat niet leuk te doen. Er is meer besproken maar ik ga hier niet alles neerzetten. Ik benoem dit omdat het dus naar mijn idee wel een teken is dat hij best dingen kan doen die niet leuk zijn zonder het als een enorme druk te ervaren.

Al met al.. we hebben een kliniek gevonden speciaal voor de jeugd en jong volwassenen. Ouders worden intensief begeleid en er is nazorg. Slagingspercentage is daar hoog. Wij hebben ons aangemeld voor de info avond. Mijn zoon wil best even kijken wat het precies is (al werd hij al moe bij het lezen van het dagprogramma).
Het is niet voor autisten maar gezien hij niet een directe diagnose heeft omdat het niet geheel duidelijk is wat hij nou precies heeft willen wij toch naar deze avond. We komen er dan wel achter of hij daar wel of niet toegelaten zou worden.

Sinds we terug zijn zit mijn zoon weer de hele tijd gewoon beneden, nu heeft hij muziek aan staan die ik ook wel leuk vind :D Uit mijn tijd _O- Komt uit een film die hij afgelopen weekend heeft gezien.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:49

De kliniek klinkt goed. Hopelijk valt de kennismaking goed mee en kunnen jullie op deze manier stapje voor stapje voorruit komen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:53

TS, klinkt als een goed gesprek, waar je voorzichtig weer mee verder kunt.

Mag ik overigens voorzichtig concluderen dat je zoon wel kleine klusjes kan en wil doen, mits ruiuiuiuiuim van te voren in te plannen? Dus niet spontaan vanmorgen beslissen dat vandaag zijn kamer gedaan moet worden, of de keuken, maar wel als hij per dag weet: maandag is kamer zuigen, dinsdag is kleding in was, (of andersom, wellicht handiger :+) en vrijdag weet ik veel wat? Zodat hij het zelf kan incalculeren?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:30

Beste Ts,

Wat een moeilijk parket ben je in terecht gekomen.

Sommige kinderen hebben sturing nodig, zo ook jou zoon, als ik het zo lees, bv dat hij de keuken op moet ruimen, omdat jij de hele dag gewerkt hebt, kan hij best, ben ik deels met je eens, maar waarschijnlijk heeft hij dat nooit hoeven doen, en ik vrees dat het nogal druk in zijn hoofd is? (add of adhd??) hierdoor weet hij, ook al is het maar een beetje rommel) niet waar hij als eerste moet beginnen.
Daarom denk ik dat het bij hem vooral is dat je aan hem vraagt of hij samen met jou de keuken even aan kant maakt, zo ook zijn was, zullen we even samen uitzoeken wat er in de was kan?
Bij alles zullen we even samen.......
Is voor jou dan nog veel werk, maar in ieder geval al de helft minder en je zal zien dat als je structuur in zijn leven geeft, dus op vaste momenten van de dag of week, dingen met hem opruimt of schoonmaakt, hij het uiteindelijk zelf makkelijker op pakt.
Ik denk dat hij vooral structuur mist en wel nodig is.
He is moeilijk, ik weet het uit ervaring, maar het werkt wel.
Verder probeer hem zoveel mogelijk te complimenteren, zodat hij zich waardig voelt.
Ga ook eens gezellig met hem dingen alleen doen.

Probeer voor jezelf en hem een weekplanning te maken, en zet daar ook een tijdstip bij wanneer jullie wat gaan doen.

Ik hoop dat ik je niet te hard voor je hoofd stoot, ik bedoel het goed, maar tis soms moeilijk dingen goed uit te typen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:07

TS, dat klinkt goed! Dan kunnen jullie samen werken aan jullie toekomst.
Het zijn de kleine dingen die helpen, wat je hier schrijft dat je het fijn vind dat hij erbij zit met leuke muziek, het kan echt helpend zijn om dat gewoon ook is te zeggen: ik vind het leuk om zo met jou hier te zitten. Zonder verwijt dat het normaal niet gebeurt en zonder druk dat het morgen ook moet. Gewoon dicht bij jezelf vertellen wat je leuk en fijn vind.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:29

Klinkt goed TS.
Ik herken dat ook wel bij mijn dochter met (mogelijk) autisme. Naast ADHD dat al geconstateerd is.
Als ik zomaar vraag om me te helpen krijg ik altijd een "nee". Maar een vaste taak geven lukt vaak wel zonder gemor. Als ouders moet je dan leren dat er wat "voorbereiding" aan vooraf gaat om ze tot iets te krijgen.
Structuur, structuur, structuur.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 16:23

Jeetje TS, wat een verhaal. Ik kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit.

Ik hoop dat je zoon uit zijn depressie kan krabbelen met goede hulp. Heel veel sterkte de komende tijd.

Be_positive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 09:38

Iedereen bedankt voor jullie berichtjes en pb's!

Inmiddels hebben we hier weer gedoe thuis..

Mijn partner wil in eens niet meer mee naar de info avond...!! Ik was er al bang voor.. Ik zal mij er verder niet over uitlaten op internet, ik besef heel goed dat deze update weer gemengde en misschien wel weer harde reacties zal uitlokken hier op bokt maar ik kan het niet rooskleuriger maken.. Bovendien heb ik dit topic gemaakt om mijn verhaal kwijt te kunnen dus plaats ik deze update.
Ik had de kliniek al afgemeld maar ik ga toch er naar toe met mijn zoon! Mijn zoon begreep er niets van dat het in eens niet meer door ging maar hij wil het nog steeds!

Ik heb vannacht enorm slecht geslapen, ben dus moe en enorm boos op mijn partner en enorm verdrietig dat hij ons zo in de steek laat. Maar wij gaan er voor!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:44

Jemig, dat zou voor mij wel even een punt zijn waardoor ik mijn relatie onder een loep zou leggen.

Neem aan dat hij jullie zoon is (niet uit een vorige relatie). Dan zou je toch denken dat jullie belang gelijk is en je ook samen er voor gaat.

Hopelijk kunnen ze jullie in de kliniek helpen. Wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen alvast!

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:47

Wat goed dat jullie toch gaan ondanks partner. Ik lees uit je bericht dat je zoon dus zelf heeft aangegeven alsnog te willen. Volgens mij is dat al een hele positieve stap!

Be_positive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 10:02

Marliesv, wij zijn een samengesteld gezin. En hiermee zet hij inderdaad de relatie op het spel..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:12

Be_positive schreef:
Iedereen bedankt voor jullie berichtjes en pb's!

Inmiddels hebben we hier weer gedoe thuis..

Mijn partner wil in eens niet meer mee naar de info avond...!! Ik was er al bang voor.. Ik zal mij er verder niet over uitlaten op internet, ik besef heel goed dat deze update weer gemengde en misschien wel weer harde reacties zal uitlokken hier op bokt maar ik kan het niet rooskleuriger maken.. Bovendien heb ik dit topic gemaakt om mijn verhaal kwijt te kunnen dus plaats ik deze update.
Ik had de kliniek al afgemeld maar ik ga toch er naar toe met mijn zoon! Mijn zoon begreep er niets van dat het in eens niet meer door ging maar hij wil het nog steeds!

Ik heb vannacht enorm slecht geslapen, ben dus moe en enorm boos op mijn partner en enorm verdrietig dat hij ons zo in de steek laat. Maar wij gaan er voor!!

Het moeilijkste is om als ouders één lijn te trekken. Dat is dubbel moeilijk bij een samengesteld gezin.
Sterkte.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:17

Be_positive schreef:
Marliesv, wij zijn een samengesteld gezin. En hiermee zet hij inderdaad de relatie op het spel..

Ik zou dat juist even laten varen.Je bent terecht boos,maar relatie trubbels kan je nu missen als kiespijn.Ga er met je zoon heen en praat het uit als alles wat gekalmeert is.

Ik denk dat voor je man wiens kind het dus niet is ,begrijp ik.Moeilijker te vatten is wat alles inhoud als voor een mama.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:35

Goed dat jij en je zoon ervoor gaan..! Vooral doen, heel erg jammer dat je partner niet wil, maar het laat je niet weerhouden! Sterk van je!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:46

Mooi dat jullie er voor blijven gaan! Blijven volhouden! Heel veel succes! Focus je nu vooral op je zoon. Hij heeft je aandacht en liefde nu echt nodig. Mooie update dat hij er voor wil gaan :-)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:08

Hart onder de riem van mijn kant uit...

Laat partner even voor wat het is... focus op jouw zoon en jij is nu het belangrijkste... en daar ligt je focus want je gaat naar de info avond.. ben trots op je...

Gesprek met je partner komt nog wel als de eerste emoties bekoeld zijn... want nu zou je handelen uit kwaadheid... (en terrecht zou ook pissed zijn)

Be_positive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 09:24

Mijn zoon en ik zijn gisteren eerst naar de psych geweest. Ik heb hem nadrukkelijk gezegd dat hij niet goed gaat thuis, hij lijkt de ernst er niet van in te zien..

Daarna zijn wij naar Eindhoven gereden. Helaas kwamen we te laat wegens file maar dat was niet heel erg gelukkig.
Voor mij was de info avond heel herkenbaar en het was erg prettig ervaringen te horen van zowel de kinderen die daar waren opgenomen als de ouders waarvan hun kind daar zit of zat.
Nadeel is dat bijna alles in en rond Eindhoven is, ook de begeleiding en terugkomdagen. Andere begeleidingsdagen zijn in de buurt van Amsterdam.
Maar goed, mijn zoon heeft er een goed gevoel bij. 10 weken is de opname, geen tv, mobiel, computer, helemaal niets. Een vol programma met groepssessies en 1 op 1 begeleiding.
Begeleiding bij terugkeer wordt hij op weg geholpen met werk/school zoeken etc.
De nabegeleiding kan je zolang je wil gebruik van maken! Heel prettig gevoel geeft dat.

Het is nu aan mijn zoon. Als hij daar aar toe wil moet hij zich inschrijven. Als hij dat doet komt er eerst een psychologisch onderzoek met een voorlopige diagnose. Als daaruit blijkt dat hij daar terecht kan komt er na een paar weken een definitieve diagnose.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:31

Ongeveer hetzelfde heb ik in sint-truiden gehad.
Zoals je het beschrijft klinkt het een enorme goede zet voor zowel hem als jou om te doen. Ik hoop dan ook dat hij deze stap wilt en kan zetten :j

Wat voor je partner aangaat. Mijn papa (niet biologische vader) stond hier ook zo in als jou partner. De scheidingspapieren lagen van mama uit al op tafel. Wat heb ik mij hier ellendig om gevoeld toen.
Echter toen het beter ging ben ik uitmezelf met papa gaan praten.

Het is nu nog geen rozengeur en manenschijn. Maar het is totzelfs zo leefbaar voor iedereen geworden dat ik nu als 24jarige nog met plezier thuis woon :j

Wat ik dus vooral wil zeggen: als jullie zoon deze kans grijpt en jij en je zoon vechten er samen voor draait je partner waarschijnlijk wel bij.
Vooral nooit de hoop opgeven (hoe moeilijk dit ook is)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:41

Pfff het is alsof ik het verhaal van mijn broertje aan het lezen ben!
Die heeft naast zijn Asperger ook nog depressie en een aantal angststoornissen. Het ging een tijdje goed tot dat zijn vriendin het uitmaakte. Nu praat hij niet meer...

Heel veel sterkte en succes, ik hoop voor je dat je zoon de opname ziet zitten en dit ook echt iets voor hem is. Helaas weet ik hoe zo'n situatie een enorme aanslag op het gezin kan zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:47

Het klinkt goed TS!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:52

Ik hoop zo voor je dat je zoon deze kans met beide handen aangrijpt want het kan wel eens zijn laatste zijn. Is het hem ook duidelijk dat jij je handen van hem aftrekt indien hij niets doet?? En grote voordeel, jij hebt dan tien weken om je eigen leven even weer te resetten. Even weer de rust en van daar uit kun je weer stappen zetten, of dat nu wel of niet goed voor je relatie is, dat moet je zelf uitzoeken, succes en sterkte.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:17

Ik wil je ook heel veel sterkte toewensen. Het lijkt alsof jullie toch langzaam richting goede hulp aan het gaan zijn. Super knap van je zoon dat hij hier voor alsnog positief instaat. Lijkt uit wat ik lees ook alsof hij zelf prima snapt wat er moet gebeuren, maar dat hij zelf de energie, motivatie, kracht (??) niet kan opbrengen om het te doen. Knap dat hij de hulp dus wel ziet zitten om uit zijn situatie te komen.
Hopelijk houd je het vol en kom je er ook met je partner op een positieve manier uit. Lijkt me dat je die steun nu ook niet wilt en kunt missen. <3 sterkte

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:18

ik ben trots op je! Maar ook op je zoon, hij maakt kleine hele kleine stapjes. En ieder stapje is er een! Heel veel sterkte met deze ontzettend zware taak.

Be_positive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 10:31

Dank jullie wel! Ik hoop ook zeker dat mijn partner gaat bijdraaien. Ik ben wel nog enorm teleurgesteld in hem!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:08

Be_positive schreef:
Dank jullie wel! Ik hoop ook zeker dat mijn partner gaat bijdraaien. Ik ben wel nog enorm teleurgesteld in hem!!

Laat het even bezinken, zoals je zelf al aangaf staat je gezin echt onder hoogspanning door het gedrag van je zoon. Zodra hij hulp heeft kun je zelf het gesprek met je partner aangaan. Dan kun je hem vanuit jouw beleving proberen duidelijk te maken dat je je in de steek gelaten voelt. En dat een relatie inhoud dat je er voor elkaar bent, in goede maar vooral in slechte tijden en dat je heel diep teleurgesteld bent en je in de steek gelaten voelt. Misschien heeft het gedrag van je zoon wel zo'n diepe indruk op je partner gemaakt dat het hem echt niet meer interesseert wat er gebeurt aangezien hij het gedrag helemaal zat is. Betekend niet dat hij niet meer om jou geeft maar het ook even niet meer zag zitten, kwam er wel op het verkeerde moment uit.