Phoya schreef:lor1_1984 schreef:Wb de fitgirls, zolang het geen obsessie wordt of omslaat naar eetstoornisgedoe heb ik er niets op tegen.
Waar ik wel mijn twijfels bij heb zijn degenen die 'vanuit' een eetstoornis zijn overgestapt op fitgirl/fitspiration omdat naar mijn gevoel de obsessie voor een slank lichaam hiermee alsnog wordt gebruikt en niet op een gezonde manier imo.
Voor mijzelf is de hele fitgirl hype niets maar ik ga mensen er niet om veroordelen of afgunstig erom doen oid, heb zelf een fitgirl in mijn fb (kende haar al van ruim voor die tijd) en kan echt wel met bewondering kijken hoe ze haar doelen behaald enzo en we hebben het er ook gerust over waarom het voor mij geen optie is (eetstoornis) zonder oordeel over elkaar verder.
Ik heb ook bewondering voor fitgirls. Ik haal er inspiratie uit.
Wat je zegt over mensen met een eetstoornis die eruit komen en dan een fitgirl worden.
Je kan daar ook het voordeel in zien.
Ze streeft niet naar te dun, wilt ook niet doorslaan naar de andere kan en te dik worden. Maar legt de focus op sterk, fit en gezond. Hier mentaal en fysiek energie insteken lijkt mij juist heel erg goed.
Ik hoop dat ik het ooit bereik. Niet te dik, niet te dun. Maar gewoon fit en gezond. Lijkt me heerlijk. En in wezen. Wanneer je mentaal energie steekt in gezond eten en work-outs. Ben je wel bezig met je lichaam en dergelijke, maar wel op de goede manier.
Ik wordt heel blij van succesverhalen van mensen die 50 kilo overgewicht hadden of 20 kilo ondergewicht. Die uiteindelijk byebye hebben gezegd tegen het eetgestoorde en een balans hebben bereikt en nu door het leven gaan met een fit lichaam, goede conditie en gezond eetpatroon.
Ik zie je enkel de dingen romantiseren van fitgirls.
Waar ik wijs naar het obsessieve van mensen die vanuit een eetstoornis komen ga jij zeggen dat dat goed is.
Die mensen zijn niet genezen, een eetstoornis ben je nooit helemaal kwijt en dat maakt zoiets als fitspiration/fitgirl voor mensen met een eetstoornis juist gevaarlijk omdat je niet op een 'gezonde' manier met je eten om leert gaan maar je obsessie gewoon verlegt van niet (of veel) eten naar zo gezond mogelijk.
En ik zeg echt niet dat dat voor iedere (voormalig) eetstoornispatiënt geldt maar dat dat wel iets is waar men waakzaam op moet zijn, buiten anorexia, boulimia en binge eating disorder bestaat er ook zoiets als orthorexia en eetstoornissen kunnen veranderen in de loop der tijd dus als iemand met (ik noem maar wat) anorexia of BED ineens fitgirl/fitspiration gaat doen kun je er bijna zeker vanuit gaan dat de eerdere eetstoornis is ingeruild voor een andere eetstoornis (orthorexia in dit geval).
Is diegene al een tijdje hersteld dan is het imo al een ander verhaal zolang ervoor gewaakt wordt dat het geen obsessie wordt.