Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:37

Phoya schreef:
lor1_1984 schreef:
Wb de fitgirls, zolang het geen obsessie wordt of omslaat naar eetstoornisgedoe heb ik er niets op tegen.
Waar ik wel mijn twijfels bij heb zijn degenen die 'vanuit' een eetstoornis zijn overgestapt op fitgirl/fitspiration omdat naar mijn gevoel de obsessie voor een slank lichaam hiermee alsnog wordt gebruikt en niet op een gezonde manier imo.
Voor mijzelf is de hele fitgirl hype niets maar ik ga mensen er niet om veroordelen of afgunstig erom doen oid, heb zelf een fitgirl in mijn fb (kende haar al van ruim voor die tijd) en kan echt wel met bewondering kijken hoe ze haar doelen behaald enzo en we hebben het er ook gerust over waarom het voor mij geen optie is (eetstoornis) zonder oordeel over elkaar verder. :)

Ik heb ook bewondering voor fitgirls. Ik haal er inspiratie uit.
Wat je zegt over mensen met een eetstoornis die eruit komen en dan een fitgirl worden.
Je kan daar ook het voordeel in zien.

Ze streeft niet naar te dun, wilt ook niet doorslaan naar de andere kan en te dik worden. Maar legt de focus op sterk, fit en gezond. Hier mentaal en fysiek energie insteken lijkt mij juist heel erg goed.

Ik hoop dat ik het ooit bereik. Niet te dik, niet te dun. Maar gewoon fit en gezond. Lijkt me heerlijk. En in wezen. Wanneer je mentaal energie steekt in gezond eten en work-outs. Ben je wel bezig met je lichaam en dergelijke, maar wel op de goede manier.

Ik wordt heel blij van succesverhalen van mensen die 50 kilo overgewicht hadden of 20 kilo ondergewicht. Die uiteindelijk byebye hebben gezegd tegen het eetgestoorde en een balans hebben bereikt en nu door het leven gaan met een fit lichaam, goede conditie en gezond eetpatroon.

Ik zie je enkel de dingen romantiseren van fitgirls.
Waar ik wijs naar het obsessieve van mensen die vanuit een eetstoornis komen ga jij zeggen dat dat goed is.
Die mensen zijn niet genezen, een eetstoornis ben je nooit helemaal kwijt en dat maakt zoiets als fitspiration/fitgirl voor mensen met een eetstoornis juist gevaarlijk omdat je niet op een 'gezonde' manier met je eten om leert gaan maar je obsessie gewoon verlegt van niet (of veel) eten naar zo gezond mogelijk.
En ik zeg echt niet dat dat voor iedere (voormalig) eetstoornispatiënt geldt maar dat dat wel iets is waar men waakzaam op moet zijn, buiten anorexia, boulimia en binge eating disorder bestaat er ook zoiets als orthorexia en eetstoornissen kunnen veranderen in de loop der tijd dus als iemand met (ik noem maar wat) anorexia of BED ineens fitgirl/fitspiration gaat doen kun je er bijna zeker vanuit gaan dat de eerdere eetstoornis is ingeruild voor een andere eetstoornis (orthorexia in dit geval).
Is diegene al een tijdje hersteld dan is het imo al een ander verhaal zolang ervoor gewaakt wordt dat het geen obsessie wordt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:40

Lieshorses schreef:
Ik zat al te wachten op zo'n reactie :z
Ten eerste, ik heb totaal geen afgunst, ik heb meerdere keren aangegeven dat het de keuze is van mijn vrienden en dat ze het zelf moeten weten. En nee, ik snap het niet als je 'loze' calorieën van de Mac naar binnen gaat werken. Na 2 biertjes heb je altijd gelijk een kater ja.... :')
Kijk, ik vind het een beetje apart. Maar natuurlijk zijn de vetten van de MacDonalds (en alle andere conserveringsmiddelen en rotzooi die in dat 'voedsel' zit) een stuk minder slecht en bovendien minder nutteloos dan een biertje in het weekend :?
Kijk, je moet weten dat het hun keuzes zijn en ze dat allemaal zelf mogen weten maar ik vind dit gewoon een aparte mindset ja.

By the way, vrienden die je eerst 3/4 avonden per week zag en nu ineens hooguit 1 omdat ze zo druk zijn met dat sporten vind ik inderdaad niet zo gezellig nee. :)

Maar van de Mac zijn het dus geen loze calorieën, hoe tegenstrijdig dat misschien ook klinkt ;) Een flesje bier levert al gauw 130 kcal op waarvan je lijf ook nog eens helemaal van de leg raakt. Je komt van bier eerder aan en het zijn vnl koolhydraten. Een big Mac is 257 kcal --> 2 biertjes. En van zo'n hamburger raakt niet heel je lijf van de leg + je hebt die vetten nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:43

Een paar pagina's terug stond iets over het niet uit eten gaan. Mijn vriend is dus PT en geeft zijn klanten ook van die voedingsschema's met calorieën, eiwitten en alles erop en eraan. Maar hij zegt niet WAT je moet eten, alleen de HOEVEELHEID van iets :j Dus als jij uit eten gaat, hou je daar gewoon rekening mee met wat je dan de rest van de dag eet. Het is niet zo zwart-wit als sommige denken ;) En als jij in het weekend uitgaat, hou je daar die dag (of als het spontaan is de volgende dag) gewoon een beetje rekening mee. Prima te doen dan hoor! En ja, soms is het misschien een beetje afzien om op die verjaardag niet dat taartje te nemen of niet nog een biertje, maar dat zijn de "offers" die je zelf gekozen heb door voor deze keus te kiezen :) Je commitment om je eigen doel te halen, en van mij krijg je alleen maar respect als je ook zo dicht bij je zelf kan blijven dat je dat kan, ondanks de "verleidingen" :) Keuzes maken, en daarbij komen ook offers.

Al hebben degene die dus wel doorgeslagen zijn wel een heel strikt schema, maar dat is in mijn ogen ook niet gezond. Je moet niet vergeten ook te genieten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 13:47

Als hun naar de Mac gaan nemen ze een big mac menu, een portie kipnuggets en na nog een flinke milkshake. Tsja, het is maar wat je gezonder vind. Ik ben er van overtuigt dat het niet slechter is om in t weekend 2 tot 3 pilsjes te drinken dan om zulke grote hoeveelheden wel 3 tot 4 keer per week weg te werken bij de mac.

Saintelette schreef:
Lieshorses schreef:
Ik zat al te wachten op zo'n reactie :z
Ten eerste, ik heb totaal geen afgunst, ik heb meerdere keren aangegeven dat het de keuze is van mijn vrienden en dat ze het zelf moeten weten. En nee, ik snap het niet als je 'loze' calorieën van de Mac naar binnen gaat werken. Na 2 biertjes heb je altijd gelijk een kater ja.... :')
Kijk, ik vind het een beetje apart. Maar natuurlijk zijn de vetten van de MacDonalds (en alle andere conserveringsmiddelen en rotzooi die in dat 'voedsel' zit) een stuk minder slecht en bovendien minder nutteloos dan een biertje in het weekend :?
Kijk, je moet weten dat het hun keuzes zijn en ze dat allemaal zelf mogen weten maar ik vind dit gewoon een aparte mindset ja.

By the way, vrienden die je eerst 3/4 avonden per week zag en nu ineens hooguit 1 omdat ze zo druk zijn met dat sporten vind ik inderdaad niet zo gezellig nee. :)

Maar van de Mac zijn het dus geen loze calorieën, hoe tegenstrijdig dat misschien ook klinkt ;) Een flesje bier levert al gauw 130 kcal op waarvan je lijf ook nog eens helemaal van de leg raakt. Je komt van bier eerder aan en het zijn vnl koolhydraten. Een big Mac is 257 kcal --> 2 biertjes. En van zo'n hamburger raakt niet heel je lijf van de leg + je hebt die vetten nodig.

Gianti

Re: Fit-girl hype, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:54

Moet je nagaan hoe ongezond als ze beide gewoon nog deden :Y)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:09

lor1_1984 schreef:
Ik zie je enkel de dingen romantiseren van fitgirls.
Waar ik wijs naar het obsessieve van mensen die vanuit een eetstoornis komen ga jij zeggen dat dat goed is.
Die mensen zijn niet genezen, een eetstoornis ben je nooit helemaal kwijt en dat maakt zoiets als fitspiration/fitgirl voor mensen met een eetstoornis juist gevaarlijk omdat je niet op een 'gezonde' manier met je eten om leert gaan maar je obsessie gewoon verlegt van niet (of veel) eten naar zo gezond mogelijk.
En ik zeg echt niet dat dat voor iedere (voormalig) eetstoornispatiënt geldt maar dat dat wel iets is waar men waakzaam op moet zijn, buiten anorexia, boulimia en binge eating disorder bestaat er ook zoiets als orthorexia en eetstoornissen kunnen veranderen in de loop der tijd dus als iemand met (ik noem maar wat) anorexia of BED ineens fitgirl/fitspiration gaat doen kun je er bijna zeker vanuit gaan dat de eerdere eetstoornis is ingeruild voor een andere eetstoornis (orthorexia in dit geval).
Is diegene al een tijdje hersteld dan is het imo al een ander verhaal zolang ervoor gewaakt wordt dat het geen obsessie wordt.

Het is jammer voor je dat het voor jou geen optie is, eventueel vanwege wat je hierboven hebt geschreven.
Maar dit wil niet zeggen dat het voor andere mensen met een eetstoornis verleden geen optie is of dat wat ik heb geschreven per definitie 'niet goed' is omdat er ergens de mogelijkheid is dat fitgirl een tweede obsessie kan worden.

Dat kan inderdaad. Maar het kan ook dat ze hier geen last van krijgt en eindelijk gezond en fit door het leven gaat zonder dat het een vorm van orthorexia aanneemt.

Een fitgirl worden. Is niet hetzelfde als een orthorect worden.
Als zij streeft naar FIT zal ze net als ieder ander uit moeten kijken voor doorslaan naar orthorexia. Wellicht wat attenter dan iemand zonder eetstoornis verleden.

Maar dat maakt het streven of de wens om fitgirl te worden nog niet verkeerd. Wilt niet zeggen dat energie steken in work-outs en gezonde voeding 'niet goed is', omdat jij dat vind als iemand met een eetstoornis verleden. Ik heb ook anorexia gehad. En ik vind het wel goed energie te steken in fit en gezond.
Als je het goed aanpakt kan het goed uitpakken en zie ik die wens en motivatie om fitgirl te worden juist als positief.
Het is een motivatie om GEZOND sterk en fit te worden.

Uiteindelijk is het ook heel persoonlijk hoe je omgaat met een verleden met eetstoornis of het worden van een fitgirl.

Ik heb zelf anorexia gehad. En in fitgirl zie ik juist voor mij persoonlijk een manier om geen last te hebben van eetgestoordheid, omdat mijn focus ligt op fit en gezond en mijn energie daar naartoe gaat. En bij fit en gezond hoort ook dat je niet doorslaat naar TE gezond.

Het kan gebeuren inderdaad. Maar dat is niet waar je je aandacht op richt. Je richt je aandacht juist op het binnen de grenzen blijven van het gezonde en normale.

P.s. Ik heb nergens gezeg dat een obsessie goed is. Heb het enkel gehad over waar de focus op ligt en waar je energie in steekt. Lezen.
Laatst bijgewerkt door Individu op 26-04-17 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:13

@ TS: wij sporten hier ook fanatiek (dagelijks een uur of drie) en eten gezond (wel eiwitrijk) maar heel lekker :-). Dat moet ook wel anders hou je het niet vol. Wij hebben ook geen behoefte aan giga cheatmeals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:31

Als je ziet hoe het vlees van de mac wordt geproduceerd, eet je dat sowieso liever niet meer. En nee, ik heb het niet over hoe zielig de dieren wel niet zijn. Meer over het feit dat bedorven vlees ook wordt gebruikt, en dat het met ammonia wordt gespoeld.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:37

Ik snap sowieso niet dat mensen naar de MAC gaan :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:38

Waarom is een focus op gezond fit worden gelijk een obsessie?
Kan iemand er niet gewoon voldoening uit halen om fit te zijn, gezond te leven en hiermee anderen te inspireren?

Overigens snap ik echt niet waarom iedereen hier ineens over valt, je hebt al jaren jongens die dit doen maar daar hoor je natuurlijk niemand over :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:50

Ikhad overigens voor dit topic nog nooit van de term gehoord :+
Ik ben van het leven en laten leven. Een ieder moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:55

Magrathea schreef:
Kan iemand er niet gewoon voldoening uit halen om fit te zijn, gezond te leven en hiermee anderen te inspireren?

Overigens snap ik echt niet waarom iedereen hier ineens over valt, je hebt al jaren jongens die dit doen maar daar hoor je natuurlijk niemand over :o

Er zijn inderdaad al jaaaaren mannen (en ook vrouwen) die zo leven. Maar nu heeft het een naampje :D ...Waarbij helaas veel negativiteit opgeroepen wordt

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:57

Ik denk dat het ook erg afhangt van de definitie fitgirl. Voor iedereen is een fitgirl iets anders.

Voor mij is een fitgirl een dame die een gezond en sterk lichaam wil. Daar horen bikini/bodyfitness/etc dames niet bij. Mogelijk zijn die ooit begonnen als een fitgirl maar geen enkele dame in de sport zul je horen beweren dat ze meedoen aan wedstrijden omdat ze zo gezond mogelijk willen zijn. Nee, ze willen zo'n goed mogelijk fysiek neerzetten wat in de meeste gevallen boven gezondheid gaat.

Verder, leven en laten leven. Waar de meeste hier veel geld/tijd/facebookposts aan paarden/dieren besteden, hebben sommige meiden dat met fitness. Anderen weer met modeltreinen. Ik irriteer me ook wel eens aan mensen die elk wissewasje op Facebook zetten maar ga dat toch niet bij hun neerleggen? Zij voelen zich daar goed bij, vooral doen dan. Ik gebruik de fijne ontvolg-maar-niet-ontvriend functie op Facebook dan wel, iedereen blij :)*

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:04

Wel grappig dat Phoya beweert dat er vast allemaal te dikke mensen klagen over fitgirls.
Soms is het gewoon fijn om je hart te luchten over dingen. Die meiden spreek ik er never nooit op aan hoor. Ze gaan hun gang maar. Net als ik m'n gang ga met drie paarden in shape houden.
Maar voor Phoya: ik ben niks te dik of te dun. Heb normale hoeveelheid spieren en vet. Alstublieft:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:09

Magrathea schreef:

Precies!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 16:10

Precies dit, trouwens looking good girl :D
Ik ben zelf juist vrij dun, ik ben 1.74 m en weeg 56 kg. Dus die bewering over
dikke mensen is idd weer enorm stereotyperend

suikermeisje schreef:
Wel grappig dat Phoya beweert dat er vast allemaal te dikke mensen klagen over fitgirls.
Soms is het gewoon fijn om je hart te luchten over dingen. Die meiden spreek ik er never nooit op aan hoor. Ze gaan hun gang maar. Net als ik m'n gang ga met drie paarden in shape houden.
Maar voor Phoya: ik ben niks te dik of te dun. Heb normale hoeveelheid spieren en vet. Alstublieft:
[ [url=m/JAO0gK.jpg]Afbeelding[/url] ]

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:26

Dankje!
En wow dat is vrij dun/licht idd! Maar idd bewijst het tegendeel op jaloers zijn op slanke gespierde mensen.. Zoveel spier vind ik niet aantrekkelijk. En dat is natuurlijk m'n eigen visie. Kan iemand weer over gaan vallen omdat diegene zich dan aangesproken voelt.

Dat ik niet over mannen val? Mannen zijn van nature veel gespierder. Die hebben 40%-48% spier normaal en vrouwen 34-44% spiermassa. Dat heeft een reden dat de natuur dat zo 'bedacht' heeft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:33

Phoya schreef:
Memories schreef:
Vind juist een reactie zoals hierboven van Phoya dan een beetje sneu... niet willen afgeven op 'fitgirls' maar wel van een ander menen te weten dat als ze er kritiek op hebben ze vast zelf te dik en dus jaloers zullen zijn... juist. :') lekkere dooddoener inderdaad.

Dooddoener... wat een dooddoener :D Wat een aanstellerij... :')

Ja ik loop al 30 jaar mee op deze aardbol en weet dat jaloezie, voornamelijk onder (mooie) vrouwen, inderdaad een grote rol speelt bij sommige in het vormen van hun mening en wat er gezegd wordt.

Je gaat mij niet wijsmaken dat niemand hier strak, fit en gezond wil zijn en ergens een beetje jaloers is op de fitgirls die de discipline hebben om het waar te maken en terecht trots zijn op hun behaalde resultaten.

Nou hier een fat ass die A niet strak fit en gezond wil zijn en B niet jaloers is.

Tof dat die meiden er zo voor gaan en genieten. Ik kies daar niet voor. Betekent niet dat ik het onzin vindt wat ze doen en daar op moet neerkijken of dat zij mij mogen veroordelen omdat ik met mijn dikke kont in de mac een hamburger eet.

Leven en laten leven. Zolang jij van jezelf houdt vind ik alles goed.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:36

suikermeisje schreef:

Ik vind je wel op een fitgirl lijken *\o/*

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:40

gribaldi schreef:
suikermeisje schreef:

Ik vind je wel op een fitgirl lijken *\o/*

:+
Gelukkig eet ik daarvoor teveel stamppot, chocola en pizza :~

Heb overigens diabetes type 1, dus ik let wel op voeding hoor en wat ik hierboven noem is niet dagelijks/wekelijks. Maar ik sport er niet expres meer voor.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:42

Haha nou het is je niet af te zien hoor +:)+

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:15

Jeetje suikermeisje.

Laat ik eerst voorop stellen dat je er eigenlijk wel uitziet als een fitgirl :=

En ik waardeer het dat je zoveel moeite doet om te bewijzen dat je niet dik en jaloers bent _O-

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:20

Amandavd schreef:
Nou hier een fat ass die A niet strak fit en gezond wil zijn en B niet jaloers is.

Tof dat die meiden er zo voor gaan en genieten. Ik kies daar niet voor. Betekent niet dat ik het onzin vindt wat ze doen en daar op moet neerkijken of dat zij mij mogen veroordelen omdat ik met mijn dikke kont in de mac een hamburger eet.

Leven en laten leven. Zolang jij van jezelf houdt vind ik alles goed.

Haha, fijn dat er nog iemand is die zich meld niet jaloers te zijn. :D

Maar precies, leven en laten leven. Niet teveel klagen over elkaar enzo :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:01

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:43

Wat ik zelf niet prettig vind aan deze (en ook andere) hype(s), is dat er een beeld wordt gecreëerd alsof er één standaard lichaam mooi en ultiem is dat iedereen zou moeten kunnen bereiken: gespierde benen, ronde billen, een zandloperfiguur, etc. (ik noem maar even wat). Alsof iedereen er hetzelfde uit zou moeten kunnen en willen zien, iets waar ik totaal niet in geloof. Het kan en hoeft gewoon niet dat iedereen naar het 'ultieme' lichaam streeft en er is niet zoiets als één type ultiem lichaam. Een buikje hebben is net zo oké, bredere armen/schouders hebben is net zo oké en wat slappere billen hebben is net zo oké, als voorbeeld.